Конспект уроку "Хімічні властивості кисню"

Про матеріал

Конспект уроку структуровано оформлений. Актуалізація знань учнів проходить у диференційованій формі. Під час вивчення нового матеріалу використано віртуальну лабораторію хімічних дослідів з теми "Хімічні властивості кисню".

Перегляд файлу

План – конспект уроку

Урок№ 32 у 7 класі

Тема.  Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення.

Навчальна мета: вивчити хімічні властивості кисню на прикладі його взаємодії з металами, неметалами і складними речовинами; закріпити та  розширити знання учнів про хімічні реакції; уміння складати рівняння хімічних реакцій; дати уявлення про реакції сполучення, про оксиди, як складні речовини.

Розвивальна мета: формувати вміння порівнювати, спостерігати, робити висновки. Розвивати логічне мислення, пізнавальну активність, творчу  здібність учнів.

Виховна мета: формувати вміння висловлювати свої думки, виховувати культуру спілкування, дисциплінованість, уважність, творче мислення, почуття обов'язку і відповідальності, вміння працювати самостійно.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: тестування, фронтальне опитування, індивідуальна робота біля дошки, розв'язування розрахункових і експериментальних завдань, розповідь, демонстраційний експеримент на комп'ютері, самостійна робота учнів.

Обладнання: прилад для одержання кисню, спиртівка, комп'ютер.

Епіграф уроку: «Кисень – це речовина, навколо якої обертається земна хімія».

Я. Берцеліус

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель. Сьогодні у нас особливий урок. Я сподіваюсь, що ви гарно зберетесь і праця наша буде ефективною. А спочатку визначимо, як ви засвоїли основні поняття попереднього уроку про Оксиген і Кисень.

- Які питання у вас виникли по домашньому завданню? Дуже добре, що справились.

II. Актуалізація опорних знань.

- Давайте за допомогою тестів перевіримо рівень засвоєння попередньої теми.

Вчитель роздає завдання тестів за двома варіантами, потім відбувається взаємоперевірка учнями за ключами до тестів, що записані на зворотньому боці дошки

Кожне завдання оцінюється 0,5 балів.

А тепер другим кроком буде обговорення цього матеріалу:

1. Індивідуальні завдання біля дошки виконують учні.

Картка № 1

Обчислити масову частку Оксигену в глюкозі С6Н12О6.

Картка № 2

Вивести формулу речовини, якщо відомо, що до її складу входять: W (К) =J 24,7%; W (Мn) = 34,8%; W (О) = 40,5%.

Дати їй назву.

Картка № 3

Масова частка Карбону в його сполуці з Оксигеном - 27,3%.

Визначити формулу цієї сполуки, знаючи, що її відносна молекулярна маса - 44.

Картка № 4

З яких речовин можна одержати кисень у лабораторії? Написати відповідні і рівняння реакцій. До якого типу вони належать. Що таке реакції розкладу?

2. На місцях за картками працюють 3 учні.

Картка № 5

Обчислити масову частку Оксигену у білому піску SiО2.

Картка № 6

Масова частка Купруму в сполуці з Оксигеном дорівнює 88,9%. Відносна молекулярна маса цієї сполуки - 144. Визначити формулу сполуки СuхОу.

Картка № 7

Написати хімічні рівняння реакцій добування кисню в лабораторії 3-ма способами. До якого типу належать ці реакції?

А ми з вами повторимо найважливіші терміни та пригадаємо способи одержання кисню в лабораторії. Відповідати чітко і швидко.

Фронтальне опитування

1. Хімічний символ елемента Оксиген. (О)

2. Відносна атомна маса. (16)

3. Валентність у сполуках. (II)

4. Формула простої речовини кисень. (О2)

5. Відносна молекулярна маса кисню. (32)

6. Основне одержання кисню в природі. (Фотосинтез)

7. Основний спосіб промислового одержання кисню. (Перегонка рідкого повітря)

8. Які ви знаєте способи одержання кисню в лабораторії?

9. До якого типу належать реакції одержання кисню? (Розкладу)

10. Які речовини називаються каталізаторами? (Речовини, що прискорюють реакції, самі при цьому не витрачаючись)

11. Назвати основні фізичні властивості кисню.

12. Якими двома способами можна зібрати кисень?

Звернемо увагу на завдання, як справились учні. Один із місця коментує правильність розв'язування завдань. Ті, що на місці виконували, перевіряється.

А тепер треба показати, як можна довести наявність кисню. Адже ми знаємо багато газоподібних речовин без кольору, без запаху, без смаку.

Виконання досліду. Перевірка наявності кисню в посудині. Один учень виконує дослід і переконує за допомогою тліючої скіпки, яка на повітрі жевріє, а в склянці з киснем яскраво загорається.

Отже, фізичні властивості і добування кисню ми вивчили.

III. Мотивація навчальної діяльності.

А сьогодні ми відповімо на питання, чому кисень називається «санітаром  планети».

- Як ви вважаєте, очищення планети, руйнування речовин - це фізичні чи хімічні явища? (Хімічні) Коли підпалюють його і вносять в посудину з киснем. Що спостерігаємо?

Отже, темою нашого уроку є «Хімічні властивості кисню».

Мета нашого уроку - розглянути взаємодію кисню з простими речовинами - металами і неметалами, а також із складними речовинами, ознайомитися з новим типом хімічних реакцій - реакціями сполучення, закріпити знання про оксиди.

IV. Вивчення нового матеріалу. 

Кисень - проста речовина, що підтримує горіння. Кисню в повітрі є досить, щоб згорали дрова, кам'яне вугілля, природний газ. У чистому кисні горіння відбувається інтенсивніше.

Демонстрація дослідів на комп'ютері

Дослід 1. Взаємодія кисню з фосфором.

У ложку для спалювання речовин набирається червоний фосфор, підпалюють його і вносять в посудину з киснем. Що спостерігаємо?

Отже, білий дим, що виділяється - фосфор (V) оксид - сполука Фосфору з Оксигеном.

Один з учнів записує рівняння на дошці, всі інші — в зошиті

4Р + 5О2=2Р2О5

Відбулася реакція сполучення фосфору з киснем.

Дослід 2. Горіння вугілля в кисні.

У ложку для спалювання речовин кладемо вугілля і вносимо його в полум'я спиртівки. Вуглинка розгориться. Якщо цю вуглинку внести в посудину з киснем, то вона згорить без полум'я й диму, але з виділенням теплоти.

Отже, під час горіння вуглинки утворився карбон (IV) оксид - вуглекислий газ.

Учні записують рівняння реакції і коментують

С+О2=СО2

Дослід 3. Взаємодія кисню із сіркою.

Якщо запалену сірку внести в посудину з киснем, то горіння посилюється, синювате полум'я стає яскравим. При цьому утворюється газ з різким запахом - сульфур (ІV) оксид.

Учень записує рівняння горіння сірки в кисні

S + O2=SO2

Дослід 4. Взаємодія кисню із залізом. 

Якщо до тонкого стального дроту прикріпити сірник, запалити його і швидко опустити в посудину з киснем, то він згорає, розкидаючи яскраві іскри залізної окалини Fe3О4 (FeO, Fe2О3).

Учень записує на дошці рівняння горіння заліза в кисні

3Fe + 2О2 = Fe3О4

- Який висновок можна зробити із дослідів, що спостерігалися?

- Що спільне в цих реакціях ви помітили?

Такі реакції називаються реакціями сполучення.

Дається визначення реакції сполучення.

Взаємодія речовин з киснем належать до реакції окислення. В усіх випадках утворюються нові речовини - оксиди P2O5, СО2, SО2, Fe3О4. спробуйте дати означення оксидам.

Оксиди — це складні речовини, утворені двома елементами, одним із яких є Оксиген.

- Які ознаки протікання таких реакцій?

Отже, такі реакції супроводжуються горінням.

Учні записують у зошиті визначення

Горіння - це хімічна реакція, під час якої відбувається окиснення речовин з виділенням теплоти і світла.

Отже, у чистому кисні реакція горіння відбувається інтенсивніше.

А де використовуються реакція горіння?

Дослід 5. Горіння природнього газу.

Проте горіти в кисні можуть не тільки прості, а й складні речовини. У газовій плиті згоряє природний газ, складова частина якого є метан СH4.

- Що при цьому відбувається?

На екрані демонструється горіння метану. Горить синюватим полум'ям. Якщо над горючим газом потримати скляну пластинку, то на ній з'являться краплини води. Отже, виділяється водяна пара.

Якщо змочити чисту пробірку вапняною водою і потримати її над горючим газом, стінки пробірки мутніють. Це доказ утворення вуглекислого газу - Карбон (IV) оксид.

Учні самостійно роблять висновки про продукти реакції горіння метану, і записують рівняння

СН4 + 2О2 = СО2 + 2Н2О

- Що ж сталося з кожним елементом (С і Н), що входив до складу молекули метану? 

Так само згоряють у кисні і інші складні речовини. 

Реакції сполучення - це реакції, в результаті яких із двох речовин утворюється одна складна.

Висновок: кисень взаємодіє з металами й неметалами.

Кисень унаслідок нагрівання енергійно взаємодіє з деякими речовинами, при цьому виділяється тепло і світло.

Такі реакції називаються реакціями окиснення.

Окиснення - це хімічна реакція взаємодії речовин (простих і складних) з киснем.

Горіння - це хімічна реакція, за якої відбувається окиснення речовин з виділенням тепла і світла.

 У більшості випадків у результаті цих реакцій утворюються оксиди.

 

Висновок. Отже, при взаємодії складних речовин з киснем утворюються оксиди тих хімічних елементів, які входять до складу складної речовини.

V. Перевірка первинного сприйняття матеріалу.

Дається завдання за варіантами для письмової самостійної роботи.

1. Допишіть рівняння реакції горіння і розставте коефіцієнти.

І Варіант І.

Zn + О2 =

Na + О2 =

АІ + О2=

Варіант II.

Mg + О2 =

Ag(I) + О2 =

Сr(ІІІ) + О2=

2. Напишіть рівняння реакції горіння складних речовин: 

Варіант І. 

SiH42=

Варіант 2. 

H2S + О2 =

VI. Підбиття підсумків.

  •    З якою хімічною властивістю кисню ми познайомилися? 

VII. Домашнє завдання.

 Вивчити відповідний параграф. Підготуватися до практичної роботи. 

 Творче завдання: скласти схему застосування кисню. 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
8612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку