29 червня о 18:00Вебінар: Практика вдумливого читання: поради для роботи в початковій школі (і не тільки)

Конспект уроку : "Грунт. Досліди з грунтом"

Про матеріал
Конспект уроку з я досліджую світ "Грунт. Досліди з грунтом" за підручником Андрусенко й1 частина 3 клас.
Перегляд файлу

 

                                        Тема. Ґрунт.

Мета:

  • формування предметних компетентностей:

формувати поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту; розвивати спостережливість, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи;

  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися, комунікативної, здоров’язбережувальної, соціальної.

Обладнання: таблиця «Ґрунт», таблиця із зображенням розрізу ґрунту, ілюстративний матеріал, демонстраційний матеріал для проведення дослідів, мультимедыйний супровід.

Матеріал до уроку. Ґрунт, пісок, каміння, глина, спиртіка, емкість для проведення дослідів, таблиці, катки до теми уроку (підручник с.43- 46) .

Перебіг уроку

І. Привітання.

Доброго ранку – сонце привітне!

Доброго ранку – небо блакитне!

Доброго ранку -  в небі  пташки!

Доброго ранку – зелені дубки!

Доброго ранку – люди привітні!

Ми всім бажаєм щоб посмішки квітли.

                                          СЛАЙД 1

ІІ. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування на урок

  • Діти, я рада вас вітати на уроці я досліджую світ. Сьогодні особливий урок – до нас завітали гості. Тож посміхніться гостям, один одному, мені. Бажаю всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.
  • А працювати будемо під таким девізом:

 

Будем ми трудитись гарно,

Не мине хвилинки марно.

Самоналаштування

Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

- Я   зможу сьогодні добре працювати на уроці.

- Я особистість творча.

- Я бажаю успіхів собі та однокласникам.

 

— Пропоную вам сьогодні здійснити подорож рідним краєм. Допоможуть нам подорожувати спеціалісти з різних галузей знань.

Давайте познайомимося з ним.

Синоптик

Кіберполіція

Геологи

Екологи

 

Перше слово надамо синоптику.

                                      СЛАЙД 2

ІІ. Фенеологічне спостереження. Прогноз синоптика.

 

Синоптик.   Гідрометцентр 3-В класу інформує.

Сьогодні середа 18 листопада. Останній місяць осені. День сьогодні ясний, температура повітря _____ . Вітер ________. Вранці  опадів не було.

                                     СЛАЙД 3

Вправа «Комплімент природі»

Вчитель.

  • Які зміни відбулися у рослинному світі ?
  • Як тварини готуються до зими?
  • Як ми люди можемо допомогти рослинам і тваринам восени?
  • Наша кіберполіція чи то оскаржить, чи то підтвердить достовірність наданих  фактів.

Кіберполіція. Так, погода на сайті sinoptik.ua співпадає з даними нашого синоптика. Відмінностей немає.

Вчитель. Запишіть свої висновки в лист дослідника.

 

 

                                         СЛАЙД 4

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Якщо твердження правильне підійміть зелену цеглинку лего в гору, а як ні то червону.

  1. Гірські породи створила людина.
  2. Більшість гірських порід на Землі перебувають у рідкому стані.
  3. Газоподібна гірська порода – це нафта.
  4. Корисні копалини належать до живої природи.
  5. Корисні копалини не відновлюються, тому потрібно економно і бережно використовувати їх.

Вчитель: Діти, який висновок можна зробити. Закінчіть речення

Корисні копалини – це…

Гірські породи – це…

Якими бувають корисні копалини?[рідкі, тверді, газоподібні]

Гірські породи – це природні тіла, які знаходяться в глибинах землі та її поверхні.

Корисні копалини – це усі гірські породи, які використовують і добувають із землі.

  1. Гра «Шукаю родовища»

Родовища - це місця, де залягає багато корисних копалин.

Запрошуємо геологів до пошуків корисних копалин.

Перед вами ящик в якому знаходяться корисні копалини геологи по черзі дістають корисну копалину називають її та характеризують яка вона рідка, тверда, газоподібна, який має колір, де добувають дану корисну копалену. Якщо дитина дала правильну відповідь то кладе корисну копалину собі в мішок.

                                            СЛАЙД 5

ІV. Мотивація пізнавальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

  • Бесіда
  • Сьогодні до нас на урок завітав ще один гість – пан Кріт. Приніс він для нас мішечок. У моїх долонях, діти, зерно.
  • Як ви гадаєте, куди треба кинути зерно, щоб із нього виросла рослина?
  • Можливо, в асфальт? Вам стало смішно.
  • Дійсно, щоб виросла рослина, потрібна земля.
  • Тлумачення слова «земля».
  • Слово «земля» - багатозначне. Це назва нашої планети, на якій ми живемо. Це суходіл, як протиставлення водному і повітряному просторові. Земля – це країна, держава і взагалі якась велика територія.
  • Але сьогодні ми будемо говорити про землю, на якій усе росте, про землю-матінку – нашу годувальницю.

                                       СЛАЙД 6

  • Розгляньте і розгадайте ребус. У ньому зашифрована тема нашого уроку.

Без названия

  • Сьогодні на уроці за допомогою дослідів ми дізнаємось, з чого складається ґрунт. Ці знання знадобляться вам у повсякденному житті та при вивчені географії в старших класах.

                                     СЛАЙД 7

V. Вивчення нового матеріалу.

1)Розповідь учителя.

  • Земля прекрасна в різні пори року: і взимку, і влітку, і восени, і весною. Людина використовує родючі землі для вирощування рослин. А ґрунт можна порівняти з тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. Але без цієї плівки не було б на суші ні рослин, ні тварин, ні людей.

                                       СЛАЙД 8

Метод фантастичної проблеми.

  • Уявіть, що ґрунту раптом не стало. Чи змогли б жити на Землі люди?
  • Ось чому народна мудрість говорить: «Ґрунт – дорожчий за золото». Бо без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту – ні.

2)Робота з підручником с. 43 – 45

  • Розгляньте таблицю. Ви бачите кілька шарів землі, різних за кольором і товщиною. Верхній шар темного кольору – це ґрунт. Під ним залягає світлий шар – пісок. Потім – глина. Ще нижче – каміння. Верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини називається ґрунтом.

                                 СЛАЙД

Отже, попрацювавши з підручником, які висновки можна зробити.

  • Грунт – це….
  • Назвіть шари з яких складається  грунту. Чим вони відрізняються?
  • Чому ґрунт має темний колір?
  • Так, бо основна частина ґрунту – перегній. Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, утворюючи перегній. А він чорного кольору. Тому і ґрунт від нього набуває темного забарвлення. Сам перегній містить поживні речовини, необхідні для росту і розвитку рослин.
  • Запишіть свої висновки у листок дослідника.

 

                                                СЛАЙД 10

                      РУХАНКА «ДОБРИЙ РАНОК, УКРАЇНО»

 3. Практична робота. Досліджую склад грунту.

  • Уявіть, що ми в «Дослідницькій мікролабораторії». Будемо виконувати завдання, а результати фіксувати у «Листі дослідження»

                                                   СЛАЙД 12

Дослід 1. У склянку з водою вкинемо грудочку ґрунту. Що спостерігаєте? (Йдуть бульбашки). Поміркуйте, чому у склянці з водою з’явилися бульбашки?Який висновок можна зробити? (У ґрунті є повітря).

Дослід 2. Нагріємо на вогні ґрунт. Потримаємо над ним холодне скло. Що спостерігаємо? (На склі з’явилися краплини води). Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить вода).

Дослід 3. Продовжимо нагрівати ґрунт. Що спостерігаєте? (Видно димок і чути специфічний запах паленого перегною). Порівняйте колір ґрунту до прожарювання і після нього. Як він змінився? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить перегній).

Перегній – це частина грунту, що утворюється в результаті розкладання рослинних і тваринних решток.

Дослід 4. Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Залишимо склянку з ґрунтом і водою на деякий час. Що спостерігаєте? (Вода відстоялася і стала прозорою). Що осіло на дно? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить пісок і глина).

Висновок (за дослідами)

  • Завдання у «Дослідницькій мікролабораторії» виконали. У «Листі дослідження» записані результати досліджень.

4)Хвилинка-цікавинка «Чи знаєте ви, що?..»

Запрошуємо наших журналістів.

Еколог 1. Ґрунт утворюється століттями. Один сантиметр ґрунту природа накопичує за 250-300 років.

Еколог 2. 5 грудня кожного року святкують Всесвітній день ґрунту. Цей день ініціювали учасники Міжнародного конгресу в місті Бангкок (Таїланд).

Еколог 3.  Грунт, по суті, є природною лабораторією по переробці залишків тваринного і рослинного світів. При цьому його родючість тільки посилюється, а утворені мінеральні речовини живлять інші рослини.

Еколог 4. Грунт є найбільш сприятливим середовищем для  існування  живих істот — мікроорганізмів, тварин і рослин.

Еколог 5. Наше життя багато в чому залежить від грунту під ногами, який створювався природою навіть не століттями, а цілими тисячоліттями.

5) Перегляд відео  «Як грун опинився під заргозою зникнення»

Переглянувши відео, який висновок може зробити наша кіберполіція?

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

  1. Робота над загадками.
  • З'ясуємо склад ґрунту за допомогою загадок.

Хто перший відгадає загадку виходить до дошки створювати із природніх матеріалів шари грунту.

 

І вода його не размочит,

і вогонь його не візьме,

     легко будь ніж наточит. (Камінь)

 

      З неї виготовляють посуд. (Глина)

 

     З каменів він утворився,
     Зернятками на світ з’явився:
     Жовтий, червоний, білий
     Або світло-сірий.
    То морський, то – річковий.
    Відгадайте, хто такий!
                                                        (Пісок)

    Мене ріжуть,

    Мене б`ють.

   Я не ображаюся,

  А ще кращим стаю. (Грунт)

 

Де не ступиш – всюди маєш,

Не купуєш, а вживаєш. (Повітря)

 

Відома людям рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває.

Бува, як скло, вона, тверда.

Ви здогадались? Це - … (вода).

  • Які ще важливі компоненти ґрунту? (Мінеральні солі).

 

    Органічні рештки грунту

    вони переробляють,

    Архітекторами родючості

    їх називають.

                                                   (Дощовий черв’як)

 

 

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  • Про що дізналися на уроці?
  • Що найбільше запам’яталося?
  • Що таке ґрунт?
  • З чого складається ґрунт?
  • Чому ґрунт має темний колір?

Самооцінювання

Мені сьогодні на уроці було легко

Я знаю що таке грунт і його склад

Я виконав всі завдання

  • Дякую вам за гарну роботу на уроці.

VІІІ. Домашнє завдання.

С. 43-45

Дібрати прислів'я про ґрунт, землю-годувальницю.

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
10 лютого
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку