Конспект уроку "Народна соціально-побутова казка. Розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему і основну думку твору."

Про матеріал

У конспекті присутня чудова гра - "Точно в ціль". Завдяки їй є чудова нагода побрейнстормити з учнями по казках та їх видах. Категорія дітей - уважні та допитливі читачі. Успіхів Вам, шановні колеги!

Перегляд файлу

____________

 

Тема. Народна соціально-побутова казка. Розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему і основну думку твору.

Мета: розширити й узагальнити знання дітей про види народних казок, які вони читали в попередніх класах. Удосконалити вміння знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку; ділити текст на логічно завершені частини; складати план тексту. Розвивати вміння самостійно визначати тему і основну думку казки, складати характеристику дійових осіб. Виховувати інтерес до усної народної творчості.

Обладнання: картки з назвами казок, слова для мовної розминки, репродукція картини В.Васнецова «Три богатирі».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учні розказують вірш Дмитра Павличка «Рідна мова».  

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

̶  Що таке казка?

Казка — один з найдавніших, широко розповсюджених та живучих жанрів усної народної творчості (фольклору). Немає на земній кулі народу або племені, які б не мали своїх казок. Бо через казку формуються цілі народи. У казках проявляється уявлення народу про щастя, втілюються його ідеали, любов до прекрасного і героїчного, всепереможна віра в добро і справедливість.

̶  Які види казок ви знаєте? Наведіть приклади.

IV. Мовна розминка.

http://www.ukrlit.vn.ua/lesson/4klas_2/4klas_2.files/image009.jpg
Замість крапок вставте букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.

 

V. Опрацювання матеріалу підручника на с.40.

1. Учні пригадують, що таке «казка», види казок та знайомляться з поняттям соціально-побутової казки.

2. Гра «Точно в ціль».

На дошці записано види народних казок. Дітям пропонується вибрати картку з назвою казки і прикріпити до дошки у відповідну колонку.

Казки про тварин        Чарівні казки             Міфологічні казки

                  «Лев і осел»         «Кирило-Кожум’яка»           «Царівна-жаба»

               «Лисичка-кума»                   «Ох»

               «Пан Коцький»

Відповіді: «Лев і осел» (1); «Лисичка-кума» (1); «Кирило-кожум’яка» (2); «Мудра дочка» ( ̶ ); «Царівна-жаба» (3); «Ох» (2); «Дідова дочка і бабина дочка» ( ̶ ); «Пан Коцький» (1).

̶  Які з цих казок ви не віднесли до жодної групи? Чому? (Цe соціально-побутові казки.)

VI.  Робота з казкою «Ілля Муромець».

1. Перевірка навичок читання. Визначення зачину, основної частини і кінцівки.

2. Робота над образними засобами казки.

̶ Поясніть, як розумієте вирази:

  • «дубом ворогів трощити» (битися з великою силою);
  • «на трьох дубах, на дев'яти гілках» (дуже високо);
  • «засвистить по-солов'їному» (високим голосом);
  • «зареве по-звіриному» (грубим голосом);
  • «дошку у дев'яносто пудів» (дуже важку);
  • «ні звір не пробіжить, ні птиця не пролетить» (ніхто не пройде).

3. Визначення теми і основної думки твору.

̶ Пригадайте, що називається темою твору, а що – основною думкою?

Тема тексту – це його зміст, то, про що (або про кого) в ньому йдеться. Головна думка тексту – те, заради чого його було створено (чого він навчає, до чого закликає, від чого застерігає) Тему тексту автор розкриває поступово: він переходить від однієї частини теми до іншої.

3. Слово вчителя.

А чи знаєте ви. що Ілля Муромець — не вигаданий герой, а реальна людина, історична особа. Він справді жив і боронив українські землі. В одній із печер Печорської Лаври покояться чудотворні мощі Іллі Муромця.

Віктор Васнецов написав картину «Три богатирі». Зверніть увагу, головні персонажі картини мають незвичайний вигляд. Перед глядачами постають стародавні лицарі, ті самі билинні герої, про подвиги яких колись складали легенди: Альоша Попович, Ілля Муромець і Добриня Микитич. 

У центральній частині картини верхи на вороному коні сидить сам Муромський богатир Ілля. Від цього образу так і віє впевненістю, міццю і силою. Він разюче відрізняється від двох інших богатирів своєї умудренностью і спокоєм. Він ніби могутній дуб, якому не страшні навіть буря. Однією рукою він затуляється від сонця, виглядаючи ворога, на передпліччі висить важка палиця, інший тримає спис. І хоча Ілля Муромець намальований у кольчузі, з бойовою зброєю, все одно нічого небезпечного і страхітливого в цьому образі немає.

IV. Підсумок уроку.

̶  Хто автор казки «Ілля Муромець»?

̶  Який епізод сподобався найбільше? Чим?

V. Домашнє завдання.

Намалювати словесний портрет Іллі Муромця. Прочитати прислів’я і подумати, кого з героїв казки вониможуть стосуватися.

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
3 серпня 2018
Переглядів
2484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку