Конспект уроку для 7 класу "Народна пісня в сучасному житті"

Про матеріал
Конспект уроку для 7 класу "Народна пісня в сучасному житті". Мета: На музичних прикладах пригадати жанри народних пісень, визначити роль народних джерел в становленні української естради.
Перегляд файлу

Конспект уроку підготувала Ржеко Л.В., вчитель музичного мистецтва КЗ «Полтавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №28

Полтавської міської ради Полтавської області»

7 клас   Урок № 3          (слайд №1)

Тема семестру: Музичне мистецтво в нашому житті.

Тема уроку: Народна пісня в сучасному житті.                           

 Мета: (слайд №2)На музичних прикладах пригадати жанри народних пісень, визначити роль народних джерел в становленні української естради. Розвивати вміння учнів спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів, глибоко відчувати втілені у музичних творах настрої, почуття, характер людини. Виховувати патріотизм, любов до української народної музики, формувати вдумливе ставлення до музичного мистецтва; виховувати естетичний смак та співочу культуру учнів.                                                                       

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичний інструмент, компютер, мультимедійна презентація.

Музичний матеріал: українські народні пісні: «За світ встали козаченьки»(у виконанні Капели бандуристів), «Грицю, Грицю, до роботи» ( у вик. Р.Кириченко), колискова «Гойда, гойда-гой» (у вик. Н.Матвієнко), «Щедрик» (у вик. дитячого хору), «Чом ти не прийшов» у вик. «Тріо Маренич»,

Н. Бучинської, фольк-гурту «Русичі».

 

Хід уроку.

І. Організаційний етап уроку.

Музичне вітання.

Посміхнись до всіх навколо.

Добрий ранок, люба школа.

І веселий той дзвінок

Кличе всіх нас на урок .

Урок музики, урок музики, урок музики , урок.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.   (слайд №3)

Народна пісня, дума чи романс
У душу ллється і заполоняє.
Та заворожує, чаклує нас,
І в саме серце раптом проникає.
Сльоза накотиться, не зупинить...
Десь винирне з душі неждано.
Услід за піснею душа летить...
А серце рветься невблаганно.
Так солодко тоді душа щемить,
А музика, мов хвиля, нагортає.
Струна чарівна в серці забринить
І ні для чого місця більш немає...
А хвиля музики несе удаль.
В ній розчинитись хочеться й летіти.
У музиці життя, любов, печаль,
Й душа стає, немов тендітні квіти.

Н.Красоткіна

- Чи любите ви народні пісні?

ІІІ. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.

- Про що розповідається в народних піснях?

-Які жанри народних пісень ви знаєте?

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

    - Чи можливо уявити нашу Україну без пісні?

Сьогодні ми поговоримо про народну пісню в сучасному житті і про роль народних джерел в становленні української естради.

V. Вивчення нової теми.

1. Вступ.

Ніхто не здивується, коли я скажу, що душа України — це її радісна, щира, інколи тиха й сумна пісня… Усе наше життя, уся наша історія увіковічена в ній. (слайд №4)

Ще задовго до того, як люди почали читати й писати, вони оволоділи усним мовленням, а відтак, помітивши красу й милозвучність голосу, почали освоювати пісенну майстерність. Тому усе життя народу, а особливо нашого українського супроводжують пісні. Їх співали, коли хтось народжувався або помирав, коли кохали або ненавиділи, коли відпускали або знову зустрічалися. Не існувало такого людського почуття, яке б не змогло лягти на пісенні рядки. Наші пращури знали й завжди пам’ятали про те, що щира пісня лікує, допомагає витримати негаразди та неприємні сюрпризи долі, тому страх і горе ніколи довго не затримувались в українській хаті. Навіть козаки, збираючись на війну, завжди починали свій похід з пісні, бо були впевнені, що вона допомагає сконцентруватись, заспокоїтись, зібратися з думками й поверталися також з радісною, веселою піснею, яка означала перемогу  війська.

Не можна говорити про пісні й не сказати про їхню роль у збереженні історії нашого народу. Недарма ж Ліна Костенко сказала у своєму романі «Маруся Чурай», що українська історія написана «плугом, шаблею, мечем, піснями». Так, дійсно, саме піснями. Нашими літописцями були кобзарі та звичайні люди, імена деяких ми й досі пам’ятаємо: полтавчанка Маруся Чурай, козак Семен Климовський, мандрівник Остап Вересай. Скільки б усього ми втратили, якщо б доля не послала нам цих людей. Скільки б усього забули, не почувши їхніх пісень. Зараз саме ці пісні — це наш здобуток, про який ми не маємо жодного права забувати.

Незліченне й різноманітне  багатство народної пісні. Вважають, що тільки цих творів записано понад дві тисячі. Пісні породжувались подіями та явищами суспільного життя, громадського й родинного побуту, трудовою діяльністю, боротьбою проти іноземних загарбників і палкою любов'ю до Вітчизни. 

2. Слухання музики. Кросворд.

  • Давайте пригадаємо деякі жанри народних пісень, а допоможе нам в цьому музична вікторина.
  • Прослухайте фрагменти народних пісень, визначте жанр  і заповніть кросворд. (слайд №5)

 

 

1

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

                                                      п і с н я

 

  1. Укр. нар. пісня «За світ встали козаченьки» (історична)
  2. Укр. нар. пісня «Грицю,Грицю,до роботи»(жартівлива)(слайд №6)
  3. Укр. нар. пісня «Гойда, гойда-гой» (колискова) (слайд №7)
  4. Укр.нар.пісня«Щедрик»(календарно-обрядова),(обрядова)(слайд 8)
  5.  Укр. нар. пісня «Чом ти не прийшов» (лірична) (слайд №9)

(слайд №10)

3.Методико-музикознавчий матеріал. (слайд №11)

Українська пісня здобула визнання в цілому світі. За допомогою мовних засобів, художньої уяви та фантазії людина вкладала в мелодії власні спостереження за природою, навколишнім світом, а також емоції та почуття, що вирували в її серці. Жанрів народної пісні звичайно більше, ніж ті , що ми пригадали. Але «наймолодшим» різновидом українських народних музично-поетичних творів є ліричні пісні. Лірична побутова пісня присвячена темі сімейно-побутових стосунків.

 Народна пісня стала джерелом натхнення багатьох співаків. Ліричну народну пісню «Чом ти не прийшов» ви слухали у виконанні найвідомішого в 70-тих роках ХХ століття гурту «Тріо Маренич». (слайд №12)

Творчість тріо Мареничів - яскрава сторінка літопису української пісні. До гурту входили Валерій Маренич, його дружи­на Антоніна та її сестра Світлана Сухорукова. Мареничі поновили традиції ліричної естрадної пісні, пісні-романсу. (слайд №13)Тріо  розпочало свою діяльність з концертних виступів у Луцьку, згодом взяли участь в огляді вокально-інструментальних ансамблів у Харкові, де здобули перемогу, а в 1976 році з'явилися на телеекранах. Це був початок їхнього тріумфального успіху. На початку творчості Тріо Мареничів виконувало пісні народів світу, поп-шлягери та українські народні пісні у власному аранжуванні. У 1979 році вийшла перша платівка гурту. Того ж року ВІА «Тріо Маренич» представляли радянську Україну на Євробаченні із піснями «Ой у гаю при Дунаю» та «Несе Галя воду». Проте незабаром їм було офіційно заборонено виступати поза межами Волинської області через їхні уподобання до пісень січових стрільців та небажання співати радянські патріотичні пісні. На довгий час тріо зникло з ефіру. (слайд №14)На початку 1994 року Мареничі відмітили 20-річчя творчої діяльності великими концертами у столичному палаці «Україна» та здійснили серію записів своїх пісень, як старих хітів, так і нових, написаних Антоніною Маренич. У 1998 році вийшов компакт-диск Мареничів «Три тополі» з піснями 80-х років. Всенародно улюблени­ми стали — «Сиджу я край віконечка»,«Посилала мене мати», «Ой у гаю при Дунаю», «Несе Галя воду», «Ой під вишнею», «Тиша навкруги», «Чом ти не прийшов».  У 2003 році учасники тріо вже стали народними артистами України, проте наступного року тріо розпалося. Творчість  Мареничів розкрила нові грані ліричної естрадної пісні й сприяла подальшому розвитку цього жанру в Україні.

 

Народні ліричні пісні у репертуарі багатьох сучасних українських виконавців. (слайд №15) Так відома вітчизняна співачка, народна артистка України Наталія Бучинська виконує на своїх концертах сучасні пісні українською, російською, вірменською, англійською, французькою мовами, а також улюблені українські народні пісні.

Послухаємо в її виконанні пісню «Чом ти не прийшов».  

4. Слухання музики.

Українська народна пісня «Чом ти не прийшов» у виконанні  Наталії Бучинської.

5. Аналіз-інтерпретація музики. (слайд №16)

-  Яке враження справила на вас ця пісня?

-  Якими є образний зміст, характер пісні?

- Порівняйте виконання пісні тріо Мареничами з виконанням Наталії Бучинської.

-  Чим відрізняється сучасне виконання народної пісні? Що змінилося?

VІ. Вокально-хорова робота.

Сьогодні ми розучимо і виконаємо пісню «Чом ти не прийшов».

  1. Розспівування.
  2. Розучування пісні по куплетах. (слайд №17)
  3. Виконання під акомпанемент  музичного інструмента (фортепіано або гітари).

VІІ. Музична скарбничка. (слайд №18)

Популяризацією народної музики займається і український фольк-гурт «Русичі», який виконує українські пісні в різних стилях, з елементами сучасних гармоній і ритмів. Метою їхньої творчої формації є донесення до широкого загалу слухачів великого обсягу музичної творчості, яка сягає своїм корінням у глибоке та сильне своєю енергетикою минуле.

Слухання музики.

Українська народна пісня «Чом ти не прийшов» у виконанні  фольк-гурту «Русичі».

  • Як змінилася народна пісня?
  • В якому стилі виконана пісня?
  • Яке виконання сподобалося більше? Чому?

 VІІІ. Підсумок уроку. (слайд №19)

 - Поясніть, як ви розумієте вислів Олександра Богачука:
«Хто спів черпає із джерел народу,
Вклоняється їм серцем і чолом, —
Той сам стає від роду і до роду
Народним невичерпним джерелом»

Народ свято береже свої пісні, які є виявом його споконвічних прагнень до справедливості, добра і краси. Вони відзначаються великою художньою силою, глибокою емоційністю і живуть століттями, хвилюючи нові покоління людей чарівною силою своєї поезії. Честь і хвала українському народові, який створив ці скарби, і ми можемо з гордістю ділитися ними з усім світом, викликати подив і захоплення.

 Сьогодні ми познайомилися з ліричною народною піснею  «Чом ти не прийшов ». І зрозуміли, що виконання може бути різним – від автентичного до осучасненого за допомогою музичних естрадних прийомів.

а) Запитання до учнів. (слайд №20)

  1. До яких жанрів народної музичної творчості належать укра­їнські народні пісні, що прозвучали сьогодні на уроці?
  2. Які характерні риси сучасної української популярної музи­ки найочевидніше підтверджують її походження із народ­них джерел?
  3. Яке місце у вашій родині займають українські народні піс­ні?

б) Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

ІХ. Домашнє завдання. (слайд №21)

Прислухайтесь, шануйте і поважайте народну пісенну творчість — скарбницю нашої мудрості, нашої історії. Минають віки, змінюються покоління, а народна пісня залишається.

- Слухайте українські народні пісні в сучасному виконанні.

- Підготуйте розповідь про улюблену українську народну пісню у виконанні відомих спі­ваків.             

 

Завантаження...
doc
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
13932
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку