Конспект уроку: Франція в міжвоєнний період

Про матеріал
Всесвітня історія. 10 клас. Тема. Провідні держави світу в міжвоєнний період. Тема уроку: Франція в міжвоєнний період.
Перегляд файлу

Всесвітня історія 10 клас ________

Тема.  Провідні держави світу в міжвоєнний період

Тема уроку: Франція в міжвоєнний період

Цілі уроку: : охарактеризувати наслідки Першої світової війни для Франції, розкрити основні тенденції політичного та еко­номічного розвитку країни, показати осо­бливості економічної кризи у Франції; охарактеризувати процес приходу Народного фронту до влади, показати розвиток Франції у період перебу­вання при владі уряду Народного фронту, розкрити суть політики і причини поразки Народного фронту;  формувати в учнів уміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал; виховати в учнів почуття патріотизму, толерантності, по­ваги до історичного минулого.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття та терміни: виборчий блок, Фашистські ліги, Народний фронт, державне регулювання економіки, екстремізм.

Основні дати та події:

1919–1924 рр. – уряд Національного блоку при владі у Франції;

1924–1926 рр. – уряд Лівого блоку при владі у Франції;

1926–1929 рр. – уряд Національного єднання при владі у Франції;

1936–1938 рр. – уряд Народного фронту при владі у Франції.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, контурна карта, ілюстративний матеріал.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  •   називати дати, пов’язані з темою уроку;
  •   пояснювати причини та наслідки політичних криз у Франції;
  •   аналізувати передумови світової економічної кризи;
  •   описувати  політику «уряду національного порозуміння» у Франції;
  •   характеризувати реформи, які проводили французькі уряди;
  •   характеризувати діяльність уряду «Картелю лівих» сил та коаліції «Національна єдність».

ХІД УРОКУ

  1. Організаційна частина уроку

Психологічна рефлексія «Наш настрій»

Перед кожним учнем розкладені кольорові пелюстки. Пропонується узяти в руки той колір, який дітям сьогодні більше до вподоби.

Підсумки :

червоний – піднесеність;

оранжевий – радість;

зелений – спокій;

синій – сум;

фіолетовий – тривожність;

чорний – незадоволення;

білий – складно визначитись.

Учитель. Ви підсвідомо вибрали ті кольори, що відповідають вашому настрою. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує його тим, у кого він хороший, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Тестування у форматі «Так – ні».

  1.     У Першій світовій війні Велика Британія втратила понад 1 млн осіб. –
  2.     Лібералів у 1918 р. очолював Девід Ллойд Джордж. +
  3.     Напередодні виборів 1918 р. виборче право отримали всі чоловіки віком від 19 років. –
  4.     Було запроваджено обов’язкове навчання дітей до 14 років. +
  5.     Уряд Д. Ллойд Джорджа у грудні 1921 р. підписав угоду про створення незалежної ірландської держави. +
  6.     У 1921 р. уряд консерваторів очолив Стенлі Болдуїн. –
  7.     Перший в історії країни лейбористський уряд сформував Джеймс Рамсей Макдональд. +
  8.     В жовтні 1924 р. перемогу на виборах отримали консерватори. +
  9.     Протягом 1924 – 1929 рр. уряд Великої Британії очолював Стенлі Болдуїн. +
  10. Влітку 1926 р. розпочалося протистояння між власниками шахт та шахтарями. –
  11. Уряд Джеймса Рамсея Макдональда зміцнив фунт стерлінга, запровадивши його золотий стандарт. +
  12. Загальний страйк у Великій Британії було оголошено у червні 1927 р. –

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Де логіка?»

Проаналізуйте ряд зображень. Визначте,  яку подію вони ілюструють та пригадайте, яке відношення до них має Франція.

 

Картинки по запросу НімеччинаКартинки по запросу гроші пнгКартинки по запросу вугілля пнг(Рурська криза)

 

ІV. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів

V. Опрацювання нового навчального матеріалу

1. Наслідки Першої світової війни для Франції.

Учитель будує свою розповідь за матеріалом наведеної таблиці «Наслідки Першої світової війни для Франції»

План

Характеристика

Людські втрати

 

1,4 млн загиблих; 2,8 млн поранених; 600 тис. калік. Декіль­ка мільйонів людей у 1918—1919 рр. стали жертвами грипу «іспанка». Навіть після приєднання Ельзасу і Лотарингії кількість населення Франції була меншою, ніж до війни

Матеріаль­ні збитки

 

Збитки становили чверть національного багатства (200 млрд франків). Зруйновано майже 10 тис. підприємств, 900 тис. житлових будинків, 200 шахт.

Розорення сільського господарства північно-східних районів країни (2 млн га землі стали непридатними для сільськогос­подарського використання)

Територіа­льні зміни

Приєднано Ельзас і Лотарингію. Зросли колоніальні володін­ня: підмандатні території (Ліван, Сирія, Камерун, Того)

Зміни в економіці

 

Зростання питомої ваги воєнної економіки; посилилося дер­жавне втручання в економіку; за рахунок приєднання Ель­засу зросли запаси вугілля на 40 % , залізної руди – вдвічі, потужності металургії збільшилась на 75 % ; зросла концент­рація виробництва; швидко розвивалися новітні галузі виро­бництва: авіаційна, автомобільна, хімічна й електротехнічна

Соціальні зміни

Погіршення матеріального становища населення; зростання прошарків суспільства, що потребували соціального захисту (інваліди, біженці, безробітні, демобілізовані з армії тощо); зростання робітників найманої праці; скорочення кількості сільського населення; нестача робочої сили, особливо квалі­фікованої

 

  1. Політичний розвиток Франції у 1920-ті роки.

Опрацюйте матеріал підручникам складіть таблицю «Політичний розвиток Франції у 1920-ті — на початок 1930-хрр.».

Події, що

мали визначальний

вплив на пе­ребіг виборів

Партії, які здобули перемогу

на виборах і утворили пра­влячу коаліцію

Політичний блок, що знаходився при владі. Роки перебуван­ня при владі

Політична програма, яку намагалися реалізувати політичні блоки

що перемогли на виборах

 

 

 

 

 

  1. Французький фашизм.

Розповідь учителя.

Загострення економічних проблем, нездатність традиційних по­літичних партій вивести країну з кризи призвели до зростання по­пулярності фашистських (ультраправих) організацій, які виникли у Франції в 1920-х рр. Соціальною опорою фашизму були дрібні власники, люмпени, кле­рикали, частина великих фінансистів і промисловців, одержимі ідея­ми сильної влади і сильної Франції.

Фашистський рух у Франції мав суттєві відмінності: він не був єдиним; не виступав за повну ліквідацію демократичних інститутів, а лише за їх обмеження для «ворогів нації» – комуністів і соціаліс­тів. Такі особливості крилися в природі французького суспільства, якому притаманні демократизм і багатопартійність.

Фашистські організації були не класичними партіями, а воєнізо­ваними організаціями – лігами. Найбільшу фашистську лігу «Вог­няні хрести», яка об'єднувала колишніх фронтовиків, очолював пол­ковник де ля Рок. Ліга звинувачувала уряди у зраді національних інтересів Франції, у м'якому ставленні до Німеччини. Організація об'єднувала майже 350 тис. осіб. Вона влаштовувала факельні похо­ди, мітинги, вимагаючи «сильної влади». Інша організація «Аксьйон франсез» («Французька дія») мала шовіністичний і монархічний характер та об'єднувала 60 тис. осіб. її воєнізований підрозділ «королів­ські молодчики» влаштовував погроми установ лівих партій.

Прихід нацистів до влади в Німеччині підштовхнув французьких фашистів до активних дій. Приводом до їх виступу стала справа Ставиького. Цей шахрай прийняв під заставу коштовності в іспанського аристократа, який утік до Франції після революції 1931 р. в Іспанії. Згодом він замінив у коштовностях діаманти на підробні та продав їх, п коли це викрилося, заподіяв собі смерть. У процесі розслідування з'ясувалося, що Стависький чинив таке шахрайство протягом трива­лого часу під прикриттям вищих урядовців.

Цей скандал фашисти вирішили використати для критики демо­кратичного устрою і на хвилі народного невдоволення захопити вла­ду. 6 лютого 1934 р. загони фашистів пішли на штурм парламенту. Дорогою вони громили магазини, нищили машини та ін. Поліція від­крила вогонь. Під час подій 17 осіб загинуло, 2 тис. було поранено. Уряд Даладьє негайно подав у відставку. Францію крім політичної охопила й економічна криза.

Риси французького фашизму.

– Організаційна розпорошеність (існувало декілька фашистських (ультраправих) організацій).

  Фашистський рух був представлений воєнізованими лігами, а не політичними партіями, що не давало їм можливості використовувати легітимні методи приходу до влади.

– Відсутність єдиного вождя та єдиної ідеологічної основи.

– Вузька соціальна база.

Робота над формуванням понять і термінів.

Екстремізм (від лат. extremus — крайній) — прихильність у політиці й ідеології до крайніх поглядів і дій.

  1.     Уряд Народного фронту.

Робота з текстом підручника.

Опрацюйте текст підручника на с. 47 – 49 та запишіть у зошити конспект, продовжуючи речення.

  •   «Народний фронт» - це…
  •   Уряд «Народного фронту» у … очолив…
  •   У 133 прийнятих законах передбачалося…
  •   Едуард Даладьє...

Робота з документом.

Із виступу Ф. Рузвельта на закритій прес-конференції 25 вересня 1936 р.

«Уявіть на мить, що брат Гувер залишився б президентом до квітня 1936 р., продовжуючи свою політику попередніх чотирьох років, не зробив би ніяких кроків у бік соціального забезпечення або допомоги фермерам або ліквідації дитячої праці й скорочення робочого дня і введення пенсій по старості. Якби це сталося у квітні теперішнього (1936 р.) року, становище у нашій країні нагадувало б те, яке застав Блюм, прийшовши до влади. Французи впродовж 25 чи 30 років нічого не зробили в галузі соціального законодавства. Блюм приступив до здійснення його, бо отримав загальний страйк вже у перший тиждень перебування при владі. Він (загальний страйк) зажадав 40-годинний робочий тиждень... [Блюм] провів закон, який скорочував робочий день. Вони (страйкуючі) зажадали один вихідний у тиждень, що оплачується, потім вони зажадали негайно створити комісію для підготовки плану для забезпечення пристарілих. Блюм зробив все це, але чи не було це занадто пізно».

Запитання до документа.

1)   Яку оцінку реформам Народного фронту дав Ф. Рузвельт?

2)   У чому вбачає причину поразки реформ Народного фронту Ф. Рузвельт?

3)    Порівняйте реформи Народного фронту і «Новий курс» Ф. Руз­вельта.

VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Фронтальне опитування.

1)  Які наслідки Першої світової війни для Франції?

2)  Які політичні сили скористалися з перемоги у війні?

3)  Під якими гаслами вони здобули перемогу на виборах?

4)  Які   політичні   сили   змінювалися   при   владі   у   Франції у 1920-ті рр.?

5)  Чим принципово відрізнялися їх програми?

6)  Охарактеризуйте економічний розвиток країни у 1920-ті рр.?

7)  Чому криза 1930-х рр. вразила Францію пізніше, ніж інші краї­ни Америки і Європи?

8)  Який вплив на політичне життя країни мала криза?

VIІ. Підсумки уроку

Прийом «Хмаринка тегів».

Оберіть 1-2 твердження та доповніть його.

  •        На уроці я дізнався…
  •        Мене здивувало…
  •        Мені вже було відомо…
  •        Я б хотів дізнатися більше про…
  •        Мені було важко…
  •        Найлегше вдалося…

VIІІ. Домашнє завдання

  •        Опрацювати параграф підручника.
  •        Дайте відповідь на запитання «Чому у Франції вдалося перешкодити приходу фашистів до влади?»

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Щупак І.Я., Морозова Л.В.)
Додано
28 січня 2021
Переглядів
6449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку