Урок розроблено за технологіями ехнологія розвиваючого навчання, розвитку критичного мислення, навчання як дослідження, випереджаючого навчання, проектної технології. Вид уроку - урок-дослідження. Основні завдання:
1
ТЕМА: Душа хитрого Лиса за казкою І. Франка «Фарбований лис»
МЕТА:
Дидактичний аспект:
закріпити знання учнів з теорії літератури: жанр твору – літературна казка, композиція художнього твору, літературний портрет; закріпити знання учнів про композицію літературної казки І. Франка «Фарбований лис»; навчати виділяти та пояснювати в художньому творі вражаючі фрагменти, надавати власну оцінку зображуваному; навчати аналізувати художній образ на основі оцінки дії та вчинків героїв, авторської оцінки персонажів; навчати учнів аналізувати художній текст: добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; закріпити знання учнів про морально-етичні категорії людських чеснот – чесність, скромність, безкорисливість, правдивість, працьовитість; скласти «формулу людської гідності» за літературною казкою І. Франка «Фарбований лис»
Розвиваючий аспект:
розвивати навички виразного читання, уміння переказувати текст; уміння виділяти в тексті необхідну інформацію; образне мислення, творчу уяву, творчі здібності учнів
Виховний аспект:
виховувати кращі людські риси: чесність, скромність, безкорисливість, правдивість, працьовитість; виховувати у дітей відразу до лицемірства, неробства, брехні, нечеснгсті, користолюбства, хвалькуватості
Компетентісний аспект:
формувати і розвивати літературну, комунікативно-мовленнєву, загальнокультурну, соціокультурну, ціннісно-світоглядну компетентність
Технологічний аспект:
технологія розвиваючого навчання, розвитку критичного мислення, навчання як дослідження, випереджаючого навчання, проектна технологія
ЗАВДАННЯ УРОКУ:
Навчити учнів критично оцінювати дії та вчинки героїв літературного твору, давати особисту оцінку подіям та героям, узагальнювати результати дослідження
ТИП УРОКУ: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок
ВИД УРОКУ: урок-дослідження
ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: підручник, портрет І. Франка, ілюстрації до казки, картки-ілюстрації до складання композиційної лінії, картки для складання інформаційного грона та «формули людської гідності», відоряд (комп’ютерна підтримка)
ЕПІГРАФ УРОКУ:
Немає величі там, де немає простоти, добра і правди.
Л.М. Толстой
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ:
Для чого людині треба бути гідною?
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
1) Слово вчителя
У кожної людини має бути благородна мета, і вона повинна до неї неухильно йти: виховувати в собі кращі людські якості – чесність, скромність, безкорисливість, порядність, працьовитість, щоб самореалізуватись у житті, стати успішним, а для цього необхідно бути гідною людиною.
Не випадково класик європейської літератури Л.М. Толстой сказав: «Немає величі там, де немає простоти, добра і правди».
Отже, ми продовжуємо працювати над проектом «Людські чесноти в творах української літератури».
2) Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Сьогодні ми будемо досліджувати душу хитрого Лиса Микити за літературною казкою І.Франка «Фарбований лис». У ході нашої роботи ми складемо «формулу людської гідності», тобто створимо другу сторінку нашого проекту. Нагадаю, що кінцевим результатом нашого проекту є створення літературного альбому за темою проекту, який нам знадобиться в ст арших класах при написанні науково-дослідницьких робіт в МАН, а також дамо відповідь на проблемні питання: «Для чого людині треба бути гідною?»
Для успішної роботи нам необхідні знання з теорії літератури: жанр твору – літературна казка, композиція художнього твору, літературний портрет, алегорія.
ІІ. Актуалізація знань. Перевірка домашнього завдання
1) Літературна розминка
3) Перевірка роботи біля дошки (композиційні лінії)
ІІІ. Основний зміст роботи. Аналіз образів твору.
Складання «формули людської гідності»
1)Актуалізація знань.
І найкраще ідею твору розкриває образ Лиса Микити.
2) Характеристика образу Лиса Микити. Складання інформаційного грона.
Прочитати авторську характеристику Лиса Микити. На яку найголовнішу негативну рису головного героя вказує автор? (хитрість)
Прочитайте, що пообіцяв Лис Микита своїм товаришам? Про яку рису характеру це свідчить (хвалькуватість)
Розкажіть, як Лис Микита використав свій дивний вигляд? (розповідь учня)
З якою метою він це зробив? Про яку рису характеру це свідчить (користолюбство)
Чи справді Лис Микита був добрим і справедливим царем? Прочитати в тексті. Який висновок можна зробити? (несправедливість)
Чи хотів Лис Микита працювати? Підтвердіть текстом свою думку. Про яку рису характеру йде мова? (ледарство)
Ведмідь (ледве-ледве переводячи дух). А ти ж хто такий?
Лис (лагідно й солодко). Приступіть ближче, я вам усе розповім. (Ведмідь і Зайченя підходять ближче). Слухайте, любі мої і тіштеся! Сьогодні рано Святий Миколай виліпив мене з небесної глини і мовив: «Звіре Остромисле! У звірячім царстві запанував несправедливий суд і неспокій. Іди на землю і будь звірячим царем, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!
(Звірі сплескують у долоні)
Зайченя. Ой Господи! Так се ти маєш бути наш добродій, наш цар!
Лис (поважно). Так, дітоньки.
Про що свідчить така поведінка Лиса Микити? (про його зверхність і зухвалість)
Яка риса характеру Лиса Микити найяскравіше проявляється в цьому уривку? (брехливість)
2) Бесіда за змістом твору
3) Інформаційне гроно
4) Складання «формули людської гідності»
Прочитайте прислів’я, які ви знайшли про гідність людини
Бережи честь змолоду
Батьком-матір’ю не хвались, а звались честю
Живи для людей, поживуть і люди для тебе
Не хвали себе, нехай тебе хвалять
Брехнею світ пройдеш, а назад не вернеш
Задирай голову так, щоб шапка не злетіла
Не шукай правди в інших, коли її в тобі немає.
Хвальби повні торби, та вони порожні.
Складемо «Формулу людської гідності», але ускладнемо собі завдання. Якщо ми встановили, що І.Франко засуджує негативні риси характеру, які має Лис Микита, спробуємо їх змінити. Для цього підберемо антоніми до слів, якими ми дали характеристику головному герою:
Брехливість – чесність
Хвалькуватість – скромність
Користолюбство – безкорисливість
Зухвалість – простота
Несправедливість – справедливість
Ледарство - працьовитість
ІV. Рефлексія
1) Робота з епіграфом
Чи підтвердили ми епіграф нашого уроку?
2) Бесіда за результатами уроку
«Після цього уроку я зрозумів, що людині треба бути гідною для того...»
V. Оголошення результатів навчальної діяльності. Самоаналіз.
1) Заключне слово вчителя.
Я думаю, ви зрозуміли те, що всі ми живимо серед людей, тому щоб користуватися повагою, бути успішним в житті, треба бути гідною людиною, отже мати такі риси характеру: чесність, скромність, повагу, безкорисливість, працьовитість, які ми будемо в собі виховувати.
2) Оголошення та коментування оцінок.
VІ. Повідомлення та коментування домашнього завдання
Метод «Вибери сам»
1. Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.
2. Написати продовження казки, уявивши, що концерту не було й Лис Микита себе не видав.
3. Виготовити закладинку «Формула людської гідності» за казкою І. Франка «Фарбований лис».
Бібліографія
1. Бондаренко Ю. Алегорія тиранії в казці І. Франка „Фарбований Лис"//Дивослово — 2004. — №1. — С.29—33.
2. Авраменко О.М. Українська література: підр. для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013
3. Гаврилюк О. Вивчення творчості І. Франка в школі — І: Підручники і посібники, 2001. — С. 5—6.
4. Кіліченко Л. Франкова криниця. Вивчення творчості І. Франка в школі. — К.: Радянська школа, 1991. — С. 115—122.
5. Ситченко А. Формування в підлітків пообразного аналізу художнього твору (5-6 кл.)//Українська література у загальноосвітній школі. — 2004. — №3 — С 12—16.
6. Степанишин Б., Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка в школі. — К.: Проза, 1999. — С. І57.
7. Пометун О., ПироженкоЛ. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. — К.: Видавництво А.С.К., 2004. — 192 с.