Урок зарубіжної літератури в 5 класі «Безмежна велич людської краси в казці Оскара Уайльда “Хлопчик-Зірка”

Про матеріал

Мета уроку «Безмежна велич людської краси в казці Оскара Уайльда “Хлопчик-Зірка": зробити ідейно-художній аналіз казки О.Уайльда; розвивати вміння характеризувати персонажі, узагальнювати прочитане, спонукати дітей задуматися над важливими проблемами буття; виховувати співчуття, милосердя, любов до матері, уміння розрізняти добро і зло.

Перегляд файлу

D:\20160930_132143.jpg

Коробківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Каховської районної ради Херсонської області

 

 

 

Урок зарубіжної літератури в 5 класі

«Безмежна велич людської краси в казці

Оскара Уайльда   “Хлопчик-Зірка”

 

 

 

Упорядник

Клопот Євгенія Володимирівна,

учитель української мови і літератури,

спеціаліст вищої категорії

 

 

2017

 

 

 

Зарубіжна література 5 клас

Урок № 20 ( І семестр, грудень)  Дата_____

Тема. Безмежна велич людської краси в казці Оскара Уайльда “Хлопчик-Зірка”

Мета: зробити  ідейно-художній аналіз казки О.Уайльда “Хлопчик-Зірка”; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, спонукати дітей задуматися над важливими проблемами буття; виховувати співчуття, милосердя, любов до матері, уміння розрізняти добро і зло.

Тип уроку : урок поглибленої роботи над текстом.

ОБЛАДНАННЯ: портрет О. Уайльда; ілюстрації до казки (відомих художників та виконані самими учнями), мультимедійна презентація, відео «Таємничий космос», фрагменти кінофільму «Хлопчик-Зірка», відео «Гімнастика для очей», різнокольорові капелюхи із завданнями, роздавальний матеріал «Ланцюжок подій».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Слайд 1( Зорі)

Учитель:

- Діти, сідайте рівненько, зручненько. Ми починаємо урок.

- Думаю, усі сьогодні з хорошим настроєм? Слайд 2 (веселий смайлик)

- Немає таких, які плачуть, без настрою, тих, які будуть порушувати поведінку, злих? ( смайлик, який плаче)

- Я впевнена, що на кінець уроку у всіх настрій буде, як у останнього смайлика (смайлик з квітами)

- Хочете, щоб урок пройшов цікаво?

- А від кого і чого це залежить?

 

Розв’яжемо один приклад.

 

Слайд 3

 

 У+ О+В+С+Р+З = ?

 

у - увага, о- організованість, в- взаємодопомога, с-спілкування, р- робота, з – знання. 

 

  • Що ми отримаємо? (успіх, насолоду, хороші оцінки)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

А почнемо ми урок з подорожі в далекий і таємничий космос.

Перегляд відео «Таємничий космос»

  • Діти, а хто знає, що таке космос?

 

Слайд 4.

 

Космос – це простір, який знаходиться за межами земної атмосфери. Космос - це планети і зірки, астероїди і комети, різні космічні тіла. Усе це пов’язано між собою і підпорядковується відомим законам.

 

Слайд 5.

  • Погляньте на це загадкове зіркове небо. Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Ще давно люди вірили, коли з’являється на небі нова зірка, то це ніби народжується десь дитинка, тому на небі так багато зірок. Десь і ваша зірочка серед цих зірок.
  • А вам щось нагадує слово «Зірка»?
  • А яку ми читали казку, де головний герой був зіркою? Хто автор цієї казки?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Слайд 6.Тема і мета уроку

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

  • Діти, давайте нагадаємо сюжет казки «Хлопчик – Зірка».

 

Слайд 7. Ланцюжок «Важкий шлях до краси» (Події казки зображені на ілюстраціях не послідовно)

1.Робота в парах. Завдання: правильно пронумерувати хід подій казки за ілюстраціями.

Слайд 8. Самоперевірка

2. Стислий переказ твору ( виступ учня, який готувався вдома).

V. Робота над характеристикою персонажа

1.Фронтальна бесіда

1.Отже, ми вже сказали, що головний герой твору Уайльда- Хлопчик-Зірка. Як ви гадаєте, чому його поява на Землі відбувається саме взимку?

Слово вчителя. Зима в казці — символ холодності, німотності, відчуження. Хлопчик-зірка у цьому світі з’явився саме взимку. І йому властива холодність та байдужість до людей.

2. Яким способом він дістався Землі?( упав з неба)

3. А ви коли-небудь бачили падаючу зірку?

4.У що вірять люди, коли бачать зірку, яка падає? (треба загадати бажання)

- У вас зараз є така можливість. Загадаєте бажання, і воно обов’язково збудеться.

Слайд 9. Падаюча зірка( анімація)

- Загадали? Тепер залишається тільки чекати їх здійснення.

5. А яке бажання штовхає Дроворубів на пошуки зірки, яка упала?

(знайти горщик золота)

6. Чи зраділи лісоруби знахідці? («…оце такий кінець нашим великим сподіванням», лісоруби розчаровані)

7.Що вони вирішують робити з хлопчиком?

Знайдіть у казці рядки, коли лісоруб узяв дитину на руки.

«І він обережно взяв дитинча на руки, вкутав його в плащ… і почвалав з горба в село».

2.Словникова робота

- Як ви розумієте значення слова «Почвалав»? (Повільно поїхати, поплисти) Чому почвалав, а не пішов, не помчав? (мабуть, думав про свою бідність, про своїх голодних дітей, про те, як покаже дитину дружині, як прогодувати сім’ю)

8. Товариш лісоруба називає його вчинок? («дурістю та м’якосердям»). Як бив ви назвали його вчинок? (благородним)

9. А як би ви вчинили на місці чоловіків?

10. Як прийняла знахідку лісоруба дружина? (вона розсердилася на чоловіка)

11. Переконуючи дружину залишити знайдену дитину в домі, лісоруб говорить: «А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями?». Як ви розумієте його слова?

12. Що ви можете сказати про лісоруба і його дружину? (вони мали добре, щире серце).

13. Отож, дитя-зірка росло й виховувалося в купі з дітьми лісоруба. Чим виділявся хлопчик від інших дітей? (красою)

 

- Давайте згадаємо, як виглядав Хлопчик – Зірка. Перевіримо, чи уважні ви були, читаючи твір.

3. Гра на увагу «Фоторобот»

Завдання: створити портрет головного героя за допомогою онлайн- гри.

4.Робота з підручником

  • А тепер давайте знайдемо портрет Зірки в тексті.

- Діти, як ви думаєте, чому саме з квіткою нарцис порівнює його Уайльд? Яка це квітка?

Слово вчителя

Автор нашої казки О. Уайльд невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-Зірка образ Нарциса.

Слайд 10 . Нарцис – символ самозакоханості, себелюбства.

  • Діти, є давньогрецький міф про нарциса. Послухайте його.

4. Аудіозапис « Легенда про Нарциса»( версія О. Уайльда)

Отже, який висновок можна зробити? ( О. Уайльд добре знав грецьку міфологію і використав її у своїй казці)

5. Релаксація «Гімнастика для очей»

  • Діти, так як твір Уайльда – казка, то в нас є чарівні предмети. Це чарівні капелюшки. Кожен має свою назву, і в кожному для вас є завдання.

Слайд 11. Метод « Шести капелюхів»

6. Робота в групах

Клас об’єднується в шість груп.

1 група « Білого  капелюха» - інформація.

Дають відповідь на запитання:

«Що принесла краса Хлопчику-Зірці? Назвати риси характеру Хлопчика - Зірки на початку казки» (гордість, себелюбство, жорстокість)

 

(Група синього капелюшка зачитує цитату про жорстокість)

 

Який, на вашу думку, вчинок Хлопчика-Зірки найганебніший? (зневажив матір).

(Група синього капелюшка зачитує цитату про зневагу до матері)

 

2 група «Чорного  капелюха» - критика.

Дають відповідь на запитання:

«Чи відповідають риси характеру, такі як гордість, себелюбство, жорстокість моральним нормам людини?( Чи гідна поваги людина, яка зневажає свою рідну матір? Як був покараний?»

 

(Група синього капелюшка зачитує цитату про перетворення хлопця на жабу)

Учитель:

  • А чому саме О. Уальд порівняв його з жабою ?( бо зла людина не гарна, бридка, холодна, як жаба)
  • Скажіть чи можна ображати маму?
  • Діти, запам’ятайте, що любов до матері – одна з визначальних цінностей життя.
  • Четверта Заповідь Божа нас вчить: «Шануй батька і матір свою, щоб тобі було добре і ти довго прожив на землі».

3 група « Жовтого капелюха» - логічний позитив.

Дають відповідь на запитання: «Чи засуджуєте ви головного героя? Чи змінився він на краще? Які риси характеру він набув у кінці казки?»

 

  • Кому він допомагав у своєму шляху, шукаючи маму?

(Група синього капелюшка зачитує слова героя до матері)

  • Але чи правильно сказати, що він став таким, як колись? (ні, він змінився внутрішньо)

 

4 група «Рожевого  капелюха» - почуття та інтуїція.

Дають відповідь на запитання: « Які почуття викликали події пов’язані  з Хлопчиком - Зіркою на початку і в кінці казки?»

 

5 група «Зеленого капелюха» - креативність. Висловити ідею подальшого життя головних героїв.

 

6  група «Синього  капелюха» - докази( ця група працює в ході  роботи кожної групи)

Знайти уривки з тексту:

  • де говориться про його жорстокість;
  • як зневажив матір Хлопчик-Зірка;
  • як був покараний;
  • що сказав мамі при зустрічі.

7. Висновки:

 

- Від кого залежить,  що переможе в серці людини: добро чи зло?( від самої людини).

- Що треба для того, щоб стати Людиною?( треба робити добро).

- Хлопчик-Зірка зумів стати Людиною, тому заслуговує на Зіркову алею.

Слайд 12 « Зіркова алея Хлопчика – Зірки»

  • Казка закінчилася, і як завжди Добро перемогло Зло.

Подивіться, як змінився Хлопчик, яким веселим він став.

8. Уривок з фільму  « Казка про Зоряного хлопчика»( фінал)

VІ. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу

1.Бесіда

 - У чому полягає краса людини: у її зовнішності чи душі?

- Чого навчила вас ця казка?

2.Рефлексія «Запали свою зірку» ( написати на зірочці , яку рису характеру хотіли б виховати в собі і прикріпити на плакат із зображенням планет)

3. Хвилинка доброти

Читання вірша учнем і визначення головної думки твору

На доброті існує світ…

І добротою пахне хліб…

І мирне небо, в школу йти –

Це також вияв доброти.

Зло нічого не дає, крім зла.

Вмій прощати, як прощає мати.

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завжди доброю була.

- Яка основна думка цього вірша?

 

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

  1. Галерея малюнків.
  2. Оцінка класу за роботу.
  3. Індивідуальне оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання

Написати лист мамі; характеристика образу головного героя.

Джерела:

Інтернет - ресурси. youtube.com. Відео: «Таємничий космос», «Казка про Зоряного хлопчика», «Гімнастика для очей»; аудіозапис «Легенда про Нарциса»( версія О. Уайльда)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 березня 2018
Переглядів
3169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку