Конспект уроку для учнів 6 класу "Скерцо"

Про матеріал
. Ознайомити учнів з особливостями жанру камерно – інструментальної музики - скерцо та закріпити поняття сюїта. Урок для учнів 6 класу.
Перегляд файлу

Тема.   Скерцо

Мета:

навчальна: ознайомлювати учнів із творчістю (зокрема, інструмен­тальною) Й. С. Баха та її особливостями; дати визначення понять сюїта, скерцо; розвивальна: формувати вокально-хорові навички (почуття ритму) учнів та вміння інтерпретувати музичні твори гомофонного складу;

 виховна: прищеплювати учням зацікавленість видатними зразками музичної класики, зокрема творчістю Й. С. Баха.

Музичний матеріал: Й. С. Бах. Скерцо із сюїти № 2 , «Колиска майбуття»  В. Дроботенко, «Мамині руки»  О. Антоняка.

Літературний матеріал: фрагмент вірша   С. Синюка «Слухаючи орган­ну музику.

Наочні посібники: нотна хрестоматія;  кросворд ;  портрет Й. С. Баха; репродукція картини Елеонори Бродської «Флейта і півень» , відео фрагмент «Pedro Reyes».

Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія, мультимедійна презентація, ноутбук, проектор, мультимедійний екран

Тип уроку: комбінований урок.

                                                            ХІД УРОКУ

І. Організація початку уроку. 

Учні входять до класу під музичний супровід  пісні «Сім нот».

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  •                   Яка тема семестру?

(теми семестру та уроку написані на слайді)

  •                   Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке скерцо. А допоможуть нам в цьому сім нот, під пісню яких ви заходили до кабінету .

- З чим ще асоціюється у вас цифра сім? (7 кольорів у веселки, 7 чудес світу, 7 днів тижня, сім’я)

     Всі пам'ятають стару добру казку про квітку-семипелюстку. Пригоди дівчинки Жені, в результаті яких їй у руки потрапляє чарівна квітка. Завдяки якій можна загадати бажання. Для цього треба тільки відірвати одну з пелюсток, кинути її і сказати:

Лети, лети, лепесток,

Через запад на восток,

Через север, через юг,

Возвращайся, сделав круг.

Лишь коснешься ты земли -

Быть по-моему вели.

Якщо б у вас була така можливість, яке б ви бажання загадали?

(Відповіді дітей)

1 . щоб вічно була здорова моя матуся , бо здоров'я у неї не дуже .

2 . щоб моя сестра вивчилася на журналісти , і стала журналістом в Україні .

3 . щоб я зі своєю сім'єю жила в будинку , з великою садибою .

4 . купити собі ще три собачки , щоб вони були захисниками .

5 . вивчитися самої , і отримати хорошу освіту .

6 . мати хороших і вірних друзів .

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

      Всі пелюстки чарівної квітки розлетілись по світу, але ми спробуємо їх зібрати, а допоможуть нам в цьому сім нот. За правильно виконане завдання наших ноток, пелюстки будуть повертатись назад.

Сьогодні ми з вами відправимось в подорож по Європі. А в яку саме країну, ви дізнаєтесь, якщо зберете пазл. А для цього ви повинні відповісти на запитання нотки… ДО

1. Батьківщина композитора і піаніста Ференца Ліста (Угорщина)                       2. Улюблений жанр композитора ?    (Рапсодія.)

3.Що таке рапсодія? (Рапсодія  — це вокальній або інструментальний твір вільної форми, який складається з кількох контрастних частин, заснованих на народних темах.)

4.Назвіть музичний твір. (Рапсодії № 2 для фортепіано М. Лисенка)

І так, країна до якої ми сьогодні поманруємо –  Німетчина

Вам вдалось зібрати пазл і до квітки повернулась перша пелюстка.

 Рушаємо до Германії. І наступне запитання від ноти … РЕ

  • Наш сьогоднішній урок буде присвячений композиторові, чиїм улюбленим інструментом був орган; чия творчість на довгий час була забута… ; чия музика з небуття і зазвучала знову завдяки композитору Мендельсону 1829 р. , композиторові про якого Л. Бетховен сказав:  « Не струмок! – море має бути його ім`я.»  (Л. Бетховен)

Назвіть ім’я цього композитора.

  • І завдяки вашій правильній відповіді повернулась іще одна пелюстка до нашої квітки.

ІV. Подання нового матеріалу

1. Розповідь учителя

        21 березня ( за старим стилем) 1685 року в будинку Йоганна Амброзиуса Баха народився син. Через два дні хлопчика хрестили у церкві святого Георгія поблизу ринкової площі Ейзенаха. Дали йому ім'я Йоганн Себастьян. Ось уже 25 років він Лейпцезі. В свої 65 він майже втратив зір. Але чим гірше він бачив реальність, тим яскравіше ставали спогади дитинства. Заспівав він ще дворічною дитиною, здивував батька, дядька і маму Елізабет. Які вони були щасливі. В забороненій шафі були ноти чудової музики. Як йому хотілося почути, побачити очима, як її записують. Кожну ніч протягом 6 місяців Йоганн Себастьян переписував ноти потайки, не запалюючи свічки. Напруга очей позначилася пізніше, але уроки нотного запису не пропали даром. Осягнення таємниць мелодики композиції дало юному самоучці ключ вираження своїх почуттів за допомогою звуків. Буст ті фуді, Фрейберг, Бахибель. Він поклявся своїм музичним ідолам все життя вчиться у майстрів. Одного разу секрет відкривається, і чужа музика летить у вогонь. Але музика не горить. Музика скрізь. Як ніби - то одна мелодія в цьому світі і кожна веде свою тему. Пізніше він назвав це поліфонія. Вперше він почув орган у день своєї конфермації, коли його посвячували у доросле життя. Орган нова любов і мрія. В будинку музичного майстера дядечка Пендлера стільки різних інструментів, немає тільки органу. Хотілося осягнути і розгадати. Хотілося перевірити, гарні легкі в органу? Так він перевіряв все життя, адже ці труби прямий зв'язок з небом. У співі милою Марії Барбари, Себастьян розрізнив звучання чудових жіночих голосів, які прикрасять кращі хори Німеччини. 17 вересня 1907 року вони стали чоловіком і дружиною. Йоганн Себастьян Бах написав близько 1000 творів. За його життя вони не були видані. Сам він навіть не підозрював, що з усього створеного тоді, тільки його музика збережеться для нащадків. З 20 дітей у живих залишилося 9. Але віра озоряла його життя спокоєм. Помер Бах в 1750 році. Композитора поховали поблизу церкви Св. Іоанна , однієї з двох церков, де він прослужив 27 років. Як могутнє дерево Йоганн Себастьян Бах. У нього безліч гілок — Моцарт, Бетховен, Брамс, Гріг. Та й усі ми досі знаходимо в ньому силу.

Ось як про музику Й. С. Баха написав сучасний поет Сергій Синюк:

Шість тисяч струн, і кожна щось своє

Вливає в повінь звуків цих органних,

І танеш в них душею весь, як є,

Немов у хвилях — водах океанних.

Ця музика не тисне, не трясе —

Вона співає, дзвонить голосами.

Бере на крила ніжності й несе

Під банею, що висне небесами.

Тебе тримає — вниз не опуска.

Бо вся вона натхненна висотою.

...Спасибі Баху. Музика така

В людину входить і стає святою.

Музика, в якій є краса і правда, гумор і веселий жарт, може прикрасити життя, збагатити духовний світ людини, додати бадьорості та наснаги. Такою є музика Йоганна Себастьяна Баха. Вона захоплює нас яскраво вираженою життєвою силою, ба­жанням зробити людину благородною, вільною, духовно багатою. Ми знаємо Баха як серйозного, глибокого музиканта, але мало кому відомо, що у його творчості чимало танцювальних і жартівливих творів, із якими ми познайомимося сьогодні на уроці.

2. Розв'язання кросворда

Завдання від ноти … МІ

Талант Баха був дуже багатогранний. І допоможе переконатися нам в цьому твір, який ми сьогодні слухатимемо. А назву цього твору ви дізнаєтесь, коли розгадаєте кросворд.

Запитання

1.Пісня, яку виконують у супроводі лютні, мандоліни або гітари та яка виражає почуття до коханої. (Серенада)

2. Великий віртуозний музичний твір для соло з оркестром. (Кон­церт)

3. Музично-драматичний жанр; вистава, що складається зі співів у супроводі оркестру. (Опера)

4. Траурний твір, присвячений пам’яті померлих. (Реквієм)

5.Кілька вокальних або інструментальних творів, поєднаних за­гальним музичним задумом. (Цикл)

6. Лірична п’єса з наспівною мелодією, «нічна пісня». (Ноктюрн)

7. Цей термін визначає вид, тип будь-якого мистецького твору за характерними, типовими ознаками. (Жанр)

8. Парний бальний танець у тридольному розмірі. (Вальс)

9. Автор-виконавець власних пісень. (Бард)

10. Великий музичний твір, що складається з кількох частин і ство­рений для виконання хором, солістами та симфонічним орке­стром. (Кантата)

C:\Users\1\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image58.jpeg


Ключові слова: скерцо (жарт).

Ми розгадали кросворд і до нас повернулась ще одна пелюстка.

3. Слухання музики

       а) вступна бесіда

Отже, сьогодні ми познайомимось із ще одним музичним жан­ром — скерцо. Давайте звернемось до музичного словничка. Що означає скерцо? (Скерцо – в перекладі з італійської означає «жарт». Таку назву має музична п’єса у жвавому, стрімкому темпі. Спочатку, ще у XVII столітті, скерцо називали п’єси жартівливого, грайливого характеру.)

Й. С. Бах  був дуже серйозним музикантом, але ніколи не був музикантом нудним. Він любив писати веселу, легку музику, ставлячись до неї поважно, ніколи не зраджуючи своєму бездоган­ному смаку.

Один із найпопулярніших творів Баха так й називається — «Жарт» («Скерцо»). Це остання частина Сюїти № 2.

сюїта (у перекладі з французької ряд, послідовність) — му­зичний твір, що складається з кількох самостійних частин, поєдна­них художнім задумом. Музика сюїти зазвичай танцювальна.

Наприклад, Сюїта № 2 Й. С. Баха складається з семи частин: «Увертюра», «Рондо», «Сарабанда», «Бурре», «Полонез з варіацією», «Менует» і «Скерцо». Послухайте «Скерцо» із Сюїти № 2 Й. С. Баха та дай­те відповідь на запитання.

Які настрої та почуття ви помітили у цьому творі ? І спробуйте їх відобразити за допомогою фарб.

б) слухання Сюїти № 2 Й. С. Баха

  •            Який характер у скерцо?

(Це легка, граціозна, жартівлива, грайлива п'єса, вона має танцювальний характер.

Завдання від ноти … ФА

-У виконанні якого інструмен­та прозвучало «Скерцо» із Сю­їти № 2 Й. С. Баха?

 (особливу чарівність твору надає мелодійне, але гостре звучання флейти, яка виконує соло.)

До нас повернулась ще одна пелюстка.

в) сприйняття творів мистецтва

               Перед вами репродукція картини Елеонори Бродської «Флейта і півень» .  Елеонора Бродська народилася в Україні.  Навчалася в Росії (закінчила художній факультет Орловського Державного Університету). Живе в Ізраїлі.

Брала участь у виставках в Росії, Україні, Ізраїлі, Казахстані, у Франції, Німеччині, Італії та в Америці. Роботи знаходяться в приватних колекціях  багатьох країн.

Учні розглядають репродук­цію картини Елеонори Бродської «Флейта і півень», аналізують зображене, розповіда­ють про свої враження від поба­ченого, порівнюють живописний твір із музичними творами Й. С. Баха, прослуханими на уроці.

  • Послухайте «Скер­цо» із Сюїти № 2 Й. С. Баха у во­кальному виконанні і дайте відпо­відь на запитання.  - Який колектив виконує даний твір?

г) повторне слухання Сюїти № 2 Й. С. Баха у виконанні Хору Турецького

  • Чи можна назвати дане виконання обробкою «Скерцо» Й. С. Баха?
  • Опишіть характер звучання вокального твору і порівняйте його

з інструментальним.

  • Який варіант виконання твору сучасніший і чому?
  • Вашим домашнім завдання буде послухати «Скерцо»  Й. С. Баха у виконанні Асії Ахат .

 д) розповідь учителя

— Як бачимо, музика Баха може бути не тільки величною, глибокою, урочистою, серйозною, драматичною, а й  танцювальною, жартівливою, радісною, світлою.

  • Ми всі звикли до таких музичних інструментів, як фортепіано, скрипка, флейта. Як ви гадаєте, що це за музичні інструменти?
  • Так, це музичні інструменти зі зброї. Мексиканський художник Педро Рейес (Pedro Reyes) придбав близько 6700 одиниць нефункціонуючої зброї, яка залишилась після нарковійни. Давайте подивимось фрагмент документального фільму.

  ж) показ документального фільму

 4. Вокально – хорова робота

      Людський голос великий скарб , музичний інструмент, який у нас завжди з собою. У ті далекі часи, коли людина не придумала ще не одного музичного інструменту, раптом виявила, що його голос може передавати будь-які почуття і настрої. І людина радісно заспівала.  Ддя того щоб наш голос звучав дзвінко, чисто, давайте  розспіваємо наші голосочки.

а) розспівка

Завдання від ноти Соль.

  • Виконайте пісню Віри Дроботенко «Колискова майбуття», яку розучили на минулому уроці.

б) виконання пісні Дроботенко «Колискова майбуття» (хором, дуєтом)

Усі ми зростали під мамині колискові. А потім самі навчалися співати про маму. Кожен про свою і про всіх матерів на світі, бо ж материнство, святе і прекрасне, в усі віки було оспіване та увічнене митцями.

Вивчена та виразно і натхненно виконана нами пісня Олександра Антоняка на слова Алли Орел «Мамині руки» долучить нас до цієї святої та невичерпної теми в мистецтві.  Послухайте пісню О. Антоняка «Мамині руки» і скажіть, як її треба співати.

в) слухання пісні О. Антоняка «Мамині руки»

г) розлучення пісні О. Антоняка «Мамині руки»

д) виконання пісні «Мамині руки» (виконання має бути виразним, натхненним, з повагою і любов'ю до матері)

 V.Узагальнення знань

Завдання від ноти …ЛЯ

Експрес-тестування

1. Сюїта — це:

а) невеликий музичний твір імпровізаційного складу;

б) твір для виконання хором;

     в) інструментальний твір, що складається з кількох кон­трастних частин,    частіше танцювального типу, об’єднаних спільним задумом.

2. «Скерцо» Й. С. Баха звучить:

а) траурно, трагічно;

б) жартівливо, грайливо;

в) маршово.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

 «Виявляється, що...»;

 «Сьогодні я дізнався…»;

«Найцікавіше — це те, що...».

Завдання від ноти … СІ.

  • Скільки фарб має музика! Навіть у межах одного жанру ми можемо відчути різні настрої, контрастні характери, об­рази. Складіть сенкан до слова музика.
  • Ви впорались із завданням і до нас повернулась остання пелюстка чарівної квітки. Напишіть на пелюстках свої найпотаємніші бажання. Відірвіть кожен свою пелюстку і скажемо чарівні слова…
  • Нехай ваші бажання завжди збуваються.

До побачення.

 VІІ. Домашнє завдання

Послухати «Скерцо»  Й. С. Баха у виконанні Асії Ахат .

Учні виходять із класу під музичний супровід (Й. С. Бах «Скер­цо»).


 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
1732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку