Конспект уроку для дистанційного навчання Біологія 9 клас Тема: " Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя "

Про матеріал
Розробка дистанційного уроку містить схематичний та ілюстрований матеріал з вказаної теми, а також посилання для роботи онлайн
Перегляд файлу

Глова О.А.,

учитель біології І категорії

КУ Сумський НВК №16 СМР

 

Конспект уроку для дистанційного навчання

Біологія 9 клас

Тема:

Світоглядні та наукові погляди на походження

та історичний розвиток життя

Мета:

Знаннєвий компонент: оперувати термінами: «предбіологічна еволюція», «біологічна еволюця»; знати різні погляди на виникнення життя на Землі; (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);

 Діяльнісний компонент: аналізувати розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; пояснювати  різноманіття живих організмів як результат еволюції; складати схеми, таблиці, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

Ціннісний компонент: висловити власні судження щодо виникнення життя на Землі та різноманіття живих організмів, аргументувати власну думку.

 

В.І. Соболь. Біологія: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2017. – 288 с.: іл.

Хід заняття

І. Актуалізація опорних знань.

Робота з «хмарю слів»

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/11/6-1.png

 

  1. Хмара слів зібрала в собі певні поняття. Якою темою можна їх об’єднати? (еволюція)
  2. Чому «хмара слів» представлена саме в такому вигляді? (еволюційні процеси демонструють рух до вдосконалення)
  3. Чому поняття «мутації» є центральним словом? (тому що мутації є джерелом еволюційних процесів)
  4. Складіть логічні пари або логічні ланцюги з термінів і понять, які є в «хмарі слів». Дайте пояснення вашому вибору.
  5. Що об’єднує поняття, які виділені червоним (фіолетовим, зеленим, жовтим) кольором? (рушійні сили еволюції, характеристики популяцій, критерії виду, види природного добору)
  6. Які наслідки еволюції як глобального процесу? (різноманіття живих організмів)
  7. Чи всі живі організми однакові по рівню організації? Чому? (ні, бо в результаті еволюційних процесів відбувалося утворення нових груп організмів, що мають відмінності в складності своєї організації)
  8. Об’єднайте зображених тварин в групи і розмістить їх в порядку ускладнення організації організмів http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/11/2-1.png

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

 Французький філософ Анрі Бергсон сказав: «Еволюція є творчість, яка постійно поновлюється». Чому саме так? (мутації можуть змінювати організми в будь-якому напрямку, немає чіткого спрямування, як в творчості. І цей процес повторюється протягом мільйонів років)

Завдяки яким процесам з’являються нові творіння природи? (пригадати поняття «біологічний прогрес», «біологічний регрес», шляхи досягнення біологічного прогресу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Ми проговорили про зміни, які відбуваються з вже існуючими організмами. А як на нашій планеті зародилося життя,  як з’явилися перші організми. На цей рахунок існує декілька гіпотез. Кожна з них остаточно не доведена, але кожна має право на існування.

Працюй за планом:

  1. Переглянути презентації за посиланнями:
  1. Переглянути відео за посиланням:
  1. Опрацювати опорний конспект.

Гіпотез походження життя на сьогодні існує багато, але у випадку кожної з них постає запитання про те, якими були перші найпростіші живі системи. Загальновизнаними властивостями найпримітивніших біосистем науковці називають наявність макромолекул (білків, полісахаридів й нуклеїнових кислот) і тих властивостей, що реалізуються за їхньою допомогою, а саме відкритість, упорядкованість, обмін речовин й енергії, саморегуляцію, самовідтворення та самооновлення.

 Як могли з’явитися такі біосистеми на Землі?

У сучасному суспільстві існують різні погляди:

  • гіпотеза креаціонізму. Креаціонізм – концепція, згідно з якою неорганічний світ і всі живі істоти, включно з людиною, створені Богом. Сучасний креаціонізм характеризується різними напрямами, частина яких не визнає процесу еволюції, інші вважають, що еволюція є засобом здійснення Богом його мети.
  • гіпотеза спонтанного зародження - життя виникало неодноразово з неживої речовини
  • гіпотеза стаціонарного стану – життя існувало завжди
  • гіпотеза панспермії - життя занесене на нашу планету ззовні  з допомогою метеоритів інших космічних об’єктів чи штучно інопланетянами.
  • гіпотеза біохімічної еволюції (теорія Опаріна-Холдейна)  - життя еволюціонувало на Землі з неживої природи.

Сучасні наукові погляди про походження життя можна подати у вигляді таких положень:

 життя виникло на Землі мільярди років тому з неорганічної природи в два етапи: хімічної, або передбіологічної, еволюції (абіогенез) та біологічної еволюції (біогенез).

  • теперішній час живе походить від живого. Повторне виникнення життя на Землі неможливе.

Передбіологічна (хімічна) еволюція – це процес абіогенного синтезу макромолекул та утворення первісних біологічних систем.

Етапи передбіологічної еволюції життя (абіогенез):

  1. Абіогенний синтез органічних мономерів (амінокислот, моносахаридів та ін.).
  2. Синтез органічних полімерів та ліпідів (Наприклад, термічна гіпотеза С. Фокса (із суміші амінокислот за 180 – 200  °С отримували протеїноїди), гіпотеза адсорбції Д. Бернала (синтез полімерів, для яких каталізаторами були йони металів, а матрицею – часточки пористої глини).
  3. Утворення органічних систем («коацервати» Опаріна, «мікросфери» Фокса, «міхурці» Гольдейкра).
  4. Утворення протоклітин (гіпотеза «РНК-світу» (О. Річ, К. Воез, В. Ґілберт) та гіпотеза «світу поліароматичних вуглеводнів» (С. Н. Платс).

Біологічна еволюція (біогенез)

Біологічна еволюція – це історичний розвиток життя на Землі від первісних біосистем до сучасного органічного світу.

З протоклітин понад 3,5 млрд років тому з’являються архебіонти, які є спільними предками усіх нині існуючих груп організмів – бактерій, архей та еукаріотів.

ГЕОХРОНОЛОГІЯ ЗЕМЛІ ТА ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЖИТТЯ

https://pidruchniki.com/18421014/prirodoznavstvo/hronologiya_evolyutsiyi_zhivoyi_prirodi_danimi_paleontologiyi

Ера

Період

Основні еволюційні події

Архей

Виникнення прокаріотів, поділ на бактерії та археї. Поява ціанобактерій

Протерозой

Поява еукаріотів, поділ на рослини, гриби і тварини. Поява багатоклітинних організмі

Палеозой

Кембрій

Поява тварин зі скелетом, перших членистоногихтрилобітів

Ордовік

Поява хребетних (панцирні безщелепні) і судинних рослин

Силур

Вихід рослин (риніофіти) і безхребетних (ракоскорпіони) на суходіл

Девон

Поява вищих спорових, щелепоротих риб і амфібій (лабіринтодонти)

Карбон

Виникають насінні папороті й перші плазуни (котилозаври

Перм

Поява голонасінних і звірозубих ящерів (теріодонтів)

Мезозой

Тріас

Поява динозаврів. Поява перших ссавців

Юра

Поява птахів

Крейда

Поява покритонасінних, сумчастих і плацентарни

Кайназой

Палеоген

Поява та розквіт плацентарних ссавців і птахів

 

Неоген

Поява перших людиноподібних мавп та австралопітеків

 

Антропоген

Поява людини

ІV. Закріплення 

  • Теоретичні завдання  

Дайте відповіді на питання:

1. Які основні властивості життя?

2. Назвіть гіпотези походження життя на Землі.

3. Що таке передбіологічна еволюція?

4. Назвіть етапи передбіологічної еволюції.

5. Що таке біологічна еволюція?

6. Назвіть ери історичного розвитку життя на Землі.

Виконати тести за посиланням: https://naurok.com.ua/test/pohodzhennya-ta-istorichniy-rozvitok-zhittya-303974.html (посилання для вчителя з можливістю редагування тестів).

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 49;
  • Відповісти на запитання до § 49 (усно);
  • Виконати завдання:

1 Строматоліти

А Перші наземні вищі рослини

2 Насінні папороті

Б Щільні шаруваті утворення в результаті діяльності ціанобактерій

3 Риніофіти

В Викопні членистоногі, які були першопоселенцями суходолу

4 Котилозаври

Г Тварини кембрійського періоду із сегментованим панцирем

5 Трилобіти

Д Стародавні вимерлі амфібії

6 Ракоскорпіони

Е Найдавніші й найпримітивніші вимерлі плазуни

7 Лабіринтодонти

Є Вимерлі плазуни, які дали початок ссавцям

8 Теріодонти

Ж Вимерла проміжна ланка між споровими і насінними рослинами

9 Археоптерикс

З Перехідна форма між рибами й земноводними

10 Дикінсонія

И Викопна тварина протерозойської ери

11 Тіктаалік

І Викопна форма з ознаками птахів й плазунів

 

!!! Вказати інформацію для зворотнього зв’язку з учителем (електронна адреса, номер телефону для Вайбер-зв’язку, через Google classroom тощо)

 

Використані джерела

  1. Соболь В. І. Біологія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./   В.  І.  Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл. 
  2. Повний курс біології. Структурований довідник для підготовки до ЗНО та ДПА / Валерій Соболь. – К-П: ФОП Сисин О.В., 2019. – 416 с.
  3. URL: http://medialiteracy.org.ua/plan-konspekt-uroku-biologiyi-u-9-klasi-svitoglyadni-i-naukovi-poglyady-na-pohodzhennya-ta-istorychnyj-rozvytok-zhyttya/
  4. https://vseosvita.ua/library/prezentacia-osnovni-etapi-istoricnogo-rozvitku-zitta-na-zemli-10722.html
  5. https://pidruchniki.com/18421014/prirodoznavstvo/hronologiya_evolyutsiyi_zhivoyi_prirodi_danimi_paleontologiyi

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Журавльова Валентина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
14 травня 2020
Переглядів
4274
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку