Мета уроку :продовжити формувати в учнів знання про склад і функції крові,ознайомити з групами крові та резус –фактором,показати особливості переливання крові та пересаджування кісткового мозку;розвивати вміння в учнів самостійно працювати з підручником;виховувати дбайливе ставлення до власного здоров”я.
-Тема:Групи крові.Резус фактор.
Мета:Продовжити формувати в учнів знання про склад і функції крові,ознайомити з групами крові та резус –фактором,показати особливості переливання крові та пересаджування кісткового мозку;розвивати вміння в учнів самостійно працювати з підручником;виховувати дбайливе ставлення до власного здоров”я.
Обладнання:табл. «Склад крові»
Тип уроку:вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
1.Актуалізація опорних знань
Слова «кров», «кревний», «кревне»-споріднені,ми чуємо їх з дитинства.
«Кров людська –не волиця її проливать не голиться».У цих словах глибокий зміст миролюбивої вдачі нашого народу.Спокон віків за кров ‘ю визнавали велику силу,нею скріпляли священні клятви,шлюби.Давні греки приносили кров у жертву богам,а їхні цілителі лікували душевнохворих кров’ю здорових людей.Римські імператори купалися в крові молодих тварин,щоб повернути собі молодість.В Україні навесні хворим робили кровопускання,щоб омолодити організм.
Ми звами ,звичайно ж ,розумієм,чому крові надавали такого значення.
-І зараз пригадає функції крові…
-А одночасно на дошці напише схему «Склад крові»…
-Яка будова і функції еритроцитів?
-Яка роль тромбоцитів у згортанні крові?
Зараз один з учнів зачитає вірш «Країна життя»,ви уважно слухайте.
Країна життя
Організм наш мудрий,дивний,
Як велике місто, край
Ідеальний прогресивний
Мов комп’ютер ,порівняй!
Систем тут різних є багато:
Опорно-рухова,травна
І гуморальна й видільна,
Ще нервова –головна
Важливий орган ,величавий
Керує організмом ,править
Удень він б’ється і вночі,
І серцем звуть його усі.
По судинах прямує кров ,
В ній кисень їздить,мов барон,
А ще поживні речовини,
Всі мінерали й вітаміни
Еритроцитів тут багато,
І не маленька їхня хата
Є тут гормони,ці хлоп’ята
Вас змусять плакать,реготати
Така в житті відповідальна
Система нейрогуморальна.
А кров-то сила,вічна ,нова,
І для людей обов’язкова!
Дайте відповідь на такі питання:
-Про які системи органів йдеться у вірші?
-Про які органи,речовини,тканини?
-Про які функції крові?
2.Повідомлення теми і мети уроку,мотивація навчальної діяльності:
Дійсно,кров –найдивовижніша тканина нашого організму,а її рухливість-найважливіша умова життя.Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній зв’язку,так не можна уявити існування людини без руху крові судинами,коли в усі органи й тканини розносяться кисень,білки та інші речовини.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати кров,з’ясуємо пртроду груп крові та резус-фактор;особливості переливання крові.
3.Вивчення нового матеріалу
Перше питання нашого уроку:Природа груп крові і резус-фактор.
Великі кровотечі й крововтрати можуть призвести до значних порушень здоров’я людини або навіть спричинити її смерть.У такому випадку потрібне переливання крові.
До поч.20 ст.српоби переливання крові закінчувались досить часто смертю хворого.
Історію груп крові нам підготував…
Проблемне питання:З давніх давен люди усвідомлювали значення для організму переливання крові.Уже в пам’ятках давнього Єгипту і Греції згадувалося про переливання крові.Папа Римський Інокентій,пригнічений старістю,наказав влити собі кров від трьох юнаків.Результат виявися сумним:померли папа і юнаки.
-Чому так сталося?Це ми маємо з’ясувати сьогодні на уроці.
1.Існування груп крові пов’язане з тим ,що в еритроцитах зустрічаються речовини білкової природи-аглютиногени двох типів:А і В,а в плазмі знаходятьсяяя аглютиніни-а і в.У крові людини не може бути однойменних аглютинінів і аглютиногенів.При їхній зустрічі відбувається склеювання ,аглютинація,еритроцитів та їхнє руйнування.
-А щоб краще зрозуміти особливості різних груп крові заповним таблицю:
1(0) - а і в
2(А) А в
3(В) В а
4(АВ) АВ -
Група крові успадковується від батьків і протягом життя не міняється.
В українців найпоширенішою групою крові є 2 група-40%,далі йдуть 1-37%,третя-17%,четверта-6%.
-Цікаве повідомлення про групи крові підготували….
2.Під час переливання крові необхідно враховувати ще йрезус-фактор.Його відкрив у 1940р.Ландштайнер.
В еритроцитах більшості людей 85% є ще одна білкова речовина ,яку вперше виявлено в мавп(макаки –резус ітому названо резус-фактором)
Якщо він присутній в крові- таких людей називають резус –позитивними,а решту людей та їхню кров –резус-негативними.
Резус-фактор є спадковим і незмінним протягом життя.Якщо в організм резус –негативної людини перелити резус –позитивну кров,то виникне резус-конфлікт,який призведе до склеювання та загибелі еритроцитів.Резус-конфлікт може виникнути в резус-позитивного плоду ,що розвивається в організмі резус –негативної жінки.
А зараз послухайте приспів пісні «Групи крові»
-Чому у військових на формі є позначена група крові?
-Яка з кровотеч є найбільш небезпечна?Чому?
-Як надати допомогу при артеріальній кровотечі?
2.Переливання крові та її кровозамінники.-Самостійно прочитайте на ст.58 підручника і дайте відповідь на питання:
-учні ,які сидять в 1 варіанті-Поясніть значення переливання крові та донорства.
-учні,які сидять у 2 варіанті—Які люди можуть бути донорами?
-Повідомлення про донорів в Україні підготувала…
-А тепер дайте відповідь на питання:Чому коли Папа Римський Інокентій наказав влити собі кров від трьох юнаків,вони всі померли?
3.Пересаджування кісткового мозку.
Ще одне питання,яке ми маємо розглянути на уроці-Пересаджування кісткового мозку.
-Де знаходиться червоний кістковий мозок?Які функції він виконує?
Переливання крові розраховане на тимчасову допомогу хворому.Але трапляються тяжкі форми недокрв ‘я або інші хвороби,наприклад,променева хвороба,злоякісні пухлини за яких кістковий мозок неспроможний виконувати кровотворні функції.Тоді виникає потреба пересаджування –трансплантації .Найскладніше підібрати реципієнту донора,оскільки треба подолати бар’єр несумісності тканин різних людей .Це завдання надзвичайно складне через те ,що організм відторгує чужорідну тканину .Тому тканини донора та реципієнта повинні мати якнайбільшу спорідненість. Хворому також призначають ліки ,які запобігають відторгненню чужого кісткового мозку.
4.Домашнє завдання:19.
5. Закріплення матеріалу.
Робота в групах:а зараз поділіться на групи по 4 учні(2 парти) і зіграємо в гру «Біологічне лотто».Ви отримуєте запитання і обговорюєте разом і відповідаєте:
1Поясніть походження слів «аглютинація», «трансплантація»
2.Чому в людини протягом життя група крові не міняється?
3Яке значення мають знання про групи крові ірезус-фактор?
4.Назвіть групи крові ,поясніть,чим вони різняться між собою.
5. Що таке резус фактор?
6.Коли виникає проблема пересаджування кісткового мозку?
7.Які проблеми виникають при пересаджуванні кісткового мозку?
8.Поясніть значення переливання крові ідонорства?
9.Що таке фізіологічний розчин?Коли його використовують?
10.Коли в організмі виникає резус-конфлікт?
6.Підсумок уроку
-Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?Які висновки для себе зробили?