Конспект уроку для 5 класу на тему: "Незвичайні пригоди звичайного шибеника"

Про матеріал

Урок-фільм "НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ ЗВИЧАЙНОГО ШИБЕНИКА" (за повістю М.Твена "Пригоди Тома Сойєра")

Мета уроку: ознайомити учнів із новими пригодами героїв твору, розкрити образи головних героїв; розвивати навички переказу улюблених уривків, уміння характеризувати образи й порівнювати їх; давати оцінку діям і вчинкам героїв;зіставляти із сучасним життям; виховувати найкращі моральні якості.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ ЗВИЧАЙНОГО ШИБЕНИКА

(конспект уроку із зарубіжної літератури в 5 класі)

C:\Users\pc\Desktop\18535495.jpg                                                                            

 

 

 

C:\Users\pc\Desktop\18535495.jpg                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»

 

НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ ЗВИЧАЙНОГО ШИБЕНИКА

 

Мета уроку: ознайомити учнів із новими пригодами героїв твору, розкрити образи головних героїв; розвивати навички переказу улюблених уривків, уміння характеризувати образи й порівнювати їх; давати оцінку діям і вчинкам героїв;зіставляти із сучасним життям; виховувати найкращі моральні якості.

 

Теорія літератури: повість, художні образи.

 

Тип уроку: урок-кіносценарій, комбінований урок.

 

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти музичних творів , кінофільму,картки з тестовими завданнями.

 

Епіграф:Щастя ніколи не поставить людину на таку висоту,

на якій би вона не мала потреби в друзях

Сенека

 

Хід уроку

 

І.Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(Інсценування)

  • То що, друже, мусимо працювати?
  • А, це ти, Бене! Я тебе й не помітив.
  • Слухай, я йду купатися. А ти не хочеш? Та ні, ти, мабуть, краще попрацюєш, еге?
  • Що ти називаєш працею?
  • А оце що – хіба не праця?
  • Ну що ж, може, праця, а може , й ні. Я знаю тільки, що Томові Сойєру вона до вподоби.
  • Ха, можна подумати,що тобі й справді подобається білити!
  • Чи подобається? А чом би й ні? Хіба нам кожного дня випадає білити паркани?
  • Слухай, Томе, дай і мені трохи побілити.
  • Та ні, Бене, мабуть нічого не вийде. Розумієш, тітка Полі дуже прискіпується, до цього паркана – він же виходить на вулицю. Його треба ретельно побілити. Певно, так зуміє хіба один хлопець на тисячу, а може, і на дві тисячі.
  • Та невже? Ой Томе, ну дай мені спробувати… Хоч трішечки. Якби це ти мене просив, я б дав.
  • Бене, та я б з охотою, слово честі, але ж тітка Полі… Он і Джім хотів білити, а вона не дозволила, і Сід хотів, і Сідові не дозволила.
  • Ну дай спробувати… я віддам тобі пів-яблука.
  • Та ні…
  • Я віддам тобі все
  • Біли..!

 

ІІІ . Слово вчителя.

Оголошення теми, мети.

Все наше життя – це гра. Хлопці зіграли   сцену, коли було винайдено НОВИЙ ЗАКОН (зачитайте який). Сьогодні ми продовжимо роботу над повістю «Пригоди Тома Сойєра» - звичайного шибеника, звичайної дитини. Але працювати ми будемо не в улюбленому закладі, а  у самому Голлівуді.

 То ж подаруйте один одному голлівудську посмішку, і вперед за Оскаром!На студію Metro-Goldwyn-Mayer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кожен з вас сьогодні буде сценаристом  із власними нотатками.(запишіть прізвище ім`я, тему уроку)

1 серія – документальний фільм про людину, яка описала чудові краєвиди Санкт-Петербургу. Дізнатися, хто  він допоможе перше завдання – кросворд. (час пішов)

C:\Users\User\Desktop\п.png1.Кросворд

1. Ім’я головного героя.

2. Спеціаліст, що проводить корабель в межах певної території плавання.

3. Прізвище чоловіка, якого хлопці захищали в суді.

4. Ім’я дівчинки, яка подобалася Томові.

5. Містечко, у якому відбувались події повісті.(на   англійський манер)

6.  У чому звинуватили Мефа Поттера?

7. Справжнє прізвище автора повісті «Пригоди Тома Сойєра».

8. Прізвище найкращого друга Тома.

 

 

 

 

 

 

Так, це відомий письменник  Марк Твен. З  якої  він країни? (пригадайте географічні   назви, які пов’язані з ім`ям Твена)

 

ІV . Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.Захист проектів(«Ніагара», «Міссісіпі»)

Ніагарський водоспад цікаві факти

Де  знаходиться Ніагарський водоспад? Він складається він з двох водоспадів, які розташовуються на територіях Канади і Америки і носять відповідні назви. Вони розділені островом Luna Island. • Водоспад утворився в період останнього льодовикового періоду внаслідок того, що відійшли льодовики. Сталося дане приблизно 10 тис. років назад.

• Зелене забарвлення води Ніагарського водоспаду, пояснене величезним відсотком солей, а також складом тутешній території, яка піддається ерозії. Земля має величезний відсоток вапняку і сланців, що і має великий вплив на забарвлення води.

• Внаслідок природної ерозії, його висота зменшується на 1 фут на рік. З цього випливає, що через 50000 років водоспад припинить існувати.

• Цей водоспад перетинають 2 мости: Райдужний міст і Whirlpool Rapids Bridge, за якими йде пересування легкового автотранспорту.

• Райдужний міст знаходиться в сотнях метрах внизу за течією і з моста розкривається більш прекрасний вид водоспаду. Міст Whirlpool Rapids Bridge, розташовується в 1.6 кілометрах від Райдужного мосту, і є найбільш стародавнім мостом через річку Ніагара.

• Близько 20% питної води в Америку протікає через Ніагарський водоспад.

• Багато людей пробували підкорити Ніагарський водоспад. 1-ий інцидент стався в 1829 році, коли Сем Пач, стрибнув у ущелині водоспаду і вижив. Подібний спосіб, вже став традицією для багатьох сміливців спробувати залишитися в живих, долаючи водоспад. 24.10.1901 р, педагог з штату Мічиган, була скинута в водоспад в бочці, вона також залишилася живою, проте отримала травми.

• Найвідомішим і найдавнішим туристичним відпочинком в зоні водоспаду є круїз ‘Maid of the Mist’. Даний круїз пропонує мандрівникам опинитися безпосередньо під водами водоспаду. Подібна розвага користується попитом і в наш час, а виникла вона в перший раз в 1846 р

• Коричнева піна, розташована внизу Ніагарського водоспаду, є природним наслідком падіння чималої кількості тонн води. А коричневий окрас це забарвлення глини, що міститься біля підніжжя водоспаду.

• Приблизно дев’яносто відсотків риб, що опускається по Ніагарському водоспаду залишаються живими, так як пінка внизу водоспаду впливає як подушка для риб.

• Під час сильних морозів у США і Канаді трапляються випадки, коли водоспад замерзає. За час спостережень таке було у 1848 і 1912 роках, а також у січні 2014 року.

 • Під водоспадом побудовані гідроелектростанції загальною потужністю до 4,4 гігават.

• Щорічно на Ніагарський водоспад приїжджають двадцять п’ять мільйонів мандрівників.

Міссісіпі

Найдовша річкова артерія Північної Америки – Міссісіпі з притокою Міссурі (6420 км), площа водозбору якої становить 3300 тис. кв. км. 
   Річка бере початок з невеликого озера Айтаска і верхів'ям протікає по заболоченій, вкритій численними озерами лісистій місцевості штату Міннесота. 
   Долина і русло Міссісіпі за морфологічними особливостями поділяється на три ділянки: верхню, середню і нижню; межами між ними є гирла найбільших приток – Міссурі і Огайо. У верхів'ї річка протікає через невеликі озера і заболочені простори. На міжозерних ділянках багато порогів і кам'янистих перекатів. На ділянці між гирлами річок Міннесота і Де-Мойн долина Міссісіпі, врізуючись у вапняки, звужується й утворює пороги поблизу міст Рок-Айленд і Кіокак (Кеокук). Найбільший водоспад – Сент-Антоні біля Сент-Пол.

http://www.ukr-tur.narod.ru/fisgeo/fismateryk/fispnamer/vnutrvody/missisypi/missipi.jpg

   

Протікаючи через Центральні рівнини, Міссісіпі приймає ряд великих приток: Міннесота, Де-Мойн, Міссурі, Арканзас, Ред-Рівер (праві), Чіп-пева, Вісконсін, Іллінойс, Огайо (ліві). Притоки прокладають собі шлях через засушливі простори і, глибоко врізуючись у пухкі товщі Великих рівнин, виносять звідти величезну кількість алювію, але мало води. Тому Міссісіпі навіть після злиття з Міссурі ще не стає повноводною річкою. Могутньою вона стає лише після впадіння в неї Огайо. 
   Ділянка річки від впадіння Огайо і до гирла вважається нижньою течією. Ширина долини нижче від гирла Огайо досягає 25 км, а в штаті Луїзіана навіть і 70–100 км. Ширина Міссісіпі біля Нового Орлеана 2400 м. Русло річки на цій ділянці звивисте, має багато стариць. 
   Режими річок системи Міссісіпі досить різноманітні. Так, ті з них, витоки яких знаходяться в Скелястих горах, найвищий рівень мають влітку. Взимку вони на кілька місяців вкриваються льодом. Праві притоки середньої течії Міссісіпі мають режим преріанського, а ліві – аппалачського типів. У нижній течії річка ніколи не замерзає. 
   Максимальний розлив Міссісіпі припадає на березень – травень. Середні річні витрати води вище від гирла Міссурі становлять близько 1900 куб. м/сек., перед впадінням Огайо –близько 5800 куб. м/сек., в гирлі – 19000 куб. м/сек. Об'єм середньорічного стоку становить близько 600 куб. м/км, а наносів — 211 млн. куб. м. 
   У верхній течії Міссісіпі повільно вибирається з лабіринту озер, боліт і торфовищ. Давній льодовик завалив її стару долину валунами і глиною, і річці довелося прокладати нове русло по краю щита, складеного з корінних порід, утворюючи пороги і водоспади. 
   Водоспад Сент-Антоні заввишки 20 м вважається межею кристалічного щита. Спускаючись з водоспаду Сент-Антоні, Міссісіпі знаходить своє старе русло. З цього місця вона тече порівняно спокійно і стає судноплавною. 
   На Міссісіпі безліч островів, їх так багато, що замість назв їм дали номери. Після кожної повені деякі з них перетворюються на півострови або зникають зовсім, одні діляться на частини, інші – виникають знов, збиваючи з пантелику географів і капітанів. Усі острови повільно переміщаються вниз за течією. Береги, що звернуті проти течії, розмиваються річкою, а на протилежних відкладаються нові наноси. Тому на їх верхніх кінцях часто можна побачити високий ліс, на нижніх – голу піщану косу, що починає заростати лозою... Прикладом такого острова може бути острів Джексона, на якому переховувався літературний герой Геккельбері Фінн. 
   Своїх справжніх розмірів Міссісіпі набирає після злиття з Огайо – «Прегарною річкою», як її називали французькі дослідники. Від місця впадіння Огайо Міссісіпі вже можна вважати установленою, з виробленим профілем, річкою. В своїй нижній течії Міссісіпі розбивається на численні рукави. Разом з притоками рукави утворюють лабіринт заболочених повільних потоків. Щоб запобігати повені, кожний рукав доводиться захищати дамбами. 
   Міссісіпі несе в море величезну кількість мулу: 211 млн. куб. м у рік. Вона заповнює Мексиканську затоку, висунувши велику дельту завдовжки 320 і завширшки 300 км. 
   Русло Міссісіпі у напрямі до гирла не розширюється, а, навпаки, звужується. Дельта має форму гусячої лапи. Вона щороку затоплюється під час повені. Низинні місця заросли вологими субтропічними лісами. Ліси густо переплетені ліанами, гілки вкриті звисаючими епіфітами. На пальцях «гусячої лапи» через високу вологість ліс не росте. Багнисті коси, що ледве піднімаються з води, тільки слабко закріплені корінням очерету. На кінець літа Міссісіпі дуже міліє. Великі глибини зберігаються лише у нижній течії. Ранньою весною річка сильно розливається. Головною причиною повені звичайно буває Огайо. Часто рівень води в Огайо так піднімається, що русло Міссісіпі не вміщає її. Частина води Огайо рухається вгору по Міссісіпі, повертаючи води головної річки назад на протязі кількох десятків кілометрів. 
   Річки системи Міссісіпі мають велике господарське значення. Загальна протяжність судноплавних шляхів басейну понад 25 тис. кв. км. Міссісіпі сполучена каналами із системою Великих озер. На притоках Міссісіпі було споруджено ряд великих електростанцій.

Саме тут і відбувалися всі пригоди Тома

 

2. Повідомлення учня-літературознавця

???Як же створювалася  ця книга?

В 1875 році Марк Твен почав писати "Пригоди Тома Сойєра" — книгу, якій судилося увійти до скарбниці світової літератури. Спочатку він думав, що ця книга не для дітей, що її читатимуть тільки дорослі. Через якийсь час навіть заявив, що цей твір — для хлопчиків і дівчаток. Така невизначеність була, безумовно, не випадковою. Одним з об'єктів нищівної критики письменника стала тогочасна дитяча література. На момент появи "Пригод Тома Сойєра" поширеним жанром дитячої літератури були так звані книги для недільної школи. Писалися вони у сентиментально-набожній манері, розповідаючи про гарних дітей, які підуть до раю, і про поганих, що, звичайно, закінчать життя на шибениці. Традиційним героєм цих книжок був доброчесний, побожний та кволий від хвороби хлопчик, що встигає перед смертю навернути на праведний шлях маленького негідника, який не бажає відвідувати недільної школи.Книга Твена була полемічно спрямована проти такої літератури, пародіювала її, стверджуючи любов до свободи, до всього чистого, здорового, світлого в людині. Ці ідеї письменник втілив в одному з найчарівніших образів своєї творчості — в образі відчайдушного шибеника Тома.

 

3.Теорія літератури.

  • Автобіографічний твір - літературний жанр: опис власного життєвого шляху на основі спогадів.
  • Повість — епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням

 

4.Переклади творів Марка Твена

Українською мовою твори Марка Твена почали перекладати ще за його життя, Серед відомих перекладачів книжки «Пригоди Тома Сойера» — Марія Грінченко, Юрій Корецький, Володимир Митрофанов, Інна Базилянська.  У США створено два музеї Марка Твена. Один розташований у місті його дитинства — Ганнібалі (штат Міссурі), а другий — у Гартфорді (штат Коннектикут). Музей у м. Ганнібалі називають "Домом Тома Сойєра".

 

2 серія - «Шибеник» (перевірка знання тексту)

1.Тести – взаємоперевірка

1. Назвіть місто, в якому пройшло дитинство М. Твена, описане в «Пригодах Тома Сойєра»:

 а) Уельс;

 б) Вашингтон;

 в) Ганнібал;

2. З якою професією пов‘язане літературне ім‘я Марка Твена?

 а) лоцмана;

 б) двірника;

 в) кухаря;

3. Завдяки чому Марк Твен став популярним письменником?

 а) допомозі рідних;

 б) великій сумі грошей;

 в) наполегливій праці;

4. Хто опікувався Томом Сойєром?

 а) тітка Поллі;

 б) старший брат;

 в) ніхто;

5. Яка риса характеру допомогла Томові швидко побілити паркан?

 а) страх бути покараним;

 б) винахідливість;

 в) працьовитість;

6. Що побачили Том Сойєр і Гекльберрі Фінн на цвинтарі?

 а) кількох привидів;

 б) грабіжників, котрі ховали скарб;

 в) вбивство;

7. Хто врятував від неминучої смерті Мефа Поттера?

 а) Беккі Тетчер;

 б) Том Сойєр;

 в) Гекльберрі Фінн;

8. Де були сховані скарби, які шукали Том і Гек?

 а) у печері;

 б) в кімнаті тітки Поллі;

 в) на цвинтарі;

9. Чим уявляв себе Бен Роджер, йдучи по вулиці повз Тома?

 а) лоцманом

 б) судном, капітаном і штурвалом;

 в) пароплавом «Велика Міссурі»

10. Якою дитиною у сім‘ї був Марк Твен?

 а) першою;

 б) п‘ятою

 в) в літературі це залишається невідомим;

11. Справжнє ім‘я Марка Твена:

 а) Антуан де Сент-Екзюпері

 б) Семюель Ленхгорн Клеменс

 в)Джозеф Редьярд Кіплінг;

 

12. «Пригоди Тома Сойєра», це твір, який належить до жанру:

 а) повість;

 б) оповідання;

 в) казка.

 

Відповіді: 1в, 2а, 3а, 4а, 5б, 6в, 7б, 8а, 9в, 10б, 11б, 12а.

 

   2.Текст знаємо, то ж можна монтувати фільм  (розташуйте у хронологічній послідовності епізоди твору)

Кадр 1, дубль 1.

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\1464085601_aprilfool_tomsawyer.jpgC:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\images (1).jpgC:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\klad.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\220833.jpg 

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\litra-5-bondareva-240.png 

 

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\Tom_Sawyer_tesoro_16.JPG 

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\Tom-Sawyer-2.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\749088_600.jpgC:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\025.jpg 

 

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\122TomSawyer.jpg 

 

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\1258306906.jpgC:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\загружено.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

3серія «Дружба»

1.Евристична бесіда

  • Хто був поряд з Томом і в часи веселощів, і в часи смутку? (Гек)
  • Чи можна хлопців назвати справжніми друзями?
  • Чому Том товаришував з Геком?
  • Чи можемо говорити, що Гек негативний герой? А Том?
  • Давайте спробуємо їм подарувати промінчики сонця. І визначити риси характеру, ставлення до оточуючих.

 

http://notatka.at.ua/_pu/25/s54200470.jpg

 

http://notatka.at.ua/_pu/25/s42141690.jpg



 

 

 

 

4 серія «Кохання» Окрім пригод на річці були ще пригоди у печерах.

1.Повідомлення учнів-географів

Сталактити і сталагміти - в чому різниця?

Природа не перестає нас дивувати, у світі є стільки незвичайних і цікавих речей, що, побачивши їх, людина завмирає від захвату. Об'їздити всю планету і оглянути всі визначні пам'ятки, дізнатися про всі види рослин і тварин практично неможливо, але все ж деякі природні пам'ятки зустрічаються в багатьох країнах, що дозволяє великому числу людей з ними познайомитися. До надзвичайним творінь природи можна віднести сталактити і сталагміти. Карстові печери є в багатьох державах, тому допитливі туристи без зусиль зможуть задовольнити свою цікавість і оглянути їх зсередини. Не варто їхати за тридев'ять земель, оскільки таке чудо є в Росії, Україні, дивовижної краси сталактити і сталагміти знаходяться в Ізраїлі, Китаї, Словаччині.

Їх розмір і форма залежить від величини печери і її місцезнаходження. Багатьох цікавить питання, чим відрізняються сталактити і сталагміти. Варто відзначити, що ті й інші утворюються з кальцію та інших мінералів. Навіть у найвищих кам'янистих печерах є невеликі щілини, через які всередину проникає вода. Оскільки атмосферних опадів потрібно пройти дуже довгий шлях, поки вдасться потрапити в печеру, то на своєму шляху вони вимивають наявні поклади мінералів. Вода ніколи не біжить струмочком: оскільки отвір занадто маленьке, вона надходить невеликими крапельками.

Сталактити в перекладі з грецької мови позначають «натік по краплі». Це не що інше, як хемогенние відкладення в карстових печерах. Вони бувають різного типу та виду, в основному це бурульки, гребінки, соломинки і бахрома. Сталагміт в перекладі з грецької мови означає «крапля», це мінеральні нарости на землі, що піднімаються з часом у вигляді конусів або стовпів. Вони можуть бути вапняковими, соляними або гіпсовими. Основна відмінність між цими двома наростами полягає в тому, що сталактити ростуть зі стелі, а сталагміти з дна печери.

C:\Users\pc\Desktop\Картинки Том\post66965_img1.jpg

 

Сталактити і сталагміти в деяких випадках можуть з'єднатися, перетворившись на колону, звану сталагнати. На це можуть знадобитися тисячі, а то й мільйони років, адже ці величезні брили виростають з мільярдів маленьких крапельок. Найшвидше цей процес проходить в невисоких печерах. Там буває неможливо пройти через густо наставлених стовпів.

Карстові печери вважаються улюбленим місцем відвідування для туристів. Людям цікаво подивитися на сталактити і сталагміти, сфотографуватися поруч з ними, доторкнутися до них рукою. Перебуваючи поруч з цим дивом природи, розумієш, що воно існувало ще сотні тисяч або мільйони років тому і збереглося до наших днів. На Кубі в печері Лас Вільяс був виявлений найвищий сталагміт на планеті, його висота досягає 63 м. Найбільшим сталактитом вважається кам'яна бурулька, що звисає в Груга-до-Жанелао в Бразилії, його висота дорівнює 32 м. У Європі також є свої велетні, так, у Словаччині в печері Бузго знайдений сталагміт висотою 35,6 м. Сталактити і сталагміти мають одне походження, хоч і виглядають по-різному. Перші більш тонкі і витончені, а другий - товсті й широкі.

2.Бесіда

- З ким Том  потрапив до печери?

 - Чи бували ви в печерах? Чи зрозумілі вам почуття героїв повісті — їхнє за­хоплення, страх?

- Яке дуже знайоме й для нас явище побачили герої на стінах печери? (На­писи відвідувачів на стінах)

-  Які запобіжні заходи робив Том; щоб не заблукати? (Ставив позначки свіч­кою на стіні.)

-  Як повівся Том, коли зрозумів, що вони заблукали? (Намагався підтри­мати подругу, заспокоював її, поділився пирогом, думав, як знайти вихід.)

-  Які нові риси характеру виявляються в Тома Сойєра в такому уривку: «Том розділив пиріг на дві частини. Беккі із задоволенням з'їла свою половину, а Том свою тільки надкусив. (Том любить дівчинку, відчуває свою від­повідальність за неї, виявляє терплячість і стійкість, думає, як підтри­мати подругу.)

 

V. Підсумок уроку

5 серія «Вічні цінності»

Метод «Незакінчене речення»

  • На уроці ми познайомилися ….
  • Мене вразило те, що …
  • Я зрозумів, що …
  • «Мені здається, що такі книги, як «Пригоди Тома Сойєра»…».

 

VІ. Домашнє завдання

1. Інсценування  фрагменту з  твору .

2.Скласти задачу ст.158 (фут і ярд) скільки метрів  паркану було побілено?

3.Зареєструвати Тома(Гека) у соціальних мережах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
2738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку