Струсівський обласний мистецький ліцей
Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему:
«Рід іменників (чоловічий, жіночий, середній)»
Підготувала
учителька 3 класу
Китинська Олена Петрівна
2024 р.
Тема. Рід іменників (чоловічий, жіночий, середній)
Слайд 1
Мета: ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; розвивати вміння розрізняти рід іменників; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов і повагу до сім ї, родини.
Обладнання: презентація, підручник, предметні малюнки, лего.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
- Добрий день вам, діти, гості
- Добрий день
- Добрий день тому, хто зліва
- Добрий день тому, хто справа
- Ми одна сім я
- Посміхнись тому, хто зліва
- Посміхнись тому, хто справа
- Ми одна сім я
II. Актуалізація опорних знань
Вправа «Мозкова атака»
III Вивчення нового матеріалу
Слайд 2
Тема сьогоднішнього уроку «Рід іменників». Слово рід вже вам зустрічалося, але в іншому значенні – родина, рідня, сім я.
Рід – це одне чи ряд поколінь, які пішли від одного предка. Є рід по маминій лінії і по татовій. У 1 класі, коли малювали родинне дерево, то ви на цьому дереві – листочки, ваші батьки – гілки, дідусь і бабуся – стовбур, а коріння – це прадіди і прабабусі.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про рід іменників , навчимося ставити питання і визначати приналежність іменників до одного з родів: чоловічого, середнього і жіночого.
А зараз увага на екран, подивимося казку про рід іменників
Казка про іменник
Слайд 3
(Після перегляду мультфільму, на дошці кріпимо листки:
Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід
він, мій вона, моя воно, моє)
Показ предметних малюнків ( Учні називають малюнок і додають слова: він, мій, вона, моя, воно, моє. Наприклад: морква – вона, моя, жіночий рід)
У зошитах записуємо :
Одинадцяте лютого, класна робота , вправа 304, ст.127.
Руханка
Вийшли овочі на грядку,
Скликав гарбуз на зарядку.
Огірки зіп ялись вгору,
Потягнулись на опору.
Ріпа листячком махає,
Жовта диня позіхає,
Закружляли всі у трьох:
Кріп, квасоля і горох.
Дружно взялися в бочки всі зелені кабачки.
Слайд 4
Давайте визначимо рід іменників овочів , які були у руханці, але
ЗАПАМ ЯТАЙТЕ: ІМЕННИКИ У МНОЖИНІ РОДУ НЕ МАЮТЬ,
тому називаємо їх в однині (один предмет)
Слайд 5 (Якщо овоч чоловічого роду - піднімаємо цеглинку лего зеленого кольору, жіночого роду - червоного кольору, середнього роду- жовтого кольору )
Вправа 306. У вправі потрібно виписати іменники у три стовпчики, розподіливши їх за родами.
Гра «Високо - низько» (Однина і множина іменників)
IV Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Зайве слово»
Метелик, шпак, зозуля
Мама, дідусь, сестра
Борщ, булочка, кисіль
Груша, абрикос, слива
Кошеня, лисеня,лисичка
Вправа-гра «Утворюємо нові слова»
Слон – слониха, слоненя.
Кіт – кітка, котеня.
Лев – левиця, левеня.
Кріль – кролиця, кроленя.
Лис – лисиця, лисеня.
Вовк – вовчиця, вовченя.
Гусак – гуска, гусеня.
V Підсумок уроку
Отже, давайте пригадаємо, що ми дізналися на уроці.
(Він, мій)
Слайд 6
А щоб краще ви запам ятали роди іменників, давайте вивчимо ось таке віршоване правило:
Дітям пам ятати слід,
Що іменник має рід.
Чоловічий – значить «він»:
Учень, хвіст, портфель, пінгвін.
А жіночий рід – «вона»:
Дружба, ластівка, весна.
Є й середні й рід – «воно»:
Вухо, яблуко, вікно.
VI Домашнє завдання
Ст. 129, вправа 307, ст. 128 – правило