Мета: ознайомити учнів із соціально – політичним та економічним становищем Правобережної та Західної України в другій половині XVIII ст.;
Клас: 8
Урок № 43
Тема: «Гайдамацький та опришківський рух на Правобережній і Західній Україні»
Мета: ознайомити учнів із соціально – політичним та економічним становищем Правобережної та Західної України в другій половині XVIII ст.;
Обладнання: підручники, атласи (в електронному вигляді http://pidru4nik.com/publ/8_klas/istorija/atlas_istorija_ukrajini_8_klas_kartografija/116-1-0-1160), контурні карти, портрети О. Довбуша, М. Залізняка та І. Гонти;
Основні поняття: гайдамацький рух, опришки, Коліївщина, Барська конфедерація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок дослідження (з використанням мультимедійних технологій)
Очікувані результати: Після засвоєння матеріалу теми уроку учні зможуть:
давати власну оцінку історичним діячам того періоду, оцінювати позицію російської держави в різні періоди української історії.
Хід уроку:
Епіграф до уроку:
Сини мої, гайдамаки!
Світ широкий, воля –
Ідіть, сини, погуляйте,
Пошукайте долі.
Сини мої невеликі,
Нерозумні діти.
Т. Г. Шевченко «Гайдамаки»
Доброго дня, діти! Сьогодні на уроці ми розглянемо один із найважливіших етапів у житті Правобережної та Західної України – розгортання опришківського та гайдамацького рухів. Ми з вами також ознайомимося з долею відомих ватажків Олексою Довбушем, Іваном Гонтою і Максимом Залізняком та їхньою роллю, яку вони відігравали у становленні самосвідомості Українців як нації. Але спочатку пригадаємо події з попередніх уроків.
Мозковий штурм.
Ш. Мотивація навчальної діяльності.
Доля Правобережжя та Західної України у II пол. XVII ст. склалася нещасливо. Війни вщент зруйнували і знешкодили ці землі, що колись були колискою козацтва й основним осередком Української держави.
Посилення панщини та національно – релігійних утисків на цих територіях призвели до виникнення широкого народного опору. Відсутність козацтва позбавляло народний опір організованості. Учасників народного руху називали гайдамаками та опришками.
IV. Сприймання і первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
У II половині XVIII ст. Правобережна Україна перебувала у складі Речі Посполитої. Іноземна влада продовжувала політику соціального, національного та релігійного гніту українського народу, а саме:
Отже, посилення гніту призвело до розгортання національно – визвольного руху проти Польщі.
Розповідь вчителя супроводжується використанням презентації «Гайдамацький рух. Коліївщина» та історичного атласу на с. 22 (Виробництво «Картографія»).
У Правобережній Україні виник гайдамацький рух, який спалахував три рази в 1734, 1750, 1768 роках. Учасниками були козацька голота, селяни, міщани, православне духовенство. Гайдамаки звільняли селян від влади польських панів, скасовували панщину, створювали органи селянського самоврядування. У 1768 р. на Київщині, Брацлавщині, Поділлі та Волині відбулося повстання гайдамаків, відоме під назвою «Коліївщина» (від слова «колоти») на чолі з Максимом Залізняком та Іваном Гонтою.
Побоючись поширення повстання на Лівобережжя й Запоріжжя, російські війська допомогли польській шляхті придушити повстання.
Словникова робота
Гайдамак – (від турец. слова «hayda» - гнати ) – самоназва народних повстанців на Правобережній Україні.
Коліївщина – (від слова «колоти») - козацько-селянське національно-визвольне повстання в Правобережній Україні 1768 і в 1769 роках. Спровоковане національним і релігійним гнітом правобережного українського населення в Речі Посполитій.
Барська конфедерація – військово – політичне об єднання польської шляхти й католицького духовенства для збереження привілеїв шляхти й протидії поступкам некатоликам у церковно – релігійному житті.
Робота з підручником Гупан Н. М. Історія України: підруч. для 8 кл. загальнооосвіт. навч. закл./ Н. М. Гупан, І. І. Смагін, О. І. Пометун. –Х.:ФОЛІО,2016. – 320 с. на с. 264-268.
Робота в групах «Довідкове бюро»
Заповнити таблицю «Гайдамацький рух»
Приклад таблиці:
Гайдамацький рух |
Боротьба народних мас проти соціального гноблення на Правобережній Україні. |
Період існування |
ХVІІІ ст. |
Територія |
Київщина, Поділля, Брацлавщина, Волинь.
|
Рушійні сили
|
Селяни, міщани, козацька біднота, православне духовенство. |
Основні хвилі
|
1734-1738 – повстання Верлана. 1741-1748 – повстання Ляха, Сухого. 1768-1769 - Коліївщина |
Причини поразки
|
|
Колективна перевірка заповненої таблиці.
Демонстравування відеофрагменту Олекса Довбуш (Опришківський рух).
Метод «Інтерв’ювання»
Запитання до відеофрагменту:
V. Узагальнення і систематизація знань.
Метод «Мої думки»
Виконання тестових питань в режимі онлайн. Кожний учень сідає за своє робоче місце за комп’ютером і використовуючи посилання на сайт https://test.izno.com.ua/tema-ukrayinski-zemli-v-drugiy-polovini-xviii-st/ виконує завдання.
VI. Підсумок уроку. (Учитель робить підсумки уроку та оцінює роботу учнів).
VII. Домашнє завдання.