Урок розроблено з метою розширити й узагальнити знання учнів про види українських казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками чарівної казки; удосконалювати вміння читати діалоги; виховувати любов та повагу до народної творчості.
____________
Тема. Науково-художні твори (оповідання, повість, казка). Знаходження і пояснення ознак певних подій, явищ, персонажів із метою їх характеристики. Спостереження за авторським вибором слова у творі. Українська народна казка «Яйце-райце».
Мета: розширити й узагальнити знання учнів про види українських казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками чарівної казки; удосконалювати вміння читати діалоги; виховувати любов та повагу до народної творчості.
Обладнання: книжкова виставка «Українські народні казки».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
— Як традиційно починається казка?
— Пригадайте назви казок, які починаються зі слів «Жили були дід та баба» («Коза-Дереза», «Колобок», «Летючий корабель», «Солом’яний бичок», «Голе телятко», «Кривенька качечка», «Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат», «Курочка Ряба», «Івасик-Телесик».)
— Відгадайте назви казок, які починаються зі слів:
• «Ішов дід лісом, а за ним біг пес...» («Рукавичка»)
• «Були собі сестричка та братик ...» («Сестричка та її братик золотий баранчик»)
• «Були собі чоловік та жінка і була у них одна дочка ...» («Золотий черевичок») Слово вчителя. Ви помітили, що в наших казках батько з матір'ю інколи фігурують там. де е троє, п’ятеро, семеро, восьмеро, дев’ятеро, дванадцятеро дітей. Дід і баба, як правило, або зовсім не мають дітей, або отримують їх в дар чарівним способом. Зате в них є курочка або чарівна рибка, які причетні до творення світу. Адже Мати світу поєднує в собі як материнське, так і батьківське начала, як земне — так і небесне.
Українська казка — це особливий скарб алегоричної мудрості, який закодував у собі знання про творення світу і всіх живих істот, про роль людини у цьому світі. Казка тонко і легко розкриває на рівні нашої підсвідомості ті потаємні комірчини пам'яті, в яких заховані закони співжиття у безмірному просторі буття. Казка тільки зовні видається простою: насправді вона має чіткі сюжетні лінії з потрійним повтором. У ній завжди присутні дуальні «герої», що символізують Добро і Зло, Життя і Смерть. Правду і Кривду. Казка — це як вишитий рушник, на якому в барвистихзавиточках вгадуються контури вічного Дерева Життя.
IІI. Мовна розминка.
Відгадайте назву казки, читаючи у кожному слові лише першу букву.
ЯГОДА ЙОД ЦИБУЛЯ ЕКРАН
РИБА АКУЛА ЙОРЖ ЦУКОР ЕМБЛЕМА
(Яйце-райце)
Цікаво знати, то назву цієї казки не можливо перекласти на жодну іншу мову в усій понятійній багатозначності.
IV. Повідомлення теме і мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми будемо ознайомлюватись з українською народною казкою «Яйце-райце».
V. Робота над казкою.
1. Первинне сприйняття казки.
Казку починає читати вчитель, а продовжують дочитувати учні самостійно мовчки до с. 29.
2. Словникова робота.
Знайдіть у тексті і прочитайте виділені слова та словосполучення. (Позиватися, у великій пригоді стану, господи, небожа, скот) та поясніть їх значення.
• Позиватися — подавати на когось в суд з метою розв’язати якусь суперечку.
• У великій пригоді стану — допоможу у непередбаченій події, випадку.
• Скот — худоба.
• Небожа — зменшено-пестливе до небіж і небога (син брата або сестри, про рідних).
3. Аналіз змісту казки.
Жайворонок — це цар небесної сфери, миша — володарка землі.
— Що спричинило сварку між царем та царицею? Чому така маленька незгода призвела до порушення ладу у всьому світі?
— Хто виявився хитрішим?
— Кого на війну скликає цар?
— Чому цариця скликає звірів?
Миша-маленька, сіренька, а в казці володіє всім земним світом. Бо вона і на землі, і під землею, і в землі. Вона бачить і чує те, що для інших заховане.
— Для чого цариці потрібна була комашня?
— Хто між птахів був наймудріший?
— Кого зустрів стрілець?
— Скільки разів просив орел стрільця? Знайдіть цей уривок і зачитайте.
— Скільки років годував чоловік орла?
— Чому саме тричі орел опускав чоловіка додолу?
— До кого прилетів орел з чоловіком?
Прочитайте речення, у якому згадується про яйце-райце.
VІ. Підсумок уроку.
— Уривок з якої казки ми почали читати на уроці?
— Доведіть, що ця казка — чарівна.
— Що у казці здивувало вас?
— Коли ви хвилювалися найбільше?
VIІ. Домашнє завдання.
Виразно читати першу частину казки. Скласти план. Стисло переказувати (с. 26-29).