Конспект уроку: "Джерела історичної інформації"

Про матеріал
Конспект уроку "Джерела історичної інформації". Розроблений відповідно до всіх структурних вимог НУШ в 5 класі. До конспекту додається презентація та інтерактивна гра. В матеріалі вміщені різні методи та прийоми: робота в групах, робота з хмарою слів тощо.
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему: Джерела історичної інформації

Мета уроку:

  • Ознайомити учнів з поняттям «історичне джерело», його видами та прикладами;
  • Розвивати в учнів уміння працювати в групах, з наочним матеріалом,.
  • Розвивати в учнів вміння критично осмислювати матеріал.
  • Виховувати в учнів шанобливе ставлення до історичних пам’яток та подій.

Тип уроку: комбінований (з елементами інтерактивної гри).

Навчально-методичне забезпечення:

1.Г.Хлібовська, М.Крижановська, О.Наумчук. Вступ до історії України та громадянської освіти: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. – Тернопіль:Астон, 2022.

2.Інтерактивна гра «Дослідники історичних джерел»

3.Мультимедійна презентація «Джерела історичної інформації».

Хід уроку:

І. Організаційний момент уроку

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Представлення родових дерев учнями. (вибірково)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Дидактична гра «Скринька знань».

Вчитель: Учні знімають з скриньки «листочки», на яких записані поняття «історія», «історична подія», «історичні факти» та пояснюють значення слів.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель пропонує учням прочитати загадку на слайді 2 і відгадати тему уроку.

Звідки історики отримують інформацію про події, які відбувались сотні, тисячі років тому?

Щоб історію писати, треба так багато знати

І літопис прочитати, що монах давно писав.

Документи повивчати, ті, що князь колись складав.

І послухати легенди, давні вірші і казки.

Сиві думи, що складались всім народом залюбки,

Роздивитись дивний посуд, і прикраси, і взуття.

Дивний одяг, що носили наші предки за життя.

Все зробив історик вправно, все читав і розглядав

І завзято та докладно нам історію писав.

Що ж йому допомогло? Історичне …(джерело)

V. Вивчення нового матеріалу

План уроку

1.Поняття історичні джерела.

2. Види історичних джерел

3. Як досліджувати історичні джерела?

1.Поняття історичні джерела

Вчитель: Завданням історичка є відтворення картини минулого. Щоб дізнатися  про  події  минулого, історики звертаються до  історичних джерел.  Учені досліджують, порівнюють їх, роблять висновки.  Адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.

Робота з термінами та поняттями.

Прийом «Хмаринка слів»

Діти повинні подивитись на хмаринку слів, де зашифроване визначення поняття «Історичні джерела» і сформулювати його самостійно.

Запис до робочого зошиту.

Історичне джерело – це предмети життєдіяльності людини, що збереглися до наших днів (письмові  документи,  предмети,  будівлі та  інші  пам’ятки,  які  відображають  історичні  події  та  явища, що відбувалися в минулому як далекому так і близькому).

2. Види історичних джерел

Вчитель: Ви  добре  знаєте,  що  в казках бувають випадки, коли навколишні предмети можуть розмовляти.  В реальному житті ці предмети можуть нести цінну інформацію для розуміння історії. Але  тепер  подивіться  на  речі,  які  прийшли  до  нас  із  музею  зручно  розташувалися  у  нас  на парті  (кремнієва  сокира,  глиняні  горщики,  глечики,  гільзи  від  патронів,  чорнильниці,  рушники )  і  подумайте,  чи  можуть  вони  нам  щось  сказати?

Уважно  роздивившись  кожну  із  цих  речей,  вислухавши  ваші  відповіді,  приходимо  до  висновку:  речі  теж  уміють  говорити,  допитливим  учням  вони  повідають  багато  таємниць  про  свою  добу,  про  своїх  хазяїв  і  про свою  долю.

Ці всі історичні джерела ми можемо розподілити на такі види.

Робота з презентацією. Слайд 5.

Хвилинка відпочинку

Ми історики веселі

Крутимось на каруселі.

Трохи вправо, трохи вліво.

Ми гойдаємось красиво.

Раптом почали стрибати

Щоб не знали мама й тато

Пострибали, пошуміли

І за прати тихо сіли.

Інтерактивна гра «Дослідники історичних джерел»

3.Як досліджувати історичні джерела?

Вчитель: Досліджуючи історичні джерела, слід пам’ятати кілька простих правил. Насамперед, з’ясувати, чи джерело не підробка, чи є воно справжнім. Врахувати, що воно було 31 створено в певну історичну епоху й конкретною людиною. Тому слід врахувати обставини й причини створення джерела. Визначити, яку інформацію можна дізнатися з джерела.

Науковці досліджують історичні джерела в кілька етапів. Насамперед, уважно вивчають кожне джерело окремо. Далі об’єднують в одне ціле факти, які отримали в результаті дослідження. Щоб отримати цілісне уявлення про певну історичну подію чи явище, слід дослідити не одне історичне джерело, а кілька.

Інакше кажучи, історику потрібно вивчити комплекс (сукупність) історичних джерел, визначити роль і місце кожного джерела в дослідженні події. Комплекс історичних джерел повинен відповідати певним вимогам. Насамперед, він має бути надійним. Надійність комплексу джерел означає, що він є достовірним, перевіреним. Також він повинен містити таку кількість джерел, яка достатня для отримання повного уявлення про певну історичну подію.

 

Робота в групах:

Клас ділиться на три групи: Кожна група повинна опрацювати історичне джерело за певними правилами, які розміщені на слайді. Через декілька хвилин група представляє свої роботи.

І група: Досліджує текст с.41. Із життя папуасів Нової Гвінеї.

ІІ група: Досліджує зображення с.43. Заняття трипільців.

ІІІ група: Досліджує текст на с.42. Магічні дії напередодні полювання.

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

      Метод «Назви історичне слово».

Для проведення гри «Назви історичне слово» на дошці вчитель пише букву, а учні кажуть слова на історичну тематику, які вони вивчили та знають. (слайд 8).

 Вправа «Хвилинка»

Розкажіть протягом однієї хвилини, про що йшлося на сьогоднішньому уроці. Якщо ви зупинитеся або припуститеся помилки, слово перейде до іншого учня.

VІІ. Подача домашнього завдання.

1.Опрацювати §6-7, с.36-42.

2. Виконайте мінідослідження «Історія в родинних реліквіях».

За допомогою старших членів родини оберіть цікаву сімейну реліквію і дослідіть її як історичне джерело, користуючись «Памяткою для дослідження історичного джерела».

1.Назва пам’ятки

2. Вид історичного джерела

3.Яку інформацію про минуле повідомляє?

4.У чому цінність пам’ятки?

 

 

 

 

docx
Додано
4 серпня 2023
Переглядів
1824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку