«Ти знаєш, що Ти – ОКРИЛЕНА ЛЮДИНА?» (за поезією Ліни Костенко «Крила»)
Мета:
Цілі:
Тип уроку: Урок--пошук з елементами роздуму
Обладнання: портрети, картина Юрія Михайліва «Чайка», схеми-таблиці, виставка «кольорових портретів малюнків-віршів», опорні маршрутні листки уроку, комп’ютер, слайди.
Методи, прийоми і форми роботи:
«словесний настрій», учнівські повідомлення, словникова робота, «займи позицію», виразне читання під музичний супровід, робота у групах, «деталізація», «дослідження поезії під мікроскопом», випереджувальні завдання, «мікрофон», «спільний проект», «синтез думок».
Епіграф уроку
«Людина нібито не літає …
А крила має. А крила має!»
Л.Костенко
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні на уроці ми будемо:
1. Слухати розповідь про Л.Костенко.
2. Читати її поезії.
3. Поміркуємо про духовне багатство.
II. Актуалізація опорних знань. Фотовікторина
Давайте пригадаємо факти із біографії Ліни Костенко. Перед вами на екрані будуть світлини .
1. 19.03.1930 рік. Прокоментуйте цю дату.
2. Хто на цій світлині? (Фото сім’ї поетеси.)
3. Продовжіть думку: «У 6 років…»
4. Що це за будівля? (Школа, в якій працювали батьки поетеси)
5. Київський педагогічний інститут – це заклад в якому…(Навчалася Л.Костенко, але не закінчила)
6.1961-1977 роки. Охарактеризуйте цей період.(Період, коли Л.Костенко не друкували)
7. Яку студію ще школяркою відвідувала Л. Костенко? (Літературну)
8. З 1952–1956 рр. поетеса навчалася в… (Літературному інституті в м. Москва)
9. Найвищою цінністю у художніх роздумах Ліни Василівни є… (Людина).
Ось такою величною постає перед нами Ліна Костенко, яка досі живе і працює в місті Києві. Поетеса, яка своє геніально-поетичне й інтелектуальне українське слово поєднує з мовчанням або іронією.
До речі, про мовчання…16років Україна не чула слова поетеси.
Випереджувальне завдання. Учні знаходили фразеологізми зі словом крила.
III. Мотиваційний етап.
Епіграф зачитує вчитель:
Твоя Доля – це Крила небесні,
Це та Чайка, що щастя зигиче
На ріднім плесі небеснім
Чи на змерзлій чужій крижині?
Діти, на вашу думку, про які поняття ми говоритимемо сьогодні на уроці, аналізуючи ще не знану вами поезію?
Діти називають слова-символи і прикріплюють їх до «рухливої дошки»: ДОЛЯ, ПТАХ, ЧАЙКА, ЩАСТЯ, РІДНЕ ПЛЕСО, ЧУЖА КРИЖИНА…
Який колір навіює вам майбутній урок?
ДОЛЯ – жовтогарячий, немов чорнобривці або кольоровий рушник;
ПТАХ – білий, сизий;
ЧАЙКА – біло-рожевий;
РІДНЕ ПЛЕСО – зелено –голубий, немов блакить неба і зелень левади;
ЧУЖА КРИЖИНА – сіро-прозорий,
КРИЛА – рожевий, білосніжний
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань «Незакінчене речення» «Людина, яка має крила, є…»
ІV. Робота над темою.
Сьогодні ми з вами будемо знайомитися із віршем «Крила». Я вам пропоную переглянути відеоролик. Перегляд відеоролика «Крила». Поезію читає Б.Ступка.
4.1. Бесіда за питаннями.
• Назвіть істот в природі, які мають крила. (Птахи, мухи, бджоли, коники…). Для чого вони їм потрібні?
• Коли говорять людині, що у неї виросли крила за плечима?
• Чому, на ваш погляд, Л. Костенко зазначає, що людина має крила?
• Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії?
• Які риси характеру Л. Костенко цінує в людині?
• А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.
• Як, на вашу думку, мати крила людині — це обов’язок чи довільне бажання?
• Яку людину вважають духовно багатою?
Крила у вірші Ліни Костенко мають міфологічне, теологічне, духовне, а відтак філософське значення. Вони є символом руху, «польоту» душі, думки, уяви, одухотвореності, краси.
4.2. Робота в групах. Створення плакату думок
( Учні поділилися на 4 групи. Кожна з груп має плакат А-3, де створюють записи різнокольоровими ручками):
4.3. Робота з епіграфом
V. Рефлексивно-оцінювальний етап (озвучення висновків):
5.1. Метод «Мікрофон».
Відповідь на питання: «Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?»
5.2. Оцінювання учасників груп.
Користуючись листком оцінювання, учні самостійно оцініюють себе.
К Р И Т Е Р І Ї |
Б А Л И |
Я вмію підбирати аргументи і чітко їх висловлюю; |
|
Я вмію робити логічні висновки; |
|
Я вмію ставити запитання; |
|
Я знаю теорію літератури; |
|
У мене досконале мовлення. |
|
VІ. Домашнє завдання:
Вивчити напам’ять вірш.
1