Конспект уроку Групи прикметників за значенням: якісні, відносні,присвійні

Про матеріал
Ознайомити учнів із поділом прикметників на групи за значенням: якісні, відносні та присвійні;навчити виділяти в тексті відповідні групи прикметників;розвивати навички орфографічної і пунктуаційної грамотності, удосконалювати культуру мовлення;виховувати тактовність й уміння слухати, прагнення покращити рівень знань. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Урок української мови      6 кл.

Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні,присвійні

Мета: ознайомити учнів із поділом прикметників на групи за значенням: якісні, відносні та присвійні;навчити виділяти в тексті відповідні групи прикметників;розвивати навички орфографічної і пунктуаційної грамотності, удосконалювати культуру мовлення;виховувати тактовність й уміння слухати, прагнення покращити рівень знань.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Оргмомент

ІІ. Повторення вивченого  матеріалу  . Перевірка  домашнього завдання

  1. Бліц-опитування
  • Прикметник – це…
  • Змінюється за …
  • Виступає  в реченні …
  • Скільки відмінків у  прк. ?
  • З яким словом узголжується прк.  У с/с, реч.?
  • Початкова форма прк. – це…
  • У якому відмінку вживається прк. У словосполученні чистого неба?
  • У якому числі вживається прк. У словосоплученні учнівські зошити?
  1. Самостійна робота

І варіант

1.Провідміняти прикметники    Дорога,     мудрий.

2.Вибіркове письмо.

 Розпізнайте прикметники. Випишіть словосполучення «прикметник» + «іменник». Визначте морфологічні ознаки (рід, число, відмінок)

 Дуб - священне дерево давніх слов'ян, символ гордості і пихатості. Вінок із дубового листя символізував силу, міць та гідність. Слов'яни-язичники дубові гаї вважали житлами богів, тому вшановували їх та забороняли вирубувати. Довголітнім дубам приносили в жертву биків та хліб.

  В Україні теж росте славнозвісний Хортицький дуб-довгожитель, якому майже 2 тисячі років. Міцною деревиною славиться в Україні це дерево-символ.

ІІ варіант

1.Провідміняти прикметники    молодий,  зелені.

2.Вибіркове письмо.

Виписати з поданого тексту прикметники. Визначити їх рід, число, відмінок.

ЗАХІД СОНЦЯ

Сонце блискучим покотьолом котиться до спокою… Високе небо починає синіти, дише на землю прохолодою. А сонце спускається все нижче та нижче, наближається до гори все більше та більше. От-от воно черкнеться темної гори, що здіймається біля самого неба. От-от воно торкнеться об неї… Що тоді буде? Ні, не стукнулося. Тихо, наче хто бережно руками опустив його, посунулося воно за гору.

От сонце ще більше осіло; мов скиба стиглого кавуна, червоніє воно тільки половинкою. Ось і половина зменшується… тільки четвертина… далі – скибочка… тільки кільце… ось і воно пливе – зникає. Небо нахмурилося, темніє (За Панасом Мирним).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІУ. Робота над темою уроку

1. Учитель читає казку 

Батьківська любов

     Колись давно у далекому королівстві жив король Прикметник Великий. І мав він трьох синів-королевичів. Найстаршого звали Прикметник Якісний, середнього – Прикметник Відносний, а наймолодшого – Прикметник Присвійний.

     Жили королевичі й горя не знали, бо татусь любив однаково всіх. Змалку разом грали у хованки, як підросли – укупі ходили до школи. Завжди одне одному допомагали й ніколи не розлучались. Здавалось, що брати й далі залишатимуться найкращими друзями, але доля вирішила інакше.

     Дні йшли за днями, роки – за роками, королевичі виросли, а король зістарився. Тоді й почалися чвари щодо батьківського престолу. Адже правитель у країні має бути один, а от претендентів на це місце троє. Довго королевичі не зізнавались, що кожен із них прагне зайняти батьківське місце. Вони й далі люб’язно спілкувались, але одного дня терпець увірвався.

- Саме я стану королем,- впевнено мовив Прикметник Якісний.

- Чому це ти?- невдоволено запитали його брати.

- Бо я найстарший,- відповів королевич. - До того ж, мої піддані – найважливіші з прикметників. Адже саме вони позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою!

- Коли вже на те пішло,- перервав розмову брата Прикметник Відносний,- то найважливіші піддані в мене. Чи можуть якісні прикметники позначати ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ? Ні! А от відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…

- А як же вони вкажуть, що предмет належить людині або тварині?- вступив у розмову Прикметник Присвійний. - І хто з ваших підданих, брати, пишеться з великої літери? Чи є серед них ті, що відповідають на питання чий? або чия?.

     Найстарший із королевичів вже хотів щось відповісти, але до кімнати зайшов король.

- Любі мої сини,- промовив Прикметник Великий. - Ніхто з вас без трону не залишиться, бо кожен із вас – найголовніший. А віддати престол комусь одному - означало б залишити українську мову без величезної групи необхідних і таких гарних слів. Ви ж пам’ятаєте про те, навіщо потрібні прикметники? Для того, щоб зробити мову красивішою, а предмети описати яскравіше і детальніше.

     Королевичі опустили голови. Тільки зараз вони зрозуміли, якою даремною й непотрібною була  сварка. Тож брати обійнялися й знову стали жити як і раніше - дружно й щасливо.

     Питання за казкою:

1. Скільки синів було у Прикметника? (Три брати. Отже, три групи.)

2. Як їх кликали на ймення? (Якісний, Відносний, Присвійний.)

3. Що позначають якісні прикметники? (Ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою.)

4. Що позначають відносні прикметники? (Відносні прикметники позначають ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ. Відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…)

5. Які  прикметники назвемо присвійними? (Ті, які  відповідають на питання чий? або чия?. Предмет належить людині або тварині, пишеться з великої літери.)

2. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ  : опрацювання теоретичного матеріалу підручника .

3. Розподільний  диктант  з коментарями.                                                                 Визначте  розряд  прикметників  за  значенням  і  запишіть  у  відповідну  колонку  таблиці. Якісні                            Відносні                      Присвійні

     Шевченкова, круглий, лляний, солодкий, шовковий, щасливий, весняний, материн, мудрий, добрий,  козацький, мідний,батьків, свіжий, пташине, сестрин, ранній, Миколин, запорізький, Маріїн, новий.

     Відповіді. Якісні: солодкий, щасливий, круглий, свіжий, мудрий, добрий, новий.

     Відносні: лляний, шовковий, весняний, ранній, запорізький, козацький, мідний.

     Присвійні: сестрин, Миколин, Маріїн, материн, батьків, пташине, Шевченкова.

У. Підсумок . Рефлексія

 

Презентація: "Ефективне впровадження рефлексії "

УІ. Домашнє завдання . Оцінювання .

docx
Додано
9 квітня 2021
Переглядів
1173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку