Урок-КВК з хімії для учнів 11 класу

Про матеріал
Урок-КВК з хімії "Природні джерела вуглеводнів" для учнів 11 класу. Містить конкурси різних видів та додатки з відповідями. Для проведення нестандартного уроку хімії.
Перегляд файлу

Урок – КВК      11 клас

Тема: Природні джерела вуглеводнів.

Мета: розширити, узагальнити, систематизувати знання учнів про природний і супутній нафтовий гази; про склад, будову, властивості нафти; переробку нафти шляхом перегонки і крекінг нафтопродуктів; застосування нафтопродуктів, кам’яне вугілля, його застосування, розкрити вплив вуглеводнів на довкілля.

Тип уроку: урок-КВК.

Обладнання: таблиця «Перегонка нафти», модель установки для крекінгу, колекція «Нафта», «Корисні копалини», «Нафтопродукти», плакат-вислів Д.І.Менделєєва про нафту.

План уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організація класу.

Привітання, відмітка відсутніх. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Конкурси:

  1. «Розминка». Умови конкурсу: учитель задає кожному із членів команди по 1 запитанню. Правильна відповідь оцінюється 1 балом.
  2. «Хімічна дуель». Умови конкурсу: конкурс готують учні (домашнє завдання). Кожен учень підготував по 1 запитанню для команди-суперниці і, обравши собі суперника, задає свої запитання. У відповідь теж отримує питання. Кожна правильна відповідь фіксується вчителем і оцінюється 1 балом.
  3. «Далі, далі …». Умови конкурсу: кожна команда по черзі повинна за 2 хвилини відповісти на запитання, які ставить вчитель. Якщо відповіді на запитання учень не знає, каже «Далі».
  4. Конкурс «Ерудит». Умови конкурсу: кожна команда підготувала своїм суперникам кросворд по заданій темі. Команди обмінюються кросвордами і починають їх розгадувати. Хто швидше і якісніше розгадає кросворд – та команда і перемагає. За кросворд – 5 балів.
  5. Конкурс на кращу презентацію та публікацію. Умови конкурсу: кожна команда готує заздалегідь презентацію по темі та кілька буклетів на тему «Візитна картка хімічного елемента». Визначаться переможець, йому надається 5 балів за презентацію та 5 балів за буклет.

ІІІ. Підсумки уроку.

 Учитель оголошує команду-переможця і виставляє оцінки за КВК.

ІV. Домашнє завдання.

Складіть самостійно загальні висновки до розділу «Природні джерела вуглеводнів».

 

Додатки

Питання до конкурсу «Розминка».

  1. У вигляді чого вуглеводні знаходяться у природі? (природного газу, нафти, кам’яного вугілля).
  2. До яких ресурсів належать природні джерела вуглеводнів? (до невідновлюваних).
  3. Який вчений вперше запропонував теорію мінерального походження нафти? (Д.І. Менделєєв).
  4. З якою метою природній газ використовують у скловарних печах? (як джерело енергії).
  5. Для чого при виробництві гуми використовують сажу? (як наповнювач).
  6. Який газ: природній чи супутній нафтовий містить більше пропану? (супутній нафтовий).
  7. Який бензин називають газовим? (суміш пентану і гексану).
  8. Який склад має «сухий газ»? (метан).
  9. Де використовують пропан-бутанову суміш? (як паливо).
  10. Чому в Японії 90% природного газу знаходиться в скрапленому стані? (Японія не має власних родовищ природного газу).

 

Питання до конкурсу «Далі, далі …»

  1. Від чого залежить колір нафти? (від родовища).
  2. Скільки сполук входить до складу нафти (1000 різних сполук).
  3. Водні розчини яких солей містяться в нафті? (неорганічних).
  4. Коли нафту почали використовувати вперше? (близько 5000 років тому).
  5. Навіщо сирою нафтою обробляли днища кораблів? (для гідроізоляції).
  6. У стародавні часи був відомий «грецький вогонь». Яка речовина була основою в його складі? (нафта).
  7. Що в перекладі з латині означає слово «фракція»? (розламування).
  8. Як утворюються нафтові фракції? (внаслідок перегонки нафти).
  9. На які дві групи за кольором поділяються нафтопродукти? (темні і світлі).
  10. Які агрегати входять до складу установки для перегонки нафти? (піч трубчаста, ректифікаційна колона, холодильник).
  11. Якого хімічного елемента найбільше у коксі? (Карбону)
  12. Як добувають кокс? (спалюють кам’яне вугілля без доступу повітря)
  13. Що називають коксовим «пирогом»? (кокс, що випікається протягом 14 год.)
  14. Яку другу назву має кам’яно-вугільна смола? (дьоготь).
  15. Що входить до складу коксового газу? (органічні та неорганічні речовини).
  16. Скільки різних речовин виділено із дьогтю? (близько 500).
  17. Як переробка кам’яного вугілля пов’язана з розвитком синтетичної органічної хімії? (на основі продуктів, виділених з кам’яновугільної смоли виникла галузь хімічної промисловості – виробництво синтетичних речовин).
  18. З яких апаратів складається промислова установка для перегонки нафти? (піч трубчаста, ректифікаційна колона, холодильник).
  19. Чим опалюється трубчаста піч? (мазутом або газом).
  20. Що в ректифікаційній колоні називають тарілками? (полиці з отворами).
  21. Що в перекладі з латині означає слово «ректифікація»? (випрямлення).
  22. Назвіть світлі нафтопродукти (бензин, лігроїн, гас, газойль).
  23. До якої фракції, легкої чи важкої, відносять мазут? (важкої).
  24. Як переганяють мазут? (в ректифікаційній колоні під зниженим тиском і під вакуумом).
  25. Що залишається після перегонки мазута?  (гудрон).
  26. Що є сировиною крекінгу? (газойль, лігроїн).
  27. Чим каталітичний крекінг відрізняється від температурного? (меншою температурою і наявністю каталізатора – алюмосилікатів).
  28. Чому нафту називають чорним золотом? (цінна сировина для промисловості) .
  29. Чим характеризується пальне для двигунів? (октановим числом).
  30. Від чого залежить швидкість згоряння пального? (від того, які вуглеводні входять до його складу).
  31. Який бензин кращий, октановий чи ізооктановий (ізооктановий).
  32. Яка властивість речовин лежить в основі крекінгу? (розщеплення).
  33. Що входить до складу енергохімічних ресурсів? (природний газ, кам’яне вугілля, нафта).
  34. Для чого застосовують технологію «морського обілення хмар»? (з кораблів розпилюють краплі води (морської) в хмари над океаном аби вони відбивали більше сонячного світла назад у космос, тим самим зменшуючи нагрівання Землі).

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 1 клас, Розробки уроків
Додано
25 січня 2019
Переглядів
728
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку