Якщо ти Людина з великої літери, то зможеш пережити і перемогти всілякі негаразди. Як стверджував Сенека: "Життя цінується не за тривалістю, а за змістом" Оповідання Дж. Лондона допоможе нам відповісти на низку запитань: Як жити? Як любити? Якими бути?
Проблеми життя і смерті , дружби і зрадництва. ( за оповіданням Джека Лондона «Любов до життя»)
Мета: показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя; навчати учнів аналізувати невеликий за обсягом художній твір; розвивати зв’язне мовлення та творчу уяву; удосконалювати вміння робити висновки, порівняння; виховувати любов до життя, уміння боротися за своє життя, формувати гуманістичний погляд на життя.
Обладнання: текст оповідання «Любов до життя», комп’ютер та проектор для демонстрації слайдів, відео роликів.
Тип урок. Урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
Світ звичайних людей, їхні душі розкриває Джек Лондон у своїх творах. Він пише про страждання людини, її боротьбу, про добро та зло. Найголовнішою рисою, яка привертає увагу письменника, є захоплення людською стійкістю. Вершиною людської гідності є здатність захистити слабшого, вірність дружбі, законам товариськості, гуманізм у стосунках між людьми. Такими були улюблені герої Джека Лондона. Таким був і він сам. Ми повинні пам’ятати життя людини — то лише мить між минулим і майбутнім, воно дається нам один раз, і, звичайно, варто прожити його гідно. Якщо ти Людина з великої літери, то зможеш пережити і перемогти всілякі негаразди. Як стверджував Сенека: "Життя цінується не за тривалістю, а за змістом" Оповідання Дж. Лондона допоможе нам відповісти на низку запитань: Як жити? Як любити? Якими бути?
— З чим у вас асоціюється слово "життя "
Звернімося до біографії письменника і за допомогою кросворду стисло визначимо основні епізоди життя Джека Лондона.
- Що вам відомо про перебування Джека Лондона на Півночі?(У 1897р. на Алясці в річці Клондайк знайдено золото. Туди вирушають золотошукачі, серед них - і Джек Лондон. Ця експедиція для нього була невдалою. Через нестачу харчів письменник захворів на цингу. Джек Лондон повернувся в Штати з порожніми кишенями, зате з багатющим життєвим досвідом. У своїх творах він описав «золоту лихоманку» того часу).
4. Як називається збірка оповідань, що є результатом подорожі на Аляску? («Північні оповідання»)
5. Оповідання, яке входить у збірку «Північні оповідання». («Жага до життя»)
- Які ще «Північні оповідання» вам відомі? ( «Поклик предків», «Біле Ікло», «Син Вовка», «Дочка снігів», «Жага до життя»).
6. Як називали тих, хто їхав на Аляску в пошуках золота? (Золотошукач)
- І Джек Лондон був одним із них.
- Чи збагатився Джек Лондон на Алясці? А як письменник?
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
Сьогодні нас чекає подорож до Північної Америки. Перед вами картина.
- Якою постає природа з картин художника? (Автор підкреслює суворість, стриманість, самодостатність).
- Яка людина на фоні природи? ( Маленька, незахищена. Природа байдужа до людини).
- Чи легко жити людині в таких умовах? (Природа ніби кидає виклик, змушує боротися, прагнути вижити, довести свою силу).
- Якою має бути людина, щоб вижити тут? (Надзвичайно відважна, мужня, сильна духом, яка сміливо дивиться в очі небезпеці…)
- Коли найяскравіше виявляється людина, її характер, в яких ситуаціях?
- Що таке екстремальні ситуації?
(Екстремальні ситуації — це важкі, дуже складні, з ризиком для життя та здоров'я людини, обставини).
Екстремальні умови змушують людей швидко приймати рішення, від яких залежить їхнє життя. Як боротися за виживання, іти на жертви, балансувати на межі життя і смерті? Як вижити, коли іде боротьба за життя не тільки з тваринами, природними умовами, але й із самим собою? Як зберегти сутність Людини?
На ці питання спробуємо відповісти, аналізуючи твір Джека Лондона «Любов до життя».
(Запис теми уроку в зошити).
Найголовніше – подолати себе, свій страх, свій біль (за оповіданням Джека Лондона «Жага до життя»)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
- Назвіть жанр твору, доведіть. ( Прозовий твір. Невеликий за розміром. Описано події за малий проміжок часу. Зображено один епізод із життя героя. Невелика кількість персонажів. Стислі описи).
- Які ваші враження від прочитаного?
Джека Лондона завжди приваблювали люди мужні, рішучі, сміливі, сильні духом. Правда, письменник бачив, що інколи люди, засліплені жагою збагачення, поступово втрачають кращі людські якості, забувають про обов’язки дружби та взаємодопомоги. Тому й створив Джек Лондон оповідання «Любов до життя», де показав людину, яка зрозуміла, що золото - не головне в житті.
Про життя людей на Півночі Джек Лондон знав не з чуток, тому й герої його творів такі справжні, живі, типові.
2. Робота з текстом
« Вони ступали, кульгаючи до річки... Обидва були стомлені й виснажені, з облич не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі знегоди...»,- так розпочинається оповідання Джека Лондона « Любов до життя».
- Чому герої обидва стомлені, виснажені?
- Що передувало цьому?
Двоє чоловіків милю за милею долали безкраю північну пустелю, ворожу та безжальну до людей.
- Ми розуміємо, що герої давно разом, йдуть поруч і здається, що мають підтримувати один одного, але хіба так було насправді? Що трапилось?
- Що відчуває герой, коли його покинули? Зачитайте. (с. 153 «Товариш дивився йому у слід…»)
- Ми бачимо, що головний герой опинився в справжній екстремальній ситуації.
Ми пройдемо разом із ним його шлях, порівняємо героїв і побачимо, які риси повинна мати справжня Людина.
- Які небезпеки підстерігали героя? ( Голод, холод, страх самотності, зустріч із хижими звірами, боротьба з самим собою).
На шляху виживання герой повинен боротися зі страхом самотності.
- Як через опис природи Джек Лондон підкреслює самотність героя? Зачитайте.(с. 154 «Він знову озирнув довколишній світ…»)
Природа байдужа до людини.
- Який настрій у героя? Як почувається він? ( Пригнічений, сумний. Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо).
- Чому герой переконував себе, що Білл чекатиме його біля схованки?
Надія рятує героя від відчаю. Він мусить так думати, це допомагає вижити.
Боротьба з холодом
- Яке значення має вогонь для героя? (Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; вогонь – це порятунок від хижих звірів).
- Як береже сірники головний герой? (с. 155 « Він розв’язав свого клунка й передусім полічив сірники… Перелічив тричі - 67 сірників; загорнув кожен у папір і сховав… )
Герой береже вогонь як символ життя.
- Як герой бореться з голодом? ( Шукав і їв болотяні ягоди, намагався впіймати куріпку, ловить пічкурів у калюжі, їсть цибулинки рогозу, висмоктує та гризе кістки молодого оленя).
- Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не почуває гострого почуття голоду? ( « Чоловік усвідомлював, щоб вижити , треба їсти»).
- Яка людина здатна так робити? (Сильна духом, яка цінує життя).
Герой розумів, щоб вижити потрібно їсти. Інакше для чого так силуватися - лягай та вмирай!
- З якими звірами зустрічається герой? (Куріпки, ведмідь, лисиця, вовки).
- Розкажіть про зустріч із ведмедем.( с. 159. «Одчайдушну хоробрість змило хвилею страху… Він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду… Ведмідь злякався цієї загадкової істоти , що стояла прямо і не боялася його…).
- Чому вовки обминали героя? (« Ця дивна істота на двох ногах ще стане дряпатись і кусатись...».).
В цій «дивній» істоті звірі відчували велику силу. Силу людського духу - внутрішній вогонь, який підносить людину до мужніх вчинків.
У розпачі герой дійшов висновку, що вмерти не так боляче, як жити. Однак він ішов далі.
- Що штовхало його вперед? (Бажання жити).
- Який епізод найдраматичнішим у творі? (Зустріч із вовком).
- Як називається найдраматичніший епізод твору. ( Кульмінація).
- Чому ви вважаєте саме зустріч із вовком кульмінацією. Зачитаємо. ( с. 162) ( Вовк – це символ смерті, яка тягнеться за людиною. Здається, що головний герой от-от загине. Вовк і герой в однаковому становищі: голодні, хворі,самотні).
- Чому герой не здався у боротьбі з вовком? (Сама думка про те, що він може стати жертвою вовка була йому огидною).
Життя сильніше за смерть.
Боротьба з самим собою
- Що означало для героя золото в житті? ( Золото - це великі можливості для людини).
- Чому він його викинув? ( Зрозумів,що воно зайвий тягар у дорозі).
- Чи важко було йому це зробити? ( Міркував розважливо: розв’язав лосячу торбинку, розділив золото надвоє; одну половину зав’язав у шмат укривала й заховав біля примітного кам’яного виступу; а другу згріб назад у торбинку. Нести клунок йому несила. Він знову розділив золото, одну половину висипав просто на землю. Трохи згодом викинув і решту).
- Які речі залишив при собі герой? ( Рушницю, ніж,відерце, залишки ковдри).
- Чому герой викинув золото, а не решту речей?( Вони можуть допомогти йому зберегти життя).
- Чи повернеться герой за золотом?
Речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Герой відмовляється від усього, що заважає вижити. Справжня цінність – життя
Герой і Білл: шлях життя і шлях смерті.
Один шлях проходять герої, але Білл ішов дорогою смерті, а герой – дорогою життя.
- Що на своєму шляху зробив Білл, що призвело до смерті? ( Покинув друга; вибрав золото замість дружби і програв).
- Заради чого він пішов на зраду? ( Щоб урятуватися самому та зберегти своє золото).
Біблія та моральний обов’язок кожної людини говорять про те, що потрібно чинити з іншими так, як би ти хотів, щоб чинили з тобою. Білл залишив друга в біді – втратив людську сутність.
Зачитайте епізод, у якому герой натрапляє на кістки Білла. (С.161)
- Чому ми говоримо герой?
- Як ви думаєте, чому автор не називає імені героя? (Джек Лондон показує, що серед тисяч золотошукачів один Білл такий . Він вірить у справжню Людину).
- Білл – своєрідне застереження вчинкам, які ми не повинні робити.
Перед вами риси характеру. Випишіть, які риси належать Біллові, а які - героєві.
Джек Лондон вірить у Справжню Людину, з якої зробив об’єкт свого поклоніння.
ІV. Підбиття підсумків
1. Робота над заголовком оповідання.
Є декілька варіантів перекладу назви твору .
Петро Соколовський назвав оповідання «Любов до життя». Інші перекладачі називають «Жага до життя».
Зачитайте значення слів на екрані зі словника.
- Який варіант, на вашу думку, підходить до твору Джека Лондона.
2. Робота в парах (на партах учнів лежать аркуші з духовним заповітом Матері Терези).
Боролася за життя Мати Тереза- католицька черниця, засновниця доброчинних місій, лауреат Нобелівської премії миру за 1979 рік. Впродовж понад сорока років допомагала злиденним, хворим і сиротам у місті Колката в Індії.
Мати Терезазалишила тим, хто вступає на життєвий шлях, духовний заповіт. (Відеозамальовка)
- Перед вами аркуші із заповітом Матері Терези.
- Яке з цих визначень обрав би герой оповідання Джека Лондона «Любов до життя». Аргументуйте свою думку.
Пісня «Друг» Володимир Висоцький і герої його «Пісні про друга». Слухаючи пісню, ви повинні подумати над такими запитаннями:
3. Заключне слово вчителя.
Кожна людина повинна боротися за життя, любити його. Головний герой - це мужня людина, яка не втрачає людської сутності та за будь – яких умов залишається Людиною.
V. Оцінка діяльності учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Написати власне закінчення до оповідання, починаючи зі слів: «Через три тижні, лежачи на койці…».
1