Урок української літератури 5 клас "Душа хитрого Лиса за казкою І. Франка «Фарбований лис"

Про матеріал

Урок розроблено за технологіями ехнологія розвиваючого навчання, розвитку критичного мислення, навчання як дослідження, випереджаючого навчання, проектної технології. Вид уроку - урок-дослідження. Основні завдання:закріпити знання учнів з теорії літератури: жанр твору – літературна казка, композиція художнього твору, літературний портрет; закріпити знання учнів про композицію літературної казки І. Франка «Фарбований лис»; навчати виділяти та пояснювати в художньому творі вражаючі фрагменти, надавати власну оцінку зображуваному; навчати аналізувати художній образ на основі оцінки дії та вчинків героїв, авторської оцінки персонажів; навчати учнів аналізувати художній текст: добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; закріпити знання учнів про морально-етичні категорії людських чеснот – чесність, скромність, безкорисливість, правдивість, працьовитість; скласти «формулу людської гідності» за літературною казкою І. Франка «Фарбований лис»; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати текст; уміння виділяти в тексті необхідну інформацію; образне мислення, творчу уяву, творчі здібності учнів; виховувати кращі людські риси: чесність, скромність, безкорисливість, правдивість, працьовитість; виховувати у дітей відразу до лицемірства, неробства, брехні, нечеснгсті, користолюбства, хвалькуватості; формувати і розвивати літературну, комунікативно-мовленнєву, загальнокультурну, соціокультурну, ціннісно-світоглядну компетентність;навчити учнів критично оцінювати дії та вчинки героїв літературного твору, давати особисту оцінку подіям та героям, узагальнювати результати дослідження.

Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: Душа хитрого Лиса за казкою І. Франка «Фарбований лис»

МЕТА:

Дидактичний аспект:

закріпити знання учнів з теорії літератури: жанр твору – літературна казка, композиція художнього твору, літературний портрет; закріпити знання учнів про композицію літературної казки І. Франка «Фарбований лис»; навчати виділяти та пояснювати в художньому творі вражаючі фрагменти, надавати власну оцінку зображуваному; навчати аналізувати художній образ на основі оцінки дії та вчинків героїв, авторської оцінки персонажів; навчати  учнів аналізувати художній текст: добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; закріпити знання учнів про морально-етичні категорії людських чеснот – чесність, скромність, безкорисливість, правдивість, працьовитість; скласти «формулу людської гідності» за літературною казкою І. Франка «Фарбований лис»

Розвиваючий аспект:

розвивати  навички виразного читання, уміння переказувати текст; уміння виділяти в тексті необхідну інформацію; образне мислення, творчу уяву, творчі здібності учнів

Виховний аспект:

виховувати кращі людські риси: чесність, скромність, безкорисливість, правдивість, працьовитість; виховувати у дітей відразу до лицемірства, неробства, брехні, нечеснгсті, користолюбства, хвалькуватості

Компетентісний аспект:

формувати і розвивати літературну, комунікативно-мовленнєву, загальнокультурну, соціокультурну, ціннісно-світоглядну компетентність

Технологічний аспект:

технологія розвиваючого навчання, розвитку критичного мислення, навчання як дослідження, випереджаючого навчання, проектна технологія

ЗАВДАННЯ УРОКУ:

Навчити учнів критично оцінювати дії та вчинки героїв літературного твору, давати особисту оцінку подіям та героям, узагальнювати результати дослідження

ТИП УРОКУ: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок

ВИД УРОКУ: урок-дослідження

ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: підручник, портрет І. Франка, ілюстрації до казки,  картки-ілюстрації до складання композиційної лінії, картки для складання інформаційного грона та «формули людської гідності», відоряд (комп’ютерна підтримка)

ЕПІГРАФ УРОКУ:

                                        Немає величі там, де немає простоти,  добра і правди.

                                                                                                   Л.М. Толстой

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ:

Для чого людині треба бути гідною?

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Мотивація навчальної діяльності

1) Слово вчителя

У кожної людини має бути благородна мета, і вона повинна до неї неухильно йти: виховувати в собі кращі людські якості – чесність, скромність, безкорисливість, порядність, працьовитість, щоб самореалізуватись у житті, стати успішним, а для цього необхідно бути гідною людиною.

Не випадково класик європейської літератури Л.М. Толстой сказав: «Немає величі там, де немає простоти, добра і правди».

Отже, ми продовжуємо працювати над проектом «Людські чесноти в творах української літератури».

2) Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Сьогодні ми будемо досліджувати душу хитрого Лиса Микити за літературною казкою І.Франка «Фарбований лис». У ході нашої роботи ми складемо «формулу людської гідності», тобто створимо другу сторінку нашого проекту. Нагадаю, що кінцевим результатом нашого проекту є створення літературного альбому за темою проекту, який нам знадобиться в ст арших класах при написанні науково-дослідницьких робіт в МАН, а також дамо  відповідь на проблемні питання: «Для чого людині треба бути гідною?»

 Для успішної роботи нам необхідні знання з теорії літератури: жанр твору – літературна казка, композиція художнього твору, літературний портрет, алегорія.

 

ІІ. Актуалізація знань. Перевірка домашнього завдання

1) Літературна розминка

  •      Скласти біля дошки композиційний малюнок літературної казки І.Франка «Фарбований лис» за ілюстраціями до твору (2 учні)
  •      Повторення понять з теорії літератури: композиція та складові елементи композиції
  1.    Бліц-турнір
    •      прочитати визначення казки
    •      продовжити фразу «Твір І.Франка «Фарбований лис» є казкою тому що...» за ознаками казки (2-3 учні)

3) Перевірка роботи біля дошки (композиційні лінії)

 

ІІІ. Основний зміст роботи. Аналіз образів твору.

Складання «формули людської гідності»

1)Актуалізація знань.

  •      Яка тема казки І. Франка «Фарбований лис» (зображення історії хитрого лиса, який постраждав через свій обман)
  •      Яка ідея твору? (засудження нечесності, користолюбства, висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту)

І найкраще ідею твору розкриває образ Лиса Микити.

2) Характеристика образу Лиса Микити. Складання інформаційного грона.

  •      Еврестична бесіда

Прочитати авторську характеристику Лиса Микити. На яку найголовнішу негативну рису головного героя вказує автор? (хитрість)

  Прочитайте, що пообіцяв Лис Микита своїм товаришам? Про яку рису характеру це свідчить (хвалькуватість)

  Розкажіть, як Лис Микита використав свій дивний вигляд? (розповідь учня)

З якою метою він це зробив? Про яку рису характеру це свідчить (користолюбство)

Чи справді Лис Микита був добрим і справедливим царем? Прочитати в тексті. Який висновок можна зробити? (несправедливість)

Чи хотів Лис Микита працювати? Підтвердіть текстом свою думку. Про яку рису характеру йде мова? (ледарство)

  •      Презентація роботи творчої акторської групи. Драматизація. Розігрування уривку з твору за ролями

Ведмідь (ледве-ледве переводячи дух). А ти ж хто такий?

Лис (лагідно й солодко). Приступіть ближче, я вам усе розповім. (Ведмідь і Зайченя підходять ближче). Слухайте, любі мої і тіштеся! Сьогодні рано Святий Миколай виліпив мене з небесної глини і мовив: «Звіре Остромисле! У звірячім царстві запанував несправедливий суд і неспокій. Іди на землю і будь звірячим царем, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!

(Звірі сплескують у долоні)

Зайченя. Ой Господи! Так се ти маєш бути наш добродій, наш цар!

Лис (поважно). Так, дітоньки.

  •      Бесіда за змістом уривку

Про що свідчить така поведінка Лиса Микити? (про його  зверхність і зухвалість)

  Яка риса характеру Лиса Микити найяскравіше проявляється в цьому уривку? (брехливість)

2) Бесіда за змістом твору

  •      Чи гідно поводив себе Лис Микита?
  •      До чого призвела така поведінка Лиса Микити?
  •      Як ви думаєте, чи був шанс у Лиса Микити з такими рисами характеру врятувати своє життя?
  •      Якого кольору, на вашу думку, була у Лиса Микити душа? (темна чи світла, фразеологізм – «Людина із світлою душею»)
  •      А чи може людина, маючи такі риси характеру, бути успішною в житті і користуватися повагою?

3) Інформаційне гроно

 

 

 

 

 

 

 

4) Складання «формули людської гідності»

  •                  Презентація роботи творчої групи літературознавців

Прочитайте прислів’я, які ви знайшли про гідність людини

Бережи честь змолоду

Батьком-матір’ю не хвались, а звались честю

Живи для людей, поживуть і люди для тебе

Не хвали себе, нехай тебе хвалять

Брехнею світ пройдеш, а назад не вернеш

Задирай голову так, щоб шапка не злетіла

Не шукай правди в інших, коли її в тобі немає.

Хвальби повні торби, та вони порожні.

  •                  У яких творах української літератури, які ми вивчили у 5-му класі, ми досліджували людські чесноти? Яку саме чесноту ми дослідили? (Народна казка «Мудра дівчина», добро)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                  Складання «формули людської гідності» за казкю І.Франка «Фарбований Лис»

Складемо «Формулу людської гідності», але ускладнемо собі завдання. Якщо ми встановили, що І.Франко засуджує негативні риси характеру, які має Лис Микита, спробуємо їх змінити. Для цього підберемо антоніми до слів, якими ми дали характеристику головному герою:

Брехливість – чесність

Хвалькуватість – скромність

Користолюбство – безкорисливість

Зухвалість – простота

Несправедливість – справедливість

Ледарство - працьовитість

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                  Порівняльний аналіз «формули добра» і «формули людської гідності». Визначення спільних рис (Справедливість)
  •                  Лексична робота. Україна – європейська держава, тому ми повинні знати слова-терміни, якими користується вся європейська спільнотаі весь світ. Підібрати синонім іншомовного походження до слова  «безкорисливість» (альтруїзм)

 

ІV. Рефлексія

1) Робота з епіграфом

Чи підтвердили ми епіграф нашого уроку?

2) Бесіда за результатами уроку

  •      Чи актуальна тема людської гідності в сучасному житті?
  •      Які висновки зробили для себе? 
  1. Інтерактивна гра «Мікрофон»
  •      Для чого людині бути гідною?
  1. Презентація результатів дослідженя. Зв’язна розповідь за темою уроку

«Після цього уроку я зрозумів, що людині треба бути гідною для того...»

 

V. Оголошення результатів навчальної діяльності. Самоаналіз.

 

1) Заключне слово вчителя.

Я думаю, ви зрозуміли те, що всі ми живимо серед людей, тому щоб користуватися повагою, бути успішним в житті, треба бути гідною людиною, отже мати такі риси характеру: чесність, скромність, повагу, безкорисливість, працьовитість, які ми будемо в собі виховувати.

2) Оголошення та коментування оцінок.

 

VІ. Повідомлення та коментування домашнього завдання

Метод «Вибери сам»

1. Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.

2. Написати продовження казки, уявивши, що концерту не було й Лис Микита себе не видав.

3. Виготовити закладинку «Формула людської гідності» за казкою І. Франка «Фарбований лис».

 

Бібліографія

1. Бондаренко Ю. Алегорія тиранії в казці І. Франка „Фарбований Лис"//Дивослово — 2004. — №1. — С.29—33. 
2. Авраменко О.М. Українська література: підр. для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013

3. Гаврилюк О. Вивчення творчості І. Франка в школі — І: Підручники і посібники, 2001. — С. 5—6. 
4. Кіліченко Л. Франкова криниця. Вивчення творчості І. Франка в школі. — К.: Радянська школа, 1991. — С. 115—122. 
5. Ситченко А. Формування в підлітків пообразного аналізу художнього твору (5-6 кл.)//Українська література у загальноосвітній школі. — 2004. — №3 — С 12—16. 
6. Степанишин Б., Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка в школі. — К.: Проза, 1999. — С. І57. 
7. Пометун О., ПироженкоЛ. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. — К.: Видавництво А.С.К., 2004. — 192 с.

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
9 січня
Переглядів
244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку