Урок "Інструментальна музика звучить", 5 клас НУШ

Про матеріал
Пропоную розробку уроку музичного мистецтва для 5 класу на тему "Інструментальна музика звучить". Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок, побудований у формі інтерактивного заняття.
Перегляд файлу

Урок  на тему : "Інструментальна музика звучить"

Мета:

визначити значення інтонації та її вплив на музичний твір; сприяти усвідомленню учнями того, що в основі музичного твору лежить головна інтонація - зародок мелодії, ритму, динаміки, тембру, тобто основних елементів музичної мови; закріпити навички виразного співу і слухових уявлень.

розвивати музичну пам’ять, відчуття ритму та творчу уяву.

виховувати любов до музики, культуру слухання.

 Музичний матеріал:   поспівки  «Пісеньки про нотки», Ф. Шопен. «Етюд до-мінор»  Дражан Косорич. «Казка нових часів» Йозеф Гайдн. «Струнний квартет № 2».українська народна пісня   «Жайворонок», аудіо записи звучання співу жайворонка та  різних музичних інструментів, «Золота зіронька» (музика і слова Наталії Май)

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок

Методи: мозковий штурм, ігровий, робота в групах, повернення до раніше вивченого, метод емоційного впливу

План уроку

І. Організаційний момент, привітання, вокальні вправи.

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

ІІІ.   Повторення та закріплення вивченого матеріалу.

  1.  Повторення поняття «інтонація».
  2. Музичні звуки та ноти.
  3. Правила написання скрипкового ключа.
  4. Групи музичних інструментів.
  5. Слухання музики.
  6. Робота над виконавським розвитком пісні «Золота зіронька» (музика і слова Наталії Май)

ІV. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Хід уроку

І. Організаційний момент, привітання, вокальні вправи

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

 Учитель

 Знову день почався, діти, ви зібрались на урок

 Тож пора нам поспішати, кличе в подорож дзвінок.

Отож, з вашими чарівними посмішками, з гарним настроєм сьогодні на уроці за допомогою своїх знань і вмінь ми продовжимо нашу подорож  дуже цікавою країною, яку ми дуже любимо, і називається вона  "Музика", а в дорогу із собою візьмемо тему нашого уроку, яку ми розглядаємо протягом кількох минулих уроків, " Інтонація ". Протягом уроку я буду сумлінно спостерігати за вашою мандрівкою, і найактивніші з вас отримають «розумайлика». Та команда, яка збере найбільшу кількість «розумайликів», отримає «12» балів.

  ІІІ.   Повторення та закріплення вивченого матеріалу.

1. Поняття «інтонація»

Учитель

Давайте пригадаємо з вами, що таке інтонація? ( виразність ).

Отож, щоб виразно прочитати вірш чи оповідання, нам потрібно звернути увагу на інтонацію (тобто на дикцію - чітко вимовляти слова ), на розділові знаки (підсилювати або послаблювати звучання голосу). А яке значення має інтонація в музиці? ( інтонація передає характер твору. В ній містяться основні елементи музичної мови: мелодія - весела, сумна наспівна,рухлива; ритм - чіткий; темп - повільний, швидкий; динаміка, тембр).

2. Музичні звуки та ноти

    А тепер давайте пригадаємо, чим записуються звуки в звичайній українській мові? ( буквами ). Правильно, буквами, які утворюють слова, а слова – цілі речення, речення - вірші, казки, оповідання. А в музичній мові чим ми записуємо звуки? (нотами).

     А скільки нот є в музиці? ( сім )  Правильно, діти. І саме сім нот дають нам можливість співати, танцювати, марширувати, писати й слухати музику. А назви цих семи нот ми пригадаємо за допомогою пісеньок про нотки.

У декого з вас є на партах макети ноток. Давайте попросимо першого учня вийти до дошки та закріпити нотку на нотному стані. (учень кріпить нотку).

Добре. Яка це нотка? (відповідь).

3. Правила написання скрипкового ключа

  • Отож, пригадавши музичні звуки, ми можемо сміливо крокувати в країну "Музика". То чим же нам відкрити дверцята? ( ключем )
  •  Що, звичайним ключем? (Ні. Скрипковим або басовим ).
  • Давайте проведемо конкурс на краще написання скрипкового ключа.

Кілька учнів виходять до дошки та пишуть скрипковий ключ. Обирається переможець.

4.  Групи музичних інструментів

 Хто ж живе у країні " Музика "? ( співаки композитори, танцюристи, музиканти).

  •  А що ж вони роблять?  (композитори пишуть музику,співаки співають, танцюристи танцюють, музиканти грають на музичних інструментах).
  •  Ви хочете бути схожими на них? (так).
  • Тоді для вас справжнє випробування! Назвіть, які ви знаєте музичні інструменти. ( діти називають ).
  • А зараз давайте поділимося на 4 команди. Ви знаєте, що всі музичні інструменти умовно поділили на 4 групи. А хто пригадає, за яким принципом? (за способом видобування звуку).
  • 1 команда має вибрати музичні інструменти, які належать до групи струнних, 2 – до групи клавішних, 3 – до групи ударних, 4 – до групи духових.  (учні виконують завдання).
  • Добре, перевіряємо завдання. (учні називають інструменти кожної групи).
  • А зараз деякі з них зазвучать. Ви маєте піднімати картку з зображенням певного музичного інструмента, який звучить. (учні виконують завдання)

(Ф. Шопен. «Етюд до-мінор» , Дражан Косорич. «Казка нових часів» Йозеф Гайдн. «Струнний квартет № 2» фрагменти на вибір)

5. Слухання музики

 - Ви вже знаєте, діти, що музика буває різною: сумною і веселою, задумливою і жартівливою. Дуже красиво співають пташки, особливо навесні і влітку – напевно, від них ми і навчилися співати. Але є пташка, яка співає особливо дзвінко. Чи знаєте ви що це за пташка? (це жайворонок ). (показати малюнки).

-         Ось послухайте спів цієї пташки. ( звучить спів жайворонка ). А тепер  послухайте як  за допомогою музики передано спів цієї пташки

Настає чарівний час:

Музика іде до нас,

Та спочатку прийде тиша…

Тож умощуйтесь зручніше,

Оченята закривайте

І тихесенько чекайте.

 ( Звучить «Жайворонок»).

-         Скажіть, який інструмент відображав спів жайворонка? (фортепіано ).

-         Який характер мелодії?  (веселий ).

-         Який темп? (швидкий )

-         Чи музичний інструмент відтворив спів пташки ?( так )

 

6. Робота над виконавським розвитком пісні «Золота зіронька» (музика і слова Наталії Май)

 -  На минулому уроці ми познайомилися з піснею «Золота зіронька».

Давайте пригадаємо слова й ритмічний малюнок цієї пісеньки. Не забувайте про паузи в тексті.(діти відтворюють ритмічний малюнок пісні (1 куплет ) за допомогою імпровізованих музичних інструментів).

  •                   Давайте її згадаємо. Але ми повинні не просто проспівати пісню, а за допомогою основних засобів інтонації передати настрій, який хотіли створити її автори. Давайте пригадаємо, на що ми повинні звертати увагу під час виконання пісні? (на мелодію - весела, рухлива; ритм - чіткий; темп - швидкий; динаміка – виразна).

      Щоби правильно співати,

 Треба нам рівненько стати.

 Спинки рівні, як тростинка,

 Руки вниз разом  колінка,

 В класі тиша, геть розмови!

 Вже до співу всі готові?

 Раз – увага! Два – вдихаймо!

 Три – співати починаймо!

 

Учні виконують пісню.

ІV. Підсумок уроку

-         Яке значення має інтонація?

-         Чому інтонація є основою музики?

-         Що впливає на характер музики?

( Оцінюю роботу учнів )

-         Молодці! Ви були сьогодні дуже активними, гарно співали, грали на музичних інструментах, і тим, хто найкраще справлялися із завданням уроку, і назбирали найбільше «розумайликів» я ставлю гарні оцінки. (оцінювання роботи учнів).

                     Спасибі всім, хто працював -

                     Пісні співав, диригував,

                     На інструментах грав чудово

                     Та тим, хто в гості завітав.

VII. Домашнє завдання (1хв.)

-         Слухайте музику, співайте, вчіться відрізняти виразне виконання твору від невиразного.                 

                     Ось пролунав дзвінок,

                     Наш закінчивсь урок.

                     Хай вам сонце сміється,

                     Хай земля співає

                     І ніколи пісня вас не покидає!

 

 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку