Мета (формувати компетентності):
ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя, переключатися з одного виду діяльності на інший); 'загальнокультурну (виявляти особистісно-ціннісне ставлення до творів мистецтва, формувати духовно-моральні якості); здоров'язбережувальну (удосконалювати фізичні, соціальні, психічні й духовні складові свого здоров'я); соціальну (співпрацювати з однокласниками та вчителем);громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);
предметні: розширювати уявлення про взаємодію видів мистецтва; навчати вдумливо сприймати музичні твори та порівнювати їх; опанувати поняття «увертюра», «театральне мистецтво», «лібрето»; розвивати вміння логічно мислити; удосконалю-вати виконавські навички; прищеплювати шанобливе ставлення до світової музичної скарбниці.
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
Урок № ________ Дата ______________
Тема. Перетворення жанрів П.Чайковський «Неаполі-танська пісенька» ( з «Дитячого альбому») «Неаполітанський танець» (з балету «Лебедине озеро»). Укр. нар. Пісня «Ой ходила дівчина бережком» Муз. Б.Савельєва, сл. М.Пляцковського «Справжній друг»
Мета (формувати компетентності):
Музичний матеріал: П. Чайковський «Неаполітанська пісенька» з «Дитячого альбому» у виконанні Великого дитячого хору, «Неаполітанський танець» із балету «Лебедине озеро»; українська народна пісня «Ой, ходила дівчина бережком»; Б. Савельев «Справжній друг».
Наочні посібники: нотний матеріал, підручник; портрет П. Чайковського.
Обладнання: ІКТ; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Іноді в музиці відбувається взаємопроникнення жанрів: етюд, призначений для удосконалення техніки музиканта, стає музичною картиною, а пісня перетворюється на веселий танець. Саме з такою музикою, де зустрічаються різні жанри, ми сьогодні познайомимося.
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра «Я — режисер»
Уявіть себе головними режисерами, які створюють балет. Поясніть, представників яких професій необхідно залучити до постановки балету. (Відповіді учнів.)
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
На попередньому уроці ми дізналися про те, як талант, майстерність і фантазія російського композитора П. Чайковського перетворили простеньку російську народну пісню «У полі береза стояла» на частину великого симфонічного твору, де вона засяяла новими барвами.
Цікава історія трапилась іще з однією піснею.
Мандруючи Італією, у місті Неаполі Чайковський почув пісню. Композитора зачарувала легка, прозора, наспівна мелодія, і він створив її обробку.
Так народна пісня перетворилася на фортепіанну п’єсу, що ввійшла до збірки «Дитячий альбом» як «Неаполітанська пісенька».
Послухайте п’єсу та скажіть: які музичні жанри поєднались у цьому творі?
Слухання «Неаполітанської пісеньки» з «Дитячого альбому» П. Чайковського
Напевно, кожен із вас безпомилково може сказати, які «музичні кити», тобто жанри, є найпопулярнішими. Так, це — пісня і танець. А чи можуть у музиці поєднатися жанри? Пригадайте: за сюжетом балету П. Чайковського «Лебедине озеро» до палацу приїхали гості з різних країн: араби, китайці й італійці. Як ви вважаєте, під яку музику танцювали гості з Італії? Це була мелодія «Неаполітанської пісеньки», що в балеті перетворилася на «Неаполітанський танець», адже слухачі настільки вподобали цю мелодію, що П. Чайковський використав її у своєму балеті. У музиці танцю звучать дві основні теми: наспівна, легка, мелодійно-пісенна — це соло труби, та запальна, швидка, у ритмі італійського танцю — тарантели.
Слухання «Неаполітанського танцю» з балету «Лебедине озеро» П. Чайковського
Завдяки яким засобам посилюється вплив музики у балетній виставі? «Неаполітанська пісенька» — одна з найпопулярніших п’єс П. Чайковського. Недаремно ми можемо її почути також із текстом.
Послухайте цю пісню у виконанні дитячого хору.
Слухання «Неаполітанської пісеньки» з «Дитячого альбому» П. Чайковського у виконанні Великого дитячого хору
Як же відбулося перетворення жанру народної пісні? Так, спочатку народна пісня стала фортепіанною п’єсою, згодом — танцем у балетній виставі, а потім зазвучала у хоровому виконанні. У музичних жанрах операх, балетах — поєднуються різні види мистецтв. Музика звучить на початку вистави, коли завісу ще не піднято (увертюра). А потім музика звучить упродовж всієї вистави. Коли на сцену виходять актори, до музики долучається театральне мистецтво. Найчастіше лібрето до будь-якої опери чи балету пишуть за певним літературним твором — казкою, повістю або романом. Отже, музично- театральний твір пов’язаний з літературою як мистецтвом. Основа балету — танець, танцювальні номери є також в опері. Тому складовою музично- театральної вистави є і хореографічне мистецтво. Не можна уявити жодної вистави без художнього оформлення сцени — декорацій, а кожний сценічний образ створено за допомогою костюма, гриму — різновидів образотворчого мистецтва. Завдяки такому поєднанню різних видів мистецтв ми із задоволеннями слухаємо оперу чи переглядаємо балетну виставу.
Розгляньте символи мистецтв на с. 94 підручника.
Вокально-хорова робота
Послухайте українську народну пісню «Ой, ходила дівчина бережком» та поміркуйте, які види мистецтва можна залучити до її виконання.
Слухання української народної пісні «Ой, ходила дівчина бережком»
Що ми найбільше цінуємо у взаєминах між однолітками? Так це — дружба. «Друг в біді не лишить, щирим словом втішить» — саме про це йдеться у пісні Б. Савельева «Справжній друг».
Слухання пісні Б. Савельева «Справжній друг»
Розучування, виконання пісні
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ