Конспект уроку для 4 класу "Стежинами інструментальних жанрів" підручник О.Лобова.

Про матеріал

Конспект уроку для 4 класу Урок 12 Тема: Стежинами інструментальних жанрів.

Мета: поглибити знання про жанри сольної й ансамблевої інструментальної музики; ознайомити з жанром сюїти. Тип уроку: урок поглиблення знань. Обладнання: музичний інструмент, комп'ютер, мультимедійна презентація, підручники.

Перегляд файлу

Урок 12

Тема: Стежинами  інструментальних  жанрів.

Мета: поглибити знання  про  жанри  сольної  й  ансамблевої  інструментальної  музики; ознайомити  з жанром  сюїти.

Тип уроку: урок поглиблення  знань.

Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер,  мультимедійна   презентація,  підручники.

Хід  уроку:

І. Вхід під музику. Організаційний момент.

ІІ. Музичне вітання. Актуалізація знань.

  • Які  жанри інструментальної  музики ви знаєте?
  • Розгляньте  портрети композиторів і проведіть «стежинки» до творів, які  належать  кожному  з  них.
  • Розкажіть про  ці  інструментальні  жанри.
  • Які з низ  призначені  для  солістів, а які  можуть  виконуватися  ансамблем  чи  оркестром?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Розгадайте ребус і ви дізнаєтеся  назву  музичного  жанру, що  може  виконуватися  різними  складами. (підручник с.60)  Так  це  сюїта.

Музичний  словничок!

 Сюїта (з фр. - послідовність) – твір з кількох  самостійних  частин, поєднаних  художнім  задумом.

IV. Слухання

Сюїта  може  може  бути створена  для  виконання  різними  складами: солістом, ансамблем, оркестром. Прикладом цього є фортепіанна  сюїта Клода Дебюссі «Дитячий  куточок»

Клод  Ашиль Дебюссі (1862 - 1918) – французький  композитор  і  піаніст. Він  народився  у  передмісті  Парижа  Сен – Жермен. Його  батьки  любили  музику, але  були  далекі  від  професійного  мистецтва. Тож  навчатися  грі  на  фортепіано Клод  почав  лише  із  девяти  років. А  невдовзі  батьки   віддали  здібного  хлопчика  до  Паризької  консерваторії.

Талановитий, блискучий  виконавець, він  дуже  любив  свій  інструмент  і створював  фортепіанну  музику протягом усього  життя.

Один  з  найулюбленіших  жанрів  К.Дебюссі – фортепіанна  сюїта, що  складається  з  кількох  п’єс, поєднаних  художнім  задумом. Таку  побудову  має  і  сюїта  «Дитячий  куточок» (1906 - 1908), яку  композитор  присвятив  своїй  донці  Еммі.

У  творі  ніби  оживає  світ  дитинства – все, що  чує  і  бачить  маленька  людина: улюблена  лялька, іграшкове  слоненя, маленький  пастушок, суворий вимогливий  учитель… Щоб  «намалювати» музичні  портрети  персонажів  сюїти, композитор  використав  різні  жанри  музики. Є  тут  і  колискова  слону, і мелодійний  пастуший  наспів, і модний  тоді  танець  кек – уок  (з англ. – «похід  за пирогом» )  для  ляльки…

Слухання К.Дебюссі «Маленький пастух», «Ляльковий кек - уок» (з сюїти  «Дитячий  куточок»)

  • Визначте у виконанні якого  інструмента звучать п’єси?
  • Порівняйте  художні  образи  п’єс  та  їхню  музичну  мову: мелодію, ритм, темп, динаміку.

 

Це  цікаво  знати!

 Сюїта – старовинний  жанр інструментальної  музики. 400  років  тому вона  складалася  лише з 4-х  танцювальних  п’єс. Згодом  виникли  великі  сюїти, поєднанні програмним  задумом  і назвою: «Картинки  з  виставки» М.Мусоргського, «Дитячий  куточок» К.Дебюссі, «Карнавал  тварин» К.Сен – Санса.

 Шарль – Каміль  Сен – Санс (1835 - 1921) прожив  довге і цікаве  життя, насичене  яскравими подіями  та  невтомною  творчою  працею. Каміль  народився  в  Парижі, у  мистецькій  сім’ї. Мати – художниця  подарувала  йому  хист  до  малювання. Батько (він  помер  від  сухот, коли хлопчику  було  лише  кілька  місяців) залишив  у  спадок  літературне  обдарування. А бабуся  залучила  дворічного  Каміля  до  занять  фортепіано, назавжди захопивши  музичним  мистецтвом.

 Виключне музичне  обдарування  Сен – Санса  виявилося надзвичайно  рано, ще у  дитинстві  принісши  йому  славу  «другого, або  французького  Моцарта». Вже  у  10 – річному  віці  хлопчик  розпочав  концертну  діяльність, яка  тривала  протягом  75 років. Згодом  навчався  у  Паризькій  консерваторії, працював  органістом  у  соборах  Франції, багато  гастролював  різними  країнами  світу.

 Усе  життя К.Сен – Санс  прагнув   нести  своєю  музикою  красу. Образи  його  творів  поєднали  класичну  стрункість і свіжий  подих  нового, сучасного  мистецтва. Ці  риси  притаманні  й  симфонічній  сюїті – фантазії «Карнавал  тварин» для двох  фортепіано, струнного  квінтету, флейти, кларнета  і  ксилофона, що  була  написана  у  1886  році. Вона  складається  з  14  програмних  п’єс: «Королівський  марш  лева», «Кури  та  півні», «Антилопи», «Черепахи», «Слон», «Кенгуру», «Акваріум», «Персонажі з довгими  вухами», «Зозуля в глибині  лісу», «Пташник», «Піаністи», «Викопні», «Лебідь» та «Фінал», в якому  весела  і  легка головна  тема  перемежовується  мотивами  з  попередніх  частин.

 Створення  «великої  зоологічної  фантазії» (такий  підзаголовок  дав  сюїті  композитор) було  давнім  творчим  задумом  К.Сен – Санса, навіяним  дитячими  спогадами  про  красу  природи, юнацькими  захопленнями  природними  науками (він  збирав  гербарії, колекції  мінералів, вирощував  квіти, дуже  любив  тварин), враженнями  від  численних  мандрівок  різними  країнами світу.

 Проте  спочатку  Сен – Санс  ставився  до  «Карнавалу  тварин» як  до  музичного  жарту. Змальовуючи  образи  тварин, він  уявляв, що  засобами  музики  передає  людські  характери, а  також  певні  власні  риси.

 Перше  виконання  твору відбулося у Парижі, для  кількох  друзів К.Сен – Санса. Через  кілька  днів  сюїту  повторили  для  більш  широкого  кола  слухачів. Дещо  здивований  захопленням  слухачів, композитор  все ж тки  вирішив  включити  сюїту  до  списку  творів  для  видання. Опублікована  у 1922  році, «зоологічна  фантазія» невдовзі  стала  одним  з  найпопулярніших  творів  К.Сен – Санса  у  світі.

  • Оберіть  п’єси із  сюїти «Карнавал  тварин» .
  • Спробуйте  уявити, яка  музика  відповідатиме  їхнім  назвам.
  • Послухайте  образні музичні  твори.

Слухання  Каміль  Сен – Санс «Карнавал  тварин»  (на вибір)

  • Чи справдилися  ваші  очікування?
  • Розгляньте  малюнки  інструментів, які  К.Сен – Санс використав  для  сюїти «Карнавал  тварин»
  • Які  інструменти  відіграють  провідну  роль  у  звучанні  прослуханих  п’єс сюїти.
  • Що таке  струнний  квінтет.

Це  цікаво  знати!

 Квінтет (від лат. – пятий) – вокальний  або  інструментальний  ансамбль  з п’яти виконавців.

 Також  квінтетом називають  музичний  твір  для п’яти  виконавців. Подібно  до  цього  визначають  інші  жанри, названі  кількістю  виконавців: дует, тріо, квінтет.

 Струнний  квінтет – ансамбль з п’яти  виконавців  на  струнних  смичкових  інструментах (скрипках, альтах, віолончелі, контрабасі) або  музичний твір для  такого  складу.

V. Фізкультхвилинка

VI. Вокально - хорова  робота  естонська  народна  пісня «Хор  нашого  Яна»

  1. Розспівка. Послухайте і розучіть  пісню. Уявіть  розказану в ній  історії.
  2. Слухання естонської  народної пісні «Хор  нашого  Яна» (у виконанні вчителя або фонограми +)
  3. Продумай виконавський  розвиток  пісні: як  заспівати  її  з  солістом, хором  та  ансамблем  дитячих  інструментів.
  4. Виконайте  пісню  разом  з  друзями.

 

 VII. Підсумок  уроку.

 

  • Розгляньте  малюнки (підручник с. 65)  які виконав до  частин  сюїти «Карнавал  тварин» школяр Михайло Козулін.
  • Поміркуйте, яку сюїту  хочеш написати ти.
  • Придумай  назву свого  уявного  твору.
  • Відобразіть  зміст  його  частин  у  малюнках.

 

VIII.  Вихід з класу під музику

 

docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
2000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку