Конспект уроку фізики 7 клас НУШ на тему " Коливальний рух."

Про матеріал
Використовуйте відеоматеріали для демонстрації коливальних рухів (наприклад, коливання струни гітари, маятника Фуко). Проведіть простий експеримент з маятником на уроці для кращого засвоєння матеріалу. Зв'яжіть тему з іншими предметами, такими як музика (коливання струн), біологія (ритми серця). Для кращого розуміння поняття частоти можна використовувати аналогію з кількістю ударів серця за хвилину.
Перегляд файлу

Тема: Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники.

Мета:

  • Навчальна: Сформувати поняття коливального руху, ознайомити з основними характеристиками коливань (амплітуда, період, частота), розглянути приклади маятників.
  • Розвивальна: Розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки, формувати науковий світогляд.
  • Виховна: Виховувати інтерес до вивчення фізики, уважність та точність при виконанні завдань.

Обладнання: Підручник, лінійка, секундомір, нитка з тягарцем (для демонстрації маятника), презентація (за наявності).

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Хід уроку:

I. Організаційний момент (2 хв)

  • Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

II. Актуалізація опорних знань (5 хв)

  • Повторення видів механічного руху (рівномірний, нерівномірний).
  • Бесіда про приклади рухів у природі та техніці.

III. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

  • Демонстрація коливань гойдалки, маятника.
  • Постановка проблемного питання: Чим особливий цей вид руху?

IV. Вивчення нового матеріалу (15 хв)

  1. Коливальний рух:
    • Пояснення вчителя: Коливальний рух – це рух, який повторюється через певні проміжки часу.
    • Приклади коливальних рухів: коливання гілок дерев на вітрі, коливання струни музичного інструмента, коливання маятника годинника, биття серця.
  2. Характеристики коливального руху:
    • Амплітуда (A): Максимальне відхилення тіла від положення рівноваги. Вимірюється в одиницях довжини (метри, сантиметри тощо).
    • Період коливань (T): Час, за який тіло здійснює одне повне коливання. Вимірюється в секундах (с).
    • Частота коливань (ν): Кількість повних коливань за одиницю часу (1 секунду). Вимірюється в герцах (Гц).
    • Формули:
      • ν = 1/T (частота обернено пропорційна періоду)
      • T = 1/ν
  3. Маятники:
    • Пояснення: Маятник – це тіло, підвішене на нитці або стрижні, яке може вільно коливатися під дією сили тяжіння.
    • Види маятників: фізичний (будь-яке тверде тіло, що може коливатися), математичний (ідеалізована модель: матеріальна точка, підвішена на невагомій нерозтяжній нитці).
    • Демонстрація коливань маятника.

V. Первинне закріплення нового матеріалу (10 хв)

  • Приклад 1: Маятник здійснив 20 коливань за 10 секунд. Знайдіть період та частоту коливань.
    • Розв'язання:
      • Період: T = t/N = 10 с / 20 = 0,5 с
      • Частота: ν = 1/T = 1/0,5 с = 2 Гц
    • Відповідь: Період коливань 0,5 с, частота 2 Гц.
  • Приклад 2: Частота коливань крил комара 600 Гц. Знайдіть період коливань.
    • Розв'язання: T = 1/ν = 1/600 Гц ≈ 0,0017 с
    • Відповідь: Період коливань приблизно 0,0017 с.
  • Задача 3: Тіло відхилилося від положення рівноваги на 5 см. Яка амплітуда коливань?
    • Розв'язання: Амплітуда дорівнює максимальному відхиленню, отже, А = 5 см.
    • Відповідь: Амплітуда коливань 5 см.

VI. Підсумок уроку (3 хв)

  • Повторення основних понять: Що таке коливальний рух? Що таке амплітуда, період і частота коливань?
  • Фронтальне опитування: Наведіть приклади коливальних рухів.

VII. Домашнє завдання (2 хв)

  • Опрацювати відповідний параграф підручника.
  • Розв'язати задачі з підручника (за вказівкою вчителя).
  • Творче завдання (за бажанням): Знайти приклади коливальних рухів у побуті та описати їх.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
17 грудня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку