Тема: Громадяни України . Права і обов’язки громадян.
Мета: познайомити учнів з поняттями : «громадянин», «права громадян», «обов’язки школярів»; вчити застосовувати права та обов’язки в повсякденному житті;
формувати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, в доступній ігровій формі ознайомити з поняттями « право дитини» згідно з Конвенцією ООН і Конституцією України;
розвивати культуру мовлення; вміння аналізувати; розвивати творчі здібності дітей;
виховувати любов до Батьківщини; правову грамотність; повагу до людей и до себе, почуття гідності, відчуття своєї національної приналежності, розуміння того, що людина живе в багатовимірному світі й повинна вміти користуватися своїми правами.
Тип уроку : урок – гра, відкриття нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу.
1.Реклама уроку
Дитя моє! Права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевне знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять,
Порадь і друзям прочитати,
Хай прочитають тато й мама -
Закони всі повинні знать!
2. Психоформула
3.Гра «Передай по колу посмішку»
Діти повертаються обличчям один до одного і передають посмішку.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо усім:
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались - чудово!
1. Коли все у тебе гарно,
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітаєш,
На обличчі її маєш.
Посміхаються вуста.
Що це? Відповідь проста.(УСМІШКА)
2. В ньому сторінок багато,
Там і будні, там і свята.
Він події позначає,
Історичні дати знає,
Та рахує залюбки
Тижні, місяці, роки.(КАЛЕНДАР)
3. Ось стоїть біленька хата –
Там твої матуся й тато,
Твої сестри та брати
І, звичайно, там є ти.
Ще бабусі, дідусі,
Зібралися геть усі!
Бути в кожного повинна
Дружня та міцна _ _!(РОДИНА)
4. Рідну мову я вивчаю,
З літер вже слова складаю.
Помічниця ось моя –
Букви в ній від А до Я
Стали лагідно в рядки.
Що це, знають малюки?(ЇЖА)
5. І вареники в сметані,
І крученики духмяні,
Сало, терте з часником,
Борщ червоний з буряком.
Одним словом як назвати,
Щоб гостей почастувати?
6. Вони смачненькі та чорненькі,
У ґрунт попали навесні,
Тепер із них у полі зріють
Яскраві соняхи рясні.
А згодом буде і олія
Прозора, жовта, запашна.
Їх можна з друзями лузати.
Про що ця загадка, хто зна? (НАСІННЯ)
7. Цей фахівець нам розказав
Про долі націй та держав,
Де наші пращури жили,
Які в них звичаї були?
Які одежа, посуд, хата,
Та ще цікавого багато.
Розкопки буде він вести,
Щоб нам минуле довести.(АРХЕОЛОГ)
У смішка
К алендар
Р одина
А бетка
Ї жа
Н асіння
А рхеолог
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Вправа з м’ячем (УСНІ ВІДПОВІДІ)
- Що для кожного із вас означає слово « Україна»?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Вивчення нового .
1.Бесіда.
- Скажіть, громадянами якої країни ми є?
- Наша Держава надає нам права. Хто з вас знає, як називається документ, в якому прописані наші права? ( Конституція України).
- Слово « конституція» в перекладі з латинської означає « встановлення». Як громадяни України ми маємо права, які нам гарантовані Конституцією України.
Як ви вважаєте, а діти мають права?
2.Вправа «Асоціативний кущ» (ЯКІ ПРАВА МАЄ ДИТИНА)
3. Розповідь вчителя
Ви відповідальні за свої вчинки самі. Сьогодні ми розмовляємо не тільки про права, але й про обов’язки, так як обов’язків без прав не буває. Як ви гадаєте, що таке обов’язок?
Обов’язок – це те, що входить до кола обов’язкових дій, вчинків людини згідно закону, вимогам суспільства, бажаннями самої людини.
Фізкульт. хвилинка
Вчитель зачитує перелік прав та обов’язків, а учні, коли почують обов’язок – плескають у долоні, а коли право – крокують на місці.
- Берегти книги;
- дотримуватися правил дорожнього руху;
- лікуватися;
- старанно вчитися;
- навчатися;
- ігри, відпочинок, розваги;
- піклуватися про життя, здоров’я;
- користуватися бібліотекою, спортзалом;
- допомагати рідним;
- охороняти природу;
- дотримуватися правил поведінки.
4. Інтерактивна вправа « Жовто-блакитний килимок » (КОЛЕКТИВНО)
- Ви знаєте, що права і обов’язки пов’язані між собою.
Завдання 1.
Групам пропонуються для вивчення зрозумілі для них статті Конституції, які записано на окремих картках блакитного кольору.
Стаття 14. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Стаття 27. Кожна людина має невід'ємне право на життя.
Стаття 34. Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.
Стаття 47. Кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду.
Стаття 49. Кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу. Держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту.
Стаття 53. Кожен має право на освіту.
(Учні ознайомлюються із статтями Конституції, обговорюють їх зміст, закріплюють по черзі картку із статтею на великий аркуш паперу.)
Завдання 2.
На картках жовтого кольору записані обов’язки громадян, які співвідносяться з вже закріпленими на папері правами. Учням треба розв’язати проблемну ситуацію: знайти зв’язок між парами «право – обов’язок» і закріпити відповідно картки на аркуші, чергуючи їх.
1.Кожен громадянин зобов’язаний не заподіяти шкоду природі
2.Обов’язок держави – захищати життя людини.
3.Поширювти інформацію треба без шкоди для інших людей.
4. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.
5.Обов’язок кожного громадянина – берегти своє здоров’я, вести здоровий спосіб життя.
6. Загальна середня освіта є обов’язковою для кожного громадянина.
В обговоренні приймають участь всі учні. Дібравши відповідні пари, вони доходять висновку, що права і обов’язки пов’язані між собою – без обов’язків немає прав.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з підручником
Учні відповідають на питання підручника
Поняття «громадянин» та «патріот»
Отже:
- громадянин – це особа, що належить до постійного населення якої – небудь держави, користується її правами і виконує обов’язки, встановлені законами цієї держави.
– патріот – це той, хто любить свою Батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги.
Зараз ми здійснимо подорож по казкам.
Визначити, які права були порушені.
3.Вправа з медіаграмотності «Вірогідність інформації»
Об’єднайте учнів у групи і роздайте їм допоміжний матеріал – рисунок з символами осіб та медіа. Під кожним малюнком є місце, на якому потрібно розставити зірочки – оцінити вірогідність інформації.
VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.
1