Розробка уроку на поглиблення та систематизацію вивченого з викоистанням ігрових технологій, казкових елементів допоможе вчителю та учням узагальнити матеріал у цікавій нестандартній формі
Тема: «Прийшла білосніжна зима» (головні члени речення: підмет і присудок)
Мета: поглибити знання учнів про члени речення, зокрема головні; вдосконалювати вміння визначати граматичну основу речення; практично ознайомити зі складеним присудком; тире між підметом і присудком; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка;
розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру мовлення; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань;
компетентності: «Спілкування державною мовою», математичну, інформаційно – цифрову, «Уміння учитися упроводж життя», соціальну та громадянську, підприємливість;
на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, почуття взаємоповаги, самостійність.
Тип уроку: поглиблення й систематизація вивченого.
Хід уроку
Осінь промайнула жовтокрила,
Вітерець вже стукає в віконце,
Літо пташки понесли на крилах,
І лягає спати рано сонце.
Білим пухом землю укриває,
Мабуть, так зігріти її хоче.
Все навколо спить, відпочиває,
І струмок вже в полі не дзюркоче.
О. Гордієнко
І. Організаційний момент
Зачитування епіграфа. Запитання до учнів: «Про яку пору року йдеться в поезії ?» (зима)
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
1. «Мозковий штурм»: щоб дізнатись тему уроку, треба замість цифр записати відповідні їм літери алфавіту. (На партах в учнів лежить український алфавіт)
«Прийшла білосніжна зима» - 20, 21, 11, 14, 29, 16, 1___ 2, 12, 16, 19, 22, 18, 12, 9,
18, 1_____10, 11, 17,1.
Знайдіть у цьому реченні граматичну основу.
2. Пояснення вчителя.
Діти, сьогодні ми з вами повторимо відомості про граматичну основу, способи вираження підмета та присудка, вивчимо види присудків, будемо розвивати ваші вміння працювати самостійно, в парах, оцінювати власні знання та знання однокласників.
Щоб об’єктивно оцінити ваші знання з теми, ми використовуватимемо картки оцінювання «Сніжинки».
Картка оцінювання «Сніжинка»
уч_____________5 – А класу ЗОШ № 10
____________________________________________________________
Самооцінка |
Оцінка друга |
Види присудків |
Моделювання |
Розбір речення |
Казка |
Тести |
Творча робота |
Загальна кількість балів |
Оцінка за урок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зараз у колонку «Самооцінка» поставте, будь ласка, собі оцінку за «12 – бальною шкалою» за знання теми «Граматична основа» (на скільки балів ви вважаєте, що знаєте дану тему).
Протягом уроку я буду вам нагадувати, щоб у відповідні колонки ви ставили собі бали за той чи інший етап. Наприкінці уроку ви здасте мені свої «Сніжинки» з накопиченими балами й ми підсумуємо ваш бал за урок.
ІІІ. Створення ігрової ситуації
Стук у двері. Принесли листа. Читаємо:
„5 – А класу школи № 10 від Білої Сніжинки з Блакитної Хмаринки”.
Доброго дня, шановні учні!
Підступні заметілі викрали у моїх білих сніжинок літери та не віддадуть, поки сніжинки не виконають усі їхні завдання. Діти, допоможіть, будь ласка, сніжинкам, адже вони не навчалися у школі.
Вдячна вам Біла Сніжинка
(Біля дошки висить плакат з великою сніжинкою та маленькими, до якого прикріплюються літери; у класі по різних місцях розташовані сніжинки із завданнями).
- Діти, подивіться, я й не помітила, що у класі з’явилися Сніжинки. Допоможемо Білій Сніжинці. Де перше завдання? (Діти вказують на сніжинку з цифрою 1, за якою конверт із завданням)
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Сніжинка 1
Робота в парах. За дві хвилини розказати сусіду по парті про граматичну основу, підмет, присудок, способи їх вираження.
Взаємооцінювання (в колонку «Оцінка друга»).
Опитування декількох учнів за цими ж правилами.
Коли діти виконають завдання, учитель в сніжинки літеру «М» і прикріплює її до плакату)
V. Основний зміст роботи на уроці
1.Пояснення вчителя за допомогою слайдової презентації
Є три види присудків: простий дієслівний, складений дієслівний, складений іменний.
Робота з підручником ( с. 56, таблиця «Типи присудків»)
Сніжинка 2 «Види присудків»
Визначити граматичну основу й види присудків у реченнях, записаних на слайді.
Із неба летять тисячі сніжинок. (Пр. дієсл.).
Хлопчик почав придивлятися до засніженої ялинки. (Скл. дієсл.).
Новорічна сосна була великою. (Скл. ім.)
Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки літеру «О» і прикріплює її до плакату)
Учні читають виконане завдання, учитель коментує отриманий бал, який слід поставити в колонку «Види присудків»( кожне правильне підкреслення – 4 бали)
2. Моделювання зв'язного висловлювання
Сніжинка 3
Прочитати слова, подані в початковій формі. Скласти й записати речення.
Поставити оцінку в колонку «Моделювання» ( за кожне правильно побудове речення – 3 бали)
Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки літеру «Л» і прикріплює її до плакату)
3. Граматичний розбір речення
Сніжинка 4
Підкреслити в складених реченнях граматичні основи. Визначити, якими частинами мови виражені підмет і присудок.
Поставити оцінку в колонку «Розбір речення»
Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки літеру «О» і прикріплює її до плакату)
Фізхвилинка.
4. Лінгвістична казка ( інсценування учнями)
Посварились якось Підмет із Присудком.
-Ти одягаєш часто мою маску,— сказав Підмет,— а мені це не подобається.
Присудок образився:
-Звідки ти взяв? Коли це буває?
-Коли і ти іменник, і я іменник. Спробуй розібратися, хто є хто. А я не хочу бути тобою.
-Нащо мені твоя маска іменника? Я й сам іменник.
Довго б сварилися Підмет із Присудком, та раптом з'явився розділовий знак на ім'я Тире.
- Я помирю вас,— сказав він,— стану між вами, і ніхто вас вже не сплутає.
З того часу і стоїть пан Тире між підметом-іменником і присудком-іменником, якщо між ними немає зв'язки.
Сніжинка 5
Аби помирити Підмет із Присудком, поставте, де потрібно, тире на місці пропущеної зв'язки.
1.Розум скарб людини. 2.Вчення світ, а невчення тьма. 3.Дім без книги день без сонця. 4.Корінь праці гіркий, але овоч солодкий.5.Лапатий сніг радість для дітей.6. Улюблене свято дорослих і дітей Новий Рік. (перевірка в парах)
Поставити оцінку в колонку «Казка» ( правильно виконане речення – 2 бали)
Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки літеру «Д» і прикріплює її до плакату)
6. Тестові завдання.
Сніжинка 6. Виконайте тестові завдання
1. Граматична основа речення складається
а) з підмета і означення;
б) з підмета і присудка;
в) з присудка та обставини.
2. З двох дієслів – неозначеної форми дієслова і змінюваного допоміжного дієслова (вчимося грати, почало сніжити) складається:
а) простий присудок;
б) складений іменний присудок;
в) складений дієслівний присудок.
3. У реченні Сніг дарує радість підметом є слово:
а) сніг;
б) дарує;
в) радість;
4. У якому реченні граматична основа складається з підмета й присудка?
а) На свято привезли красиву ялинку.
б) Сніг летить лапатий.
в) Взимку обов’язково гуляти на вулиці.
5. Яке речення має у своєму складі складений іменний присудок?
а) Снігу намело повний двір.
б) Взимку ми підемо кататися на санчатах.
в) Зима – найкраща пора року.
6. У якому реченні слід поставити тире між підметом і присудком?
а) Грудень перший місяць зими.
б) Надворі летіли великі красиві сніжинки.
в) Весело дітлахам гратися у сніжки.
Поставити оцінку в колонку «Тести» ( правильно виконане завдання – 2 бали)
Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки літеру «Ц» і прикріплює її до плакату)
7. Творча робота.
Сніжинка 7
Завдання: закінчити вірш – безкрилку.
Учні читають виконане завдання, учитель коментує отриманий бал, який слід поставити в колонку «Творча робота».
____________________сніжинки,
____________________пушинки.
____________________зима,
____________________замела.
Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки літеру «І» і прикріплює її до плакату.
VІ. Підсумок уроку
1.Слово вчителя. Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання й повернули сніжинкам їх літери. Хто ж здогадався, що говорять вам сніжинки у відповідь? (Із букв склалося слово – «Молодці»). Так, ви, дійсно, молодці й добре сьогодні попрацювали.
2.Оцінювання навчальних досягнень. Діти, ми з вами заповнили наші «Сніжинки» - картки оцінювання. Прийшов час підрахувати отримані бали. Додайте усі отримані бали й запишіть отриманий результат в колонку «Загальна кількість балів».У нас було сім сніжинок із завданнями і самооцінка, а отже треба поділити загальну кількість балів на «8» і в колонку «Оцінка» поставити отриманий результат. Це й буде ваш бал за сьогоднішній урок.
3. Перевірка «Методу прогнозування»
Діти, підніміть руки ті, у кого самооцінка співпала з остаточною оцінкою за урок.
А у кого оцінка за урок більша, ніж самооцінка, у кого – менша?
Ось бачите, одразу видно, хто вміє вірно оцінювати власні знання.
Та я впевнена, що нікому не слід засмучуватись, бо ми з вами ще не «чарівники, ми лише вчимось».
V. Домашнє завдання
*Опрацювати параграф 17, вивчити правила на сторінці 55 – 56, виконати завдання на роздаткових картках ( І група), вправу 107 – ІІ група.
* Побажання Снігуроньки.
Домашнє завдання для групи І.
Роздаткова картка
* Переписати. З'ясувати, про яке дерево розповідається. Знайти в текст слова-підказки.
За будь-якої пори року ці дерева милують зір густою темно-зеленою барвою, але особливо взимку, на тлі яскраво-білого снігу.
Можливо, саме цією неповторною барвою, що серед зими милує та звеселяє зір, і уславилося дерево в народі. Воно стало супутником одного із зимових свят, яке завжди очікуємо з новими надіями та сподіваннями. Про цю врочисту подію і в загадках мовиться. Наприклад:
І літом і зимою
Одне вбрання у нас,
А можна нас побачить,
Як рік почався в вас.
Темно-зелена красуня і біля людських осель росте. Існував звичай і на цвинтарях її висаджувати. Узимку, коли всі дерева в саду голі, а навколо білі сніги, це дерево й справді звеселяє обійстя, нагадуючи про весняні дні пишного квітування. (А. Кондратюк).
• У реченнях другого абзацу підкреслити граматичні основи, визначити види присудків. Знайти в тексті реченні з одним головним членом.