Конспект уроку для дистанційного навчання Біологія 9 клас. Тема: "Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти"

Про матеріал
Конспект уроку містить структурований матеріал, посилання на інтернет джерала , а також на онлайн тести
Перегляд файлу

Глова О.А.,

учитель біології І категорії

КУ Сумський НВК №16 СМР

 

Конспект уроку для дистанційного навчання

Біологія 9 клас

Тема:

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти

Мета:

Знаннєвий компонент: оперувати термінами: бактерії, археї, еукаріоти. Ознайомитися з сучасною класифікацією живої природи, знати основні таксономічні одиниці,

Діяльнісний компонент: характеризувати основні принципи біологічної систематики, робити висновки про єдність органічного світу, що проявляється через його різномаїття.

Ціннісний компонент: усвідомлювати значення різних форм життя для збереження здоров’я людини

В.І. Соболь. Біологія: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2017. – 288 с.: іл.

 

Хід заняття

І. Актуалізація опорних знань.

Пригадайте:

  1. Що таке біорізноманіття?
  2. Які є типи біорізноманіття?
  3. Яке значення для Землі має її біорізноманіття?
  4. Що таке біосистематика? Які її основні принципи?
  5. Назвіть таксономічні одиниці.
  6. Що таке еволюційна філогенія?
  7. Яка мета еволюційної філогенії? 
  8. Яке значення еволюційної філогенії у дослідженні біорізноманіття?
  • Практичні завдання 

Виконати тести за посиланням: https://naurok.com.ua/test/osnovi-evolyuciyno-filogeni-ta-sistematiki-69704.html (посилання для вчителя з можливістю редагування тестів).

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Розв’яжіть кросворд (вчитель допомагає учням з виконанням завдання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горизонталь:

2. Група організмів, у яких виражене ядро.

4. Організми, які самостійно здатні синтезувати органічні речовини з неорганічних.

5. Тонкі довгі нитки білкової природи — відходять від тільця в цитоплазмі.

6. Кулясті бактерії, утворені парою клітин.

10. Одноклітинні бактерії, що мають форму коми.

11. Бактерії, що живуть за рахунок живих організмів.

Вертикаль:

1. Група організмів відносно невелика за чисельністю (доядерні організми).

3. Одноклітинні бактерії, що мають форму циліндра.

7. Ці бактерії живляться органічними рештками відмерлих рослин і тварин.

8. Бактерія, яка має форму ланцюжка.

9. Одноклітинні бактерії кулястої форми.

Відповіді:

Горизонталь: 2 Еукаріоти; 4 Автотрофи; 5 Джгутики; 6 Диплококи; 10 Вібріони; 11 Паразити.

Вертикаль: 1 Прокаріоти; 3 Бацили; 7 Сапрофіти; 8 Стрептокок; 9 Коки.

Отже, давайте знайомитись з особливостями основних груп організмів

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Працюй за планом:

  1. Опрацюйте параграф 52, 53 (автор В.І. Соболь) або відповідний параграф, підручника, за яким навчаєтесь.
  2. Переглянути відеоуроки  за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=T5wt8jqRD3c

https://www.youtube.com/watch?v=5MYBxJ04SPQ

https://www.youtube.com/watch?v=XQgsp-wLzag

  1. Переглянути відео за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=OAOIHSA37Dw

  1. Опрацювати опорний конспект:

1. Різноманітність форм життя. Сучасна система живої природи

У 1990 році Карл Воуз запропонував новий варіант систематики живих організмів. Згідно з ним, організми поділяються на великі систематичні групи – домени. Домен – таксон найвищого рангу, що включає в себе кілька царств живих організмів.

Неклітинні форми життя

Клітинні форми життя

Віруси,

віроїди, пріони – субвірусні частинки

Домен Бактерії

Домен Археї

Домен Еукаріоти

https://lh3.googleusercontent.com/iY4yIXRwZm8__9p5Mm41ATeA04QaQxZD-eY1IjD7DyYI3j0AnAE7NL1sxjShUNzhRPbv31avEPrYf0fVHTX4vUq0rgRuIj18obv96KniKmZj6ZLATA=w1280

2. Основні групи організмів

За палеонтологічними даними, прокаріоти на нашій планеті виникли біля 3,2 млрд. років тому, тоді як еукаріоти є набагато молодшими – їхній вік складає лише біля 1,6 млрд. років.

Прокаріотичні клітини за розмірами значно менші від еукаріотичних – їхній середній діаметр становить біля 0,5-2 мкм, тоді як у еукаріот – 5-20 мкм.

Клітини прокаріот та еукаріот на фенотиповому рівні подібні за наявністю ДНК та білок-синтезуючого апарату, представленого рибосомами, за наявністю зовнішньої мембрани (плазмалеми), ферментних комплексів. До складу клітин прокаріот та еукаріот входять білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти, мінеральні сполуки та вода.

Прокаріоти не мають спеціалізованих фотосинтетичних органел. Представники еукаріотів мають спеціалізовані органели – хлоропласти, де і зосереджено весь пігментний комплекс.

Відмінності між прокаріотами та еукаріотами на геномному рівні полягають у тому, що прокаріотична клітина є системою, яка містить лише один геном, зосереджений у нуклеоїді, тобто є моногеномною. Еукаріотична клітина є системою з кількома (двома, трьома або навіть чотирма) неспорідненими геномами, тобто є полігеномною.

Прокаріоти не здатні до фаго- та піноцитозу, не мають морфологічно оформленого ядра, мітохондрій, пластид, ендоплазматичної сітки, комплексу Гольджі, лізосом, а також органел, що побудовані з мікротрубочок – джгутиків, базальних тіл джгутиків, клітинного центру з центріолями. У прокаріот відсутні мітоз, мейоз, статевий процес, а обмін генетичною інформацією здійснюється парасексуально – шляхом трансформацій та кон'югацій. Прокаріоти, на відміну від еукаріотів, здатні дуже швидко розмножуватися.

Прокаріоти складають два домени: Археї і Бактерії. Різниця між якими полягає у відсутності двошарової ліпідної мембрани у архебактерій та її наявності у бактерій.

Домен Еукаріоти поділяється на декілька царств: Рослини (Plantae, або Vegetabilia), Гриби (Fungi), Тварини (Animalia), кілька царств, до яких належать представники одноклітинних еукаріотичних організмів.

За самими обережними оцінками сьогодні на нашій планеті зареєстровано біля 1,8 млн. видів живих організмів. З них понад 1000 видів вірусів, близько 4500 видів дроб'янок, біля 500 тис. видів – це рослини, біля 100 тис. видів – гриби, біля 1,5 млн. видів – тварини (з них понад 1 млн. – комахи). Це різноманіття виникло внаслідок тривалого процесу еволюції, під час якого одні види давали початок іншим, деякі зникали. Види, що утворилися від спільного предка, зберігають чимало ознак схожості. Чим віддаленішим є історичний зв'язок між видами, тим суттєвішими є відмінності між ними. Таким чином, усі види, що населяють нашу планету, пов'язані між собою родинними зв'язками, тобто утворюють природну систему.

Неклітинні.

Неклітинні – сукупність форм життя, що не мають клітинної будови.

Віруси – неклітинні форми життя, які є внутрішньоклітинними абсолютними паразитами. Прості віруси складаються з білків і одного типу нуклеїнової кислоти, а складні віруси мають ще ліпіди, вуглеводи. Не мають власних білоксинтезуючих систем. Спричиняють різноманітні захворювання.

Пріони – інфекційні агенти, які є низькомолекулярними білковими частинками без нуклеїнової кислоти.

Віроїди – неклітинні форми життя, які являють собою низькомолекулярну одноланцюгову кільцеву РНК, що не кодує білків. Без білкової оболонки. Викликають захворювання.

ІV. Закріплення 

  • Теоретичні завдання .

Дайте відповіді на запитання:

1. Чим відрізняються представники доменів Археї і Бактерії?

2. Схарактеризуйте основні відмінності вірусів і бактерій.

3. Чим відрізняються віроїди від пріонів та вірусів?

4. Види, що утворилися від спільного предка, зберігають чимало ознак схожості. Чим подібні клітини всіх еукаріот?

5. Чим віддаленішим є історичний зв'язок між видами, тим суттєвішими є відмінності між ними. В чому відмінність клітин прокаріот і еукаріот?

6. Чому клітини одноклітинних еукаріотів зазвичай мають складнішу будову, ніж клітини багатоклітинних, що входять до складу певних тканин?

7. Яке біологічне значення має диференціація клітин? Чи можливе існування великих багатоклітинних організмів, що складаються з недиференційованих клітин?

  • Практичні завдання 

Виконати тести за посиланням: https://naurok.com.ua/test/osnovni-grupi-organizmiv-bakteri-arhe-eukarioti-321570.html (посилання для вчителя з можливістю редагування тестів).

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 52;
  • Виконати  завдання в рубриках: діяльність, ставлення

 

!!! Вказати інформацію для зворотнього зв’язку з учителем (електронна адреса, номер телефону для Вайбер-зв’язку, через Google classroom тощо)

 

Використані джерела

  1. Соболь В. І. Біологія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./   В.  І.  Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл. 
  2. Повний курс біології. Структурований довідник для підготовки до ЗНО та ДПА / Валерій Соболь. – К-П: ФОП Сисин О.В., 2019. – 416 с.
  3. URL: https://subject.com.ua/lesson/biology/9klas_1/47.html
  4. https:// https://naurok.com.ua/
  5. https://www.bbc.com/ukrainian/features-52270251
  6. https://www.youtube.com/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
14 травня 2020
Переглядів
6724
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку