Конспект уроку географії з використанням інтерактивних технологій

Про матеріал

Методична розробка уроку містить інтерактивні методи, які допоможуть учителю зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним, демократичним.

Перегляд файлу

Тема: Природні умови і ресурси Чорного моря, проблеми їх раціонального використання

Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості природних рис Чорного моря; систематизувати знання учнів про природно-ресурсний потенціал моря; продовжити  виховання екологічного світогляду учнів; впроваджувати в практику здоров`язберігаючі технології.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта України, краєвиди Чорного моря.

Тип урок: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

  1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.             АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання

  1. Столоподібні вершини зі згладженими вершинами  Кримських гір...яйли
  2. Кримські гори мають довжину...150 – 160 км.,  та ширину...50 – 60 км.
  3. Основні горотворчі процеси припадають на ....кайнозойську....еру
  4. Кримські гори  утворені трьома паралельними пасмами....Зовнішнім, Внутрішнім, Головним
  5. Найдовшою річкою Кримських гір є ... Салгир
  6. На ПБК сформувались грунти... коричневі
  7. Густі колючі зарості теплолюбних середземноморських видів рослин називаються... шибляк
  8. Вітри з гір, що дмуть весною та восени в Кримських горах... фени
  9. Корінні жителі Кримського півострова називаються... автохтони
  10. Морський порт, який був світовим центром работоргівлі... Кафа

 (Феодосія)

  1. Назвіть заповідники Кримського півострова... Кримський, Мис Мартян, Ялтинський, Карадазький, Нікітський ботанічний сад.
  2. Реліктовими  рослинними угрупованнями  Криму є ... тис ягідний, ялівець високий.
  1.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
                                       Розповідь учителя.

                               Чому Чорне море бурхливе?

Давно це було, хто знає, коли все це було…

Жив на землі казковий богатир, сили нечуваної сміливості небаченої. Мав він зброю дивну – чарівну стрілу. Але не тим стріла славилася, що була з чистого золота викована, коштовними каменями усипана, а тим, що володіла дивною властивістю. Варто було богатиреві узяти свій лук, натягнути тугу тятиву – і летіла стріла на край світу з такою швидкістю, що людське око не помічало польоту її. І там, де вона проносилася, спалахувало повітря, закипала вода, плавилася земля, гинуло все живе.

Страшна була ця зброя! На щастя, знаходилася вона в надійних руках. Богатир був хлопцем розсудливим, справедливим і вогненну стрілу без потреби в руки не брав. На інші країни він не робив замах, а на його вітчизну вороги не нападали – боялися.

Боялися і в той же час мріяли оволодіти цією смертоносною зброєю, щоб чужі землі підкорити. Та ба! Міцно беріг чарівну стрілу богатир, заховавши її глибоко в підземеллі за десятьма пудовими замками.

Багато-багато років жив на землі богатир і багато років невсипущо оберігав чудодійну стрілу. Але прийшов час розлучитися йому з життям. Задумався богатир: кому передати стрілу?

Синам-спадкоємцям? Не можна. Хоча вони воїни чесні і сміливі, але молоді і дуже вже гарячі. Не утриматися їм від спокуси випробувати силу зброї – і спалахне тоді братовбивча війна.

Кому ж ще? Чи є на землі людина, достатньо сильна і розсудлива, якій можна було б довірити стрілу, не побоюючись, що вона використає її на зло людству? Немає такої людини, не народилася ще! Не можна залишати на землі вогненну стрілу, бо злі люди, оволодівши такою зброєю, можуть підпалити мир, зруйнувати його вщент.

І вирішив богатир заховати чарівну стрілу, та так, щоб її ніхто не зміг відшукати впродовж тисячоліть. І лише тоді, коли люди, нарешті, втомляться воювати, коли навчаться цінувати і берегти мир - тоді вони знайдуть стрілу, щоб використовувати її чудодійну силу в мирній праці.

Покликав богатир синів своїх і говорить їм:

- Діти мої, я старий і важко хворий. Недовго залишилося мені жити на світі. Слухайте ж моє останнє веління: відкрийте підземелля ось цими ключами, візьміть золоту стрілу, про страшну силу якої ви чули, і киньте її посередині Чорного моря, найглибшого моря в світі.

Виконуючи волю вмираючого отця, воїни узяли чарівну стрілу і тією ж ночі відправилися в дорогу.

Чи довго йшли вони, чи коротко, тільки ось попереду показалися сині гори. Своїми високими вершинами вони підпирали блакитне, прозоре, ніби з кришталю, небо. Піднялися брати на сині гори, піднялися до блакитного неба, і поглядам їх відкрилася велична картина: далеко-далеко внизу тягнулося величезне море. Оповите вранішнім рожевим серпанком, воно ще спало. У його тихих водах відбивалася червона куля сонця, що піднімається.

Це було Чорне море.

І раптом брати відчули, що шкода їм розлучатися з дорогоцінною стрілою, і честолюбні мрії оволоділи ними.

- Послухай, брат, - обережно почав молодший, - навіщо викидати таке багатство в море? Адже це наш спадок …

- Так, - підхопив старший, - чарівна стріла по праву належить нам, і безглуздо було б так просто відмовитися від неї…

- А якби ми володіли вогненною стрілою, - продовжував молодший брат, - ми завоювали б цю красиву країну, побудували б на вершині цієї гори великий замок, узяли б собі в дружини прекрасних дівчат…

- Та що одну країну! – вигукнув старший брат. – Ми підкорили б всі країни, які знаємо і які ще не знаємо. Ми б мали багато дружин, нам покірливо підкорялися б всі. Ми стали б володарями світу…

І домовилися брати, що заховають вони стрілу в горах, а батькові , якщо до їхнього повернення не помре, скажуть, що виконали його волю.

Як домовилися, так і зробили. Залишили вони чудодійну стрілу в печері, привалили вхід величезним каменем і відправилися в зворотний шлях. Як же було їх здивування, коли, повернувшись додому, вони дізналися, що батько якимсь чином розкрив їх задум. З обуренням накинувся старий на своїх синів, звинувачуючи їх в батьківській неслухняності.

- Не буде вам мого благословення, - сказав він, - поки чудодійна стріла не ляже на дно Чорного моря.

Тоді сини, переконавшись в тому, що неможливо зберегти у себе чарівну зброю знову відправилися до берегів моря і із сумом виконали наказ.

Вогненна стріла опустилася в безодню морську. Потемніло від гніву море, закипіло, захвилювалися його тихі води.

І з тих пір не може заспокоїтися Чорне море. Ні-ні та й знову завирує воно, заклекотить, піднімаючи величезні хвилі, марно намагаючись викинути з надр своїх смертоносну зброю.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Чорне море - море між Європою і Західною Азією (проходить водна межа між Європою і Малою Азією). Сполучене протокою Босфор із Мармуровим морем. Площа 422 тис. км², найбільша глибина до 2211 м (на південь від Ялти). Нижче глибини 150 м органічне життя відсутнє (сірководень). Чорне море - важливий район транспортних перевезень: зерно, залізна руда, металопрокат, боксити, непродовольчі товари особистого вжитку. Один з найбільших курортних регіонів Євразії.

Чорне море - внутрішнє континентальне море Атлантичного океану (пов'язане з ним через протоку Босфор, Мармурове море, протоку Дарданелли, Егейське та Середземне море), знаходиться між масивом Східної Європи на півночі, Малою Азією на півдні, Кавказом на сході і Балканським півостровом на заході. Чорне море омиває береги України, Росії, Грузії, Туреччини, Болгарії і Румунії.

Практичне завдання

Скориставшись картами атласу, назвіть та нанесіть на контурну карту такі об'єкти на території України, пов'язані з Чорним морем:

  • найбільший півострів (Кримський);
  • найбільші затоки (Ягорлицька, Тендрівська, Джарилгацька, Каркінитська, Каламіцька, Феодосійська, Варненська, Бургаська, Синодська, Самсунська, Цемеська);
  • найбільші острови (Зміїний, Довгий, Джарилгач, Березань).

Комплекс вправ гімнастики для очей

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5 (повторити 4-5 разів).

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5 (повторити 4-5 разів).

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6 (повторити 1-2 рази).

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6 (повторити 4-5 разів).

Розповідь учителя

Коли ж і як утворилося Чорне море і у межах яких тектонічних структур воно розташоване?

30-40 млн років тому поряд з ним існував океан Тетіс, з якого утворилися солоні Сарматське і Міотичне та прісне Понтичне моря. У геоструктурному відношенні Чорне море належить до Середземноморського рухливого поясу, чиї тектонічні рухи продовжуються і в наш час.

Цікава деталь: глибоководна западина Чорного моря має земну кору, будова якої суттєво відрізняється від континентальної. У ній, зокрема, відсутній гранітний шар і зменшений базальтовий. Таку будову, що її називають перехідною від континентальної до океанічної, мають деякі ділянки Середземномор'я, а також морів біля східної окраїни Азії. Учені досі не дійшли спільної думки щодо чинників цього феномену.

Завдання

За допомогою карт атласу визначте, які річки впадають до Чорного моря (Дунай, Дністер, Південний Буг, Дніпро).

У зв'язку з середньоконтинентальним положенням моря клімат його переважно континентальний. Лише південне узбережжя Криму і південно-західне Кавказу захищені горами від холодних вітрів з півночі і під впливом лагідних вітрів з Чорного моря мають м'який середземноморський клімат. Великий вплив на клімат має Атлантичний океан. Взимку над ним панують переважно північно-східні вітри, що знижують температуру і спричиняють часті бурі. На північно-східному узбережжі, в околицях Новоросійська, дмуть холодні й бурхливі гірські вітри, так звана бора́. Північно частина моря має пересічну температуру січня близько -3 °C (вона винятково може знижуватися і до -30 °C). Прибережні води Чорного моря замерзають на місяць і довше, плиткі затоки, гирла рік і лимани - від 2 до 3 місяців. Південне узбережжя Криму і південно-західне Кавказу, закриті горами від північних вітрів, зберігають свої температури зимою понад 0 °C (до +6°-+8 °C). Пересічна температура липня становить на півночі +22°-+23 °C, на півдні до +24 °C. Найменша сума річних опадів припадає на північно-західне узбережжя - 300 мм, найбільша на узбіччях Кавказу - до 1500 мм.

Важливою характеристикою будь-якого моря є солоність його води, тобто вміст грамів солі в одному літрі води (промілле - %).

Завдання

Солоність Чорного моря становить 17-18% о, Середземного - 38% о, Червоного - 40% о. Поясніть, чому солоність Чорного моря майже вдвічі нижча за солоність Середземного та Червоного морів.

Розповідь учителя

Найособливішою характеристикою Чорного моря є відсутність органічного життя у водах на глибині нижче 150-200 м через шар сірководню, за винятком кількох анаеробних бактерій. Життя зосереджене головним чином в мілких водах континентального шельфу і в річкових гирлах північно-західної частини моря.

Рослинний світ представлений фітопланктоном, що складається приблизно з 350 видів одноклітинних організмів, 280 видів донних макрофітів, кількох видів трав і морських зел. Промислове значення має морське зело філофора рубенс, що покриває понад 15000 км² морського дна і нагромаджує понад 5 млн тон біомаси. На мулистих і піскових відкладах спокійних заток росте морська трава зостера, багата на колонії риб.

Тваринний світ Чорного моря бідний на види порівняно з середземноморською фауною (2-6 тис. видів). Фауна море нараховує близько 350 видів найпростіших тварин, 650 видів ракових, понад 200 видів м'якунів, близько 160 видів риб і 4 ссавців (тюлень монарх і три види дельфінів). Ссавці і риби мають промислове значення. Рибальство дає великі улови осетрових, скумбрії, сарделі, оселедців, шпротів, хамси й ін.

Головними ресурсами моря є:

  • транспортні (перевозки водою найдешевші),
  • біологічні (риба, молюски, водорості тощо),
  • мінерально-сировинні (на шельфі Чорного моря розвідані промислові запаси нафти і природного газу, у воді є залізо, срібло, мідь, сіль та інші речовини; лікувальне значення мають грязі чорноморських лиманів),
  • енергетичні (робота припливів та відпливів),
  • рекреаційні.

Корисні кліматичні умови, наявність піщаних пляжів, краєвиди кримського південного узбережжя, а також згадані лікувальні грязі є причиною, чому чорноморське узбережжя є найважливішим курортним, відпочинковим і туристичним регіоном України. На берегах Чорного моря відпочивають щороку 10-12 млн осіб. Особливо важливі смуги для курортного господарства: Південне узбережжя Криму з центром у Ялті, Одеський курортний район, район Евпаторії в Криму і Кавказьке узбережжя Росії, піщані пляжі Болгарії.

Екологічний стан Чорного моря в цілому несприятливий.

Серед основних чинників, що порушують рівновагу в екологічній системі моря можна виділити:

  • сильне забруднення річок, що впадають у море, особливо стоки з полів, що містять мінеральні добрива, особливо нітрати і фосфати; це спричиняє бурхливе зростання фітопланктону («цвітіння» моря - інтенсивний розвиток синьо-зелених водоростей), зменшення прозорості вод і загибель багатоклітинних водоростей;
  • забруднення вод нафтою і нафтопродуктами (найзабрудненішими районами є західна частина моря, на яку доводиться найбільший об'єм танкерних перевезень, а також акваторії портів); це приводить до загибелі морських тварин і забруднення атмосфери за рахунок випаровування нафти і нафтопродуктів з поверхні води;
  • забруднення вод моря відходами людської життєдіяльності - скидання неочищених або недостатньо очищених стічних вод тощо;
  • масовий вилов риби і заборонене, але використовуване, донне тралення, що знищує донні біоценози;
  • зміна складу флори і фауни водного світу під впливом антропогенних чинників (зокрема, витіснення корінних видів екзотичними, такими, що з'являються в результаті дії людини); так, наприклад, за оцінками фахівців з Одеського відділення ЮГНИРО, тільки за одне десятиліття (з 1976 по 1987 рік) поголів'я чорноморської афаліни скоротилося з 56 тисяч до 7 тисяч особин.

V. Закріплення нових знань і умінь учнів

Прийом "Мікрофон"

 Яке географічне положення Чорного моря?

 Якими чинниками зумовлений клімат Чорного моря?

  Чому з плином часу зростає солоність Чорного моря?

 Які основні природні ресурси Чорного моря?

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Прийом "Роблю висновок"

Учні разом з вчителем узагальнюють матеріал уроку:

  • географічне положення Чорного моря обумовлює його рекреаційне та транспортне значення;
  • кліматичні умови Чорного моря роблять його однією з провідних рекреаційних зон України;
  • природні ресурси Чорного моря потребують систематичної та різнобічної охорони.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
1026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку