К О Н С П Е К Т № __ у р о к у ф і з и к и
Клас – 9 Дата – ________. 20__ р.
ТЕМА Зображення в дзеркалі
МЕТА: З'ясувати особливості відбивання світлових променів від дзеркальних поверхонь, дифузних відбивань. Розвивати знання учнів про зміну ходу променів у однорідному середовищі, встановлення необхідних для цього умов. Виховувати в учнів уміння застосовувати на практиці закони відбивання світла.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, кольорова крейда, набір дидактичних роз-даткових матеріалів, таблиці «Світлові явища», «Поширення світла», «Відбивання світла», шаблони перевірки знань експрес-контролю (варіант 2) та бланки відповідей для учнів.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ (ТЕХНОЛОГІЇ УРОКУ):
|
Розповідь учителя.
До нас сьогодні на урок знову завітав «Сонячний зайчик». Ми разом із «Сонячним зайчиком» спробуємо помандрувати у країну під назвою «Дзеркалія», а якщо добре все зрозуміємо, то можливо попадемо ще у іншу країну, яка називається «Задзеркалля». Ці дві країни можуть існувати тільки будучи великими друзями.
З відбиванням світла кожен з нас стикається щоденно. Так, ми часто дивимося у дзеркало, прообразом якого, мабуть, була рівна поверхня води, де вперше людина побачили своє зображення, а також зображення Сонця, Місяця, товаришів.
Сьогоднішній урок є продовженням попереднього матеріалу, він покаже приклад застосування законів відбивання світла і, зокрема, в оптичній і вимірювальній техніці.
Знайдемо 6 відмінностей, які допустив художник, зображуючи цуценятко у дзеркалі. Або іншими словами помандруємо зараз країною «Дзеркалія» та країною «Задзеркалля».
Темою сьогоднішнього уроку є «Зображення в дзеркалі». Під час цього уроку ми повинні з'ясувати особливості відбивання світлових променів від дзеркальних поверхонь, дифузних відбивань. Розвинути знання про зміну ходу променів у однорідному середовищі, встановлення необхідних для цього умов. Виробляти уміння застосовувати на практиці закони відбивання світла.
Розповідь учителя.
Вивчення зображення у плоскому дзеркалі можна почати з досліду. Для цього товсте дзеркальне скло 50см х 70см закріплюють у штативі вертикально. На однаковій відстані перед склом і за склом на лінії, перпендикулярно до скла, розміщують однакові за розміром свічки і запалюють свічку перед склом. Одержують лише зображення полум’я, а свічка за склом уже є.
Площина, здатна дзеркально відбивати світлові промені, називається плоским дзеркалом. Головна властивість плоского дзеркала полягає в тому, що за його допомогою можна отримати зображення предмета, який або сам світиться, або світиться відбитим світлом.
Отже, предмет АВ знаходиться у країні, що називається «Дзеркалія», а зображення предмета А/В/, яке отримали за дзеркалом називається країною «Задзеркалля».
У плоскому дзеркалі отримують зображення: уявне, симетричне, розміри предмета не змінюються, відстані від предмета до дзеркала і від дзеркала до зображення є однаковими.
Для того, щоб отримати правило побудови зображень в плоскому дзеркалі, оберемо точку, що світиться поблизу дзеркала. Із безлічі променів, які випромінює дана точка S, виберемо лише два, які падають на дзеркало пучком, що розсіюється. Після відбиття цей пучок променів потрапляє до ока спостерігача і ми бачимо уявне зображення т.S y т.S'.
Археологи виявили перші, невеликі дзеркала з срібла, міді або бронзи, що відносяться до бронзового віку (наприклад, типу сучасних індійських люстерок ручної роботи). Поверхню самого дзеркала довго шліфували. Але з часом металева поверхня темніла, втрачала блиск, втрачала здатність до якісного відбитку. Пізніше навчилися робити дзеркала зі скла, наносячи на тильну сторону скляної пластинки тонкий шар срібла, золота або олова. Найбільшу популярність здобули знамениті венеціанські дзеркала, які коштували так дорого, що для їх придбання французькі аристократи іноді були вимушені продавати цілі маєтки. Ціна такого невеличкого дзеркала сягала кошторису для створення дерев'яного корабля. Плоскі дзеркала знаходять широке застосування у вимірювальних приладах (наприклад, дзеркальний гальва-нометр), у мікроскопах, телескопах та інших оптичних приладах.
6.1. Колективне розв’язування задач і вправ:
№ 1. |
Опишіть зображення, яке отримують за допомогою плоского дзеркала. |
||
№ 2. |
Якщо піднести до дзеркала праву руку, то яку руку ви побачите у дзеркалі? |
||
№ 3. |
Чому зображення точки в плоскому дзеркалі називається уявним? |
||
№ 4. |
Якщо перед плоским дзеркалом «встановити» латинську літеру R. Що ви побачите в дзеркалі? |
||
№ 5. |
Предмет розташовано на відстані 30 см від плоского дзеркала. Яка відстань між предметом і його зображенням? |
||
№ 6. |
Як зміниться відстань між свічкою та її зображенням у плоскому дзеркалі, якщо її відсунути від дзеркала на 20 см? |
||
№ 7. |
Між хлопчиком і його зображенням у плоскому дзеркалі 2 м. Яка відстань від хлопчика до дзеркала? Яка відстань від дзеркала до зображення хлопчика? |
||
№ 8. |
Дівчинка стоїть перед дзеркалом на відстані 2 м від нього. Яка відстань від дзеркала до зображення дівчинки? Яка відстань між дівчинкою і її зображенням? |
||
№ 9. |
З якою швидкістю людина наближається до свого зображення у плоскому дзеркалі, якщо вона сама наближається до дзеркала зі швидкістю 1 м/с? |
||
№ 10. |
Німецький фізик і лікар Гельмгольц винайшов увігнуте дзеркало з отвором у центрі, яким і досі користуються лікарі окулісти та отоларингологи. Яке призначення цього дзеркала? |
||
№ 11. |
Яке призначення увігнутого дзеркала у руках стоматолога, який лікує зуби? |
||
№ 12. |
На якому малюнку правильно показано відбивання світла?
|
|
|
№ 13. |
Яка точка є зображенням джерела S у плоскому дзеркалі?
|
|
|
№ 14. |
Яке зображення стрілки МК у плоскому дзеркалі є правильним? |
|
|
№ 15. |
Який з променів 1, 2, 3 відповідає відбитому променю (на мал. а і б)? |
|
|
6.2. Перевірка набутих знань на уроці (використання експрес-контролю):
Варіант 2
№ |
Завдання |
Відповідь 1 |
Відповідь 2 |
Відповідь 3 |
1 |
Точку, у якій перетинаються продовження відбитих дзеркалом променів, що вийшли з джерела – це … |
Джерело світла |
Промінь |
Зображення джерела |
2 |
Зображення предмета у дзеркалі і сам предмет є симетричними відносно … |
Дзеркала |
Тіні |
Напівтіні |
3 |
Відстань від людини до дзеркала і від дзеркала до зображення людини є … |
Вдвічі більшою |
Вдвічі меншою |
Однаковою |
4 |
Розміри предмета і його зображення у дзеркалі … |
Зменшується |
Зберігається |
Збільшується |
5 |
Під яким кутом відбивається промінь від плоского дзеркала, якщо кут падіння дорівнює 300. |
300 |
600 |
900 |
6 |
Кут падіння на плоске дзеркало збільшився на 150. На скільки збільшився кут відбивання? |
600 |
150 |
300 |
7 |
Дзеркальне відбиття від розсіяного відрізняється тим, що при дзеркальному відбиванні зберігається… |
Паралельність променів |
Тінь |
Дисперсія світла |
8 |
У прислів’ї «глянь на воду та на свою вроду» говориться про те, що дзеркало … |
Збільшує зображення |
Зменшує зображення |
Не змінює зображення |
9 |
Якщо піднести до дзеркала праву руку, то яку руку ви побачите у дзеркалі? |
Праву |
Ліву |
Не знаю |
10 |
Якщо перед плоским дзеркалом «встановити» латинську літеру R. Що ви побачите в дзеркалі? |
Я |
R |
|
11 |
Які друковані літери української абетки не змінюються після відбиття в плоскому дзеркалі? |
З |
К |
А, Ж, М, Н, О, П, Т, Ф, Х, І, Ш |
12 |
Якщо торкнутися пальцем до дзеркала, то між пальцем і його зображенням буде певна відстань. |
Це товщина дзеркала |
Це товщина пальця |
Це товщина світлов.променя |
6.3. Розгляд дитячої іграшки – калейдоскоп.
Вам добре відома дитяча іграшка калейдоскоп. Чи замислювалися над тим, що є його основною частиною? Дзеркало. Скільки однакових зображень водночас виходить за його допомогою?
До речі, калейдоскоп було винайдено в 1817 році Давидом Брюстером. Калейдоскоп – не тільки дитяча іграшка. З його допомогою створюють малюнки для тканини, килимів і шпалер.
6.4. Виявлення явища відбивання у текстах.
І ось ми проходимо через великі ворота зоопарку і прямуємо вздовж рядів вольєрів із різними звірами. Та наш погляд затримується біля кліток з мавпами.
Особливо цікаво поводить себе великий шимпанзе. Йому в клітку поставили дзеркало, і він старанно його вивчає. Очевидно, він себе не впізнає, бо чим ближче підходить, тим агресивнішого вигляду набирає. Своє зображення в дзеркалі він вважає своїм суперником, а тому скалить зуби, стає на задні лапи, його хутро на шиї сторч, а очі наливаються кров'ю.
Вирішивши врешті-решт, що краще помиритися зі своїм зображенням, шимпанзе стає миролюбнішим і пробує ткнутися носом у ніс «суперника». Відчувши холодне скло, він не спускає очей зі свого зображення, починає щось шукати за дзеркалом, заглядаючи за нього. Зрозумівши, що за дзеркалом немає нікого, що зображення уявне, мавпа втрачає до дзеркала інтерес і відходить у куток.
Заключна бесіда з класом.
1