Гумористичні твори (твори Л. Глібова, С. Руданського, П. Глазового). Повторення теми, підготовка до контрольної роботи.
Мета: виявити рівень учнівських знань, умінь та навичок з теми «Гумористичні твори»; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; вміння застосовувати раніше вивчені знання під час виконання завдань; виховувати пошану до творчої діяльності байкарів, гумористів.
Тип уроку: урок перевірки знань, умінь і навичок.
Засоби навчання: тестові завдання. Літературний диктант “Так. Ні”.
Очікувані результати уроку: повторити все про творчість письменників Л. Глібова, С. Руданського, П. Глазового, їхні твори, про те, що вивчали на попередніх уроках, пройти тестування, активно працювати на уроці, виконати в зошитах літературний диктант “Так. Ні”, обмінятись зошитами і провести взаємооцінювання літературного диктанту, обговорити значення епіграфу до уроку.
Перебіг уроку Епіграф:
Посміхатися не гріх.
Добрий сміх не б’є, не мучить.
Він на світі жити учить
П. Глазовий
І. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. II. Повідомлення мети перевірки знань та способів її проведення. III. Усна перевірка знань учнів (фронтальна). IV. Тести (Робота в командах). V. Літературний диктант “Так. Ні” (Робота в парах). VІ. Взаємооцінювання літературного диктанту. VІІ. Підведення підсумків уроку. VІІІ. Оцінювання.
IV. Тести (Робота в командах).
-
У байці Л.Глібова «Щука» розповідається про щуку, яка:
-
допомагає усім мешканцям водоймища та користується повагою тварин;
-
одного заїла в смерть, другого обідрала;
-
товаришує з суддями, тому є безкарною.
-
Мораль байки Л.Глібова «Муха і Бджола»:
-
паразитичне існування;
-
взаємодопомога двох друзів;
-
конфлікт добра і зла.
-
Мораль байки Л. Глібова «Жаба і Віл»?
-
треба бути тим, ким вродився;
-
треба себе вдосконалювати;
-
треба намагатися стати схожим на інших.
-
Алегорія характерна для:
-
співомовки;
-
гуморески;
-
байки.
-
У співомовці С.Руданського «Добре торгувалось», чоловік хоче купити:
-
У співомовці С.Руданського «Запорожці у короля» розповідається про козаків, у яких:
-
вуса позакручувались;
-
животи розболілись;
-
чуби закрутились.
-
Навмисно порушений порядок слів – це:
-
анафора;
-
метафора;
-
інверсія.
-
У гуморесці П.Глазового «Найважча роль», мати вихваляється, що :
-
син став режисером театру;
-
що син запросив її на свою прем’єру до театру;
-
що сину дісталася одна з найголовніших і найважчих ролей.
-
У гуморесці «Похвала» П.Глазового Муха потрапила до пастки павука, бо:
-
він дуже її розхвалював, робив компліменти;
-
бо павук тихенько та проворно підкрався до неї;
-
бо павук поклав у свої сіті їжу, яка приманила наївну муху.
-
Що відповів сержант гостям із Канади? (за гуморескою П. Глазового «Заморські гості»)?
-
що усі українці спілкуються рідною мовою;;
-
що тільки «наша шпана» говорить українською;
-
що «наша шпана» українською не говорить.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
-
У байці Л.Глібова «Щука» головну злодійку:
-
відпустили, виправдавши;
-
засудили і веліли повісити;
-
засудили і постановили – втопити.
-
Мораль байки Л.Глібова «Муха і Бджола»:
-
паразитичне існування;
-
взаємодопомога двох друзів;
-
конфлікт добра і зла.
-
Що трапилося з жабою-сестрицею у байці «Жаба і Віл»?
-
Віл розчавив жабу;
-
Жаба, роздуваючись, луснула;
-
Жаби-сестри її не сприйняли та вигнали з водойми.
-
Байка обов’язково має:
-
заспів;
-
мораль;
-
присвяту.
-
У співомовці С.Руданського «Добре торгувалось», чоловік відповів на образу:
-
добре ж торгувалось, що вас два дурні зосталось;
-
добре ж торгувалось, що у магазині нічого не зосталось;
-
добре ж торгувалось, що кума два зосталось.
-
У співомовці С.Руданського «Запорожці у короля» козаки попросили до обіду:
-
меду і сметани;
-
сала та борщу;
-
пива та горілки.
-
Знайдіть рядок, у якому є інверсія:
-
Жаба вилізла на зелений берег;
-
Жаба луснула з натуги;
-
Казать їй друга почала.
-
Яка роль досталася сину головної героїні у театрі? (за гуморескою П.Глазового «Найважча роль»):
-
створювати шум за сценою;
-
грати німого;
-
викочувати бочку.
-
Що так дивувало хлопчика у зоопарку (за гуморескою П.Глазового «Еволюція»)?
-
чому люди еволюціонували від мавп?
-
чому мавпи далі не еволюціонують?
-
чому людина не еволюціонує назад в мавпу?
-
Що саме здивувало заморських гостей у розмові з міліціонером? (за гуморескою П.Глазового «Заморські гості»)
-
що у нього бездоганна українська мова;
-
що він не знає рідної мови;
-
що мера немає на робочому місці
V. Літературний диктант “Так. Ні” (Робота в парах).
Літературний диктант “Так. Ні”.
-
Мораль байки Л. Глібова “Муха і Бджола”: треба бути працьовитим? (Так)
-
З твору П. Глазового «Заморські гості» ці рядки: «Він на сцені в третій дії Викочує бочку! (Ні)
-
Таке прислів’я: “Без труда – нема плода” стосується “Мухи і Бджоли” Л. Глібова?(Так)
-
З твору П. Глазового «Найважча роль» ці рядки: «Наука доводить, Що людина, безперечно, Від мавпи походить»? (Ні)
-
Медом і сметаною частували козаків у польського короля (С. Руданський.«Запорожці у короля» (Так)
-
Навесні відбувається дія в байці Л. Глібова «Муха і Бджола» (Так)
-
Таку рису характеру людини як лінь Л.Глібов критикує на прикладі поведінки Жаби («Жаба й Віл»). (Ні)
-
Слово шаплик (за байкою Л. Глібова “Щука”) означало посудину з ручками для носіння рідини? (Так)
-
П. Глазовий є автором таких творів (Похвала/ Кухлик/ Еволюція/)?(Так).
-
«Заморські гості» на Вкраїну прилетіли з Америки? (Ні) (Канади)
-
С. Руданський за професією був лікар? (Так)
-
«Добре торгувалось» це співомовка Л. Глібова? (Ні)
VІ. Взаємооцінювання літературного диктанту.
VІІ. Підведення підсумків уроку. І на останок, звернімося до епіграфа нашого уроку й спробуймо дати відповідь на запитання:
-
Яку ж силу має сміх? (діти висловлюють свої думки за допомогою методу «ПРЕС»)
ПОЗИЦІЯ
– Я вважаю, що ... сміх це зброя, як сонце має тисячі промінчиків
ОБҐРУНТУВАННЯ
...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).
ПРИКЛАД
... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).
ВИСНОВКИ. Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).
VІІІ. Оцінювання – Що сподобалось на уроці? – Чи цінна ця інформація? – Підрахуйте і озвучте свої результати роботи на уроці! Чи ми все виконали на уроці, що запланували?( Відповіді дітей).
– Дякую за плідну роботу на уроці, бажаю вам щиро посміхатися і з насолодою спілкуватися своєю рідною мовою.