Урок для 4 класу з музичного мистецтва на тему "Фольклор і композитор П.Чайковський Четверта симфонія (фінал) Муз. С.Ткачука сл. В.Михайлищука «Дударики».

Про матеріал

Мета (формувати компетентності):

*ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя); загальнокультурну (формувати чуття краси, естетичне ставлення до навколишньої дійсності); здоров'язбережувальну (дотримувати правил безпечного користування музичними Інструментами); соціальну (співпрацювати з однокласниками та вчителем; виявляти ініціативу); громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища; дбайливо ставитися до природи); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);

*предметні: розширювати уявлення про особливості народної музики; навчати вдумливо сприймати музичні твори; опанувати поняття «фольклор», «фольклористика», «симфонія»; розвивати вміння логічно мислити; удосконалювати виконавські навички; прищеплювати шанобливе ставлення до вітчизняної музичної скарбниці.

Перегляд файлу

МУЗИЧНЕ    МИСТЕЦТВО

Урок  № ________                                                                        Дата ______________

Тема. Фольклор і композитор П.Чайковський Четверта симфонія (фінал) Муз. С.Ткачука сл. В.Михайлищука «Дударики»

Мета (формувати компетентності):

  • ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя); загальнокультурну (формувати чуття краси, естетичне ставлення до навколишньої дійсності); здоров'язбережувальну (дотримувати правил безпечного користування музичними Інструментами); соціальну (співпрацювати з однокласниками та вчителем; виявляти ініціативу); громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища; дбайливо ставитися до природи); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);
  • предметні: розширювати уявлення про особливості народної музики; навчати вдумливо сприймати музичні твори; опанувати поняття «фольклор», «фольклористика», «симфонія»; розвивати вміння логічно мислити; удосконалювати виконавські навички; прищеплювати шанобливе ставлення до вітчизняної музичної скарбниці.

Музичний матеріал: П. Чайковський. Фрагмент фіналу Четвертої симфонії; російська народна пісня «У полі береза стояла»; С. Ткачук «Дударики».

Наочні посібники: нотний і роздавальний матеріал, підручник; портрет П. Чайковського.

Обладнання: ІКТ; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

3. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Гра «Асоціативне слово»

Прочитайте слова, які асоціюються з певним поняттям, і спробуйте дати визначення цього поняття: перекази, казки, прислів’я, обряди, танці, пісні, поспівки, частівки. (Фольклор)

 Фольклор може бути словесним — перекази, казки, епос,

  • Які народні казки ви знаєте?

Фольклор (досл.— народна мудрість, народне знання), або усна народна творчість — художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні обряди та звичаї, а також відображення світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народнопоетичної фантазії.

До музичного фольклору належать пісні та поспівки, танці, інструментальні наспіви і п’єси у виконанні народних інструментів та ансамблів.

  • Пригадайте назву фольклорного ансамблю, чию запальну музику ми слухали у попередніх класах.

Науку про народну музичну творчість називають музичною фольклористикою.

Фольклор кожного народу — особливий: навіть не знаючи назви музичного твору, можна розпізнати мелодії фольклору українського та китайського, італійського та    грузинського.

Народна творчість, що зародилася у сиву давнину,— історична основа усієї світової художньої культури, джерело творчості композиторів, які часто використовують народні наспіви, мелодії у своїх творах — хорових обробках, п’єсах, операх, концертах, симфоніях.

Пригадайте музичні твори і доберіть до кожного професійного твору відповідне фольклорне джерело та з’єднайте їх стрілкою.

Учні отримують картки з назвами фольклорних і композиторських творів упереміш.

Дагестанський танець                                                               Г. Майборода « Гуцульська рапсодія»

 

Українська народна пісня «Щедрик»                                 М. Глінка « Руслан і Людмила»

 

Український народний танець гопак                                  М. Мусоргський « Сорочинський ярмарок»

 

Українська народна пісня

«Верховино, світку ти наш»                                                          М. Леонтович. Хор «Щедрик»

 

Вокально-хорова робота

Розспівування

Послухайте російську народну пісню «У полі береза стояла» та поміркуйте: у якому музичному жанрі можна зустріти цю пісню?

Слухання російської народної пісні «У полі береза стояла»

  • Розучування
  • Обговорення засобів виразності пісні (звернути увагу на плавність звуковедення, виконання з танцювальними рухами)

Слухання музики

Творча спадщина Петра Чайковського охоплює майже всі музичні жанри, однак чільне місце в ній посідають опера та симфонія.

Симфонія — це великий музичний твір для симфонічного оркестру, що складається з чотирьох частин, кожна з яких має свої назву та характер.

У родині композитора дуже любили музику: батько грав на флейті, мати — на фортепіано і гарно співала. Саме вона прищепила майбутньому композиторові любов до народної пісні, і не випадково у музиці П. Чайковського ми часто можемо почути фольклорні наспіви. У його творах надзвичайно талановито, по-новому звучать мелодії народних пісень, наприклад — російської народної пісні «У полі береза стояла».

Мелодія цієї пісні особливо яскраво, варіативно розкривається у фіналі Четвертої симфонії П. Чайковського.

  • Прослухайте уважно фрагмент цього твору та скажіть: що спільного, а що відмінного у звучанні Четвертої симфонії П. Чайковського та російської народної пісні «У полі береза стояла»?

Слухання фрагмента фіналу Четвертої симфонії П. Чайковського

  • Якою за музичними характеристиками є російська народна пісня «У полі береза стояла»?
  • Що нового ми чуємо у переосмисленій композитором народній мелодії? Отже, російська народна пісня привела нас до симфонії.

Вокально-хорова робота

  • Послухайте пісню С. Ткачука «Дударики» та поміркуйте: чи відчуваєте ви в мелодії та словах пісні вплив прикарпатського фольклору?

Слухання пісні С. Ткачука «Дударики»

Розучування, виконання з оплесками на сильну долю, із танцювальними рухами

4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Інна Стельмах
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
2837
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку