Мета (формувати компетентності):
ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя); загальнокультурну (формувати чуття краси, естетичне ставлення до навколишньої дійсності); здоров'язбережувальну (дотримувати правил безпечного користування музичними Інструментами); соціальну (співпрацювати з однокласниками та вчителем; виявляти ініціативу); громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища; дбайливо ставитися до природи); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);
предметні: розширювати уявлення про особливості народної музики; навчати вдумливо сприймати музичні твори; опанувати поняття «фольклор», «фольклористика», «симфонія»; розвивати вміння логічно мислити; удосконалювати виконавські навички; прищеплювати шанобливе ставлення до вітчизняної музичної скарбниці.
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
Урок № ________ Дата ______________
Тема. Фольклор і композитор П.Чайковський Четверта симфонія (фінал) Муз. С.Ткачука сл. В.Михайлищука «Дударики»
Мета (формувати компетентності):
Музичний матеріал: П. Чайковський. Фрагмент фіналу Четвертої симфонії; російська народна пісня «У полі береза стояла»; С. Ткачук «Дударики».
Наочні посібники: нотний і роздавальний матеріал, підручник; портрет П. Чайковського.
Обладнання: ІКТ; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Гра «Асоціативне слово»
Прочитайте слова, які асоціюються з певним поняттям, і спробуйте дати визначення цього поняття: перекази, казки, прислів’я, обряди, танці, пісні, поспівки, частівки. (Фольклор)
Фольклор може бути словесним — перекази, казки, епос,
Фольклор (досл.— народна мудрість, народне знання), або усна народна творчість — художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні обряди та звичаї, а також відображення світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народнопоетичної фантазії.
До музичного фольклору належать пісні та поспівки, танці, інструментальні наспіви і п’єси у виконанні народних інструментів та ансамблів.
Науку про народну музичну творчість називають музичною фольклористикою.
Фольклор кожного народу — особливий: навіть не знаючи назви музичного твору, можна розпізнати мелодії фольклору українського та китайського, італійського та грузинського.
Народна творчість, що зародилася у сиву давнину,— історична основа усієї світової художньої культури, джерело творчості композиторів, які часто використовують народні наспіви, мелодії у своїх творах — хорових обробках, п’єсах, операх, концертах, симфоніях.
Пригадайте музичні твори і доберіть до кожного професійного твору відповідне фольклорне джерело та з’єднайте їх стрілкою.
Учні отримують картки з назвами фольклорних і композиторських творів упереміш.
Дагестанський танець Г. Майборода « Гуцульська рапсодія»
Українська народна пісня «Щедрик» М. Глінка « Руслан і Людмила»
Український народний танець гопак М. Мусоргський « Сорочинський ярмарок»
Українська народна пісня
«Верховино, світку ти наш» М. Леонтович. Хор «Щедрик»
Вокально-хорова робота
Розспівування
Послухайте російську народну пісню «У полі береза стояла» та поміркуйте: у якому музичному жанрі можна зустріти цю пісню?
Слухання російської народної пісні «У полі береза стояла»
Слухання музики
Творча спадщина Петра Чайковського охоплює майже всі музичні жанри, однак чільне місце в ній посідають опера та симфонія.
Симфонія — це великий музичний твір для симфонічного оркестру, що складається з чотирьох частин, кожна з яких має свої назву та характер.
У родині композитора дуже любили музику: батько грав на флейті, мати — на фортепіано і гарно співала. Саме вона прищепила майбутньому композиторові любов до народної пісні, і не випадково у музиці П. Чайковського ми часто можемо почути фольклорні наспіви. У його творах надзвичайно талановито, по-новому звучать мелодії народних пісень, наприклад — російської народної пісні «У полі береза стояла».
Мелодія цієї пісні особливо яскраво, варіативно розкривається у фіналі Четвертої симфонії П. Чайковського.
Слухання фрагмента фіналу Четвертої симфонії П. Чайковського
Вокально-хорова робота
Слухання пісні С. Ткачука «Дударики»
Розучування, виконання з оплесками на сильну долю, із танцювальними рухами
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ