Урок інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі, за типовою освітньою програмою НУШ-1, розробленою під керівництвом Савченко О.Я.
Підручник Я досліджую світ (Грущинська, Хитра, Дробязко) 1 клас НУШ
Урок 29
Тема. Мої досліди. Які властивості має вода?
Мета: дати учням уявлення про основні властивості води в різних її станах; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.
Очікувані результати:
учні знатимуть:
• основні властивості води в різних її станах;
та вмітимуть:
• порівнювати властивості води, льоду та пари;
• взаємодіяти в групах.
Тема. Мої досліди. Які властивості має вода?
Мета: дати учням уявлення про основні властивості води в різних її станах; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.
Очікувані результати: учні знатимуть:
• основні властивості води в різних її станах;
та вмітимуть:
• порівнювати властивості води, льоду та пари; взаємодіяти в групах.
Обладнання і матеріали: комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проєктор, презентація; пляшки з водою, відерця, склянки, ложечки, цукор, лід у формі кубиків, кульок, зірочок; картинки із зображенням води в природі в різних її станах; набір малюнків для міні-проекту.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
На небі сонце сяє,
Хмаринки мерехтять. Дзвінок у клас скликає Цікавинки пізнать.
Сьогодні разом з нами
Краплинки – мандрівниці
У подорож – дослідження Разом полетять.
2.Хвилинка календаря.
3. Групове заняття Слайд № 3 - Послухайте казку. Про що вона?
Подорож краплинки
Жила маленька Краплинка у великому озері серед безлічі маленьких краплин. Новий день був схожий на попередній і все відбувалось як завжди. Маленька Краплинка мріяла побачити світ, тому за порадою поплила до найстаршої краплини в озері.
— Вельмишановна Краплино, ви найстарша та наймудріша в нашому озері, хочу звернутись до Вас за порадою.
— Говори, дитино, яка порада тобі потрібна? — ласкаво мовила вона. — Кожного дня я бачу одне те й саме, наше озеро, інших краплин. А я мрію побачити світ! — захопливо промовила Краплинка. — Я не знаю як це зробити?
— О, я прекрасно тебе розумію, моя дитина. Пливи до поверхні озера і чекай на зустріч з Сонцем. Запам’ятай цю мить, бо з неї почнуться справжні дива!
— Дякую! До зустрічі!
— До зустрічі! Чекатиму на твою розповідь про дивовижну подорож.
Вона почувалась натхненно і поспішала швидше опинитись на поверхні озера.
— Сонце! Сонце! — закричала Краплинка. І хоча вона бачила його вперше, вона була впевнена, що яскрава куля, що підіймалась над обрієм, це — Сонце.
З кожною хвилиною ставало світліше і тепліше. Краплинку охопило дивне відчуття легкості та невагомості. Її звична форма щезала і вона
перетворювалась на пару. Вперше в житті вона могла летіти. З висоти їй було видно рідне озеро, ліс, гори.
— Яка краса! Дивовижно!
Піднімаючись вверх, ставало прохолодніше і відчуття легкості втрачалось. Опинившись на хмаринці, Краплинка знов набула свою форму. — Привіт, краплинки! А ви всі з мого озера?
— Ні — відповіли деякі.
— Я з гірської річки, — відповіла одна краплинка.
— А я з землі, — сказала інша.
— Я зі снігу, що лежить на вершині гори.
— А ми з роси з луку, — проказали близнюки.
— А ми… А я… ще багато нових історій почула Краплинка.
Вітер ніс хмаринку все далі від озера. Вони пролітали над полями та луками, лісами та ріками, містами та селами. До них приєднувались нові краплинки, розповідали нові цікаві історії свого життя.
Ось, вже їх стало так багато на хмаринці, що й місця вільного не залишилось. — Краплинки, зараз час до нових пригод. — сказала Хмаринка. — Летіть вниз до землі дощиком!
— Полетіли! — радісно мовила Краплинка.
— Крап!
— Крап!
— Крап!
Слайд №3
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
— Сьогодні ми дослідимо властивості води.
ІІІ. Формування компетентностей учнів
1. Робота в групах
- Давайте утворимо групи. Повторюйте слова: краплинка, сніжинка, хмаринка.
- Всі краплинки, сніжинки, хмаринки об’єднайтеся.
- Перед вами картинки із зображенням води в різних її станах. Розгляньте, розділіть на три групи: вода тверда, рідка і газоподібна. Прикріпіть на дошці під потрібним малюнком.
Готово. Давайте перевіримо себе
"Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважними".
• – В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).
• – Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
• – Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
• – Починається справжня злива (плескання по стегнах).
• – А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
• – Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
• – Дощ стихає (плескання долонями по плечах). – Лише краплі падають на землю (клацання пальцями) – Тихий шелест вітру (потирання долонь).
• – Ура! Сонце! (руки догори).
3. Дослідницька робота
- Діти, ви любите досліди? Я впевнена, що так. Давайте повторимо правила дослідників:
1. Спочатку слухай, потім роби.
2. Виконуй інструкцію.
3. Будь обережним.
4. Працюють всі.
5. Міркуй, описуй, роби висновки.
6. Прибери.
Тож хутчіше до наших лабораторій.
(На додаткових столах викладено обладнання для дослідів)
- Перед вами пляшечки з водою та відерця. Нахиліть пляшки над ними.
Що відбувається? (Вода тече.)
- Перелийте решту води в склянку.
- Чи змінила вода форму? (Набула форми склянки)
- А чи має вода власну форму? (Вода не має форми, вона приймає форму посудини, у яку потрапляє)
Дослід 3
- Понюхайте воду. Чи має вона запах? (Вода не має запаху)
- А як дізнатися, чи має вода смак? (Її треба скуштувати) - Яка вода на смак? (Вона не має смаку).
- Опустіть у склянку з водою ложку.
- Чи добре її видно?
- Чому? (Вода прозора)
- А тепер у склянку з водою помістіть чайну ложечку цукру. Що з ним сталося? (Він розчинився)
- Отже, вода розчиняє речовини.
- Візьміть до рук фігурки з льоду. Який він? (Твердий, хододний)
Якої форми лід? (Кубики, кульки, зірочки)
- Це означає, що лід має форму.
- Киньте шматочок льоду у склянку з водою.
- Чи він потонув? Чому? (Він легший за воду)
- Подивіться на чайник. Що у ньому так шумить?
- Вірно, це вода. А чому ми чуємо цей звук? (Бо вода кипить)
- А що виривається з носика чайника? (Пара)
- Звідки ж взялася пара? (Вода кипить і перетворюється на пару)
- На що схожа пара? (На хмаринку)
- Чи має пара форму? (Ні, пара не має форми)
V. Закріплення вивченого матеріалу
- Перед вами аркуші паперу та картинки, на яких записані властивості води в різних станах. Виберіть потрібні та наклейте. Презентуйте свою роботу.
- Я дізнався….
- Я навчився….
- Я зрозумів… .
- Я зможу… .