Конспект уроку з історії України на тему: "Посилення великокнязівської влади за Володимира Мономаха."

Про матеріал

З нагоди відзначення 100 річчя від дня народження В.О. Сухомлинського урок розроблений з елементами порівняння " Повчання дітям" володимира Мономаха та 100 порад В.Сухомлинського

Перегляд файлу

Тема: Посилення великокнязівської влади за Володимира Мономаха.

Мета :

  • навчити учнів характеризувати процес посилення великокнязівської влади за Володимира Мономаха та доводити, що за його правління Київська держава (Русь – Україна) зазнала періоду піднесення; ознайомити дітей з життям і творчістю видатного педагога В.О. Сухомлинського, викликати інтерес до його творів, бажання більше знати, наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань;
  • розвивати в учнів уміння давати характеристику історичним діячам, визначати їхнє місце в історичному процесі, аналізувати матеріал, роботи висновки, працювати з джерелами інформації;
  • переконати учнів у силі згуртованості та єдності на прикладі діяльності Володимира Мономаха та В.О. Сухомлинського, виховання почуття патріотизму, доброти, любові та поваги до рідних, друзів, всього народу.

 

Обладнання:  Портрет Володимира Мономаха та В.О. Сухомлинського, картини, картки з джерелами інформації, підручник.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційним момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Метод « Світлофор»

  1. Назвіть дату смерті Ярослава Мудрого.
  2. Хто правив після нього?
  3. Назвіть причини розгортання міжусобиць у Київській Русі після смерті Ярослава Мудрого
  4. Поясніть термін «міжусобні війни».
  5. Назвіть князів, які управляли державою в другій половині ХІ-ХІІ століття.
  6. Що таке «Союз трьох Ярославичів»? Із якою метою він був укладений?
  7. Що таке «Правда Ярославичів»?
  8. Що вам відомо про події 1068 року в Києві?
  9. Яка подія відбувала 1097 року? Що вам про неї відомо?
  10. Які рішення були прийняті на з’їзді князів у Любичі?
  11. Із якою метою були скликані два наступні з’їзди князів? 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повторення правил роботи на уроці.( Говорять всі разом)

Аутотренінг

Вчитель : Схиліть голівки на руки, заплющте оченята. Подумки повторюйте за мною:

Я прийшов до школи вчитися… У мене все вийде…

Треба бути уважним…

Треба бути спокійним…

В класі у мене друзі…

Вони мене люблять…

Мені приємно…

 Я легко дихаю…

Люблю я свій розум… увагу і пам'ять.

Працює мій мозок,

І вчусь я старанно, сприймаю все нове

І мислю логічно. Вчителя слово

Здійсню я практично

 

         Отож сьогодні, ми з вами говоритимемо про історичну особу, яка виступила організатором і активним учасником боротьби з половцями. Ім’я цього князя  назвете, розгадавши ребус.

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу

                                                                                Епіграф :

Він залишив назавжди

Слід після себе у світі.

Слід той не зможуть змести

Сиві і славні століття.

                                                    В.О.Сухомлинський.

 

План

 

      1.Внутрішня та зовнішня політика Володимира Мономаха.

  1. «Повчання дітям» Володимира Мономаха

 

 

1.Внутрішня та зовнішня політика Володимира Мономаха.

 

Розповідь вчителя.

     Ще будучи переяславським князем, Володимир Мономах виступав із закликами про єднання руських князів та за припинення міжусобних війн. Також він уславився походами проти половців, завдавши їм цілу низку нищівних поразок. Усього Мономах здійснив 83 великих походи, узявши в полон 300 половецьких ханів.  Один з великих походів відбувся в 1103 року. Під час якого половці не витримали натиску руських князів і кинулися тікати з поля бою. Ще успішнішим був похід 1111 року, коли руські війська, підійшовши аж до Сіверського Дінця, захопили багато половецьких міст. Володимир Мономах відіграв неабияку роль і в укріпленні кордонів Київської Русі та спорудженні оборонних укріплень на півдні. Таким чином, Володимир Мономах був не тільки організатором, а й активним учасником боротьби з половцями, чим здобув неабияку славу і популярність серед населення Київської Русі. Недарма Київське віче в 1113 році запросило його на Київський престол.

      Отже, з’ясуємо за яких обставин князю вдалося прийти до влади. Попрацюємо з історичним джерелом. Познайомтесь з уривком із літопису і  дайте відповіді на запитання.

 (Робота в парах)

         Із «Літопису Руського»

     А представився благовірний князь Михайло, званий Святополком… А на завтра в сімнадцятий  день кияни вчинили раду… послали до Володимира, говорячи: «Піди, княже, на стіл отчий і дідній». Це почувши, Володимир вельми тужив, але не пішов, горюючи за братом. Кияни тим часом розграбували дім Путяти, тисяцького, і пішли на жидів, і розграбували їх.

      І послали знову кияни до Володимира, говорячи: «Піди, княже, до Києва. Бо якщо ти не підеш, то знай, що багато зла підніметься…І будеш ти одвіт мати, княже, якщо ото монастирі розграбують».

     Отож, це почувши, Володимир пішов у Київ.

Запитання.

  1. Які події розгорталися в Києві в 1113 році?
  2. Чому кияни вирішили звернутися по допомогу до Володимира Мономаха?
  3. Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?

 Вчитель: Перед вами портрет Володимира Мономаха. Слухаємо історичну довідку, підраховуємо, розвиваємо хронологічні вміння.

Випереджальне завдання.

Історична довідка.

        Володимир, син князя Всеволода, народився за рік до смерті свого діда Ярослава Мудрого (1053). Мати його, Марія – гречанка, донька царя візантійського Костянтина ІХ Мономаха. Тому і прозвали князя  Володимира  «Мономах». Він змалку мав хист до військової справи, тому вже у 15 років (1068) брав участь у першій битві русичів з половцями. У 22 роки (1075) Володимир одружився з англійською принцесою Гітою. У 60-річному віці (1113р.) він стає великим київським князем. Помер Володимир Мономах у 1125 році.

 

Розповідь учителя.

Надії киян справдилися: Володимир князював розумно, розважливо, справедливо. Він знову зосередив у своїх руках усі українські землі, крім Галичини (зверніться до карт на ваших партах), оскільки там уже самостійно князювали галицькі князі. Він завдав остаточної поразки половцям, тому кочівники більше не турбували Русь, і можна було зосередитись на внутрішніх державних справах. Правління Мономаха стало часом розквіту Київської Русі. Він знову відродив владу князя київського, всі князі  корилися йому. Силою свого авторитету він зміг завоювати підтримку бояр та багатих купців. Також не забував про бідних, дослуховувався до їхніх скарг, закріпив у своєму кодексі їхні права – (дозволив  закупам подавати скарги на своїх панів) і цим ще більше заслужив поваги серед простих людей.  Він любив правду і судив сам у своєму дворі. Його суд завжди приймав справедливі рішення. Володимир Мономах дбав про піднесення міжнародного авторитету Київської Русі. Сам одружений з донькою англійського короля, він і сина Мстислава одружив з донькою шведського короля. Він князював 12 років. Помираючи, він залишив своїм дітям заповіт, у якому осмислив свою діяльність і передав досвід нащадкам. Цей заповіт дістав назву «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям»

 

 

  1. «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям».

Розповідь учителя.

Саме Повчання дітям  Володимира Мономаха – це духовний заповіт нащадкам, як зберегти державну єдність країни, в якому викладено досвід і мудрі житейські поради. Це заповіт, де князь доводить, що жити слід у злагоді зі своєю совістю, творячи добро й благочестя, бути вихованими, ввічливими, доброзичливими.

Давайте попрацюємо  з його змістом.

Як ви розумієте настанову Володимира Мономаха?

  • « при їді і питті без галасу великого бути» - ( Відповідь учня)
  • « при старих  - мовчати, премудрих – слухати, старшим – покорятися, з рівними і меншими – приязнь мати» - ( Відповідь учня)
  • « без лукавства розмовляти, багато розуміти» ( Відповідь учня)
  • « не лютувати словом, не хулити розмовою, не надміру сміятися, соромитися старших» ( Відповідь учня)
  • « Долі очі мати, а душу в гору» ( Відповідь учня)
  • « не старайтеся повчати легковажних, власть же – ні за що мати як і од усіх честь» ( Відповідь учня)

 

 

Володимир Мономах повчав своїх дітей, як справедливо правити, діяти на користь людей і держави, щоб рідний край зріс зміцнів, став могутнім

Похований він недалеко від школи, де працював.

Фізкультхвилинка

 

 «Австралійський дощ»

Ведучий запитує в учасників: «Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Слідкуйте уважно».

-         В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні)

   Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).

•Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).

•Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).

•Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).

•Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).

• Шумить тільки вітер (потираємо долоні).

•Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)

 

Вчитель : Діти, а з якими українськими діячами ви можете порівняти настанови дітям Володимира Мономаха.?

( Відповіді дітей)

 

На сьогоднішньому уроці, я хочу познайомити вас із видатним педагогічним діячем В.О. Сухомлинським

Випереджальне завдання.( Учениця зачитує довідку)

Історична довідка.

 

Народився Василь Олександрович в Україні у 1918 р.

Батько — Олександр Омелянович, орав, працював сто­ляром, робив музичні інструменти.

Мати — Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займа­лася домашнім господарством, а зимовими вечорами роз­повідала казки.

У сім’ї, крім Василя було ще троє дітей. Батьки ніколи не сварилися між собою і не карали своїх дітей. Усі діти сім’ї Сухомлинських обрали професію вчителя.

Змалку в дітей виховували любов до книги.

У діда була велика бібліотека.  Помираючи, свої книги він віддав Василеві. Дід мав особливий вплив на онука. Василь Олександрович згадував: «При зустрічі дід часто любив мені читати. Одягаючи окуляри, посміха­ючись, він говорив: «Сідай ось тут і слухай, я тобі зараз щось цікаве прочитаю». При цьому очі його світилися до­бротою.

Пізніше, вже ставши вчителем, згадуватиме Василь Олександрович дідові слова: «Хто дітей любить, той доб­рий чоловік».

Під час Великої Вітчизняної війни Василь Олек­сандрович став на захист Батьківщини.

Він був двічі поранений, довго лікувався в шпиталі. Але після перемоги повернувся до школи.

Тяжким було в Сухомлинського поранення в руку. Хірурги боялися, що руку треба буде ампутувати. «Ні! Я вчитель!» — в цьому слові було його життя.

Діти, В,О. Сухомлинський найвідоміший пе­дагог і письменник. Він працював 35 років у школі. Він був учителем і директором школи. Василь Олександрович заслужений вчитель України. Його любили батьки і діти.

Для   молодших   школярів   він   написав   майже   1500 мініатюр-казок. Він був великим письменником і вели­ким педагогом. Міжнародна організація з питань освіти науки і культури ЮНЕСКО оголосила 1998 рік — роком В.О.Сухомлинського.

Помер Василь Олександрович 2 вересня 1970 року.

 

Розповідь учителя.

        Відвідавши чарівний світ творчості Василя Олександровича Сухомлинського, ми з вами зможемо порівняти їх із майже всіма настанови Володимира Мономаха в « Повчанні дітям».

      Підтвердженням цих слів є твори В.О.Сухомлинського, над якими ми зараз попрацюємо

       Давайте розглянемо оповідання « Соромно перед соловейком».

( Робота з текстом)

Запитання:

  1. До яким пунктом « Повчання дітям» Володимира Мономаха можна порівняти вчинок Ліди?

 

 

 

 

      Розповідь учителя.

 Опрацювавши оповідання : « Який слід повинна залишити людина на землі»

ми знайдемо спільне в  баченнях Володимира Мономах і В.О. Сухомлинського, яка повинна бути Людина

( Робота над тектом)

Метод « Ланцюжок»

Учні по черзі говорять одне слово, яка повинна бути Людина

 

Розповідь учителя.

Все своє життя Сухомлинський працював у школі з дітьми. Тому він склав 10 правил: чого не можна робити. Послухайте і запам’ятайте їх.

10 ПРАВИЛ: ЧОГО НЕ МОЖНА РОБИТИ

  • Не можна ледарювати, коли всі працюють
  •  Не можна сміятися над старістю і старими людьми, про старість треба говорити тільки з повагою.
  • Не можна заходити в суперечку з шанованими і до­рослими людьми, особливо зі старшими
  • Не можна виявляти незадоволення тим, ,що в тебе немає якоїсь речі.
  • Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.
  • Не можна робити того, що осуджують старші.
  • Не можна залишати старшу рідну людину одинокою
  • Не можна збиратися в дорогу не спитавши дозволу і поради у старших.
  • Не можна сідати до столу, не запросивши старшого.
  • Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літ­ня людина, тим більше жінка.

Завдання:

  1. Порівняйте правила В. Сухомлинського з настановами Володимира Мономаха.
  2. Знайдіть спільне та відмінне.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Учні складають тези:

  1. 1.Володимир Мономах був сином …
  2. 2.Його прозвали Мономахом ,бо мати була… .
  3. 3.Володимир 20 років  правив  …..  князівством.
  4. 4.Він боровся проти ….  .
  5. 5.Здійснив  …. походів .
  6. 6.Володимира поважали за ….  .
  7. 7.У …..р.  кияни запросили його на  …. престол.
  8. 8. З   …… по ….. роки Володимир Мономах …. .
  9. 9. За його правління Київська Русь  …. .
  10. 10. Він залишив своїм нащадкам…

 

 Словничок на дошці:

Половці,»Повчання дітям»,»Устав Володимира Мономаха»,1113р.,1125р.

 

 

 

Метод « Фіш- боун»

Учні по черзі говорять слова, які стосуються уроку і записують між лінії. Заповнивши всі вільні рядки – утворюється риба, яка уособлює знання учнів із вивченого на уроці матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ.Підсумок уроку

Робота над епіграфом уроку: Учні разом читають епіграф.

Вчитель: Як ви думаєте чи можна ці слова В. Сухомлинського віднести до Володимира Мономаха? Чому ?

Підбиття підсумку : В.О. Сухомлинський як і Володимир Мономах прагнув донести дітям та дорослим про те, що потрібно творити добро для людей, керуватися засадами моралі, бути милосердними, справедливими, дбати про державу, про добру славу перед своїм і чужими.

 

VІІ.Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника
  2. Виписати та вивчити основні події та терміни

 

Метод «Кубик»

1.Скласти свої ( особисті) настанови дітям

2. Скласти історичний портрет Володимира Мономаха

3. Написати листа Володимиру Мономаху щодо актуальності «Повчання дітям».

4. Опрацювати легенду про «шапку Мономаха».

5.Скласти кросворд з визначень та понять даної теми уроку

6. Намалювати ілюстрацію до казки В.О. Сухомлинського ( на вибір )

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
21 січня 2018
Переглядів
3566
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку