ЗАТВЕРДЖЕНО
Директор школи
Савченко Т. В.
План
проведення тижня предметів художньо-естетичного циклу у Застугнянській ЗОШ І-ІІІ ступенів
з 15 березня по 19 березня 2021 року
№ з/п
|
Дата проведення |
Назва заходу |
Клас |
Початок заходу |
Відповідальний |
1.
2.
|
Понеділок 15.03.
|
Відкриття предметного тижня художньо-естетичного циклу «Гармонія мистецтв”.
Виставка мистецтвознавчої літератури “Краса навколо нас”.
|
1-10 |
08.30.
09.00. |
Вчитель образотворчого мистецтва Савченко Т. В. та музичного мистецтва Полгуєва Л. Б.
Бібліотекар
|
|
|
|
|
|
|
|
Вівторок 16.03. |
|
|
|
|
1. |
|
Усний журнал «Якою мовою говорить музика».Виготовлення плакатів на мистецьку тематику. |
8 |
08.30. |
Вчитель музичного мистецтва Полгуєва Л. Б. |
2. |
|
Перегляд музичних мультфільмів « Жили у бабусі», « Круть і Верть», «Казочка про ноти». Виконання вивчених пісень про матусю, бабусю.
|
1 |
09.25.
|
|
3.
|
|
Конкурс загадок про музичні інструменти. Виконання веснянок, закличок, гаївок, пісень про весну. |
3 |
10.20. |
|
4. |
|
Конкурс загадок, віршів про музику. Перегляд музичних відеороликів. Спів пісень (караоке). |
4 |
11.25. |
|
5. |
|
Виконання музичних руханок (відео, хол школи). |
1-4 |
12.10.- 12.30. |
|
6. |
|
Перегляд мультфільмів — казок музичних «Коза-Дереза», «Дюймовочка». |
2 |
12.30.- |
|
|
Середа 17.03. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Четверг 18.03. |
|
|
|
|
1. |
|
Перегляд відеопрезентацій « Українське кіно», « Професії у кінематографі». |
9 |
08.30. |
Вчитель музичного мистецтва Полгуєва Л. Б. |
2. |
|
Музично-розважальна програма «Музичний калейдоскоп» |
4-5 |
09. 25. |
|
3. |
|
Змагання між учнями: складання та розгадування кросвордів, загадок на музичну тематику. |
6-7 |
10.20. 11.25. |
|
4. |
|
Виконання пісень про маму. Виступ учениці 5 класу Смолін Уляни (гра на скрипці). |
2-5 |
12.10.- 12.30.
|
|
|
Пятниця 19.03. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\
Урок № 21
Музика – універсальна мова людства.
Генрі Лонгфелло Уодсворт
Тема уроку: інструментальне соло
Мета: ознайомити учнів з поняттям «концерт», «сольна інструментальна музика» та особливостями її звучання, розкрити взаємозв'язок музики та живопису; розвивати вокально-хорові навички, творче сприймання творів митців; виховувати інтерес до інструментальної сольної музики зарубіжних композиторів; формувати естетичні потреби учнів, виховувати національну гордість і патріотичні почуття.
Тип уроку: комбінований.
Музичний матеріал: Фридерик Шопен, етюд № 2 фа-мінор; Ніколо
Паганіні, рондо зі скрипкового концерту № 2; слова і музика М. Назарця
«Ми – козаки», норвезька народна пісня «Чарівний смичок».
Обладнання уроку: баян, мультимедійна система, дерево «Мудрості»; роздатковий матеріал: листочки з назвами понять, паперові квітки.
Наочне забезпечення: слайд-шоу в програмі Microsoft office Power Point,
підручник для 5 класу «Музичне мистецтво», автор Л. Г. Кондратова.
Основні поняття для засвоєння: «концерт», «соліст», «інструментальна сольна музика», «етюд», «дует», «тріо».
Хід уроку
Звучить пісня «Ми – козаки», слова і музика М. Назарця. Учні під пісню заходять до класу (Слайд 1)
I. Організаційний момент.
Вчитель читає вірш
Вчитель: Всіх я рада тут вітати,
І у себе знов приймати!
Усмішки мої, як завжди для вас.
Для уроку музики знову настав час!
Доброго дня, друзі, я знову вітаю вас на уроці музичного мистецтва.
І як годиться, при зустрічі нам потрібно привітатися один з одним і з гостями, які завітали до нас. Для цього ми встанемо.
Вчитель разом з учнями виконує музичне вітання
Музичне вітання. (Додаток 1)
Вчитель, учні: Любі хлопчики й дівчатка,
Знаєм безліч ми пісень.
Заспіваєм на початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
Заспіваєм на початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
II. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Наш урок буде незвичним. Чому? Про це ви дізнаєтесь пізніше. І цікавим. Це залежить від наших спільних зусиль, активності, творчості й зацікавленості.
Перед тим, як розпочати музичну зустріч, пригадаємо, про що ми говорили на попередніх уроках. А допоможе нам в цьому дерево «Мудрості», яке перед вами, а на партах лежать листочки з різними словами – термінами. Вам потрібно правильно відповісти на мої запитання, а відповідь-листочок прикріпити на дереві. І воно зазеленіє.
Вчитель читає запитання, учні виконують завдання.
Вчитель: Як називається музика, яку створює композитор-професіонал?
Учень: Таку музику називають професійною.
Вчитель: Музика, призначена для виконання голосом. ЇЇ можуть
виконувати соліст. ансамбль або хор. Як вона називається?
Учень: Це вокальна музика.
Вчитель: Продовжить речення:
Пісні, які створюють композитори належать до ...
Учень: Професійної вокальної музики.
Вчитель:Виконання вокального твору одним співаком називається. Учень: Сольним виконанням або соло.
Вчитель: Вокальне виконання музичного твору двома співаками називається ...
Учень: Дуетом.
Вчитель: Вокальне виконання музичного твору трьома співаками –
Учень: Тріо.
Вчитель: Високий дитячий голос (переважно у хлопчиків ) це – ...
Учень: Дискант.
Вчитель: Музика, призначена для виконання на музичних інструментах, називається ...
Учень: Інструментальною музикою.
Вчитель: Інструментальна музика, створена за певним сюжетом, відображена у назві твору – це ...
Учень: Програмна музика.
Вчитель: Інструментальні твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів – це ...
Учень: Непрограмна музика.
Вчитель: Молодці! Я бачу ви добре знаєте музичні терміни. Сьогодні я запрошую вас до Європи.
Ми вирушимо у цікаву подорож різними європейськими країнами, - будемо слухати інструментальну музику всесвітньовідомих зарубіжних композиторів,
- та більше дізнаємося про різновиди її та особливості виконання.
А для того, щоб потрапити у світ музики, нам потрібно всім по-черзі промовити чарівні слова: «Мені подобається музика тому, що …», і продовжити речення, чим або чому вам подобається музика. Почнемо з мене.
Вчитель висловлює першим свою думку, учні також ланцюжком висловлюють свою думку про музику та її значення у житті.
ІІІ. Мотивація до навчання.
Вчитель: Отже, (Слайд 2) чарівні слова промовлено і ми потрапили у концертний зал, де панує урочиста атмосфера.
(Слайд 3). Вишукано прибрана сцена, освітлення, костюми музикантів – усе це налаштовує на святковий лад. Сьогодні будемо слухати інструментальну музику у виконанні соліста з оркестром.
Тому (Слайд 4) тема нашого уроку так і називається: "Інструментальне соло".
Американський поет Генрі Лонгфелло Уодсворт казав: «Музика – універсальна мова людства».
Тож заглянемо у світ інструментальної музики!
IV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Інструментальні твори виконують по-різному. (Слайд 5)
Залежно від кількості виконавців така музика може бути сольною, дуетною, ансамблевою чи оркестровою.
Вчитель: Прочитайте, яку інструментальну музику називають сольною?
Учень: Інструментальну музику, яку виконує один інструмент, називають сольною. Виконавця такої музики – солістом.
Вчитель: Соліст може виконувати свій інструментальний твір під супровід оркестру або ансамблю. Таке виконання називається концертом. Що таке концерт?
Учень читає: Концерт – великий віртуозний за характером музичний твір, написаний для одного інструмента в супроводі оркестру або ансамблю.
Вчитель: А хто пише музику для музичних інструментів або оркестрів?
Учні: Композитор.
Вчитель: Я думаю, що вам цікаво дізнатися про композиторів, музика яких зараз прозвучить у нашому концертному залі?
Учні: Так, цікаво.
Вчитель: (Слайд 6) Сьогодні ми познайомимося з видатними композиторами: Фридериком Шопеном та Ніколо Паганіні, послухаємо їх твори та проаналізуємо.
Вчитель: Видатний польський композитор Фридерик Шопен народився у Польщі, недалеко від Варшави в селі, де він жив у дитинстві і де, згодом, часто проводив літо. Фридерик захоплювався народними піснями і танцями, і це захоплення мало великий вплив на його творчість.
Займатися музикою Шопен почав досить рано. Коли йому було лише 8 років, він уже концертував і в цей час були надруковані перші його твори.
Ще будучи дитиною, Фридерик звик грати в темряві. Сідаючи за фортепіано, він неодмінно гасив свічки. Тільки так хлопчик міг налаштуватися на потрібний лад. Цю звичку Фридерик проніс через усе життя. Навіть граючи в гостях, Шопен просив загасити світло в кімнаті.
У віці 10 років Шопен написав марш, присвячений великому князю Костянтину, який був надрукований, правда, без імені автора, але кілька разів виконувався військовим оркестром.
Виявляється, що відомий усім твір «Собачий вальс», теж
написав Шопен. Друзі та учні Фридерика прозвали цю чудову мелодію «Вальс маленької собачки». Вчитель майбутнього композитора написав про здібності Фридерика: «Безперечно музичний геній».
Вимушений виїхати з Батьківщини, через поразку польського повстання, Шопен не мав можливості повернутися. Він прожив на чужині, у Франції, решту свого життя і це також позначилося на його творчості.
(Слайд 7) Я пропоную вам прослухати один із створених композитором шедеврів, етюд № 2 фа-мінор. Будьте уважними і прислухайтесь, який інструмент виконує цей твір.
ЗВУЧИТЬ Етюд №2, Ф. ШОПЕНА
V. Музичне сприймання. Фридерик Шопен, етюд № 2 фа-мінор.
Учні слухають етюд № 2 фа-мінор Ф. Шопена (Слайд 7)
Вчитель: (Слайд 8) Давайте проаналізуємо цей шедевр.
- Як ви вважаєте, який характер твору?
Учні: Тривожний, схвильований, рішучий, емоційний,сміливий, упевнений, стурбований, стривожений.
Вчитель: Який інструмент виконував основну мелодію твору?
Учні: Фортепіано.
Вчитель: Що вам відомо про цей інструмент?
Відповіді: ...(він клавішний)
Вчитель: А чи знаєте ви, що етюди писали не тільки композитори, а й художники і письменники.
Робота з підручником
VI. Сприймання творів живопису. І. Левітан «Етюд»; І. Шишкін «Етюд».
Вчитель: на сторінці 108 підручника ви можете побачити ілюстрації до етюди, виконані відомими художниками. Такі етюди називаються живописними.
- Назвіть авторів цих етюдів?
Учні: І. Левітан та І. Шишкін.
Вчитель: Який, на вашу думку, етюд може бути ілюстрацією до етюду Шопена?
Учні розглядають зображення у підручнику
Відповіді учнів: Етюд Шишкіна.
Вчитель: У нас на уроці є невелика виставка. Погляньте на роботи невідомих митців, де зображені живописні етюди. (Розглядаємо картини)
- Чи сподобалися вам роботи? (Так) Які найбільше?
- Давайте дамо назви цим етюдам? Може ви десь бачили ці пейзажі? (Так, бачили).
Діти пропонують свої назви.
Вчитель: Я так назвала б ці твори ("Будиночок у лісі",
" Васильківські Карпати", "Рідний край".)
Вчитель: Але етюди писали не тільки художники, а і письменники. Такі етюди називаються – літературними.
Послухайте уривок етюду про природу. (Вчитель читає)
Вчитель: « ... Весна – особлива пора. Це не просто оновлення та пробудження. Це передчуття чогось нового, передчуття руху, це торжество життя. Небо, особливо ранньої весни, високе і безмежно-прозоре, вражає свіжістю і яскравістю кольорів. Здається, що в повітряному просторі звучить вишукано-елегантна й благородна музика Моцарта... »
Вчитель: Тож зробимо висновок. А що ж таке «етюд»? (Слайд 9)
Слово «етюд» може означати:
Вчитель: (Слайд 10) До вашої уваги портрет ще одного відомого Італії скрипаля-віртуоза Ніколо Паганіні.
Давайте прочитаємо факти з біографії композитора. (Учень читає)
Діти читають факти з біографії композитора зі слайда.
Вчитель: (Слайд 11)
Зараз ви прослухаєте рондо зі скрипкового концерту № 2 та порівняти його з музичним твором Ф. Шопена, дав відповідь на такі питання: (Слайд 11)
1. Визначте характер музики твору?
2. Які інструменти виконували етюд Ф. Шопена та рондо
Н. Паганіні?
3. Чи схожа музика Паганіні на музику Ф. Шопена?
ЗВУЧИТЬ РОНДО. Н. ПАГАНІНІ (Слайд 12)
VII. Музичне сприймання. Ніколо Паганіні, рондо зі скрипкового концерту № 2.
(Слайд 13) Проаналізуємо прослуханий твір. (питання на
слайді)
1. Визначте характер музики твору?
2. Які інструменти виконували етюд Ф. Шопена та рондо
Н. Паганіні? (фортепіано та скрипка)
3. Чи схожа музика Паганіні на музику Ф. Шопена?
(Це інструментальна музика, виконується на одному інструменті).
(Слайд 14)
Вчитель: Соліст-виконавець може виконувати музичний твір також із супроводом оркестру чи ансамблю. Виконання твору двома музикантами називають дуетом. а трьома – тріо.
VIII. Домашнє завдання. (Слайд 15)
Вчитель: Отже, вашим домашнім завданням буде: прослухати інші твори Ф. Шопена та Н. Паганіні, намалювати до одного з них ілюстрацію.
Розучування пісні.
Вчитель: Що ж, друзі, а нам час повертатися з концертного залу до свого рідного класу. Давайте закриємо очі і порахуємо до трьох … Один, два,три.
(Слайд 16) Учні рахують разом з вчителем і розплющують очі.
Вчитель: Для знайомства і розучування нової пісні відгадайте загадку: Як смичок струни торкнеться,
Вона піснею озветься.
Дуже ніжну душу має,
Що сміється і ридає.
Учні: Скрипка.
Вчитель: Як ви думаєте, чому загадка саме про скрипку?
Відповіді: ...
(Слайд 17) Вчитель: А ще тому, щоб розповісти нам цікаву історію про музиканта-старичка, який майстерно грав на скрипці. Колись в давнину люди ще не знали нотної грамоти, але музичні інструменти вони виготовляли і вміло на них грали. Ви запитаєте, як же вони навчились. А вони і не старалися вчитися, це грала їхня душа. Музиканти-аматори ходили по містах і селах і своїм мистецтвом приносили людям радість і розраду. Так народжувалися музичні образи в казках, піснях, оповіданнях. Скрипка це такий інструмент, який здобув популярність і норвезького народу. Ушановуючи цей інструмент та його музику, народ склав пісню «Чарівний смичок».
Сьогодні ми з вами познайомимося з норвезькою народною піснею «Чарівний смичок».
А чому чарівний смичок у скрипки, ви це зрозумієте, коли прослухаєте пісню зі словами.
IX. Вокально-хорова робота. Норвезька народна пісня «Чарівний смичок».
(Вчитель демонструє норвезьку народну пісню «Чарівний смичок»).
Вчитель: Про що розповідається в пісні?
Учні: Про музиканта, який грав на скрипці.
Вчитель: Який темп пісні?
Учні: Помірний.
Вчитель: Які особливості музичної мови пісні?
Учень: Мелодія звучала уривчасто, стрибкоподібно, була танцювальна).
Вчитель: Яка головна думка цього твору?
Учні: Музика потрібна людям, вона їм допомагає в житті: веселить, розважає.
Вчитель: Так чому смичок у скрипки був чарівний?
Учні: Він веселив людей, дарував їм радість.
Вчитель: А зараз проведемо розпівку, слова якої є фрагментом пісні «Чарівний смичок».("Ударив по струнах, дарма, що без нот..")
Учні розспівують голоси разом з вчителем, працюючи над вокальною вправою, побудованою на фрагменті пісні «Чарівний смичок».
Учні розучують 1-й куплет. Вчитель звертає увагу на інтонацію, дикцію та на стрибки у мелодії.
(Слайд 18) X. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вчитель: Ось і закінчується наш урок. Давайте підведемо
підсумки.
Вчитель: Чи сподобалась вам наша подорож до концертної зали?
Учні : Так. сподобалась.
Вчитель: Твори якого композитора найбільше вам запам’яталися?
Чому?
Відповіді: ...
Вчитель: У чому, на вашу думку, геніальність Ф. Шопена та
Н. Паганіні?
Відповіді: ...
Вчитель: Чим вразила вас музика геніїв?
Учні: Красиво звучали музичні інструменти.
Вчитель: Якщо вам сподобався наш урок і він був для вас незвичним і цікавим, то давайте уквітчаємо дерево «Мудрості» .
Учні прикрашають дерево «Мудрості» квітами
XI. Оцінювання учнів.
Вчитель: Сьогодні на уроці всі були активними, особливо мені сподобались ваші змістовні відповіді. Всі отримають відповідно оцінки.
І пропоную вам заспівати, нашим гостям, вивчену на попередніх уроках пісню, яка створить усім нам святковий настрій. Хто мені назве цю пісню? (Слайд 19)
Учні: Це пісня «Ми – козаки».
Учні виконують пісню під фонограму, слова і музика М. Назарця
«Ми – козаки»
Вчитель: До побачення, до нової зустрічі.
Учні: До побачення. (Слайд 20)
Учні виходять із класу під Рондо зі скрипкового концерту № 2
Н. Паганіні.
Додаток 1
Музичне вітання
Любі хлопчики й дівчатка,
Знаєм безліч ми пісень.
Заспіваєм на початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
Заспіваєм на початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
Роздатковий матеріал
ДЕРЕВО «МУДРОСТІ»