Конспект уроку "Науково-художні твори (оповідання, повість, казка). Знаходження і пояснення ознак певних подій, явищ, персонажів із метою їх характеристики. Спостереження за авторс

Про матеріал

Урок розроблено з метою розширити й узагальнити знання учнів про види українських казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками чарівної казки; удосконалювати вміння читати діалоги; виховувати любов та повагу до народної творчості.

Перегляд файлу

____________

 

Тема. Науково-художні твори (оповідання, повість, казка). Знаходження і пояснення ознак певних подій, явищ, персонажів із метою їх характеристики. Спостереження за авторським вибором слова у творі. Українська народна казка «Яйце-райце».

Мета: розширити й узагальнити знання учнів про види українських казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками чарівної казки; удосконалювати вміння читати діалоги; виховувати любов та повагу до народної творчості.

Обладнання: книжкова виставка «Українські народні казки».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

— Як традиційно починається казка?

— Пригадайте назви казок, які починаються зі слів «Жили були дід та баба» («Коза-Дереза», «Колобок», «Летючий корабель», «Солом’яний бичок», «Голе телятко», «Кривенька качечка», «Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат», «Курочка Ряба», «Івасик-Телесик».)

— Відгадайте назви казок, які починаються зі слів:

• «Ішов дід лісом, а за ним біг пес...» («Рукавичка»)

• «Були собі сестричка та братик ...» («Сестричка та її братик золотий баранчик»)

• «Були собі чоловік та жінка і була у них одна дочка ...» («Золотий черевичок») Слово вчителя. Ви помітили, що в наших казках батько з матір'ю інколи фігурують там. де е троє, п’ятеро, семеро, восьмеро, дев’ятеро, дванадцятеро дітей. Дід і баба, як правило, або зовсім не мають дітей, або отримують їх в дар чарівним способом. Зате в них є курочка або чарівна рибка, які причетні до творення світу. Адже Мати світу поєднує в собі як материнське, так і батьківське начала, як земне — так і небесне.

Українська казка — це особливий скарб алегоричної мудрості, який закодував у собі знання про творення світу і всіх живих істот, про роль людини у цьому світі. Казка тонко і легко розкриває на рівні нашої підсвідомості ті потаємні комірчини пам'яті, в яких заховані закони співжиття у безмірному просторі буття. Казка тільки зовні видається простою: насправді вона має чіткі сюжетні лінії з потрійним повтором. У ній завжди присутні дуальні «герої», що символізують Добро і Зло, Життя і Смерть. Правду і Кривду. Казка — це як вишитий рушник, на якому в барвистихзавиточках вгадуються контури вічного Дерева Життя.

IІI. Мовна розминка.

Відгадайте назву казки, читаючи у кожному слові лише першу букву.

ЯГОДА ЙОД ЦИБУЛЯ ЕКРАН

РИБА АКУЛА ЙОРЖ ЦУКОР ЕМБЛЕМА

(Яйце-райце)

Цікаво знати, то назву цієї казки не можливо перекласти на жодну іншу мову в усій понятійній багатозначності.

IV. Повідомлення теме і мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми будемо ознайомлюватись з українською народною казкою «Яйце-райце».

V. Робота над казкою.

1. Первинне сприйняття казки.

Казку починає читати вчитель, а продовжують дочитувати учні самостійно мовчки до с. 29.

2. Словникова робота.

Знайдіть у тексті і прочитайте виділені слова та словосполучення. (Позиватися, у великій пригоді стану, господи, небожа, скот) та поясніть їх значення.

• Позиватися — подавати на когось в суд з метою розв’язати якусь суперечку.

• У великій пригоді стану — допоможу у непередбаченій події, випадку.

• Скот — худоба.

• Небожа — зменшено-пестливе до небіж і небога (син брата або сестри, про рідних).

3. Аналіз змісту казки.

Жайворонок — це цар небесної сфери, миша — володарка землі.

— Що спричинило сварку між царем та царицею? Чому така маленька незгода призвела до порушення ладу у всьому світі?

— Хто виявився хитрішим?

— Кого на війну скликає цар?

— Чому цариця скликає звірів?

Миша-маленька, сіренька, а в казці володіє всім земним світом. Бо вона і на землі, і під землею, і в землі. Вона бачить і чує те, що для інших заховане.

— Для чого цариці потрібна була комашня?

— Хто між птахів був наймудріший?

— Кого зустрів стрілець?

— Скільки разів просив орел стрільця? Знайдіть цей уривок і зачитайте.

— Скільки років годував чоловік орла?

— Чому саме тричі орел опускав чоловіка додолу?

— До кого прилетів орел з чоловіком?

Прочитайте речення, у якому згадується про яйце-райце.

VІ. Підсумок уроку.

— Уривок з якої казки ми почали читати на уроці?

— Доведіть, що ця казка — чарівна.

— Що у казці здивувало вас?

— Коли ви хвилювалися найбільше?

VIІ. Домашнє завдання.

Виразно читати першу частину казки. Скласти план. Стисло переказувати (с. 26-29).

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
3 серпня 2018
Переглядів
5659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку