Конспект уроку для учнів 11 класу

Про матеріал

Конспект уроку 11 клас. Тема уроку: Охорона довкілля від забруднення під час переробки вуглеводневої сировини та використання продуктів, одержаних з неї.

Перегляд файлу

Тема уроку:  Охорона довкілля від забруднення під час переробки вуглеводневої сировини  та використання продуктів, одержаних з неї.

Мета уроку:  розширити та узагальнити знання учнів про види палива, показати їхне значення в енергетиці країни. Ознайомити учнів із проблемами забруднення навколишнього  середовища продуктами переробки нафти, вугілля, природного газу; поглибити знання про парниковий ефект; розвивати уявлення про альтернативні джерела енергії   та можливості використання вторинної сировини. Розвивати  компетентність саморозвитку  й  самоосвіти  ,комунікативну, соціальну, здоров'язбережувальну компетентності. Виховувати  екологічне мислення та свідомість, спонукати до практичних дій з та відповідальність.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання та реактиви: економічна карта України, колекції нафтопродуктів та вугільної сировини, картки із завданнями.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація теоретичних знань та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Пригадаймо, що ми вивчалали  на минулих уроках? Ці теми є дуже важливими і актуальними. Отримані знання вам неодмінно знадобляться в житті, адже на сьогодні жодна людина не обходиться без палива.

 Проблемні питання :

1.Які чинники впливають на здоров людини(основи здоров'я)-  ?

(Спосіб життя- 50 %, генетична складова-20%, якість медицини-10%, екологічна складова-20%.)

Отже питання стану екології не може не турбувати людину, яка дбає про власне здоров'я.

2.Як ви гадаєте використання людиною палива впливає на екологію? Паливні корисні копалини-це користь для людини чи шкода?  

Повідомлення теми уроку

Складаємо план сьогоднішнього уроку:

І. Розширити та узагальнити знання про види палива.

2. Вплив палива на довкілля.

3. Охорона довкілля від забруднення під час використання горючих речовин.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

-Які види палива вам відомі?

-робота з таблицею « Види палива» та з колекцією «Камяне вугілля», « Нафтопродукти»

http://1.bp.blogspot.com/-kJg16LxltNU/VOYtj4y5oAI/AAAAAAAACzw/7dSLFO8y6uY/s1600/1.jpg

-Розповідь з елементами бесіди

Давайте підключимо знання з історії та географії і пригадаємо історичні відомості походження палива.

Існують різні погляди на походження горючих копалин. Як вважають прихильники теорії органічного походження, поклади утворилися із решток вимерлих рослинних і тваринних організмів, що перетворилися на суміші вуглеводнів у товщі Землі під дією бактерій, високих тисків і температур.

Згідно з теорією вулканічного (мінерального) походження нафти, природного газу, кам’яного вугілля, на первісній стадії формування планети Земля метали сполучалися з вуглецем, утворюючи карбіди. Карбіди реагували з водою, утворюючи газуваті вуглеводні, зокрема метан і ацетилен. А під впливом нагрівання, радіації та каталізаторів з них утворювалися інші сполуки, що містяться у нафті. Далі рідкі нафтові компоненти випаровувалися, рідина загусала, і в літосфері утворювалося вугілля.

Камяне вугілля було відоме,ще в стародавньому світі. Перше згадування про нього пов’язане з Арістотелем( 4 ст. до) , а кількома десятиліттями пізніше його учень Теофраст ересський в  « трактаті про каміння» писав: звуться ці викопні речовини антрацитом( або вугіллям), вони спалахують та горять подібно до деревного вугілля.

Стародавні римляни використовували камне вугілля для опаленн території нинішньої великої британії.

Ще у І ст. до н.е. в китайській провінції Юннань вугілля нагрівали без доступу повітря та отримували кокс.

-Де добувають та як використовують паливні корисні копалини в Україні?

- Робота з економічною картою України

- Розповідь вчителя з елементами бесіди

Нині існують два способи використання цих корисних копалин : один як паливо, тобто як джерело енергії, інший як сировини для подальшої переробки. Перший спосіб означає -спалювання, а другий- використання продуктів переробки нафти, кам’яного вугілля та природного газу в органічному синтезі.

  • Які ж основні продукти переробки горючих речовин?

Автомобільне пальне, пальне для ядерних реакторів, синтетичні волокна, а отже одяг, речі широкого вжитку, косметика, коксв паперовій, хімічній, фармацевтичній промисловості тощо.

 -Постановка проблемних питань:

  • Які шкідливі речовини утворюються під час переробки вуглеводневої сировини і використання продуктів, одержаних з неї?
  • Чим вони небезпечні для довкілля?
  • Чи і снують  викиди шкідливих речовин природного походження( виверження вулкану)
  • Що таке парниковий ефект, як це поняття пов’язане з темою сьогоднішнього уроку,
  • Що таке кислотні дощі та які їх наслідки для довкілля?
  •  

- Робота з підручником  в групах.

Учні готують доповіді та пишуть відповідні рівняння реакцій.

1.- яким чином горючі корисні копалини впливають на появу  парникового ефекту

2.-яким чином горючі корисні копалини впливають на появу кислотних дощів.

Обробка та використання вуглеводневої сировини нерозривно пов’язані з проблемою охорони довкілля. 
Це спричинюється тим, що кожного дня відбуваються викиди в атмосферу, наприклад, вуглекислого газу, який утворюється під час спалювання горючих речовин у побуті, на транспорті, у промисловості. Підвищена концентрація CO2 в атмосфері спричинює парниковий ефект.
Крім парникового ефекту, в результаті переробки і використання горючих корисних копалин атмосфера забруднюється шкідливими речовинами, такими як карбон(II) оксид CO, сульфур(IV) оксид SO2, метан CH4 та інші. Усі ці речовини спричинюють фотохімічний смог, кислотні дощі тощо.

Фотохімічний смог утворюється в результаті реакцій, що відбуваються під впливом сонячного світла. При цьому, крім наявних у повітрі забрудників, додатково утворюються діоксин нітрогену та озон. Озон реагує з вуглеводнями, які виділяються в повітря від неповного згоряння пального. У результаті утворюються сполуки, небезпечні для здоров’я людей і шкідливі для довкілля.

     Наступним пунктом плану  є «Охорона довкілля від забруднення під час використання горючих речовин»

- Мозковий штурм «Що робити

«Яким чином особисто ви можете запобігти негативному впливу на довкілля, зумовленому використанням вуглеводневого палива і продуктів переробки вуглеводневої сировини?»

  • Економніше використання теплової енергії через утеплення вікон, утеплення стін пінопластом, пластикові вікна, вікна обтягнуті плівкою;
  • використання нетрадиційних джерел енергії.
  • Предмети ужитку багаторазового використання: стаканчики, тарілки, сумки;
  • Ходити пішки чи їздити на велосипеді, гужовий транспорт замість автотранспорту…  
  • Обладнати автомобілі каталітичними нейтралізаторами 
  • Не курити і не дозволяти іншим.
  • Насаджувати дерева.

  --Робота зі схемоюКартинки по запросу види палива схема

 

ІV.Узагальнення та систематизація знань

 

Розв’язування задач

1.На добу людина вдихає приблизно25 кг повітря. На кожні 100 км шляху автомобіль витрачає 1825кг кисню. Скільки діб зможе дихати людина повітрям, якщо одна з машин проїде на 100 км менше?

2.щорічно внаслідок аварій на нафтопроводах і танкерах, промислових і транспортних викидів, миття автомашин, суден, цистерн і трюмів танкерів у Світовий океан потрапляє 14млн т нафти. Один грам нафти здатний утворювати плівку на площі 10м2 водної поверхні. Визначте площу щорічного забруднення світових водойм.

V.Підбиття підсумків

повт.парагр  8,9 опрацювати параграф 10, відп.на пит.ст.64(1-3), *6

 

Рефлексія

-Чи всі пункти плану ми розглянули?

- Чи сподобався вам урок?

- Чи залишилися нез’ясовані питання?

- Чи стали ми мудрішими?

VІ.нструктаж з дом.завдання.                                                                                                               

docx
Пов’язані теми
Хімія, 1 клас, Розробки уроків
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
1375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку