Урок-тренінг. Йододефіцит. Профілактика йододефіциту в учнів

Про матеріал

Урок-тренінг. Йододефіцит. Профілактика йододефіциту в учнів. Можна використати при вивченні ендокринної системи у 8 класі, як закріплення матеріалу по щитовидній залозі.

Перегляд файлу

 

 

Тренінг на тему:

Йододефіцит.

Профілактика йододефіциту в учнів

(З досвіду роботи НВК “СЗШ № 2-ГІМНАЗІЯ” м.Трускавця

Львівської області)

 

 

 

 

Вчитель біології, основ здоров’я НВК „СЗШ №2-гімназія" 

Пуців Михайло Васильович

 

 

 

 

Трускавець

2009 рік

Тема тренінгу: Йододефіцит. Профілактика йододефіциту в учнів (З досвіду роботи НВК “СЗШ № 2-ГІМНАЗІЯ” м.Трускавця Львівської області).

Мета тренінгу: Сприяти усвідомленню важливості питань профілактики йододефіцитних захворювань в учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

Цілі та завдання тренінгу: Освітні:

Закріпити, узагальнити, систематизувати знання учнів з проблем йододефіцитних захворювань та їхньої профілактики, зокрема:

        дати уявлення про йододефіцитні захворювань, причини виникнення та розповсюдження ЙДЗ у світі, сучасні уявлення про профілактику ЙДЗ; закріпити теоретичні знання про йододефіцт на практиці, використовуючи різні методи навчання;

        забезпечити формування практичних умінь та навичок попередження йододефіцитних захворювань;

        спланувати конкретні дії та особисту участь учасників у сприянні вирішенню проблеми йододефіцитних захворювань.

Розвивальні:

        забезпечити креативний розвиток учнів шляхом використання інноваційних технологій критичного мислення;

        розвиток розумових здібностей, пам’яті, мислення, кругозору, пізнавальних інтересів;

        закріпити вміння порівнювати, узагальнювати, встановлювати зв’язки між явищами, фактами, причинами та наслідками.

Обладнання та матеріали: фрагмент відеофільму „Таємниці зникаючого інтелекту", рекламний ролик, презентація тренінгу в форматі PowerPoint, ноутбук, мультимедійна система, роздатковий матеріал, ватман, набір маркерів.

 

Хід тренінгу

1.  Мотивація теми і мети.

Девізом нашого тренінгу я пропоную взяти китайську мудрість:

Скажи мені, і я забуду.

Покажи мені, і я запам'ятаю.

Дай можливість діяти самому, і я навчусь.

2.  Актуалізація опорних знань.

а). Вступне слово вчителя.

Йододефіцитні захворювання (ЙДЗ) є одними з найпоширеніших неінфекційних захворювань людини. Більш ніж для 1,5 млрд. жителів Землі існує підвищений ризик недостатнього вживання йоду. Йод в організмі людини міститься в незначній кількості. Проте його значення досить велике: йод входить до складу гормонів, які здійснюють всі процеси обміну речовин, впливають на ріст і розвиток організму. Ці гормони виробляються щитовидною залозою. Тому його концентрація в щитовидній залозі в сотні разів більша, ніж у інших органах.

Щитовидна залоза розташована на шиї по бокам від трахеї (див. малюнок).

Вона складається з правої та лівої долей, з’єднаних між собою тонким перешийком. Тканина кожної долі складається з численних залозистих пухирців-

фолікулів, заповнених колоїдною масою жовтого кольору. У цій масі міститься йодовмісний білок тиреоглобулін. З тиреоглобуліну утворюються гормони тироксин і трийодтиронін. Дія цих гормонів однотипна, але фізіологічна активність трийодтироніну в десятки разів більша, ніж тироксину.

Трийодтиронін і тироксин мають великий вплив на багато метаболічних процесів, у тому числі обмін вуглеводів, жирів та вітамінів. Головною функцією тиреоїдних гормонів є підтримка основного обміну та регуляція

тканинного дихання. Вони необхідні для нормального розвитку всіх органів і тканин. Основною функцією гормонів щитовидної залози на внутрішньоутробному етапі розвитку є диференціювання тканини, перш за все – нервової, серцево-судинної та опорно-рухової. Для розвитку головного мозку гормони щитовидної залози мають особливе значення для плоду і на перших роках життя. Під їх впливом формуються мозкові структури, що у майбутньому забезпечує інтелект.

б). Бесіда з учнями.

-   Синтез, яких гормонів знижується в умовах йододефіциту?

(відповіді учнів: тироксин і трийодтиронін).

-   Чому при дефіциті йоду відбувається збільшення в розмірів та об’єму щитовидної залози, і яке це має значення для організму людини?

(відповіді учнів: в умовах йододефіциту знижується синтез і секреція гормонів щитовидної залози, для яких йод є субстратом, що за принципом зворотного зв’язку призводить до активації секреції тиреотропного гормону гіпофіза (ТТГ). Під впливом стимуляції ТТГ відбувається як гіпертрофія (збільшення розмірів), так і гіперплазія (збільшення кількості) фолікулярних клітин щитовидної залози. У результаті залоза збільшується за розміром та об’ємом, і формується зоб. Таким чином, формування зобу є компенсаторною реакцією, спрямованою на підтримку постійної концентрації тиреоїдних гормонів у організмі.).

-   До яких захворювань може призвести дефіцит йоду в організмі?

(відповіді учнів: Дефіцит йоду збільшує частоту вродженого гіпотеріозу, що зумовлює незворотні порушення мозку плоду й новонародженої дитини й у найбільш виражених випадках призводить до важкої розумової відсталості (кретинізму). Крім випадків кретинізму, в популяції дефіцит йоду зумовлює зниження інтелектуального потенціалу всього населення, що мешкає в зоні йодної недостатності.).

-   Які методи йодної профілактики вам відомі?

(відповіді учнів: Масова йодна профілактика є найбільш ефективним та економічним методом подолання дефіциту йоду і досягається шляхом внесення солей йоду (йодиду або йодату калію) до найбільш поширених продуктів харчування: кухонної солі, хліба, води. Індивідуальна йодна профілактика передбачає використання профілактичних лікувальних засобів і харчових добавок, що забезпечують надходження фізіологічної потреби йоду (полівітаміни з мінеральними додатками, препарати йодиду калію). Групова йодна профілактика передбачає прийом препаратів, що містять йод, групами населення з найбільшим ризиком розвитку ЙДЗ (діти, підлітки, вагітні та годуючі жінки).

-   Чому саме сіль є найбільш ефективним та економічним методом подолання дефіциту йоду?

(відповіді учнів: Використання йодованої кухонної солі є найбільш універсальним методом профілактики ЙДЗ. Сіль - це єдиний мінерал, який додається в їжу безпосередньо, без спеціальної хімічної обробки. Вибір солі в якості «носія» йоду зумовлений тим, що вона використовується всіма шарами суспільства незалежно від соціального та економічного статусу.).

(метод мікрофона)

 

3. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу.

Як бачимо, наше здоров'я дуже багато залежить від нас самих. Для підтримки здоров'я людина має вживати корисну їжу, адже з нею ми отримуємо необхідні органічні речовини - білки, жири і вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини, серед яких чи не найважливіше місце посідає йод.

Робота в групах.

(Клас поділено на 4 групи).

Вправа 1. “Вміст йоду в деяких продуктах харчування в залежності від регіону”

Продукт

Вміст йоду в мкг на 100 г  їстівної частини продукту

Хлібобулочні вироби

3,0-8,4

Крупи

1,5-4,5

Борошно

2,0-3,0

Кукурудза

5,2-70,0

Картопля

2,8-8,0

Морква

8,0

Салат

7,0

Буряк

4,0

Томати

73,0

Сливи

8,0

Вишні

2,0

Яблука

2,0

Виноград

2,0

Персики

2,0

Апельсини

3,1

Ягоди

7,0

Мед 

2,0

Молоко

9,3

Кефір

до 30

Вершки, сметана

5,0-7,0

Яловичина

6,3

Свинина

5,6

Телятина

7,0-13,0

Печінка

6,8

М’ясо куряче та качине

20

Яйця курячі

23,0

Жовток яйця

4,0-5,0

Хек

110,0

Окунь морський

130,0

Тріска

263,0

Креветки

110,0

 

За 2 хв. прописати максимальну кількість продуктів, в яких в різних концентрація присутній йод. На екрані мультимедійної системи пропонуються 10 позицій продуктів з вмістом йоду від найменшого до набільшого. За кожен вгаданий продукт група отримує 1 бал. Перемагає та група, яка набрала найбільшу кількість балів.

- Купляючи продукти харчування (яблука, помідори, виноград), яким Ви надасте перевагу, знаючи що вони вирощувалися в різних регіонах, наприклад Закарпаття, Херсон, Волинь, Крим? Чому?

(відповіді учнів: йод міститься в морській воді й під впливом сонячних променів випаровується в атмосферу. Наприклад, під жарким кримським сонцем йод активно переходить у повітря та розноситься по всьому півострову. Чим далі від моря, тим менше йоду міститься не лише в повітрі, ґрунті, воді, але й у продуктах.). 

Порівняйте Крим і Карпати:

 

Демонстрування фрагменту відеофільму „Таємниці зникаючого інтелекту" (2 хв.).

 

Вправа 2. “Роль суспільства у вирішенні проблеми ЙДЗ”

Інформаційно-просвітницька кампанія подолання ЙДЗ

Робота в групах.

(Клас поділено на 4 групи).

Розподіл на групи проводиться шляхом витягнення учасником маленького аркушу паперу, на якому зображено один із чотирьох  напрямків роботи: освіта, охорона здоров’я, споживчий ринок, засоби масової інформації.

Кожна група одержує від тренера бланк “ІПК”, чистий бланк відповідного напрямку роботи та маркери чотирьох кольорів.

Після цього модератор просить присутніх відповісти на єдине питання: “Як часто ви кажете: “На його місці я зробив би ...?”  Вислухавши відповіді учасників, модератор пояснює, що: “Вирішувати будь-яку проблему за іншу людину завжди здається справою легкою.

У верхній половині чистого бланку кольором свого модулю викласти всі дії, які, на вашу думку, повинні зробити представники “вашого напрямку роботи” для того, щоб вирішити проблему ЙДЗ у населення.

У нижній частині бланку оформлення конкурс учнів команд на кращу рекламу про профілактику йододефіцшпннх захворювань з озвученням (у довільній формі). 

Час на виконання завдання: 10 хвилин.

Демонстрування рекламного ролику на мультимедійній системі (38 сек.)

 

 

4. Підсумок уроку Робота в групах.

(Клас поділено на 4 групи).

Вправа 3. «Кросворд» По горизонталі:

1.     Важка розумова відсталість, зумовлена дефіцитом йоду, називається?

(Кретинізм)

2.     Яка повна назва зобу, що «властивий певній місцевості»? (Ендемічний)

3.     Фрукт, в якому міститься йод та велика кількість заліза. Цей фрукт пов’язаний з гріхопадінням людства? (Яблуко)

4.     У 1765 році Франція переживала сильний голод через неврожай пшениці. Тому людині, що знайде заміну традиційному хлібу, пообіцяли величезну нагороду. Володарем нагороди став парижанин Антуан Огюст Пармантьє.

Що ж він запропонував вживати замість хліба, де теж міститься йод?

(Картопля)

5.     Залоза, в якій утворюється гормон тирозин? (Щитовидна)

6.     Синій мундир, жовта підкладка, а всередині солодко? (Слива)

7.     Як по іншому називається морська капуста, в якій найбільший вміст йоду?

(Ламінарія)

 

 

 

 

 

 

 

Для закріплення знань ми з вами розгадаємо кросворд, в якому складемо ключове слово. На вправу відводиться 2 хв. Кожна група, що впоралася з завданням достроково отримує додатково 1 бал. За кожну правильну відповідь в кросворді – 1 бал. Перемагає група, що набрала найбільшу кількість балів.

Проблема йододефіциту - це надзвичайна проблема. Подолання цієї проблеми в нашій країні буде сприяти здоров'ю нації, здоров'ю нашого народу.

Додаток до вправи 2. «Роль суспільства у вирішенні проблеми ЙДЗ»

 

pdf
Додано
15 березня 2018
Переглядів
3201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку