Тема. Ґрунт.
Мета:
формувати поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту; розвивати спостережливість, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи;
уміння вчитися, комунікативної, здоров’язбережувальної, соціальної.
Обладнання: таблиця «Ґрунт», таблиця із зображенням розрізу ґрунту, ілюстративний матеріал, демонстраційний матеріал для проведення дослідів, мультимедыйний супровід.
Матеріал до уроку. Ґрунт, пісок, каміння, глина, спиртіка, емкість для проведення дослідів, таблиці, катки до теми уроку (підручник с.43- 46) .
Перебіг уроку
І. Привітання.
Доброго ранку – сонце привітне!
Доброго ранку – небо блакитне!
Доброго ранку - в небі пташки!
Доброго ранку – зелені дубки!
Доброго ранку – люди привітні!
Ми всім бажаєм щоб посмішки квітли.
СЛАЙД 1
ІІ. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування на урок
Будем ми трудитись гарно,
Не мине хвилинки марно.
Самоналаштування
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
- Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
- Я особистість творча.
- Я бажаю успіхів собі та однокласникам.
— Пропоную вам сьогодні здійснити подорож рідним краєм. Допоможуть нам подорожувати спеціалісти з різних галузей знань.
Давайте познайомимося з ним.
Синоптик
Кіберполіція
Геологи
Екологи
Перше слово надамо синоптику.
СЛАЙД 2
ІІ. Фенеологічне спостереження. Прогноз синоптика.
Синоптик. Гідрометцентр 3-В класу інформує.
Сьогодні середа 18 листопада. Останній місяць осені. День сьогодні ясний, температура повітря _____ . Вітер ________. Вранці опадів не було.
СЛАЙД 3
Вправа «Комплімент природі»
Вчитель.
Кіберполіція. Так, погода на сайті sinoptik.ua співпадає з даними нашого синоптика. Відмінностей немає.
Вчитель. Запишіть свої висновки в лист дослідника.
СЛАЙД 4
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Якщо твердження правильне підійміть зелену цеглинку лего в гору, а як ні то червону.
Вчитель: Діти, який висновок можна зробити. Закінчіть речення
Корисні копалини – це…
Гірські породи – це…
Якими бувають корисні копалини?[рідкі, тверді, газоподібні]
Гірські породи – це природні тіла, які знаходяться в глибинах землі та її поверхні.
Корисні копалини – це усі гірські породи, які використовують і добувають із землі.
Родовища - це місця, де залягає багато корисних копалин.
Запрошуємо геологів до пошуків корисних копалин.
Перед вами ящик в якому знаходяться корисні копалини геологи по черзі дістають корисну копалину називають її та характеризують яка вона рідка, тверда, газоподібна, який має колір, де добувають дану корисну копалену. Якщо дитина дала правильну відповідь то кладе корисну копалину собі в мішок.
СЛАЙД 5
ІV. Мотивація пізнавальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
СЛАЙД 6
СЛАЙД 7
V. Вивчення нового матеріалу.
1)Розповідь учителя.
СЛАЙД 8
Метод фантастичної проблеми.
2)Робота з підручником с. 43 – 45
СЛАЙД
Отже, попрацювавши з підручником, які висновки можна зробити.
СЛАЙД 10
РУХАНКА «ДОБРИЙ РАНОК, УКРАЇНО»
3. Практична робота. Досліджую склад грунту.
СЛАЙД 12
Дослід 1. У склянку з водою вкинемо грудочку ґрунту. Що спостерігаєте? (Йдуть бульбашки). Поміркуйте, чому у склянці з водою з’явилися бульбашки?Який висновок можна зробити? (У ґрунті є повітря).
Дослід 2. Нагріємо на вогні ґрунт. Потримаємо над ним холодне скло. Що спостерігаємо? (На склі з’явилися краплини води). Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить вода).
Дослід 3. Продовжимо нагрівати ґрунт. Що спостерігаєте? (Видно димок і чути специфічний запах паленого перегною). Порівняйте колір ґрунту до прожарювання і після нього. Як він змінився? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить перегній).
Перегній – це частина грунту, що утворюється в результаті розкладання рослинних і тваринних решток.
Дослід 4. Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Залишимо склянку з ґрунтом і водою на деякий час. Що спостерігаєте? (Вода відстоялася і стала прозорою). Що осіло на дно? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить пісок і глина).
Висновок (за дослідами)
4)Хвилинка-цікавинка «Чи знаєте ви, що?..»
Запрошуємо наших журналістів.
Еколог 1. Ґрунт утворюється століттями. Один сантиметр ґрунту природа накопичує за 250-300 років.
Еколог 2. 5 грудня кожного року святкують Всесвітній день ґрунту. Цей день ініціювали учасники Міжнародного конгресу в місті Бангкок (Таїланд).
Еколог 3. Грунт, по суті, є природною лабораторією по переробці залишків тваринного і рослинного світів. При цьому його родючість тільки посилюється, а утворені мінеральні речовини живлять інші рослини.
Еколог 4. Грунт є найбільш сприятливим середовищем для існування живих істот — мікроорганізмів, тварин і рослин.
Еколог 5. Наше життя багато в чому залежить від грунту під ногами, який створювався природою навіть не століттями, а цілими тисячоліттями.
5) Перегляд відео «Як грун опинився під заргозою зникнення»
Переглянувши відео, який висновок може зробити наша кіберполіція?
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
Хто перший відгадає загадку виходить до дошки створювати із природніх матеріалів шари грунту.
І вода його не размочит,
і вогонь його не візьме,
легко будь ніж наточит. (Камінь)
З неї виготовляють посуд. (Глина)
З каменів він утворився,
Зернятками на світ з’явився:
Жовтий, червоний, білий
Або світло-сірий.
То морський, то – річковий.
Відгадайте, хто такий!
(Пісок)
Мене ріжуть,
Мене б`ють.
Я не ображаюся,
А ще кращим стаю. (Грунт)
Де не ступиш – всюди маєш,
Не купуєш, а вживаєш. (Повітря)
Відома людям рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває.
Бува, як скло, вона, тверда.
Ви здогадались? Це - … (вода).
Органічні рештки грунту
вони переробляють,
Архітекторами родючості
їх називають.
(Дощовий черв’як)
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Самооцінювання
Мені сьогодні на уроці було легко
Я знаю що таке грунт і його склад
Я виконав всі завдання
VІІІ. Домашнє завдання.
С. 43-45
Дібрати прислів'я про ґрунт, землю-годувальницю.