Розробка уроку з історії України 7 клас "Князь Святослав і його походи.Практична робота"

Про матеріал

Розробка практичного заняття з історії України з теми: "Князь Святослав та його походи". Мета:оз найомити учнів з особою князя Святослава Ігоровича та його зовнішньою політикою; продовжити роботу над розвитком комунікативних; історичних компетенцій: інформаційних, хронологічних, логічних та просторових; розвивати навички роботи з різними видами історичних джерел, висловлювати власну думку,аналізуючи мотиви діяльності історичної особи; формувати та розвивати мотиваційну діяльність учнів; виховувати повагу до історичного минулого свого народу та стійкий інтерес до історії

Перегляд файлу

 

F:\WP_20161012_13_01_51_Pro.jpgТема: Практичне заняття. Князь Святослав та його походи.

Мета:

  • ознайомити учнів з особою князя Святослава Ігоровича та його зовнішньою  політикою;  продовжити роботу над розвитком комунікативних; історичних компетенцій: інформаційних, хронологічних, логічних та просторових;
  • розвивати навички роботи з різними видами історичних джерел, висловлювати власну думку,аналізуючи  мотиви діяльності історичної особи. 
  • формувати та розвивати мотиваційну діяльність учнів;
  • виховувати повагу до історичного минулого свого народу та стійкий  інтерес до історії

 

Навчально-методичне забезпечення:

1.     Підручник

2.     Презентація «Князь Святослав і його походи»

3.     Матеріали із історичних джерел про князя Святослава.

4.     Карта атлас.

Тип уроку: Практичне заняття.

                                                   Хід уроку:

      I.            Організаційна частина

     II.            Актуалізація опорних знань учнів.

  • Історичний диктант

    ІІІ. Оголошення теми уроку і навчальних цілей.

       Ми знаємо, що в 957 році Святослав досяг повноліття і став Великим Київським князем, він уславився своїми походами в яких провів майже все життя. Діяльність князя оцінюють по-різному, їхні міркування бувають навіть протилежними.

М. Грушевський: «Святослав – сміливий і чесний лицар-войовник, що в усіх випадках поступає одкрито і сміло, не шукає здобичі, ні багатства, цінить D:\2016-2017 н р\7 класи\святослав\1.PNGтільки славу воєнну і для неї одної живе. Се герой княжої дружини, її найвищий ідеал».

Є. Маланюк – український поет «Як суспільний варяг Святослав був ані дипломатом, ані навіть політиком».

Ким же був Святослав?

-         Сміливим і чесним лицарем-войовником, що шукав Чужих земель?

-         Чи мудрим правителем?

На ці запитання ми дамо відповіді в кінці уроку.

Сьогодні на уроці ви навчитесь:

-         характеризувати діяльність князя Святослава;

-         складати розповідь, використовуючи історичні джерела;

-         визначати позитивні і негативні сторони його правління;

-         оцінювати діяльність князя, висловлювати власні міркування про його роль в історії Київської Русі.

 

ІІІ. Основний етап.

1. Що відомо з історичних джерел про зовнішність та характер князя Святослава.

- Подивіться на художню реконструкцію портрета князя Святослава – таким його уявляв Г.Якутович.

- А таким описав нам його візантійський історик Лев Диякон.

- Таким бачив його літописець Нестор в «Повісті Времяних літ» .

Діти опрацьовують уривки історичних текстів. Підкреслюють слова з тексту, що змальовують портрет князя Святослава.

D:\2016-2017 н р\7 класи\святослав\2.PNG-         Яка художня реконструкція на вашу думку являється найбільш достовірною,чому? Висловіть власне судження.

2. Як  історичні джерела описують походи князя Святослава?

- Із «Повісті Времяних літ»: «І пішов на Оку-ріку і на Волгу. В літо 965 року пішов Святослав на хозар…І зійшлися в битві. Переміг Святослав хозарів, город їхній Білу Вежу взяв». « І ясів переміг і касогів і до Києва повернувся».

- Погляньте на карту. Робота над формуванням картографічних вмінь. (Учні узагальнюють, що Святослав у 964-966 рр. підкорив в’ятичів, волзьким булгарам завдав поразки, розгромив Хозарський каганат).

Порівнюють територію України-Руси за Ігоря та Святослава. Роблять висновок, що Святослав об’єднав в єдиній державі всі східнослов’янські землі.

Із «Повісті Времяних літ» 

В літо 967р. іде Святослав на Дунай воювати болгар. І в битві переміг Святослав болгарів. І взяв городів вісімдесят до Дунаю. І сів тут в Переяславці беручи дань з греків.

-         «В цей час прийшли на Україну-Русь печеніги і Київ оточили».  «І закрилася Ольга із внуками своїми у городі Києві»

Із «Повісті»: «Ти, княже, чужу землю шукаєш і глянеш, а свою не захистив». Записав нам літописець Нестор.

-         Чи погоджуєтесь ви з такою оцінкою діяльності князя Святослава?

-         Чи справді князь прагнув слави, чи за допомогою воєнних походів він розв’язував життєво важливі для Русі справи взаємин з агресивними сусідами?

Із «Повісті» уривок

«В літо 969р. сказав Святослав матері своїй і боярам своїм: «Не любо мені в Києві жити, хочу жити в Переяславці на Дунаї, бо то середина землі моєї, бо туди всі блага спіткають: Від греків – паволоки, золото, вино і овочі різні. А від чехів і угрів – срібло і коні, а від Русі ж – хутра, віск, мед і челядь».

«В літо 971р. прийшов Святослав у Переяславець…І взяв город приступом, сказавши: «Це город мій!». І виставили греки сто тисяч проти Святослава, і не дали дані. І пішов Святослав на греків».

«Уже нам діватись нікуди. Так не посоромимо ми землі Руської, а ляжемо тут кістьми, бо мертві сорому не ймуть. А побіжимо – то сором нам».

«І була січа велика, і одолів Святослав, а греки побігли».

«Тоді греки вирішили піднести Святославу дари».

-         Перший раз золото

-         Вдруге срібло

(під час облоги Доростола в 971р. тоді був підписаний мир і зустріч на Дунаї Целісхія і Святослава)

-         Який висновок зробили греки?

-         Як цей епізод характеризує князя?

3. Працюємо самостійно.

Із наведених літописних джерел самостійно готуємо стислу розповідь про князя-воїна.

-         За оцінкою сучасників князь був…

Заслуховуємо відповіді учнів.

IV. Закріплення вивченого, систематизація, узагальнення.

-         Отже, ким на ваш погляд був Святослав? Шукачем пригод чи мудрим політичним діячем.

Вправа «Займи позицію». Учні проводять аргументи, щодо двох тверджень  які підтверджують їхню позицію.

 

Розширив територію держави, створив Дніпровсько-Дунайське князівство, прагнув зміцнити позиції України -Руси  в Європі.

Воював з агресивними сусідами не даючи їм можливості нападати на Русь.

Зруйнувавши Хозарський каганат відкрив дорогу на Русь кочовикам.

Постійні походи ослабляли країну, приносили їй більше витрат, ніж здобутків.

 

 

 

 

V.   Підсумок уроку.

- Чи сподобався Вам сьогоднішній урок? Чому ви навчились на сьогоднішньому уроці?

Вправа «Мікрофон»

«На сьогоднішньому уроці я навчився…»

VI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника. 

 

docx
Додано
24 січня 2018
Переглядів
7407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку