Мета.З’ясувати значення водойм рідного краю у житті людини. Виробляти вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки. Виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до водойм, прищеплювати любов до всього живого, інтерес до природи.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, аркуші для
малюнків, карта України, ілюстративний матеріал,рюкзак,малюнки риб.
Тип уроку: урок- подорож
Ключові компетентності вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
загально мовленнєві вміння і навички:
- міркує взаємопов’язаними судженнями;
загально пізнавальні вміння:
- робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
контрольно-оцінні вміння:
- висловлює оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
інформаційно-комунікативна:
- розрізняє різні види водойм показує їх на карті;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
- працює індивідуально та в групі.
Хід уроку
І. Організаційна частина
До нас на урок завітали гості.
Гостей ми завжди зустрічаємо усмішкою
Привітайтесь: “Добрий день!”
Ранкова зустріч
Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Клас наш радо вас вітає!
Настрій кожен гарний має?
Станьмо разом в дружне коло!
Привітай нас, рідна школо!
Діти стають в коло і разом з учителем говорять привітання.
Погляньте у віконечко. (Діти протягують руку).
Чомусь сховалось сонечко. (Знизують плечима).
А ми засвітимо сонечко. (Показують на себе).
Таке велике сонечко. (Руки в сторони).
Таке веселе сонечко. (Посміхаються один одному).
Я – сонечко! (Показують на себе).
Ти – сонечко! (Показують один на одного).
Ми – сонечка! (Беруться за руки).
Ми – світимося всі!
- Привітаймо Сонечко! (говорить вчитель)
- Здрастуй дороге! (говорять діти)
- Привітаймо Квіточку! (говорить вчитель)
- Хай вона росте! (говорять діти)
- Привітаймо Дощик! (говорить вчитель)
- Лийся мов з відра! (говорять діти)
- Привітаймо друзів всіх! (говорить вчитель)
- Зичимо добра! (говорять діти)
Діти вітаються по колу, звертаються один до одного на ім’я і торкаються долоньками,ліктями,носиками.
– Доброго ранку, Альбінко!. Мені дуже приємно тебе бачити.
Вчитель: Я дуже рада всіх вас бачити та бажаю вам гарного настрою, цікавих уроків і справ на сьогоднішній день. А зараз давайте покажемо який у нас сьогодні настрій.
Щоденні новини
А тепер давайте налаштуємося на роботу:
-Ви найкращі! (говорить вчитель)
-Ми найкращі! (говорять діти)
-Ви активні! (говорить вчитель)
-Ми активні! (говорять діти)
-Ви розумні! (говорить вчитель)
-Ми розумні! ( говорять діти)
-Ви винахідливі! (говорить вчитель)
-Ми винахідливі! (говорять діти)
-Я люблю вас! (говорить вчитель)
-Ми любимо вас! (говорять діти)
Вправа «Вільний мікрофон»
-Діти, чому нашу Землю називають «голубою планетою» ?(За кількістю води.)
-Ким ви були на протязі кількох уроків?
Так, діти, ми були дослідниками й досліджували властивості води.
Вправа «Асоціативний кущ»
Які асоціації у вас виникають зі словом вода?
відпочинок життя
прозора краплина
джерело море
озеро ріка
болото ставок
канали
II Основна частина.
Сьогодні у нас буде незвичайний урок - туристична мандрівка просторами рідного краю.
Діти,нам сьогодні пощастило. До нас завітала на урок справжня чарівниця. Та вона з’явиться знову за умови, якщо ви розгадаєте ребус.
,,,, Й ,,
Так, діти, це звичайна вода – справжній дар природи. – У чому ж чари води? З давніх - давен люди мріяли про безсмертя. А мандрівники шукали еліксир життя. Та вони не здогадувались, що ним виявиться звичайна вода. Адже без води – життя на Землі неможливе: в’яне квітка, страждає звір, замовкає птиця. Усе живе потребує води. Кожна її краплина є дорогоцінним скарбом природи.
Наша чарівниця - вода володіє багатьма скарбами.
-А ви знаєте, де вона переховує свої скарби?
Допоможе вам наступне завдання.
2. Знайдіть зайве слово.
Річка, гора, море, озеро, струмок, ставок, океан.
(гора)
- Доведіть свою думку. ( Всі слова пов’язані з водою, крім, слова – гора)
- Ось де переховує свої скарби наша чарівниця.
- Як можна одним словом об’єднати всі ці слова? Прочитайте слово на цифрами.
(водойми)
Що ми називаємо рідним краєм,як ви думаєте?
Наша держава – Україна. Частина великої України – це наш рідний край. А називається він – Миколаївщина.
Що для вас значить – «рідний край»?
- Місце, де ми народилися.
- Місце, де ми проживаємо.
- Місце, де живуть батьки.
- Місце, де живуть друзі.
Сьогодні ми будемо із Золотою рибкою подорожувати водоймами рідного краю.
А що беруть туристи в похід? (Рюкзачок) Що покладемо в рюкзак, щоб подорож наша була захоплюючою?(Увагу, гарну дисципліну, активність, розум, старанність.)
Правила нашого класу
Тож часу не гаймо,
У мандрівку вирушаймо!
Отож, увага, наш маршрут!
Почнемо наш маршрут (Слайд 7)
I. Зі станції «Мобільний синоптик».
II. Потратимо на зупинку Загадкова.
ІІІ. Перейдемо місток Спостережень.
ІV. Галявина Відпочинку.
V. Потрапимо на острів скарбів.
VI. Послухаємо хвилинку-цікавинку.
VII. Потрапимо на станцію «Голубий патруль».
VIII. Станція » Фішбоун»
IX .Підведення підсумків.
X. Сюрприз
Станція «Мобільний синоптик»
Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
«Хвилинка спостережень»
Подивіться у віконечко і закресліть в картках все зайве, що не відповідає погоді:
Туман вітер хмарно сонячно похмуро дощ
Іній холодно тепло ясно мороз град сніг
Зупинка «Загадкова»
Золота рибка привела нас на зупинку «Загадкова». Відгадати їх треба за допомогою ЛЕГО
1) З – під землі біжить водичка,
Але це не озерце,
Не струмочок і не річка,
А цілюще …(джерельце)
Підземні води очищуються і виходять на поверхню, утворюючи джерело. Джерельна вода дуже чиста і смачна. У народі її називають живою.
2)Синя стрічечка блищить
Щось тихенько гомонить,
І біжить собі, біжить
Не зупиниться й на мить. ( Річка )
Річок в Україні є багато. Кожна річка починається з джерела. Маленькі струмочки зливаються в річки. Яка найбільша річка в Україні? Які річки є в нашому краї? (Дніпро,Південний Буг,Інгул.)
3) Посеред поля лежить дзеркало
Скло блакитне,
Рама зелена(Озеро)
Озеро створила природа, а ставок – людина. Блакитними перлинами, синіми очима Землі називають озера. Вони бувають різної форми: округлої, продовгуватої, у вигляді серпика. Найбільше озеро в Україні-Ялпуг, найглибше - Світязь. Світязь, Синевір, Ялпуг, Сиваш. В Україні налічується понад 3000 озер.
4) Шириною широке,
Глибиною глибоке
День ініч об берег б ється
А вода з нього не п ється
Бо вона не смачна,
А солона та гірка. (Море)
Море-це частина океану, яка заходить у сушу. Які моря в Україні?
Якою назвою можна об’єднати ці слова? (Вода, водойми) Яких з цих водойм немає в нашому краї? (Моря, озера)Яких найбільше? Яка з цих водойм найменша, а яка – найбільша?
5) Не море, не земля,
Човни не плавають,
І ходити не можна.(Болото)
6) Серед села корито,водою налите.(Ставок)
66 років назад рили яму,для того щоб будувати вулицю Космонавтів,тобто брали глину. Вже потім заповнили водою. Коли у нас був колгосп-це 30 років назад береги ставка укріпили. Був створений справжній ставок.
Місток спостережень
Ми із Золотою рибкою потрапили на місток спостережень. Розгляньте малюнок. Яке значення в природі та в житті людини мають водойми?
Водойма - це місце відпочинку людей.
Водойма – це будинок для рослин і тварин.
Водойма – це вода для питва і приготування їжі.
Водойма – це вода для господарських потреб.
Водойма – це місце для риболовлі.
Хвилинка Відпочинку
«Острів скарбів». Робота в парах
Водойми - це не просто вода. Це дім, у якому мешкають різні незвичайні істоти. Золота Рибка приготувала для вас гру «Знайди скарб». Попрацюйте у парі і знайдіть сховані скарби природи - тварин водойм. Треба розшифрувати назву риби і «відпустити» в «річку» або «море» ,відповідно до того ,де вона проживає.
Криптограми
укащ,арська,порок,скаріт,куала,баклама.
Робота з картками.
Встановіть відповідність між фотоілюстраціями водойм та їхніми назвами:
А В Б
1 море 2 річка 3 озеро
Гра «Складанка». Скласти прислів’я і приказки зі слів деформованого речення. Пояснити їх зміст.
Як, здоровий, вода, будь. (Будь здоровий, як вода.)
Там, вода, і , верба, де. (Де вода, там і верба.)
Крім, сполоще, слова, все, лихого, вода. (Вода все сполоще, крім лихого слова.
Хвилинка – цікавинка (про незвичайних жителів водойм)
Запрошую на станцію «Хвилинка –цікавинка». Незвичайні жителі живуть у водоймах. Послухаємо про них.
Ці комахи живуть на поверхні водойм. Їх лапки змазані жироподібною речовиною і зовсім не намочуються водою, тому вони спокійно ковзають по поверхні води. Вони – хижаки. Живляться тваринами, комахами, що падають на поверхню води. Висмоктують свою здобич за допомогою хоботка. Хто це?(Водомірка)
Ці птахи також жителі водойм. Розмах їх крил досягає двох метрів, що дозволяє їм долати тисячі кілометрів при перельотах у теплі краї. Вони тримаються однією парою до кінця життя. Якщо самець чи самиця помирає, інший не шукає пари вдруге.(Лебідь)
Ця риба - одна з найбільших прісноводних риб на планеті та найбільша прісноводна риба в Україні. Довжина тіла може сягати 5 м, вага — 100 кг, живе до 100 років. Вона - хижак: полює на риб, інколи на птахів і звірів. Це прекрасний санітар водойм: він з'їдає хворих і ослаблих риб. Хто це?( Сом).В якій воді можуть жити ці тварини?
Станція «Блакитний патруль»
Джерела, струмочки, озера, ставки, річки потребують захисту. Адже, якщо про них не дбати, то вони швидко можуть перетворитися на болото. А болото – ніколи не стане вже озером чи річкою. - Як саме потрібно дбати про водойми? - Є 2 сигнали. Ви знаєте, що червоний колір забороняє, зелений – дозволяє.
-Водойми потребують охорони.(Зелений)
-Чиста вода потрібна тільки людям.(Червоний.)
-Водойма приховує небезпеку.
-Люди завдають шкоди водоймам і їх мешканцям.(Червоний)
Якщо люди будуть дбайливо ставитись до річок, озер, то ніколи не трапиться ось така ситуація.
Використання методу «Мозковий штурм»
На березі річки сидять троє рибалок. Засмикався поплавець у одного з них. Смикнув він вудку і виловив – старий черевик.
Засмикався поплавець у другого – і виловив він коробку з - під соку.
Третій рибалка виловив маленьку рибку і вирішив її відпустити. Але рибка заговорила людським голосом: « Не відпускай мене в річку! Краще кинь мене в акваріум з чистою водою! Силоньки більше немає жити в річці.
Стратегія»Фішбоун»
Робота в групі
На верхніх кісточках – причини, а на нижніх – певні наслідки(факти) Завжди: у голові – тема або проблемне питання, на хвості – висновок.
Проблема: Забруднення водойм
Причини:
– викиди з підприємств
Наслідки:
Висновок:
У нашій країні прийняті закони про охорону природи, які забороняють спускати у водойми забруднену на підприємствах воду, мити машини біля водойм, оскільки у воду потрапить бензин або машинне масло.
Правила дбайливого ставлення до водойм
1) Оберігати тварин і рослини.
2) Не викидати сміття у водойми і не залишати його на березі.
3) Стежити за чистотою води, розчищати джерела і струмки.
— Розкажіть про своє улюблене місце відпочинку на березі водойми. Чи знаєте ви, як правильно поводитися біля води?
— Пам’ятайте, що взимку ставки, річки покриваються льодом. Не грайте на незміцнілому льоду. Будьте обережними!
— Пам’ятайте, що значення водойм велике. Без води не можуть існувати ані людина, ані рослини, ані тварини.
III Підведення підсумків. Рефлексія
Стратегія «Ромашка Блума»
Просте. Що належить до водойм?
Уточнююче. Я можу помилитися,але здається,водойма- це вода з крану.
Інтерпретація. Назвіть 5 водойм.
Творче. Чи хотіли б ви більше дізнатися про водойми?
Оціночне. Чи потрібні водойми в рідному краї?
Практичне. Де ви найчастіше відпочиваєте?
-Що маємо цінувати?
-Що найбільше сподобалось?
— Михайло Пришвін сказав: «Охороняти природу означає охороняти свою Батьківщину». І ми повинні любити свій край, свою Батьківщину, берегти й охороняти її.
«Сюрприз»- учням
Ми з вами недарма брали у подорож рюкзачок. Він приготував вам сюрпризи.
Швидко спливають хвилини - от і прощатись пора.
Я на прощання всім зичу щастя, здоров’я, добра.
1