Конспект уроку з літературного читання у 4 класі
Тема. Г. Тютюнник «Ласочка. Так зароджується дружба…».
Мета. Познайомити дітей з особистістю письменника, розкрити причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і тварини, вчити з розумінням ставитися до братів наших менших. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Хід уроку
І. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні ми познайомимося з оповіданням Г. Тютюнника «Ласочка». Отже, тема нашого уроку – «Так зароджується дружба…».
Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника.
Розповідь вчителя:
Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській родині. Доля приготувала Григору багато випробувань. З дитинства Г. Тютюнник ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці враження відбилися у його творах – збірках оповідань для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка». Прожив Г. Тютюнник лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.
Самостійне читання статті про Г.Тютюнника.
- Прочитайте мовчки текст про письменника.
- Що ви дізналися про нього?
Загадка
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її?...
(Лисиця)
III. Вдосконалення навичок читання.
- Перетворіть слово сад у лис, змінюючи в кожному слові тільки одну букву.
Сад - лад - лід - ліс - лис.
Называю слово - Учні називають характерні ознаки того, про кого повідомляється.
Лис - ... (рудий, хитрий, живе в норі, його боїться заєць...).
Письменник - (цікавий, розумний, пише різні твори...).
ІV. Опрацювання оповідання.
1. Словникова робота.
Читання колонок слів «луною» за вчителем, а потім «буксиром» у парі.
Завдання 1.
Пасовисько ожеледець рибалити
підзолочений облизнулося вудочці
закортіло вудити скімлення
прокинувся куняв засипав
Тлумачення слів.
Завдання 2. (Поєднати).
Ожеледець - тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах.
Рибалка – людина яка ловить рибу
Закортіло - дуже захотілося.
Вчитель. Чи доводилося вам бути на риболовлі? (Спостерігати…).
- Послухайте, як завдяки риболовлі потоваришували людина з твариною.
(Вчитель читає до слів «Сидить і спить…». Учень читає до кінця).
- Що вразило?
- Що найбільше запам’яталося?
3. Повторне читання учнями.
«Ланцюжком» по одному абзацу до «Так…».
Роз’єднати слова і прочитати.
До кінця «буксиром».
4. Перевірка сприймання прочитаного.
5. Читання твору мовчки.
6. Опрацювання тексту
1-а частина «Ранок».
- Прочитати опис ранку.
- Які фарби і звуки сповіщали про його прихід? Зачитайте слова і словосполучення, які на це вказують.
Фарби: червоніло небо, бродив туман, підзолочений сонячним промінням.
Звуки: туркотіли, вистукували, лунко тріщало, хро-хро, хря-хря.
2-а частина «Незвичайний гість» (відповіді на запитання).
Вчитель. З ким і як зустрівся дід Арсен (Дід Арсен побачив лисеня, коли воно з’явилося високо на кручі, супроти човна, і тоненько скімлило).
- Чому воно там з’явилося? (Лисеня захотіло рибки)
- Що ж робило лисеня? (Просило рибки)
- З яких слів видно, що лисеня хотіло і просило рибки? («Почулося тихеньке скімлення», «схиливши голову набік, дивилося трохи здивованими і зовсім не хитрими очима», «перевило погляд у задок човна і «облизнулося», «тоненько пискнуло», «прудко підскочило і ухопило її передніми лапами»
- Чи можна дії лисеняти розцінювати як його мовлення з дідом Арсеном? (Так)
- Хто цю розмову передав (Автор)
- То чому Арсен назвав лисеня Ласочкою? (Бо воно захотіло поласувати рибкою). Отже, від слова «ласувати» - їсти що-небудь смачне. Маленьке лисеня було ласолюбом – охочим до всього смачного.
3-я частина «Друзі-рибалки». Вибіркове читання.
Вчитель. Знайдіть у тексті і прочитайте, чого навчилося лисеня у Арсена?
- Знайдіть і прочитайте, як Ласочка допомагала рибалити.
4-а частина «Довга зима». Переказ прочитаного.
Вчитель. Прочитайте мовчки і перекажіть близько до тексту. Оцінити відповідь. (Робота у парі).
Фізкультхвилинка.
5-а частина «Ласоччина сім’я». Виразне читання за партитурою.
А весною, /коли крига скресла/ і сонце вгріло землю,/ одніс Арсен човна на річку,/ полагодив вудки/ і знову, як торік,/ сів ловити рибу – бабі та внукам на юшку. // Вудить/ та все озирається: / чи нема, бува, Ласочки? // Раз,/ і вдруге,/ і втретє / - немає…//
7. Характеристика героїв. Завдання 4.
Арсен Ласочка
небагатослівн (-ий, -а),
мудр (-ий, -а)
хоробр (-ий, -а)
розумн (-ий, -а)
спостережлив (-ий, -а)
ненабридлив (-ий, -а)
привітн (-ий, -а)
кмітлив (-ий, -а)
здібн (-ий, -а)
щедр (-ий, -а)
небайдуж (-ий, -а)
трудолюбив (-ий, -а)
витриман (-ий, -а)
терпелив (-ий, -а)
відповідальн (-ий, -а)
Вчитель. Подумайте, які слова можна вибрати для характеристики героїв, поясніть вибір словами з тексту.
- Яким ви уявляєте Арсена? Яка у нього зовнішність, який характер? Підтвердіть це і словами з тексту.
(На дошці запис – підсумок характеристик героїв оповідання).
Арсен Ласочка
небагатослівний розумна
мудрий працьовита
спостережливий скромна
привітний ненабридлива
щедрий спосережлива
небайдужий терпелива
турботливий витримана
добрий здібна
9. Узагальнююча бесіда. Аналіз ідейної спрямованості тексту.
Вчитель. То які ж стосунки склалися між Арсеном і Ласочкою? (Дружні, товариські)
- Отже, Арсен і Ласочка подружилися, більше того, стали співпрацювати, рибалити разом.
- А чи можна із запису характеристик персонажів зробити висновок про те, які риси вдачі допомогли їм налагодити дружні та товариські стосунки?
- А чи хочете ви, щоб ваші стосунки з іншими теж були такими?
- То чого ж навчає нас автор, яка головна думка оповідання? (Товаришувати і дружити зі звірами. У добрій справі виявляти терпіння і наполегливість).
V. Підсумок уроку.
Вчитель.
Описуючи добрі стосунки людини і звіра, автор вказує нам на один із шляхів до прекрасного і доброго у житті: шануйте природу – товаришуйте і дружіть з «братами нашими меншими», і такі стосунки стануть окрасою нашого життя.
VI. Домашнє завдання.
1. Підготувати переказ прочитаного за складеним планом.
2. Придумати продовження цієї історії.