Конспект уроку для 5 класу на тему «Прийшла білосніжна зима»( головні члени речення: підмет і присудок)

Про матеріал

Розробка уроку на поглиблення та систематизацію вивченого з викоистанням ігрових технологій, казкових елементів допоможе вчителю та учням узагальнити матеріал у цікавій нестандартній формі

Перегляд файлу

SNOWFLK6Тема:  «Прийшла білосніжна зима» (головні члени речення: підмет і присудок)

Мета: поглибити знання учнів про члени речення, зокрема головні; вдосконалювати вміння визначати граматичну основу речення; практично ознайомити зі складеним присудком; тире між підметом і присудком; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка;

розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру мовлення; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань;

компетентності: «Спілкування державною мовою», математичну, інформаційно – цифрову, «Уміння учитися упроводж життя», соціальну та громадянську, підприємливість;

на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, почуття взаємоповаги, самостійність.

Тип уроку: поглиблення й систематизація вивченого.

 

Хід уроку

Осінь промайнула жовтокрила,

Вітерець  вже стукає в віконце,

Літо пташки понесли на крилах,

І лягає спати рано сонце.

 

Білим пухом землю укриває,

Мабуть, так зігріти її хоче.

Все навколо спить, відпочиває,

І струмок вже в полі не дзюркоче.

О. Гордієнко

І. Організаційний момент

Зачитування епіграфа. Запитання до учнів: «Про яку пору року йдеться в поезії ?»  (зима)

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

1. «Мозковий штурм»: щоб дізнатись тему уроку, треба замість цифр записати відповідні їм літери алфавіту. (На партах в учнів лежить український алфавіт)

«Прийшла білосніжна зима» - 20, 21, 11, 14, 29, 16, 1___ 2, 12, 16, 19, 22, 18, 12, 9,

18, 1_____10, 11, 17,1.

Знайдіть у цьому реченні граматичну основу.

2. Пояснення вчителя.

Діти, сьогодні ми з вами повторимо відомості про граматичну основу, способи вираження підмета та присудка, вивчимо види присудків, будемо розвивати ваші вміння працювати самостійно, в парах, оцінювати власні знання та знання однокласників.

Щоб обєктивно оцінити ваші знання з теми, ми використовуватимемо картки оцінювання «Сніжинки».

 

 

 

Картка оцінювання «Сніжинка»

уч_____________5 – А класу ЗОШ № 10

____________________________________________________________

 

 

 

Самооцінка

 

 

Оцінка друга

 

 

Види присудків

 

 

Моделювання

 

 

Розбір речення

 

 

Казка

 

 

Тести

 

 

Творча робота

 

 

Загальна кількість балів

 

 

Оцінка за урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зараз у колонку «Самооцінка» поставте, будь ласка, собі оцінку за «12 – бальною шкалою» за знання теми «Граматична основа» (на скільки балів ви вважаєте, що  знаєте дану тему).

 Протягом уроку я буду вам нагадувати, щоб у відповідні колонки ви ставили собі бали за той чи інший етап. Наприкінці уроку ви здасте мені свої «Сніжинки» з накопиченими балами й ми підсумуємо ваш бал за урок.

ІІІ. Створення ігрової ситуації

Стук у двері. Принесли листа. Читаємо:

5 – А  класу школи № 10  від Білої Сніжинки з Блакитної  Хмаринки”.

Доброго дня, шановні учні!

Підступні заметілі  викрали у моїх білих сніжинок  літери та не віддадуть, поки сніжинки  не виконають усі їхні завдання. Діти, допоможіть, будь ласка, сніжинкам, адже вони не навчалися у школі.

Вдячна вам Біла Сніжинка

 (Біля дошки висить плакат з великою сніжинкою та маленькими, до якого прикріплюються літери; у класі по різних місцях розташовані сніжинки із завданнями).

- Діти, подивіться, я й не помітила, що у класі з’явилися Сніжинки. Допоможемо Білій Сніжинці. Де перше завдання? (Діти вказують на сніжинку  з цифрою 1, за якою конверт із завданням)

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

Сніжинка  1

Робота в парах. За дві хвилини розказати сусіду по парті про граматичну основу, підмет, присудок, способи їх вираження.

Взаємооцінювання (в колонку «Оцінка друга»).

Опитування декількох учнів за цими ж правилами.

Коли діти виконають завдання, учитель в сніжинки  літеру «М» і прикріплює її до плакату)

V. Основний зміст роботи на уроці

1.Пояснення вчителя за допомогою слайдової презентації

Є три види присудків: простий дієслівний, складений дієслівний, складений іменний.

Робота з підручником ( с. 56, таблиця «Типи присудків»)

Сніжинка  2  «Види присудків»

Визначити граматичну основу й види присудків у реченнях, записаних на слайді.

  Із  неба  летять тисячі сніжинок. (Пр. дієсл.).

Хлопчик почав придивлятися до засніженої ялинки. (Скл. дієсл.).

Новорічна сосна була великою.  (Скл. ім.)

Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки  літеру «О» і прикріплює її до плакату)

Учні читають виконане завдання, учитель коментує отриманий бал, який слід поставити в колонку «Види присудків»( кожне  правильне підкреслення – 4 бали)

2. Моделювання зв'язного висловлювання

Сніжинка 3

Прочитати слова, подані в початковій формі. Скласти й записати речення.

  1. Зимові , канікули, я, любити, більше, за, інший.
  2. Під, час, гарний, погода, із, задоволення, гуляти, на, вулиця, кататися, на, санчата.
  3. Проте, мороз, також, не, перешкодити, корисний, відпочинок.
  4. Я , з, друзі, дуже, любити, сніжна, зима.

 

Поставити оцінку в колонку «Моделювання» ( за кожне правильно побудове речення – 3 бали)

Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки  літеру «Л» і прикріплює її до плакату)

3. Граматичний розбір речення

Сніжинка 4

Підкреслити в складених реченнях граматичні основи. Визначити, якими частинами мови виражені підмет і присудок.

Поставити оцінку в колонку «Розбір речення»

Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки  літеру «О» і прикріплює її до плакату)

Фізхвилинка.

4. Лінгвістична казка ( інсценування учнями)

Посварились якось Підмет із Присудком.

-Ти одягаєш часто мою маску,— сказав Підмет,— а мені це не подобається.

Присудок образився:

-Звідки ти взяв? Коли це буває?

-Коли і ти іменник, і я іменник. Спробуй розібратися, хто є хто. А я не хочу бути тобою.

-Нащо мені твоя маска іменника? Я й сам іменник. 

Довго б сварилися Підмет із Присудком, та раптом з'явився розділовий знак на ім'я Тире.

- Я помирю вас,— сказав він,— стану між вами, і ніхто вас вже не сплутає.

З того часу і стоїть пан Тире між підметом-іменником і присудком-іменником, якщо між ними немає зв'язки.

Сніжинка 5

Аби помирити Підмет із Присудком, поставте, де потрібно, тире на місці пропущеної зв'язки.

1.Розум скарб людини. 2.Вчення світ, а невчення тьма. 3.Дім без книги день без сонця. 4.Корінь праці гіркий, але овоч солодкий.5.Лапатий сніг радість для дітей.6. Улюблене свято дорослих і дітей Новий Рік. (перевірка в парах)

Поставити оцінку в колонку «Казка» ( правильно виконане речення – 2 бали)

Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки  літеру «Д» і прикріплює її до плакату)

6. Тестові завдання.

Сніжинка 6.   Виконайте тестові завдання

1. Граматична основа речення складається

а) з підмета і означення;

б) з підмета і присудка;

в) з присудка та обставини.

2. З двох дієслів – неозначеної форми дієслова і змінюваного допоміжного дієслова (вчимося грати, почало сніжити) складається:

а) простий присудок;

б) складений іменний присудок;

в) складений дієслівний присудок.

3. У реченні Сніг дарує радість підметом є слово:

а) сніг;

б) дарує;

в) радість;

4. У якому реченні граматична основа складається з підмета й присудка?

а) На свято привезли красиву ялинку.

б) Сніг летить лапатий.

в) Взимку обовязково гуляти на вулиці.

5. Яке речення має у своєму складі складений іменний присудок?

а) Снігу намело повний двір.

б) Взимку ми підемо кататися на санчатах.

в) Зима – найкраща пора року.

6. У якому реченні слід поставити тире між підметом і присудком?

а) Грудень перший місяць зими.

б) Надворі летіли великі красиві сніжинки.

в) Весело дітлахам гратися у сніжки.

Поставити оцінку в колонку «Тести» ( правильно виконане завдання – 2 бали)

Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки  літеру «Ц» і прикріплює її до плакату)

7. Творча робота.

Сніжинка 7

Завдання: закінчити вірш – безкрилку.

Учні читають виконане завдання, учитель коментує отриманий бал, який слід поставити в колонку «Творча робота».

             ____________________сніжинки,

            ____________________пушинки.

     ____________________зима,

                                                                ____________________замела.

Коли діти виконають завдання, учитель бере в сніжинки  літеру «І» і прикріплює її до плакату.

VІ. Підсумок уроку

1.Слово вчителя. Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання й повернули сніжинкам їх літери. Хто ж здогадався, що говорять вам сніжинки у відповідь? (Із букв склалося слово – «Молодці»). Так, ви, дійсно, молодці й добре сьогодні попрацювали.

2.Оцінювання навчальних досягнень. Діти, ми з вами заповнили наші «Сніжинки» - картки оцінювання. Прийшов час підрахувати отримані бали. Додайте усі отримані бали й запишіть отриманий результат в колонку «Загальна кількість балів».У нас було сім сніжинок із завданнями і самооцінка, а отже треба поділити загальну кількість балів на «8» і в колонку «Оцінка» поставити отриманий результат. Це й буде ваш бал за сьогоднішній урок.

3. Перевірка «Методу прогнозування»

Діти, підніміть руки ті, у кого самооцінка співпала з остаточною оцінкою за урок.

А у кого оцінка за урок більша, ніж самооцінка, у кого – менша?

Ось бачите, одразу видно, хто вміє вірно оцінювати власні знання.

Та я впевнена, що нікому не слід засмучуватись, бо ми з вами ще не «чарівники, ми лише вчимось».

V. Домашнє завдання

*Опрацювати параграф 17, вивчити правила на сторінці 55 – 56, виконати завдання на роздаткових картках ( І група), вправу 107 – ІІ група.

* Побажання Снігуроньки.

Домашнє завдання для групи І.

Роздаткова картка

* Переписати. З'ясувати, про яке дерево розповідається. Знайти в текст слова-підказки.

         За будь-якої пори року ці дерева милують зір густою темно-зеленою барвою, але особливо взимку, на тлі яскраво-білого снігу.

        Можливо, саме цією неповторною барвою, що серед зими милує та звеселяє зір, і уславилося дерево в народі. Воно стало супутником одного із зимових свят, яке завжди очікуємо з новими надіями та сподіваннями. Про цю врочисту подію і в загадках мовиться. Наприклад:

І літом і зимою

Одне вбрання у нас,

А можна нас побачить,

Як рік почався в вас.

        Темно-зелена красуня і біля людських осель росте. Існував звичай і на цвинтарях її висаджувати. Узимку, коли всі дерева в саду голі, а навколо білі сніги, це дерево й справді звеселяє обійстя, нагадуючи про весняні дні пишного квітування. (А. Кондратюк).

У реченнях другого абзацу підкреслити граматичні основи, визначити види присудків. Знайти в тексті реченні з одним головним членом.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гордієнко Олена Вікторівна
    Урок розроблено з урахуванням вимог Нової української школи, завдання пов'язано спільною темою "Зима"
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 січня 2018
Переглядів
6606
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку