Конспект уроку зарубіжної літератури для 6 класу "РОМАНТИКА ПОДОРОЖЕЙ У РОМАНІ Ж. ВЕРНА «П'ЯТНАДЦЯТИЛІТНІЙ КАПІТАН»"

Про матеріал

Тема. РОМАНТИКА ПОДОРОЖЕЙ У РОМАНІ Ж. ВЕРНА «П'ЯТНАДЦЯТИЛІТНІЙ КАПІТАН»

Мета: навчати орієнтуватися у тексті роману;допомогти учням усвідомити пізнавальне значення твору, визначити елементи географічного роману, показати романтику пригод, велич науки та знань у творі, поглибити знання з географії; удосконалювати навички текстуального аналізу, «словесного малювання»;

розвивати логічне мислення учнів, уміння узагальнювати, робити висновки, стисло пере­казувати текст;

виховувати повагу до наукових знань, сприяти вихованню сміливості, мужності, відваги, шляхетності.

Перегляд файлу

Дата ______________  Клас ___________

Урок № 21

Тема. РОМАНТИКА ПОДОРОЖЕЙ У РОМАНІ Ж. ВЕРНА «П'ЯТНАДЦЯТИЛІТНІЙ КАПІТАН»

Мета: навчати орієнтуватися у тексті роману;допомогти учням усвідомити пізнавальне значення твору, визначити елементи географічного роману, показати романтику пригод, велич науки та знань у творі, поглибити знання з географії; удосконалювати навички текстуального аналізу, «словесного малювання»;

 розвивати логічне мислення учнів, уміння узагальнювати, робити висновки, стисло пере­казувати текст;

 виховувати повагу до наукових знань, сприяти вихованню сміливості, мужності, відваги, шляхетності.

 Обладнання: текст роману Ж.Верна «П'ятнадцяти­річний капітан», виставка ілюстрацій до роману, карта світу, «Кошик поганих вчинків», «Валіза в життя», «Схема маршруту подорожі», комп’ютерна презентація.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок учнів

Форма проведення: гра – подорож

Життя – це пригода, в якій є місце подвигу.

Жуль Верн

ХІД УРОКУ:

(С. 1)І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Одним з кращих творів знаменитого французького письменника Жюля Верна став пригодницький роман «П'ятнадцятирічний капітан», який приковує увагу читачів завдяки заворожуючому, захоплюючому сюжету.

Герої романа впродовж півроку переживають безліч дивних пригод у відкритому морі і в тропічних лісах Африки, куди їх закидає зла доля в особі злочинця і работорговця Негоро. І в цих пригодах найяскравіше виявляється Дивний характер юного капітана Діка Сенда.

Жюль Верн писав, що в своєму творі «намагався показати, що можуть зробити розум і хоробрість підлітка в боротьбі з небезпеками і труднощами, що змусили його покласти на себе відповідальність, не властиву його віку» Кращі якості п'ятнадцятирічного капітана — сила волі, енергійність, відвага, наполегливість, справедливість і благородство — зробили його одним з найулюбленіших героїв французької літератури. А сам роман був і залишається в числі найбільш популярних творів Жюля Верна.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами ще раз зануримося й усягнему романтику подорожей.

Куди ж ми з вами будемо мандрувати? - Сторінками роману видатного французького письменника Жуля Верна “П’ятнадцятирічний капітан”.

А що треба для того, щоб мандрівка була безпечною, цікавою і повчальною? -

А чого чекаєте ви від нашої мандрівки?

Отже, під час нашої подорожі ми повторимо все, що знаємо про цей твір та його героїв, його жанр та важливі питання, які вирішував автор. Під час мандрівки вас чекатимуть випробування  на знання, вміння, творчу фантазію.

(2 слайд) Отже, сьогодні ми ставимо перед собою такі навчальні цілі.

Робота кожного учня на уроці, як і завжди, буде оцінена, але бал виставлятиметься на  основі критеріїв, які є в кожного на парті. Тому дуже важливо в сьогоднішній нашій співпраці проявити не лише знання, а й активність, кмітливість та самостійність суджень.

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів.

Щоб нам щасливо вийти в плавання, треба вийти з  порту  “Інформаційний”, щоб перевірити, чи знаєте ви текст роману.

Пропоную вам невеличку вікторину.

  1. Скільки років Діку Сенду?
  2. Що означає його прізвище?
  3. Назвіть імена пасажирів  “Пілігрима”
  4. Куди з Нової Зеландії направлявся “Пілігрим”, а куди потрапив?
  5. Як звали незнайомця, що завів їх у глибину африканського материка?
  6. Якою огидною роботою займалися Негоро та Гарріс?

Отже, перше випробування ви пройшли успішно, а значить отримуєте перше слово із афоризму автора роману. (Життя)

Теорія літератури

 Роман “П’ятнадцятирічний капітан”-це пригодницький чи географічний роман?

 ПРИГОДНИЦЬКИЙ РОМАН – один зрізновидів роману, що наповнений великою кількістю пригод та незвичайних подій. Йому притаманний напружений сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями у їхньому розвтку.                 

ГЕОГРАФІЧНИЙ РОМАН – науково обгрунтований роман, в основі  сюжету якого покладено географічну помилку. (с.3)

( слайд 4). Метод «Прес».

 Я вважаю, що …

Тому що …

Наприклад ….

Отже …

ВИСНОВОК. Роман Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”—пригодницький географічний роман. Герої потрапляють в різні екстримальні ситуації, з яких виходять переможцями, хоча і втрачають дорогих людей.

Словникова робота

Давайте пригадаємо, яке значення має слово, що є назвою шхуни – «пілігрим».

 Пілігрим-мандрівник, подорожній. (5 слайд). Вдалу назву автор дібрав для своєї шхуни із мандрівникаим?

Отримуйте ще один фрагмент афоризму ( - це ) і вирушаємо далі до рифу “Помилковий”. Треба бути уважним, щоб шхуна не потрапила на риф, бо буде аварія і далі пливти не зможемо.

Ø Прослухайте текст, та почувши неточність підіймайте руку.

 Прийом «Лови помилку»

«2  лютого 1873 року китобійна шхуна «Вальдек» вирушила у плавання. Всі члени команди були дуже дружні, тільки кузен Бенедикт тримався осторонь і з неприязню зиркав на членів команди. Був на цьому кораблі і Дік Сенд, який був рідним сином місіс Уелдон. Що вже боягузливий був хлопчина. Одного дня команда «Пілігрима» врятувала напівзатоплене судно. На ньому було 5 негрів і собака Рекс. Дінго зразу накинувся на капітана Халла. Проте з судном «Пілігрим» сталося нещастя. Загинув їхній капітан і капітаном «Пілігрима» одноголосно обрали Діка Сенда.»

Отримуйте ще один фрагмент афоризму (пригода, )

  • (с. 6) Які герої з`являються на борту „Пілігрима”?  Кожен пасажир та член команди зараз нам розкаже як він потрапив на корабель

 (Учні показують персонажів на ілюстраціях та від першої особи розповідають про них).

  • Розташуйте події у їхній послідовності, це буде своєрідний план ключових подій роману. (Самостійно, в зошиті) (7 слайд).

 Зачитайте плани.

  •     Отже, ви знайшли ще  два слова ( в якій ).

Вирушаємо далі до материка Героїв.

(8 слайд)

Тут завданням буде підібрати слова на кожну букву імені персонажа  (робота біля дошки).

Д - доброта

Н - ненависть

І - ініціативний

Е- егоїст

К- капітан

Г- грабіжник

С- сміливість, совість

О- огидний

Е - енергійність

Р- работорговець

Н - надійність

О- облудний

Д  - дієвість, дія

 

(Слайд 9) Отримуємо ще два слова нашого епіграфу (є місце). І це місце у нас з вами, Материк Героїв, – Африка. Розімнемося перед тим як з нею познайомитися.

Фізкультхвилина. (Відео)

(слайд 9) Ось уже ми наближаємося до берега Науки, де нас чекають найскладніші випробування.

 Слово вчителя.

Жуль Верн був у розквіті творчих сил, він ще не встиг здійснити й половини задуманого, коли захоплені сучасники стали називати його "всесвітнім мандрівником", "віщуном", "чарівником", "пророком", "провидцем", "винахідником без майстерні" (це заголовки статей, що з'являлися за його життя). А він просто задумав описати всю земну кулю - природу різних кліматичних зон, тваринний і рослинний світ, традиції і звичаї всіх народів планети. І не просто описати, як це роблять географи, а втілити цей задум у багатотомній серії романів.

  • Використовуючи знання з географії, історії, зоології та ботаніки, та наводячи факти з роману доведіть що мандрівники опинилися саме в Африці. (випереджувальне завдання)

Виступ учнів – географів. (Прокладання маршруту, пояснення чому потрапили до іншого материка).

Виступ учнів-істориків. (Зображення  системи работоргівлі в Африці).

(Слайд 10-11) Розповідь  учнів- ботаніків та зоологів  про флору і фауну   Африки (муха цеце, колібрі,термітники, батат, каучукове дерево).

  • Ви справилися з завданнями й  отримуєте останнє слово, щоб прочитати афоризм Жуля Верна (подвигу). Таким чином ми завершємо подорож, зібравши та узагальнивши знання з теми. Слайд 12
  •      Прочитайте цей вислів та поміркуйте,  кого з героїв роману він стосується. Життя – це пригода, в якій є місце подвигу.

IV. Підсумок уроку.

Метод «Кошик» ( 12 слайд)

У смітник - неправильний, на вашу думку, вчинок героїв.

У валізу – що візьмемо в життя.

V. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

 VI. Домашнє завдання. Підготуватися до уроку розвитку мовлення: записати в зошити цитати до характеристики улюбленого героя роману.

VII. Заключне слово вчителя.

Майже кожен роман Ж.Верна піднімає якісь наукові проблеми, поставлені, але ще не вирішені його часом. Фантазія і наукова інтуїція письменника відносили юнацтво в незвідане майбутнє. Він показував, що людина може проникнути в найсокровенніші таємниці природи, перемогти, здавалося б, неможливі перешкоди.

Кращі герої романів Жюля Верна відзначають­ся незвичайною моральною чистотою, цілеспрямо­ваністю; зібраністю, не знають ні лицемірства, ні розрахунку. Сміливцям, які вірять в успіх своєї спра­ви, вдається будь-яке найважче починання. Товариш виручає товариша з біди. Сильний приходить на до­помогу слабкому. Дружба скріплюється суворими випробуваннями. Злодії завжди викриваються й за­знають покарання за свої злочини. Справедливість завжди торжествує, а мрія завжди здійснюється. Памятаймо про це і прагнемо!

doc
Додано
3 березня 2018
Переглядів
7029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку