Конспект уроку «Гайдамацький та опришківський рух на Правобережній і Західній Україні»

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із соціально – політичним та економічним становищем Правобережної та Західної України в другій половині XVIII ст.;

  • -розкрити передумови, причини розгортання гайдамацького та опришківського руху та їх наслідки;
  • -залучити учнів до вивчення біографії Олекси Довбуша, Максима Залізняка, Івана Гонтою;
  • -навчити учнів порівнювати біографічні та історичні події, встановлювати їх хронологічну послідовність;
  • -формувати навички роботи з підручником, додатковою літературою, атласами та контурними картами, аналізувати історичний матеріал та систематизувати його;
  • -виховувати повагу до історичних діячів України, патріотизм та любов до Батьківщини.
Перегляд файлу

Клас: 8

Урок № 43

Тема: «Гайдамацький та опришківський рух на Правобережній і Західній Україні»

Мета: ознайомити учнів із соціально – політичним та економічним становищем Правобережної та Західної України в другій половині XVIII ст.;

  • розкрити передумови, причини розгортання гайдамацького та опришківського руху та їх наслідки;
  • залучити учнів до вивчення біографії Олекси Довбуша, Максима Залізняка, Івана Гонтою;
  • навчити учнів порівнювати біографічні та історичні події, встановлювати їх хронологічну послідовність;
  • формувати навички роботи з підручником, додатковою літературою, атласами та контурними картами, аналізувати історичний матеріал та систематизувати його;
  • виховувати повагу до історичних діячів України, патріотизм та любов до Батьківщини.

Обладнання: підручники, атласи (в електронному вигляді  http://pidru4nik.com/publ/8_klas/istorija/atlas_istorija_ukrajini_8_klas_kartografija/116-1-0-1160),  контурні карти, портрети О. Довбуша, М. Залізняка та І. Гонти;

  • повідомлення учнів;
  • мультимедійне обладнання, презентація, уривки з історичного фільму.

Основні поняття: гайдамацький рух, опришки, Коліївщина, Барська конфедерація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок дослідження (з використанням мультимедійних технологій)

Очікувані результати: Після засвоєння матеріалу теми уроку учні зможуть:

  • показувати на карті території держав, до складу яких у другій половині XVIII ст. входили українські землі, території, охоплені національно-визвольним рухом у Правобережній Україні;
  • пояснювати причини національно-визвольного руху на Правобережній та Західній Україні;
  • пояснювати і вживати поняття й терміни: Правобережна Україна, Барська конфедерація, гайдамацький рух, Коліївщина;

давати власну оцінку історичним діячам того періоду, оцінювати позицію російської держави в різні періоди української історії.

 

Хід уроку:

Епіграф до уроку:

                                                                                            Сини мої, гайдамаки!

                                                                                           Світ широкий, воля –

 Ідіть, сини, погуляйте,

                                                                                    Пошукайте долі.

                                                                                       Сини мої невеликі,

                                                                                  Нерозумні діти.

Т. Г. Шевченко «Гайдамаки»

  1. Організаційний момент.

Доброго дня, діти! Сьогодні на уроці ми розглянемо один із найважливіших етапів у житті Правобережної та Західної України – розгортання опришківського та гайдамацького рухів. Ми з вами також ознайомимося з долею відомих ватажків Олексою Довбушем, Іваном Гонтою і Максимом Залізняком та їхньою роллю, яку вони відігравали у становленні самосвідомості Українців як нації. Але спочатку пригадаємо події  з попередніх уроків.

  1. Актуалізація опорних знань.

Мозковий штурм.

  1. Коли і за яких обставин відбувся поділ України на Лівобережну та Правобережну?
  2. Як склалася доля Правобережної України в II – й половині XVII – I пол.XVIII ст.?
  3. Які землі входили до Правобережної та Західної України на початку XVIII ст.?

Ш. Мотивація навчальної діяльності.

Доля Правобережжя та Західної України у II пол. XVII ст. склалася нещасливо. Війни вщент зруйнували і знешкодили ці землі, що колись були колискою козацтва й основним осередком Української держави.

Посилення панщини та національно – релігійних утисків на цих територіях призвели до виникнення широкого народного опору. Відсутність козацтва позбавляло народний опір організованості. Учасників народного руху називали гайдамаками та опришками.

IV. Сприймання і первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1. Соціально – політичне та економічне становище Правобережної України в II половині XVIII ст.

Розповідь вчителя.

У II половині XVIII ст. Правобережна Україна перебувала у складі Речі Посполитої. Іноземна влада  продовжувала політику соціального, національного та релігійного гніту українського народу, а саме:

  • посилився процес полонізації;
  • відбулося відновлення старих порядків;
  • заохочення населення переселятись на спустошені землі;
  • польська мова стає офіційною навіть на Київщині та Волині;
  • повернення нащадків колишніх власників земель.

Отже, посилення гніту призвело до розгортання національно – визвольного руху проти Польщі.

  1. Розгортання гайдамацького руху. Коліївщина.

Розповідь вчителя супроводжується використанням презентації «Гайдамацький рух. Коліївщина» та історичного атласу на с. 22 (Виробництво «Картографія»).

 

У Правобережній Україні виник гайдамацький рух, який спалахував три рази в 1734, 1750, 1768 роках. Учасниками були козацька голота, селяни, міщани, православне духовенство. Гайдамаки звільняли селян від влади польських панів, скасовували панщину, створювали органи селянського самоврядування. У 1768 р. на Київщині, Брацлавщині, Поділлі та Волині відбулося повстання гайдамаків, відоме під назвою «Коліївщина» (від слова «колоти») на чолі з Максимом Залізняком та Іваном Гонтою.
Побоючись поширення повстання на Лівобережжя й Запоріжжя, російські війська допомогли польській шляхті придушити повстання.

 

Словникова робота

Гайдамак – (від турец. слова «hayda» - гнати ) – самоназва народних повстанців на Правобережній Україні.

Коліївщина – (від слова «колоти») - козацько-селянське національно-визвольне повстання в Правобережній Україні 1768 і в 1769 роках. Спровоковане національним і релігійним гнітом правобережного українського населення в Речі Посполитій.

Барська конфедерація – військово – політичне об єднання польської шляхти й католицького духовенства для збереження привілеїв шляхти й протидії поступкам некатоликам у церковно – релігійному житті.

 

Робота з підручником Гупан Н. М. Історія України: підруч. для 8 кл. загальнооосвіт. навч. закл./ Н. М. Гупан, І. І. Смагін, О. І. Пометун. –Х.:ФОЛІО,2016. – 320 с.  на с. 264-268.

Робота в групах «Довідкове бюро»

Заповнити таблицю «Гайдамацький рух»

 

Приклад таблиці:

Гайдамацький рух

Боротьба народних мас проти соціального гноблення на Правобережній Україні.

Період існування

ХVІІІ ст.

Територія

Київщина, Поділля, Брацлавщина, Волинь.

 

Рушійні сили

 

Селяни, міщани, козацька біднота, православне духовенство.

Основні хвилі

 

1734-1738 – повстання Верлана.

1741-1748 – повстання Ляха, Сухого.

1768-1769 - Коліївщина

Причини поразки

 

  • повстанці не мали чіткої програми дій і належної організації;
  •  стихійність повстання, розрізненість у діях;
  • відсутність політичного досвіду у повстанців;
  • наївне сподівання повстанців на прихильне ставлення з боку росії;
  • допомога Російської імперії у придушенні гайдамацького руху

 

Колективна перевірка заповненої таблиці.

  1. Рух опришків у західноукраїнських землях.

Демонстравування відеофрагменту Олекса Довбуш (Опришківський рух).

Метод «Інтерв’ювання»

Запитання до відеофрагменту:

  1. Хто такі опришки? Де діяли повстанці?
  2. Назвіть першу згадку про опришків?
  3. Яку тактику використовували опришки?
  4. Чим можна пояснити появу такого явища, як опришки?
  5. Хто такий Олекса Довбуш

V. Узагальнення і систематизація знань.

Метод «Мої думки»

Виконання тестових питань в режимі онлайн. Кожний учень сідає за своє робоче місце за комп’ютером і використовуючи посилання на сайт https://test.izno.com.ua/tema-ukrayinski-zemli-v-drugiy-polovini-xviii-st/ виконує завдання.

VI. Підсумок уроку. (Учитель робить підсумки уроку та оцінює роботу учнів).

VII. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати параграф 37 підручника;
  2. Переглянути фільм http://moviestape.net/ukrainian/8192-oleksa-dovbush.html Олекса Довбуш (1959),режисер Віктор Іванов.

 

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
10891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку