Бершакова Тетяна Федорівна,
учитель української мови та літератури,
КЗ «Нікольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
імені Якименка А.Д. Нікольської районної ради
Донецької області» опорна школа.
Пояснювальна записка
Урок з української літератури у 6 класі створений згідно з чинними програмами для загальноосвітніх шкіл. Має на меті познайоми учнів із творчістю видатної поетеси Лесі Українки, розвивати в учнів критичне мислення, удосконалити мовлення, поповнювати словниковий запас, вчитись висловлювати власні почуття, відстоювати власну точку зору.
Учителем використані наступні вправи: тренінг «Джерело знань», метод «Загадка», метод «Передбачення», «Павутинка запитань», «Інсценування вірша», робота у малих групах, «Кола Вена», «Кінострічка образів», вірш «Я».
Були враховані вікові особливості фізичного, психічного і розумового розвитку дітей. Учні мають свободу вибору при виконанні певних завдань.
Також є презентація та зошит-довідник до уроку.
Урок відповідає концепції НУШ.
Урок української літератури у 6 класі
Тема: Леся Українка «Як дитиною, бувало…» (зі збірки «Думи і мрії»)
Мета:
Тип уроку: комбінований урок з елементами тренінгу та використанням ІКТ
Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, дидактичні матеріали, зошит «Цілюще джерело».
Випереджальне завдання: спробуйте вгадати, про що вірш Лесі Українки «Як дитиною, бувало…»
«Усі ми родом із дитинства»
Антуан де Сент - Екзюпері
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1. Емоційне налаштування.
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
2. Вправа «Якщо…». Мета: розвинути уяву та творче мислення.
- Якщо дорослі стануть на мить маленькими, то….
- Якщо діти стануть на деякий час дорослими, то… (Учні відповідають)
Учитель: Дійсно, цікаво буде подивитися на таке перевтілення.
ІІ. Вступна частина уроку.
1. Тренінг як засіб активізації навчальної діяльності учнів «Джерело знань».
Давайте пригадаємо усе, що знаємо про цю геніальну поетесу Лесю Українку, з творчістю якої ми уже познайомились на минулому уроці. Перед вами на столі лежать речі, які супроводжували Лесине дитинство і дорослі роки. Давайте ми ці речі розподілимо на дві групи.
На столі лежать речі: лялька, стрічки, ведмедик, люстерко, книги, хустина, віночок, пензлик, ноти, перо, квіти, вишивка.
Учитель. Виберіть речі, які любила та використовувала мала Леся та доросла, відкладіть їх окремо. (Виходить 1 учениця і вибирає речі).
2. Метод «Загадка».
Учитель. Ми сьогодні познайомимось іще ближче із Лесею, розглянувши ще один її вірш . А щоб дізнатися, про що буде йти мова, вам потрібно розгадати одну загадку.
Це чудова пора безтурботна,
Де здається усе чарівним.
Пригодами різноманітна,
Ніхто не хоче розлучатися із ним.
Учитель. Правильно, це – дитинство! Чудова пора, сповнена таємничості, пригод, казковості.
ІІІ. Виконавчо - діяльнісний етап.
Учитель.
Сьогодні ми з вами познайомимося з віршем «Як дитиною, бувало…». Яку мету ми собі поставимо сьогодні на уроці?
Учитель. Перегляньте, будь ласка, малюнки й зробіть передбачення, припущення, про що може йти мова у вірші. (Учні роблять припущення).
Учитель. Діти, звернімося до нашого зошита-довідника, в якому ми розпочали роботу на минулому уроці та опрацюємо третій розділ.
Давайте попрацюємо над змістом. Робота з текстовим матеріалом
(виразне читання та частковий аналіз вірша)
Учитель запрошує двох учнів, які читатимуть вірш, спочатку маленька Леся, потім – доросла.
Учитель. Діти, перечитайте ще раз мовчки вірш та дайте відповідь на будь-яке з наведених нижче питань. ( Працюють під музичний супровід https://mp3set.info/uspokaivayuschaya/53187-uspokaivayuschaya-muzyka-pianino-i-shum-dozhdya.html )
ІV. Рефлексія.
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що можу ...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
Мене надихнуло ...
Я візьму собі у подальше життя…
V. Підсумок уроку.
1. Учитель. Діти, ви – великі розумнички! Дякую вам за вашу працю.
2. Самооцінювання.
Зробіть селфі, з яким настроєм ви закінчили працювати на уроці.
3. Домашнє завдання:
- вивчити напам`ять вірш «Як дитиною, бувало..»;
- намалювати найяскравіший спогад із дитинства ( за бажанням);
- відповісти на питання в зошиті-довіднику ( 2 питання на вибір).
ЗОШИТ з української літератури
для учнів 6 класу
«Цілюще джерело»
з теми «Творчість Лесі Українки»
_______________________________
_______________________________
_______________________________
Розділ1. Анкета письменниці. (Заповніть таблицю відомостями про життя і творчість Лесі Українки)
Дата та місце народження |
|
Справжнє ім`я та прізвище |
|
Склад сім`ї |
|
Навчання |
|
Назви збірок поетеси |
|
Дитячі захоплення й обдарування |
|
Подорожі у зв`язку із хворобою (назви країн) |
|
Назви найвідоміших творів |
|
Значення творчості поетеси |
|
Дата та місце смерті |
|
Місце поховання |
|
Розділ 2. Зміст та аналіз вірша «Мрії» (Прочитайте вірш, дайте відповідь на питання)
МРІЇ
У дитячі любі роки,
Коли так душа бажала
Надзвичайного, дивного,
Я любила вік лицарства.
Тільки дивно, що не принци,
Таємницею укриті,
Не вродливі королівни
Розум мій очарували.
Я дивилась на малюнках
Не на гордих переможців,
Що, сперечника зваливши,
Промовляли люто: «Здайся!»
Погляд мій спускався нижче,
На того, хто розпростертий,
До землі прибитий списом,
Говорив: «Убий, не здамся!»
Розділ 3. Зміст та аналіз вірша «Як дитиною, бувало…» (Прочитайте вірш та виконайте завдання)
Як дитиною, бувало…
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо.
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
«Що, болить?» — мене питали,
Але я не признавалась —
Я була малою горда, —
Щоб не плакать, я сміялась.
А тепер, коли для мене
Жартом злим кінчиться драма1
І от-от зірватись має
Гостра, злобна епіграма, —
Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись,
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.
Словничок.
Епіграма — короткий вірш глузливого змісту.
Драма — тут: напружений момент.
Розділ 4. Зміст та аналіз вірша «Тиша морська» (Прочитайте вірш та складіть паспорт вірша)
ТИША МОРСЬКА
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певно, се країна
світла Та злотистої блакиті,
Певно, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!
Тиша в морі... ледве-ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста;
Править хтось малим човенцем,
В'ється стежечка злотиста.
Править хтось малим човенцем,
Стиха весла підіймає,
І здається, що з весельця
Щире золото спадає.
Як би я тепер хотіла
У мале човенце сісти
І далеко на схід сонця
Золотим шляхом поплисти!
Попливла б я на схід сонця,
А від сходу до заходу,
Тим шляхом, що проложило
Ясне сонце через воду.
Не страшні для мене вітри,-
Ні підводнії каміння,
Я про них би й не згадала
В краю вічного проміння.
Назва поезії |
"Тиша морська"
|
Історія написання |
|
Тема |
|
Художні образи |
лірична героїня -
|
Художні засоби |
епітети —
метафори —
повтори —
ласкаво-зменшувальні слова —
|
Віршовий розмір |
|
Головна думка (ідея) |
|
Мої враження |
|
Розділ 5 . Перевіряємо себе
Картка самооцінки на уроці (заповнює учень)
№ з/п |
Критерії самооцінювання |
|
1. |
Я виразно читав вірш |
|
2. |
Я висловлював свою думку |
|
3. |
Я запам’ятав нову інформацію |
|
4. |
Я був активним |
|
5. |
Я працював творчо |
|
6. |
Я був уважним |
|
Я на гору круту крем’яную
Буду камінь важкий підіймать
І, несучи вагу ту страшную,
Буду пісню веселу співать.
Леся Українка
Використані джерела
Використані джерела