Розробка практичного заняття з історії України з теми: "Князь Святослав та його походи". Мета:оз найомити учнів з особою князя Святослава Ігоровича та його зовнішньою політикою; продовжити роботу над розвитком комунікативних; історичних компетенцій: інформаційних, хронологічних, логічних та просторових; розвивати навички роботи з різними видами історичних джерел, висловлювати власну думку,аналізуючи мотиви діяльності історичної особи; формувати та розвивати мотиваційну діяльність учнів; виховувати повагу до історичного минулого свого народу та стійкий інтерес до історії
Тема: Практичне заняття. Князь Святослав та його походи.
Мета:
Навчально-методичне забезпечення:
1. Підручник
2. Презентація «Князь Святослав і його походи»
3. Матеріали із історичних джерел про князя Святослава.
4. Карта атлас.
Тип уроку: Практичне заняття.
Хід уроку:
I. Організаційна частина
II. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Оголошення теми уроку і навчальних цілей.
Ми знаємо, що в 957 році Святослав досяг повноліття і став Великим Київським князем, він уславився своїми походами в яких провів майже все життя. Діяльність князя оцінюють по-різному, їхні міркування бувають навіть протилежними.
М. Грушевський: «Святослав – сміливий і чесний лицар-войовник, що в усіх випадках поступає одкрито і сміло, не шукає здобичі, ні багатства, цінить тільки славу воєнну і для неї одної живе. Се герой княжої дружини, її найвищий ідеал».
Є. Маланюк – український поет «Як суспільний варяг Святослав був ані дипломатом, ані навіть політиком».
Ким же був Святослав?
- Сміливим і чесним лицарем-войовником, що шукав Чужих земель?
- Чи мудрим правителем?
На ці запитання ми дамо відповіді в кінці уроку.
Сьогодні на уроці ви навчитесь:
- характеризувати діяльність князя Святослава;
- складати розповідь, використовуючи історичні джерела;
- визначати позитивні і негативні сторони його правління;
- оцінювати діяльність князя, висловлювати власні міркування про його роль в історії Київської Русі.
ІІІ. Основний етап.
1. Що відомо з історичних джерел про зовнішність та характер князя Святослава.
- Подивіться на художню реконструкцію портрета князя Святослава – таким його уявляв Г.Якутович.
- А таким описав нам його візантійський історик Лев Диякон.
- Таким бачив його літописець Нестор в «Повісті Врем’яних літ» .
Діти опрацьовують уривки історичних текстів. Підкреслюють слова з тексту, що змальовують портрет князя Святослава.
- Яка художня реконструкція на вашу думку являється найбільш достовірною,чому? Висловіть власне судження.
2. Як історичні джерела описують походи князя Святослава?
- Із «Повісті Врем’яних літ»: «І пішов на Оку-ріку і на Волгу. В літо 965 року пішов Святослав на хозар…І зійшлися в битві. Переміг Святослав хозарів, город їхній Білу Вежу взяв». « І ясів переміг і касогів і до Києва повернувся».
- Погляньте на карту. Робота над формуванням картографічних вмінь. (Учні узагальнюють, що Святослав у 964-966 рр. підкорив в’ятичів, волзьким булгарам завдав поразки, розгромив Хозарський каганат).
Порівнюють територію України-Руси за Ігоря та Святослава. Роблять висновок, що Святослав об’єднав в єдиній державі всі східнослов’янські землі.
Із «Повісті Врем’яних літ»
В літо 967р. іде Святослав на Дунай воювати болгар. І в битві переміг Святослав болгарів. І взяв городів вісімдесят до Дунаю. І сів тут в Переяславці беручи дань з греків.
- «В цей час прийшли на Україну-Русь печеніги і Київ оточили». «І закрилася Ольга із внуками своїми у городі Києві»
Із «Повісті»: «Ти, княже, чужу землю шукаєш і глянеш, а свою не захистив». Записав нам літописець Нестор.
- Чи погоджуєтесь ви з такою оцінкою діяльності князя Святослава?
- Чи справді князь прагнув слави, чи за допомогою воєнних походів він розв’язував життєво важливі для Русі справи взаємин з агресивними сусідами?
Із «Повісті» уривок
«В літо 969р. сказав Святослав матері своїй і боярам своїм: «Не любо мені в Києві жити, хочу жити в Переяславці на Дунаї, бо то середина землі моєї, бо туди всі блага спіткають: Від греків – паволоки, золото, вино і овочі різні. А від чехів і угрів – срібло і коні, а від Русі ж – хутра, віск, мед і челядь».
«В літо 971р. прийшов Святослав у Переяславець…І взяв город приступом, сказавши: «Це город мій!». І виставили греки сто тисяч проти Святослава, і не дали дані. І пішов Святослав на греків».
«Уже нам діватись нікуди. Так не посоромимо ми землі Руської, а ляжемо тут кістьми, бо мертві сорому не ймуть. А побіжимо – то сором нам».
«І була січа велика, і одолів Святослав, а греки побігли».
«Тоді греки вирішили піднести Святославу дари».
- Перший раз золото
- Вдруге срібло
(під час облоги Доростола в 971р. тоді був підписаний мир і зустріч на Дунаї Целісхія і Святослава)
- Який висновок зробили греки?
- Як цей епізод характеризує князя?
3. Працюємо самостійно.
Із наведених літописних джерел самостійно готуємо стислу розповідь про князя-воїна.
- За оцінкою сучасників князь був…
Заслуховуємо відповіді учнів.
IV. Закріплення вивченого, систематизація, узагальнення.
- Отже, ким на ваш погляд був Святослав? Шукачем пригод чи мудрим політичним діячем.
Вправа «Займи позицію». Учні проводять аргументи, щодо двох тверджень які підтверджують їхню позицію.
Розширив територію держави, створив Дніпровсько-Дунайське князівство, прагнув зміцнити позиції України -Руси в Європі. Воював з агресивними сусідами не даючи їм можливості нападати на Русь. |
Зруйнувавши Хозарський каганат відкрив дорогу на Русь кочовикам. Постійні походи ослабляли країну, приносили їй більше витрат, ніж здобутків.
|
V. Підсумок уроку.
- Чи сподобався Вам сьогоднішній урок? Чому ви навчились на сьогоднішньому уроці?
Вправа «Мікрофон»
«На сьогоднішньому уроці я навчився…»
VI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника.