Мета (формувати компетентності):
ключові: уміння вчитися (приймати мету, поставлену вчителем, і відповідно до неї виконувати необхідні дії; загальнокультурну (формувати чуття краси, естетичне ставлення до навколишньої дійсності); здоров'язбережувальну (формувати правильну поставу; підтримувати сприятливий емоційний настрій); соціальну (співпрацювати з однокласниками та вчителем; виявляти ініціативу); громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);
предметні: розширювати уявлення про особливості музичної мови; навчати вдумливо сприймати музичні твори; опанувати поняття «засоби музичної виразності», «динаміка», «лад», «метроритм», «темп», «тембр», «штрих», «щедрівки»; розвивати вміння логічно мислити; удосконалювати виконавські навички; прищеплювати музичний смак.
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
Урок № ________ Дата ______________
Тема. Музика - це найвиразніша мова Я. Сібеліус Симфонічна поема «Фінляндія». Муз і слова Л .Ященка «Новорічна пісенька»
Мета (формувати компетентності):
Музичний матеріал: Я. Сібеліус. Фрагмент симфонії «Фінляндія»; Л. Ященко «Новорічна пісенька».
Наочні посібники: нотний матеріал, підручник; портрет Я. Сібеліуса; зображення велосипеда, автівки, літака; таблиця «Засоби музичної виразності»; репродукції картин А. Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі» та В. Сурикова «Взяття снігового містечка».
Обладнання: ІКТ; фонохрестоматія.
Тип уроку: урок уведення у тему.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Музика — одне з найемоційніших і найвиразніших мистецтв. Провідним засобом виразності є мелодія.
Мелодія — музична думка, образний зміст якої виражено одним голосом.
Мелодія може бути різною — плавною або переривчастою, веселою або сумною, ніжною та ліричною або енергійною та рішучою. Велике значення у музичній мові мають засоби виразності (під час викладення матеріалу учні складають схему «Засоби музичної виразності»)
Засоби музичної виразності:
Розгляньте репродукції картин А. Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі» та В. Сурикова «Взяття снігового містечка».
Отже, гучність у звучанні називають динамікою.
Велике значення у музичній мові мають також лад, метроритм, темп, тембр, штрих.
Лад — це поєднання різних за висотою звуків. У музиці існують два контрастних лади — мажор і мінор. Мажорна музика сприймається як світла, яскрава, радісна, а мінорна — як сумна та мрійлива.
Метроритм — це послідовність звуків різної або однакової тривалості. Має велику виражальну силу і настільки чітко характеризує мелодію, що інколи її можна розпізнати за ритмічним рисунком. Ритмічний рисунок може бути чітким і гострим, чеканним і маршовим, вальсовим і плавним.
Ритмічний рисунок кожної пісні можна простукати олівцем або проплескати в долоні. Крім звуків різної тривалості, у нотному тексті використовують паузу. .
Гра «Пісенні загадки»
Учні об’єднуються у дві команди. Представники кожної команди проплескують ритм пісні, що вивчали раніше. Учні іншої команди мають відгадати цю пісню та повторити цей ритмічний рисунок.
Розгляньте зображення велосипеда, автівки, літака. До якого малюнка ви дібрали б швидку музику, до якого — повільну, до якого — помірну?
Одним із виражальних засобів музики є темп.
Темпом називають швидкість виконання музичного твору. Темп є швидким, повільним і помірним. Для позначення темпу використовують італійські слова: швидкий темп — алегро, престо; помірний темп — анданте; повільний — адажіо; дуже повільний — ларго.
Ритм і темп є елементами музичної мови, що надають твору виразності.
Тембр — це забарвленням звучання.
Штрих — спосіб виконання музики.
Як би ви виконали музику, що розповідає про кенгуру? цвіркуна?
Так, уривчасто. У музиці такий спосіб виконання називається стакато.
А як у музиці зобразити плавний рух, наприклад пересування равлика? Так, плавно. У музиці такий спосіб називають легато.
Отже, погляньте на схему, яку ви склали: усі ці засоби музичної виразності допомагають відтворити різні музичні образи, усе розмаїття навколишнього світу, людського життя.
Мовою музики, про свою батьківщину розповів засновник класичної музики Фінляндії Ян Сібеліус у музичній поемі «Фінляндія».
Прочитайте про Я. Сібеліуса на с. 81 підручника.
Послухайте фрагмент симфонії Я. Сібеліуса «Фінляндія».
Слухання фрагмента симфонії Я. Сібеліуса «Фінляндія»
Вокально-хорова робота
Прочитайте вірш зі с. 83 підручника.
Розгляньте репродукцію картини на с. 82 підручника.
Послухайте «Новорічну пісеньку» Л. Ященка та поміркуйте: яку обрядову пісню вона нагадує?
Слухання «Новорічної пісеньки» Л. Ященка
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ