8 клас
Тема. Узагальнення знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами».
Мета уроку. Систематизувати й узагальнити знання з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами». Актуалізувати знання про кількість речовини, молярну масу, молярний об`єм, відносну густину газів. Закріпити вміння розв`язування задач за хімічними формулами з використанням кількості речовини, молярної маси, молярного об`єму та відносної густини газів.
Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, практичні навички розв`язувати розрахункові задачі та вміння використовувати їх в різних ситуаціях. Виховувати творчу, допитливу особистість, почуття гідності, акуратності при виконанні роботи, вміння працювати в колективі, взаємодопомогу.
Тип уроку. Узагальнення, систематизації та корекції знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Добрий день, мої шановні учні!
А зараз уявіть, що ваша голова перетворилася на велетенську шафу, в якій є безліч шухляд для зберігання певної інформації. Віднайдіть хімічну шухляду і підготуйте її, щоб дістати потрібне з вивченого раніше матеріалу. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і уважними, я вірю у вас!
II. Мотивація навчальної діяльності
Навчаючись у школі, ви будуєте особливий будинок – будинок знань, який необхідний для подальшого життя, в якому зручно і затишно. Спробуємо і ми сьогодні побудувати будинок знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами».
Які ж завдання ми собі ставимо?
Етап проектування. Складаємо план побудови нашого будинку. (Слайд з планом дій, макет будинку).
III. Узагальнення і систематизація знань
I етап – «підготовка будівельного майданчика»
(перевірка домашнього завдання, виправлення помилок)
Домашнє завдання: зробіть обчислення та заповніть таблицю на задану кількість речовини кожного газу.
Формула |
n |
M |
V |
N |
m |
D O2 |
D CH4 |
NH3 |
0,4 моль |
|
|
|
|
|
|
H2 |
0,5 моль |
|
|
|
|
|
|
C2H2 |
0,8 моль |
|
|
|
|
|
|
Слайд (відповідь до домашнього завдання)
II етап – «фундамент» (теоретичні знання, робота в групах – «прораби» оцінюють роботу кожного учня групи)
а). Гра «Впізнай мене» (3 б.)
На слайдах вказані назви фізичних величин, а діти записують:
I варіант – як позначають ці фізичні величини.
II варіант – одиниці їх вимірювання.
(записи роблять в індивідуальних облікових картках)
Фізичні величини: кількість речовини; маса; об`єм; стала Авогадро; молярна маса; відносна молекулярна маса; молярний об`єм, число структурних частинок; відносна густина газів. (Вчитель перевіряє правильність написання)
б). Робота в гетерогенних групах. (3б.)
1. Дайте визначення понять: кількість речовини; молярна маса; молярний об`єм; відносна густина газів. (1б.)
2. За якими формулами обчислюються:
а) N – загальне число структурних частинок;
б) M – молярна маса;
в) Vm – молярний об`єм;
г) D – відносна густина газу. (1б.)
3. Чому рівна стала Авогадро, молярний об`єм? (1б.)
«Прораби» виставляють в обліковій картці учня набрану суму балів.
III етап – «стіни» (заповнення таблиці – робота в групах; група, яка швидше зведе стіни будинку,заповнить таблицю правильно, отримає додатковий бал) (3б.)
Формула газу |
n |
M |
V |
m |
N |
D N2 |
O2 |
3 моль |
|
|
|
|
|
C2H4 |
|
|
4,48 л |
|
|
|
CO2 |
|
|
|
15 г |
|
|
На слайді вказана правильно заповнена таблиця. Кількість балів, кожному в групі, виставляє «прораб», відповідно до виконаної роботи в групі.
IV етап – «дах» («прораби» розв`язують задачу з даної теми (2б.), а члени груп виконують завдання «Знайди відповідність» (1б.)).
а). Індивідуальні завдання:
I в. Який об`єм (н.у.) займе амоніак (NH3) масою 136 г?
II в. Який об`єм займе бутан (С4H10) масою 290г?
б). «Знайди відповідність» між масою речовини та кількістю речовини.
а) 0,5 моль H2SO4 1. 9,125 г
б) 0,1 моль H2O 2. 40 г
в) 0,25 моль HCL 3. 49 г
г) 1, 25 моль O2 4. 4.3 г
д) 2, 15 моль H2 5. 1.8 г
Індивідуальні завдання перевіряє учинель.
Відповідь до завдання «Знайди відповідність» демонструється на слайді, а «прораби» визначають, чи отримують учні групи додатковий бал.
V етап – «вікна, двері» ( творчі завдання учні отримали на попереднбому уроці – скласти сенкан, казку, вірш, кросворд, ребус до слів з заданої теми) (1б.)
IV Домашнє завдання.
Повторити параграф 22-25. «Хімія. 8 клас» автор О.В. Григорович. Підготуватись до письмової контрольної роботи.
V Підсумки уроку.
«Прораби» доставляють бали і вказують сумарний бал в обліковій картці учня.
Дуже дякую за плідну, сумлінну роботу. Кожен з вас збудував свій будинок знань. Я вірю, що майбутні будинки знань будуть міцніші.