Конспект уроку з теми "Нащадок великого Езопа. І. А. Крилов. Байка « Вовк і Ягня»."
Мета: ознайомити учнів з творчістю видатного російського байкаря І.А. Крилова; поглибити поняття «байка»;удосконалювати навички аналізу байки; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і Ягня»; розвивати увагу, память, образне мислення, уміння висловлювати свої думки; прищеплювати любов до художнього слова.
Тема. Нащадок великого Езопа. І. А. Крилов. Байка « Вовк і Ягня».
Мета: ознайомити учнів з творчістю видатного російського байкаря
І.А. Крилова; поглибити поняття «байка»;удосконалювати навички аналізу байки; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і Ягня»; розвивати увагу, память, образне мислення, уміння висловлювати свої думки; прищеплювати любов до художнього слова.
Обладнання: портрет І.А. Крилова, виставка його книг; байка «Вовк і Ягня» у перекладі М.Терещенка; мультимедійний проектор
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
Я їх вдруге народив.
І духом рідним збагатив.
Микита Годованець
І. Організаційний момент
Портрет І.Крилова на дошці.
Добрий день, діти! Ви знаєте, ніщо так не зближує співбесідників, як добре слово та щира усмішка. Але в цьому класі не тільки ми з вами, у нас багато гостей. Поверніться і з лагідною посмішкою побажайте їм доброго дня.
Діти, сьогоднішній урок я хочу розпочати такими рядками:
Кто не слыхал его живого слова
Кто в жизни с ним не встретился своей
Бессмертные творения Крылова
Мы с каждым годом любим все сильней.
Со школьной парты с ними мы сживались,
В те дни букварь постигшие едва,
И в памяти навеки оставались
Крылатые крыловские слова.
Скажіть, будь ласка, про кого йтиметься мова сьогодні на уроці?
- Ми з вами продовжуємо знайомитися з байкарями в світовій літературі, і сьогодні ми познайомимося з російським байкарем І.А. Криловим та його байкою "Вовк і Ягня"
- А спочатку давайте перевіримо попередній матеріал.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1) Основоположником байки являється…
2) Що називається байкою
3) Частина байки, в якій розповідається про події
4) Частина байки, в якій міститься повчання
5) Відображення одного предмета через інше – це …
6) Замасковане висловлювання думок називається …
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
(Учні у зошитах записують тему уроку)
Слово вчителя
- Багато часу минуло відтоді,як жили Езоп, Лафонтен, Федр. Світ дуже змінився, реформувалися суспільні закони, розвинулися нові науки, поліпшився добробут. Лише внутрішній світ людини та її поведінка не змінилася.
Сьогодні ми продовжимо розмову про байку і перенесемось подумки з Франції до Росії в ХVІІІ ст
2.Повідомлення учнів про життя і творчість І.А. Крилова
3. Виступи «Акторів».
- Зараз ми з вами познайомимося з українським варіантом байки Івана Андрійовича Крилова «Вовк і Ягня» у перекладі М.Терещенка.
- Наші «Актори» продемонструють свої здібності, вони на сьогодні готували інсценізацію байки:
- Автор (Сваволя Інна)
- Вовк (Тетьоха Валерія)
- Ягня (Коваленко Софія)
4.Виразне читання байки мовою оригіналу
5.Аналіз байки «Вовк і Ягня»
1) Якою мовою написаний твір? (Віршованою.)
2) Визначте головних персонажів.(Вовк і Ягня.)
3) Яка побудова байки? (Мораль - на початку твору, а потім іде оповідна частина.)
4) Зачитайте слова, що є мораллю байки. («У сильного безсилий винен завсігди».)
5) Де відбувається дія? Коли? (На березі струмка, влітку.)
6) Яку мету поставив Вовк, а яку – Ягня? (Вовк хоче з'їсти Ягня, а воно намагається врятуватись.)
7) Знайдіть у тексті фрази, що підтверджують безневинність Ягняти. Доведіть, що вони дійсно справедливі. (Ягня ще досить молоде, щоб зробити стільки зла.)
8) Як розвивається «боротьба» між персонажами? (На всі напади Вовка Ягня наводить докази своєї невинності. Це дратує Вовка. Він гнівається, кричить і врешті-решт, коли здається, що вже ось-ось Ягня переможе, називає справжню причину звинувачень: «Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти».)
Фізхвилинка.
Щось не хочеться сидіти -
Трохи треба відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби 4 кроки.
Крок вперед, і крок назад.
Час до праці нам сідать.
Діти, а давайте зараз пригадаємо байку Езопа «Вовк і Ягня»
Виразне читання байки Езопа «Вовк і Ягня»
Дослідницька робота.
- Ми з вами вже знаємо, що байка Крилова була написана за сюжетом байки Езопа. І ми щойно пригадали цю байку. А давайте спробуємо порівняти: що в цих творах спільного, а чим вони відрізняються.
Складання таблиці. (Зошит)
Езоп |
Крилов |
|
Спільне |
||
1. Місце дії. 2. Ворожнеча між персонажами. 3. Діалоги. 4. Трагічна кінцівка. 5. Мораль. |
||
Відмінне |
||
Мова |
||
1.прозова |
1. віршована |
|
Діалог |
||
2.лаконічний |
2.розширений |
|
Художні засоби |
||
3.замалі |
3.широке використання |
|
Мораль |
||
4.в кінці байки |
4. на початку байки |
|
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Рефлексія.
- Чому вчать байки?
- Що вони висміюють?
- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
- Що найбільше вам сподобалося?
V. Домашнє завдання
- Ви всі сьогодні дуже прекрасно попрацювали на уроці, і додому вам залишається тільки вивчити напам'ять байку "Вовк і Ягня" у перекладі Терещенка.
Заключне слово вчителя
- Дякую вам, діти за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, впевненішими в собі. Адже цього хотів І. Крилов, для цього він й писав свої твори
Через віки, із давнини
Прийшла до нас, щоб вчити,
Як жити-бути на землі,
І як не слід робити.
У байці Вовк і Ягня
Поводяться, як люди,
Впізнає, може, хтось себе
Й урок цей не забуде.
Черпайте мудрість із байок,
Вони ж бо – скарб нетлінний,
Живуть і житимуть завжди
Минулого дар цінний.