Конспект уроку для 5 класу на тему "Сприйняття мистецтва. Види образотворчого мистецтва. Зображення на площині. Створення асоціативної композиції « Настрій»

Про матеріал
Конспект уроку для 5 класу "Сприйняття мистецтва. Види образотворчого мистецтва. Зображення на площині. Створення асоціативної композиції « Настрій» з перезентацією учнів
Перегляд файлу

 

 

 

Тема: Сприйняття мистецтва. Види образотворчого мистецтва. Зображення на площині. Створення асоціативної композиції « Настрій»

 

Мета: сформувати уявлення про мистецтво кам’яної доби, ознайомити з творами первісних людей; розвивати вміння використовувати  в практичній роботі знання .

 

Тип уроку: комбінований.

 

Наочні матеріали: зразки різних видів образотворчого мистецтва.

 

Матеріали: папір, олівці.

 

Техніка: графіка

 

 

Хід уроку

 

1. Активізація уваги учнів

Оголошення теми та завдань уроку.

 

II. Вивчення нового матеріалу:

 Вступ

На уроках образотворчого мистецтва ми подорожуватимемо країною Мистецтв, дізнаємося багато цікавого про художників та їх роботи. Також з’ясуємо, які є основні закони краси, навчимося власноруч створювати невеличкі шедеври.

Що таке мистецтво? Навіщо воно?



Людство виникло приблизно 2-3 мільйони років тому, а мистецтво – лише 50 тисяч років тому. Отже, люди існували й без нього! Тоді чому виникло мистецтво? Якою мовою промовляє воно до нас? На які види поділяється?
На деякі з цих запитань ми сьогодні відповімо: розглянемо види образотворчого мистецтва та створимо композицію «Настрій»

Бесіда:

 Мистецтво виникло, коли людина відчула потребу творити прекрасне. Щоб зрозуміти, що таке мистецтво, як і коли воно з’явилося, ми заглибимося в історію людства. Уявімо, що ми опинилися в найвіддаленішому часі і найдовшому в історії людства періоді – у кам’яній добі. Велична, незаймана, грізна природа… Непрохідні ліси, повні звірів і птахів. Бурхливі ріки та чисті, як сльоза, озера. Біля підніжжя однієї зі скель, оточеної густими чагарниками, -- вхід у печеру. Це домівка племен мисливців, рибалок, збирачів природних дарів (ягід, плодів, їстівних корінців). Такі місця сучасні вчені називають «зупинками» первісних людей.

Печера --  глибока і темна. Її кам’яні стіни та стеля відбивають мерехтливі відблиски багаття. З пошаною та містичним поклонінням печерні жителі підтримують вогонь, адже він дарує тепло, відлякує хижаків, допомагає готувати їжу. Навколо – речі щоденного вжитку. Усе, що має первісна людина, зроблене з матеріалів, «подарованих» їй матінкою природою. Одяг і постіль – зі шкур убитих на полюванні звірів. Рибальські знаряддя виготовляли з кісток, рогів і жил тварин, із висушених і сплетених пагонів рослин. Посуд робили з кори та глини. У житлах первісних людей було безліч виробів з каменю. Адже камінь – це перший матеріал, який почала обробляти печерна людина. Розколений і загострений, він перетворився на зубила, ножі та різці. Приладнаний до палиці, камінь став інструментом (сокирою, молотом) та грізною зброєю (списом).

Розглянемо місце зупинки людини кам’яної доби. У кутку печери стоїть фігурка жінки-берегині, витесана з м’якого піщанику. Поруч – виліплена величезна глиняна брила, одягнена у ведмежу шкуру. Глибока пошана до природи панує в печері первісного мисливця. На рівній площині кам’яної стіни – відбитки рук нашого предка, обведені червоною вохрою. А ось висічені кремнієвим різцем переплетення ліній.

Розповідь про печерний живопис:

У 1879 році в іспанській провінції Кантабрія археолог – любитель досліджував печеру Альтаміра. Якось він узяв на розкопки 9-річну доньку Марію. Вона пройшла в глиб низької печери і несподівано промовила слова, що стали знаменитими на увесь світ: «Торос, пінтадас торос!» (Бики, намальовані бики!).

Дійсно, низьке склепіння вкривали зображення биків, сповнені динамічною, живою силою. Так у печері Альтаміра було відкрито печерний живопис людей доби  палеоліту. Розписи Альтаміри такі багаті та промовисті, що цю печеру назвали Сикстинською капелою Кам’яної доби. Помандруймо далі печерами і гротами Франції та Іспанії. Ось печера ля Мут із зображеннями диких козлів та коней. Печера Фон-де-Гом. Тут поряд із мамонтами та бізонами первісний художник намалював дивовижне за майстерністю зображення оленя, що пасеться. Печера Ніо вражає неперевершено динамічним рисунком пораненого бізона. Печера «Трьох братів» зберігає дивне зображення напівзвіра-напівлюдини. Ми бачимо його серед намальованих один поверх одного коней, биків і ведмедів. На кам’яних стінах печери Кастильйо видно обведені фарбою людські долоні – перші спроби нашого далекого предка заявити: «Ось – я!». Печера Комбарель подарувала людству зображення північних оленів та вовків. На південному сході Франції групка учнів місцевої школи випадково потрапила до печери. З її стін на них дивилися дивні велетенські звірі, що ніби випромінювали впевнену, грізну силу. Школярі відкрили печеру Ласко, в якій фігури биків, диких коней та бізонів виконані з вишуканою експресією. У цій печері вперше зроблена спроба зобразити масову сцену зі складним сюжетом. Поранений списом бізон, стікаючи кров’ю, стоїть над поваленою людиною. Вона, на відміну від могутнього звіра,  намальована схематично, ніби по-дитячому невміло. Сцена передана первісним художником із надзвичайними трагізмом і динамікою.

В Україні зображення мамонта виявлені на скелях Кам’яної Могили – це світова пам’ятка древньої культури поблизу Мелітополя в Запорізькій області. Серед багатьох наскельних малюнків ми бачимо зображення людини, диких і свійських тварин. Як правило, їх видряпували шматками твердого каменю. Подекуди первісні митці покривали ці малюнки червоними та чорними мінеральними барвниками. Печера Кози, гроти Бика і Дракона, двометрова кам’яна фігура людини-риби… І всюди – зображення Дерева життя, символу родючості й вічності.

Фантастичні брили, валуни, уламки скель змушують нас дивуватися, захоплюватися побаченим. Наші далекі предки намагалися в камені і на камені висловити свої почуття. У кам’яних фігурках, у зображеннях на скелі ми бачимо не просто об’ємні форми чи висічені лінії. Це художні образи, відображення внутрішнього духовного світу первісної людини. Неначе листя з минулого, вони викарбувані мовою рисунку, висічені пластичною, об’ємною мовою в камені, на кістці, зашифровані магічною мовою в ритуальних предметах. Отже, первісні люди не знали писемності, але прагнули розповісти про свої переживання, мрії та вірування.

Перегляд демонстраційного матеріалу під час розповіді – презентація групи учнів (Богайчук Анастасія, Кайдик ольга, Копилець Назар, Садовий валентин)

Розповідь:

Первісні люди за допомогою мистецтва виражали свої почуття, передавали враження, як і сучасні художники. Вони створювали художній образ, який є основою мистецтва.

Образотворче мистецтво – це відображення реальної або уявної дійсності в зорових художніх образах.

Різні види мистецтва використовують різні засоби вираження: лінії, штрихи, кольори, об’єм,форму.

Графіка промовляє до нас мовою ліній, штрихів і крапок.

Живопис відтворює картини оточуючого світу за допомогою кольорів.

Скульптура – обємне пластичне мистецтво, що творить образи за допомогою форми, фактури та об’єму.

Декоративно-ужиткове приносить красу в наші домівки, звеселяючи око орнаментами.

Архітектура – це мистецтво створювати різноманітні красиві будівлі.

 

Розповідь:

Щоб створити цілісний художній образ, потрібно знати певні правила. Передусім – правила композиції характерні для всіх видів мистецтва. Композиція – це латинське слово. Що означає «створення, побудова, поєднання, зв'язок». Композиція збирає всі основні елементи зображуваного в єдине ціле. Композиція має кілька основних правил. Правило перше: в композиції обов’язково повинно бути головне та другорядне (головний персонаж, предмет або форма). Правило друге: головне в композиції виділяють розміром, формою, кольором, характером і розташуванням. Правило третє: на картині створюють композиційну цілісність, коли жоден елемент не можна ні додати, ні вилучити, не змінивши загального враження. Погляньмо, як вирізняється головне та другорядне в композиціях українського художника-графіка Сергія Конончука. Зверніть увагу на розмір, форму та розташування елементів композиції. Уважно розгляньте композицію. Як вона змінилася, коли в ній залишився один предмет?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Kolobok_01_%28Kononchuk%29.jpg/203px-Kolobok_01_%28Kononchuk%29.jpg  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Rain%2C_rain%2C_rain_%28Kononchuk%29.jpg 

 

 

III. Практична робота учнів:

А тепер оберіть засоби вираження і створіть художній образ настрою в абстрактній композиції.

IV. Закріплення знань:

Чому виникло мистецтво? Що таке образотворче мистецтво? Навіщо воно потрібне? Якими мовами промовляє до нас образотворче мистецтво? На які види поділяють образотворче мистецтво? Що таке композиція? Назвіть правила побудови композиції

V. Підсумок уроку:

Виставка робіт.

Сьогодні кожен з вас обрав засоби вираження і створив власний неповторний малюнок. Оцініть ваші роботи за такими критеріями:

  •                                 вид мистецтва (за засобами вираження);
  •                                 створення художнього образу;
  •                                 якість силуетного зображення (чіткість контуру, суцільність плями);
  •                                 активна робота на уроці.

 

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
2426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку