Конспект уроку географії для 8 (9) класу з теми "Еконмічний потенціал України". У даній розробці містяться цікаві та зміствні завдяння для учнів. Матеріали можуть бути використані вчителями географії та економіки.
Урок географії
Розділ ІІІ. Господарство
Тема 2. Економічний потенціал України
9 клас
Учитель географії
Любимівської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів
Нововоронцовського району
Херсонської області
Тимошенко Л.П.
2009
Тема: Економічний потенціал України
Мета: сформувати поняття «Валовий внутрішній продукт», «Валовий
національний продукт», «Національний доход» та «Індекс розвитку
людського потенціалу» , знання про економічний потенціал України,
його складові частини та проблеми сталого розвитку. Ознайомити учнів . з основними соціально-економічними показниками України .
Розвивати вміння визначати суттєві ознаки понять «внутрішній
національний продукт», «національний доход»; називати цілі і завдання
сталого розвитку та основні показники соціально-економічного розвитку
країни; порівнювати рівень соціально-економічного розвитку України з
іншими країнами; аналізувати статистичні дані.
Виховувати почуття патріотизму та відповідальності за майбутнє
України.
Обладнання:зошити для практичних робіт, адміністративно-територіальна
карта України, політична карта світу, статистичні дані, мульти-
медійна установка, малюнки ,схеми, таблиці, діаграми, графіки.
Тип уроку: урок вивчення і первинного закріплення знань
Методи уроку: інформаційно-компютерна технологія, частково-пошуковий,
практичний методи.
Форми роботи: індивідуальна, фронтальна
Структура уроку: 1.Мотивація навчальної діяльності;
2.Вивчення нового матеріалу;
3.Первинна перевірка засвоєних знань ( за ходом вивчення
нового матеріалу);
4.Закріплення знань;
5.Домашнє завдання.
План вивчення нового матеріалу:
1.Економічний потенціал. Складові економічного
потенціалу країни.
2.Економічний потенціал України.
3.Показники соціально-економічного розвитку. Проблеми
сталого розвитку.
4.Порівняння рівнів соціально-економічного розвитку
України з іншими державами.
5.Показники якості життя.
НЕ БІЙСЯ, ЩО НЕ ЗНАЄШ –
БІЙСЯ. ЩО НЕ НАВЧИШСЯ. КИТАЙСЬКА МУДРІСТЬ.
І.Організація класу.
ІІ.«Мотивація навчальної діяльності
На земній кулі понад двісті країн. З життєвого досвіду дев’ятикласника ви знаєте, що країни як люди - одні багаті, заможні, а інші – бідні. Чи не задумувалися ви про причини цього явища? Якщо ні. То давайте це зробимо разом.
Мозковий штурм. Що могло спричинити такі значні відмінності в багатстві
країн світу (думки учнів коротко записати на дошці ).
На сьогоднішньому уроці ви довідаєтесь про національне багатство України,
тобто про її економічний потенціал, його складові частини та проблеми сталого розвитку. Ознайомитесь з показниками соціально-економічного розвитку: «Валовий внутрішній продукт», «Валовий національний продукт», «Валовий національний доход», «Індекс розвитку людського потенціалу». Навчитеся порівнювати рівень соціально-економічного розвитку України з іншими країнами, аналізувати статистичні дані.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Економічний потенціал. Складові економічного потенціалу
Розгляньте мал.1.Складові економічного потенціалу
Головне. Отже, до складу економічного потенціалу входять: природні ресурси,
виробничі, фінансові та трудові. Ресурси (у перекладі з французької мови ) – усе що може бути використане для виробництва благ.
2.Економічний потенціал України
В сучасній економіці природа виступає як основа розвитку суспільства і використовується у вигляді природних ресурсів – це земля й усе, що саме по собі зростає на ній, знаходиться в її надрах – нафта, газ, вугілля, руди, а також ресурси рік, озер, морів і океанів.
Випереджаюче завдання. «Характеристика природних ресурсів» Комп’ютерна презентація
Мал.2Схема. Класифікація природних ресурсів. Природні ресурси поділяються на дві великі групи «вичерпні» і «невичерпні». До невичерпних природних ресурсів належать енергія сонця, енергія вітру, агрокліматичні ресурси та рекреаційні, які використовуються для
відновлення здоров’я та відпочинку людей: берег моря, річки, озера, ліс, гори, сонце, повітря
Вичерпні, в свою чергу, поділяються на «поновлювані» і «непоновлювані».
До непоновлюваних природних ресурсів належать всі мінеральні ресурси:
паливні, рудні, нерудні. В групу «поновлювані ресурси» входять земельні, лісові та водні . Серед останьої групи ресурсів Україна найкраще забезпечена земельними ресурсами . Територія України становить 603,7 тис. кв. км. Це 5% всієї території Європи. Частка сільськогосподарських угідь становить 70%, а оброблюваних земель – 55%. Це є одним з найвищих показників у світі.
За запасами водних ресурсів Україна поступається більшості європейських держав, до того ж розміщені вони нерівномірно. Південні і східні території України відчувають їх гостру нестачу. Перерозподіл води здійснюється за допомогою водогонів та каналів. Недостатньо в Україні лісових ресурсів. Найкраще ними забезпечені Полісся і Карпати.
Україна має значні запаси непоновлюваних природних ресурсів. Це унікальні запаси руд та цінних нерудних матеріалів. Четверта частина світових запасів марганцевих руд зосереджена в Нікопольському басейні, залізні руди добувають
в Криворізькому та Керченському басейнах, Кременчуцькому та Білозерському залізорудних районах. У Передкарпатті знаходиться 75% світових запасів самородної сірки та єдиний в Україні басейн калійної солі. Поклади золота розвідані на Дніпропетровщині. Кіровоградщині, Одещині, Закарпатті. Кам’яне вугілля добувають в Донецькому та Львівсько-Волинському басейнах, значні поклади бурого вугілля зосереджені в Дніпровському басейні. Основні ресурси нафти і газу знаходяться в Дніпровсько-Донецькому, Карпатському. Причорноморсько-Кримському регіонах. При значних запасах мінеральної сировини важким тягарем для економіки України є нестача паливно-енергетичних ресурсів, які постачаються з Російської Федерації.
Вчитель. Природні ресурси самі по собі не забезпечать процвітання країни. Вони наче закопаний скарб із золотими монетами. Їх необхідно змусити працювати на
країну та її громадян. А для цього необхідно задіяти виробничі, фінансові та трудові ресурси (мал.1.).
Випереджаюче завдання. « Виробничі, фінансові та трудові ресурси»
Виробничі ресурси – матеріальний капітал. В перекладі з італійської – головне майно. Це всі засоби виробництва створені людиною для організації самого виробництва: виробничі будівлі, обладнання, інструменти, верстати, різноманітне устаткування, транспортні засоби. Але в цьому питанні є проблеми.
Проблема перша: в Україні є підприємства з необхідним устаткуванням, верстатами , інструментами значна частина яких не використовується через те, що підприємства не працюють на повну потужність.
Проблема друга: відчувається гостра нестача сучасного високопродуктивного обладнання, тобто те що маємо є морально застарілим і не в змозі виробляти сучасну конкурентноспроможну продукцію.
Отже ця складова економічного потенціалу України не спрацьовує на повну потужність.
Фінансові ресурси – грошовий капітал. Кошти, які належать підприємцям, або іншим власникам. Вони призначаються для організації та розширення виробництва, придбання знарядь праці, матеріалів і сировини, найму робітників і спеціалістів. Важливою умовою розвитку економіки є наявність фінансових ресурсів. Саме цих ресурсів не вистачає Україні.
Четверта складова економічного потенціалу – трудові ресурси. Це люди зі своїми здібностями, розумом, пам’яттю, знаннями, досвідом, який вони придбали
під час навчання і практичної діяльності. Без праці не можливо ні використання природних багатств, ні виробництво необхідних товарів. З розвитком виробництва зростають вимоги до кваліфікації працівників. їхнього загальноосвітнього рівня. Грамотна, культурна людина глибше усвідомлює відповідальність, більш ініціативна і вимоглива до себе. В Україні трудові ресурси складають понад 50% всього населення. Вони мають фізичні і розумові здібності, високий освітній і професійний рівень, виробничий досвід. Характерними рисами більшості українців є акуратність і обов’язковість, працьовитість і почуття власної гідності, тяжіння до особистої незалежності.
Усі ці риси говорять про якісний бік трудових ресурсів. Отже, можна сказати,
що ця складова економічного потенціалу України відповідає найвищим вимогам.
Вчитель. Україна має сприятливе географічне положення, кваліфіковані трудові ресурси, її господарство забезпечене багатьма видами природних ресурсів, але рівень життя більшості її громадян не є високим. Це означає, що її економічний потенціал не спрацьовує. Чому? ( Заслухати відповіді учнів).
Економічний потенціал можна порівняти з автомобілем. Для того щоб автомобіль перевозив вантажі і пасажирів необхідно:
1.Щоб двигун був у повному порядку;
2.Акумулятор заряджений;
3.Працювала система охолодження;
4.Рівень мастил відповідав нормі;
5.Водій був професійним
Якщо хоча б одна з цих вимог не буде виконана, автомобіль не зможе виконати запланований обсяг робіт, може взагалі не рухатись. Отже. щоб економічний потенціал України запрацював, необхідно щоб всі його складові працювали злагоджено на повну потужність, застосовувались досягнення науки і техніки, новітні технології.
Первинна перевірка засвоєних знань
1.Як ви вважаєте, чому природно-ресурсний потенціал має важливе, але не
вирішальне значення?
Продовж речення.
2.До складу економічного потенціалу входять (природні ресурси,
виробничі ресурси, фінансові ресурси, трудові ресурси ).
3.Невичерпні ресурси – це (енергія Сонця, енергія вітру. агрокліматичні
ресурси, рекреаційні).
4.Важким тягарем для економіки України є нестача ( паливно-енергетичних
ресурсів).
5.Із поновлюваних ресурсів Україна найкраще забезпечена (земельними).
6. Вугільні басейни України - ( Донецький, Львівсько- Волинський,
Дніпровський).
7.До складу виробничих ресурсів входять (виробничі приміщення,
сировина, інструменти, верстати, різноманітне обладнання).
8.Фінансові ресурси призначаються для придбання (знарядь праці,
матеріалів, сировини, для найму робітників та спеціалістів).
9. В складовій економічного потенціалу України найвищим вимогам
відповідають (трудові ) ресурси.
10.Частина продукції на світовому ринку неконкурентноспроможна,
тому що не вистачає ( сучасного обладнання ).
11.Щоб економічний потенціал запрацював, необхідно щоб запрацювали на повну потужність усі його ( складові ).
3.Показники соціально-економічного розвитку . Проблеми
сталого розвитку
Економічний потенціал, тобто національне багатство, є важливим показником економічної могутності країни, забезпеченості її майбутнього.
Для того щоб дати оцінку результатам національного виробництва тієї чи іншої країни за рік, користуються економічними показниками. Економічні показники можуть бути загальними ( валовими) і питомими ( на душу населення). У світовій економіці головними показниками виступають валовий внутрішній продукт (ВВП), валовий національний продукт (ВНП), валовий національний доход (ВНД).
Робота з підручником. (Словникова робота).
Відкрийте відповідну сторінку підручника
- Знайдіть пояснення цих понять в словниковому аркуші та в тексті
підручника: ВВП, ВНП, ВНД (І - ряд, ІІ – ряд, ІІІ – ряд ).
- Чим відрізняється ВВП від ВНП?
Головне
Валовий внутрішній продукт являє собою сукупну вартість усіх товарів і послуг, вироблених за рік у тій чи іншій країні . Від того, скільки виробили і продали товарів і послуг, залежить отриманий прибуток та відрахування до бюджету. Чим більше «заробила» країна та її громадяни, тим більше коштів вони можуть використовувати на купівлю необхідних товарів і послуг. Доведено, від ВВП залежить рівень освіти, охорони здоров’я, тривалість життя громадян даної країни.
Валовий національний продукт являє собою сукупну вартість усіх товарів і послуг вироблених національним виробником в самій країні та за її межами
Це означає , що для розрахунку ВНП, наприклад, України, необхідно враховувати
результати діяльності всіх українських фірм у самій Україні та поза її межами і не враховувати діяльність іноземних фірм в Україні. Для обчислення ВВП включають результати всіх підприємств – українських та іноземних, що розміщені на території України, і не включають українські фірми, які розміщені в інших країнах.
Валовий національний доход – це частина валового національного продукту за винятком матеріальних витрат на його виробництво
Комп’ютерна презентація. «Аналіз показників соціально-економічного розвитку України»
Мал.3. Таблиця «Показники соціально-економічного розвитку УКРАЇНИ.
2000-2006 роки»
Мал.4. Графіки «Соціально-економічного розвитку України. 2000-2006 роки»
1.Які показники занесені до таблиці?
2.Як змінюються показники ВВП? Доведіть на конкретних прикладах. (І група)
3.Як змінюються показники ВВП на одну особу? Доведіть на конкретних
прикладах. (ІІ група )
4.Як змінюються показники ВНД? Доведіть на конкретних прикладах (ІІІ група)
5.Що ми можемо дізнатися з діаграми ?
6.Спираючись на аналіз таблиці та діаграми, охарактеризуйте як змінювався
економічний потенціал України?
3.1.Проблеми сталого розвитку
З попередніх цифрових даних видно що економічний потенціал України стабільно зростає Чи можна це назвати сталим розвитком?
Сталий розвиток – розвиток, що забезпечує стабільне економічне зростання
і не допускає деградаційних змін довкілля, забезпечує потреби сучасних і майбутніх поколінь.
Термін « сталий розвиток» набув поширення після публікації доповіді «Наше загальне майбутнє», підготовленої Комісією ООН з питань довкілля та розвитку.
Весь світ стурбований негативними ситуаціями які склалися на нашій планеті: забруднення довкілля, виснаження природних ресурсів, зростання чисельності населення. Якщо це положення не виправити, то можуть статися незворотні катастрофічні наслідки на планеті Земля. Ця публікація спрямовує людство на всебічний підхід до розвитку цивілізації: економічний, соціальний, демографічний.
Економічний напрям сталого розвитку спрямовує розвиток господарства не на зростання споживання ресурсів біосфери. а на їхнє раціональне використання.
Соціальний напрям – подолання різниці в рівнях доходів і якості життя між різними країнами, соціальними групами.
Демографічний напрям – виважена демографічна політика в різних країнах (регулювання приросту в країнах з високим рівнем народжуваності, що полегшить проблеми бідності та підвищить якість життя).
(ЧАЕС, деградація земель, повені в Карпатах)
Щоб поліпшити ситуацію створена державна програма сталого розвитку України. яка охоплює всі сторони життя суспільства.
4.Порівняння соціально-економічного розвитку України з
іншими країнами
У 1970 році з метою одержання інформації для здійснення співставного аналізу
рівня розвитку й ефективності економік різних країн світу ООН було запроваджено Програму міжнародних зіставлень (ПМЗ) валового внутрішнього
продукту (ВВП). Починаючи з 1980року міжнародні зіставлення проводились за регіональним принципом один раз на декілька років. У 2005 році, вперше в історії було проведено Глобальний раунд Програми міжнародних зіставлень (ПМЗ), у якому брали участь 146 країн. Для проведення міжнародних зіставлень та одержання зіставних результатів необхідним є виконання таких умов:
- розрахунок ВВП у доларах США, зробивши перерахунок національної грошової одиниці в долари, виходячи з обмінного курсу.
- для перерахунку номінальних кінцевих витрат у реальні в рамках міжнародних зіставлень використовується паритет купівельної спроможності (ПКС), який відображає відносні ціни на товари і послуги в різних країнах світу. Тобто, для порівняння рівня життя в різних країнах показник ВВП коригується залежно від купівельної спроможності грошової одиниці.
4.1.Випереджаюче завдання. Комп’ютерна презентація. «Порівняння
соціально-економічного розвитку України з країнами СНД »
Мал..5 Таблиця. Місце України серед країн СНД за обсягом ВВП та ВВП у розрахунку на одну особу за ПКС . 2005р..
Мал.6. Діаграма. Місце України серед країн СНД за обсягом ВВП та ПКС
Мал.7. Діаграма. Місце України серед країн СНД за обсягом ВВП у розрахунку на одну особу за ПКС.
До групи країн СНД входять суверенні держави що виникли на теренах бувшого Радянського Союзу. За ВВП найбагатшими країнами серед них є Росія, Україна
та Казахстан, Це добре видно із стовпчикової діаграми. Найбільш забезпеченими країнами за ВВП у розрахунку на одну особу за ПКС є Росія – 11861 дол. США. У Казахстані цей показник становить 8699 дол. США, Білорусі – 8541, Україна – 5583. Це четверта позиція. Найбідніша країна СНД - Таджикистан – 1413 дол.
4.2.Випереджаюче завдання. Комп’ютерна презентація.
Місце України серед країн-сусідів.
Мал.8 Таблиця. Місце України серед країн-сусідів за обсягом ВВП та ВВП у розрахунку на одну особу за ПКС . 2005р..
Мал..9. Діаграма. Місце України серед країн-сусідів за обсягом ВВП за ПКС.
Мал..10 Діаграма. Місце України серед країн-сусідів за обсягом ВВП у розрахунку на одну особу за ПКС.
Країнами-сусідами на суходолі є Румунія, Молдова, Угорщина, Словаччина, Польща, Білорусь, Росія. Серед них за ВВП найбагатшою країною є Росія -1697млрд. дол. США, за нею Білорусь – 835млрд. дол., Польща – 518 млрд. дол.., а потім Україна – 263 млрд. дол.. За нею Румунія Угорщина, Словаччина.
Але за розрахунками ВВП на одну особу за ПКС більш забезпеченими країнами ніж Україна – 5583 дол. є Угорщина – 17014 дол., Словаччина – 15881 дол., Польща – 13573 дол. , Росія 11861дол., Румунія 9374 дол. та Білорусь – 8541 дол.
4.3. Географічний практикум. Зошит для практичних робіт. Практична робота 1,завдання 1, контурна карта «Україна на карті Європи» с. 4
занесіть відомості про ВВП на душу населення.
Зробіть висновки про економічну міць сусідніх країн.
Аналіз результатів глобального раунду Міжнародних зіставлень ВВП за 2005 показав:
за обсягом ВВП перша десятка країн світу виглядає таким чином
США - 12,4 трлн. дол. Велика Британія - 1,9
Китай . - 5,3 Франція - 1,9
Японія - 3,9 Росія - 1,7
Німеччина - 2,5 Італія - 1,6
Індія - 2,3 Бразілія - 1,6
- за показником ВВП на душу населення за ПКС найбільш забезпеченими країнами і територіями є:
Люксембург -70014 дол. на особу США - 41674
Катар - 68749 Сінгапур - 41478
Норвегія - 47551 Ірландія - 38058
Бруней - 47465 Макао - 37259
Кувейт - 44982 Гонконг - 35680
Найбіднішими країнами є африканські, зокрема Бурунді, Ценрально-Африканська Республіка, Демократична Республіка Конго, Ефіопія, Гамбія, Гвінея-Бісау, Ліберія, Малаві, Нігер, Зімбабве, Мозамбік.
5.Показники якості життя
Показники якості життя – це стандарти, які характеризують мінімальні соціальні норми, що гарантують гідний рівень життя.
Якість життя визначається за всіма показниками, що впливають на життя та діяльність людей. До цих показників відносять:
В Україні очікувана тривалість в разі народження в 2003-2004 р.р.- відповідно усього 68,2 роки, у тому числі чоловіків – 62,6 та жінок - 74,1 років.
- грамотність населення – 100%; в Україні - майже 100% грамотного
населення.
Ці чотири стандарти використовуються у світовій практиці співробітниками ООН
для розрахунків індексу розвитку людського потенціалу країни. Для аналізу і прогнозування соціально – політичної ситуації країні використовуються інші показники: сумарний коефіцієнт народжуваності, коефіцієнт старіння нації, співвідношення найбагатших до найбідніших осіб, частка населення яка проживає за межею бідності та інші. З 1990 року за статистикою ООН для всіх країн обчислюють індекси розвитку людського потенціалу (ІРЛП ).
Показники ІРЛП можуть мати значення від 0 до 1. Чим більшим є значення ІРЛП, тим більш високий рівень людського розвитку має країна.
Статистика ООН вважає рівень розвитку людського потенціалу низьким, якщо її ІРЛП менший за 0,500; середнім від 0,500 до 0,900; високим – більшим за 0,900.
Відповідно до ІРЛП визначається рейтингове місце країни.
5.1.Місце України за ІРЛП серед країн світу.
У 2000 році Україна посіла 76 місце за ІРЛП, у 2006 році -77 місце з результатом 0,778. Україна виділилась високим індексом освіченості й відносно низьким показником довголіття. Найбільш привабливою Україна виглядає за охопленням населення освітою, що може стати основою сталого економічного зростання. Рівень грамотності оцінений у 99,4%, загальний показник учнів у початкових, середніх і вищих навчальних закладах оцінений у 86,5%; особи, що мають вищу освіту, в загальній кількості населення у віці від 25 до 64 років становить 16%. За всіма цими показниками Україна випереджає багато країн з першої групи – з високим рівнем ІРЛП. Досить істотні відмінності в середині країни. Найвищий ІРЛП мають м. Київ, м. Севастополь, Автономна Республіка Крим, Вінницька і Полтавська області. Більш низькі показники в Сумській, Дніпропетровській, Миколаївській. Херсонській, Одеській та Кіровоградській областях.
Мал..11. Таблиця. Місце України серед країн колишнього СРСР у загальному рейтингу ІРЛП.
Серед країн колишнього СРСР найвищі рейтингові місця мають країни Балтії – Литва, Естонія, Латвія відповідно 43, 44, 45місця. Білорусь – 64, Росія – 67,
Україна – 77. Найнижчі: Узбекистан -113, Киргизстан -116, Таджикистан – 122.
У доповіді ООН про розвиток людини за 2007 рік охоплено 175 країн. З них 22
країни мають низький рівень розвитку від 156 місця до 177 –це в основному країни Африки; 85 країн мають середній рівень – від 71 до 155 місця; 70 країн мають високий рівень розвитку від 1 місця Ісландія до 70 – Бразілія. У першу десятку країн, які мають високий рівень розвитку людського потенціалу увійшли Норвегія, Австралія, Канада, які займають тривалий час провідні позиції у світі, а також Ірландія, Швеція, Швейцарія, Японія, Нідерланди, Франція. Таким чином
Україна та країни колишнього СРСР мають середній рівень розвитку.
Закріплення знань
5.2. Географічний практикум. Зошит для практичних робіт. Практична робота 1, завдання 1, контурна карта «Україна на карті Європи» с. 4
занесіть відомості про ІРЛП.
занесіть його до таблиці ( завдання 2, пункт 2)
1.Яке значення для розвитку економіки має науково-технічний потенціал країни та трудові ресурси?
2.Як ви вважаєте, чи є в України перспективи подальшого економічного зростання, підвищення соціально – економічного рівня та якості життя
населення ? Варіанти відповідей підтвердіть конкретними прикладами.
3.Люди –головна рушійна сила економіки. яка вікова група населення буде мати в майбутньому значний вплив на її розвиток?
Можна сказати так: «Відповідальність за майбутнє України бере на себе підростаюче покоління».
Домашнє завдання
опрацювати відповідний параграф та конспект.
Підсумок уроку
Використана література
1.В.І.Садкіна Усі уроки географії. 9 клас/ Харків «Видавнича
група «Основа» . 2009
2.В.Г.Мельничук, Г.О.Ковальчук, В.О. Огнев’юк Економіка. 10 клас
Київ «Навчальна книга» 2005.
3.А.Й.Сиротенко, О.Г.Стадник. Економічна та соціальна географія
України. 9 клас. Методичний посібник для вчителя. «Ранок». 2005
4.Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія.
Економіка. 6-11 класи. Київ. «Перун» Ірпінь 2005.
5.Науково-методичний журнал. Географія №5. 2008//-с.8. Стадник О.Г.
6.Науково-методичний журнал. Географія № 15-16 .2008// с.57. Голембієвська «Інформаційні комп’ютерні технології (ІКТ) у процесі навчання географії».
7. Науково-методичний журнал. Географія № 24. 2008.//с.10.
Результати глобального раунду міжнародних зіставлень валового
внутрішнього продукту за 2005рік.