Урок з теми включає в себе самостійну роботу, загадку, уривок із казки “Містер Окс”, хімічний експеримент, використання електронних навчальних засобів та завдання - скласти сенкан, що в повній мірі дозволяє учням засвоїти тему.
1
Хімічні властивості кисню. Реакція сполучення, поняття про оксиди
Мета: продовжувати формувати знання учнів про кисень на основі знань його хімічні властивості; ознайомити учнів із поняттями “реакції сполучення” та “оксиди”; закріпити знання учнів про дотримання правил техніки безпеки під час роботи із нагрівальними приладами, лабораторним обладнанням, хімічними реактивами; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; формувати інформаційну компетентність; формувати науковий світогляд, вміння спостерігати й фіксувати результати дослідів.
Тип уроку: комбінований.
Методи роботи: самостійна робота, хімічний експеримент.
Обладнання: лабораторний штатив, пробірки, спиртівка, корок із газовивідною трубкою хімічна склянка, скіпка, гідроген пероксид, манган (IV) оксид, вода.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка раніше вивченого матеріалу
Самостійна робота:
І варіант
1. Розрахуйте масову частку елементів у глюкозі С6Н12О6.
Дано: Мr (С6Н12О6) = 180 г/моль
С6Н12О6 ω (С) = 12 * 6 / 180 = 0,4 або 40%
ω (С) - ? ω (Н) = 1 * 12 / 180 ≈ 0,0667 або 6,67%
ω (Н) - ? ω(О) = 16 * 6 /180 = 0,5333 або 53,33%
ω(О) - ?
2. Розставте коефіцієнти у відповідних схемах реакцій
1) С6Н12О6 + 6О2 → 6СО2 + 6Н2О
2) Аl2О3 + 3Н2SО4 → Al2(SО4)3 + 3Н2О
3) 2SО2 + О2 → 2SО3
ІІ варіант
1. Розрахуйте масову частку елементів у цукрі С12Н22О11.
Дано: Мr (С12Н22О11) = 342 г/моль
С12Н22О11 ω (С) = 12 * 12 / 342 = 0,421 або 42,1%
ω (С) - ? ω (Н) = 1 * 22 / 342 ≈ 0,0644 або 6,44%
ω (Н) - ? ω(О) = 16 * 11 / 342 = 0,5146 або 51,46%
ω(О) - ?
2. Розставте коефіцієнти у відповідних схемах реакцій
1) С12Н22О11 + 12О2 → 12СО2 + 11Н2О
2) Fе2О3 + 6НСl → 2FeCl3 + 3H2О
3) СаО + Н2О → Са(ОН)2
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Відгадайте загадку:
Хімічно кисень дуже агресивний:
Окислює метали він активно.
І більшість неметалів, що існують,
Достатньо легко із киснем реагують.
При цьому всі утворюють сполуки.
Як звати їх? Підносьте швидше руки.
Бачу у вас виникли труднощі із відгадкою. Тому настала черга вам дізнатися як же називаються ці сполуки. Запишіть тему уроку: “Хімічні властивості кисню. Реакція сполучення, поняття про оксиди”.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Послухайте уривок із казки “Містер Окс”:
… в елементному царстві жив наш добрий знайомий – містер Окс. У нього завжди не вистачало пари електронів і доводилося постійно вирішувати проблему, де їх дістати. Ось і “крутився” Окс: у кого позичить на годинку, з кимось поділиться, а в інших і просто відбере. Будь-який елемент Окс міг заворожити, точніше окиснити. Які дива він тільки не творив: і спалював ущент, і розжарював до червоного, і просто тихо зброджував, а то й гноїв – і все це сходило йому із рук, тому що, спілкуючись з таким …, як Окс, навіть найтугоплавкіший елемент почувався позитивним.
… дуже заздрив Фтор славі Окса, мріяв стати благородним і дуже злився, що всього лише одного електрона йому до благородства не вистачає. Цей електрон він міг відібрати в будь-якого елемента, але йому хотілося принизити містера Окса, похитнути репутацію цього загального улюбленця. Отож Фтор взяв і окиснив самого Окса! Врятуватися Оксу допоміг його добрий друг Аш, адже разом вони – нерозлийвода… Тільки з ним та ще з добренькими лужними і міг містер Окс розслабитися, обійтися одним електроном. Заради дружби можна і в оксидах походити…
Бачите, який кисень активний. Зараз ми експериментальним шляхом переконаємось, що кисень реагує із багатьма речовинами.
Проводяться досліди, під час яких добувають кисень із пероксиду, а потім спалюють в кисні сірку, залізо, фосфор, магній, спирт, записують рівняння реакцій: МnО2
2Н2О2 ==== 2Н2О + О2
1) S + О2 = SО2
2) 3Fе + 2О2 = Fе3О4
3) 4Р + 5О2 = Р2О5
4) 2Мg + О2 = 2МgО
5) С2Н5ОН + 3О2 = 2СО2 + 3Н2О (учні розставляють коефіцієнти самостійно)
(якщо немає реактивів, можна подивитися реакції, які пропонують нам програмові електронні навчальні засоби: "Хімія 8 клас", Квазар-мікро, 2004 або Віртуальна хімічна лабораторія 8 – 11 клас)
Що спільного у цих реакціях? Так, у цих реакціях продуктами є речовини, що складаються із двох елементів, один із яких обов’язково Оксиген. Такі речовини називаються оксидами. Учні записують визначення оксидів.
А що спільного у реакцій 1 – 4? Так, у всіх реакціях утворюється одна речовина. Такі реакції називають реакціями сполучення. Діти записують визначення реакцій сполучення.
V. Закріплення знань
Запитання-відповідь.
Зараз ми повернемося до загадки, яку ви не відгадали ще на початку уроку.
Хімічно кисень дуже агресивний:
Окислює метали він активно.
І більшість неметалів, що існують,
Достатньо легко із киснем реагують.
При цьому всі утворюють сполуки.
Як звати їх? Підносьте швидше руки.
Молодці! Оксиди.
Що таке оксиди? Речовини, які утворені двома елементами, один із яких обов’язково кисень.
А що таке реакції сполучення? Реакції, у результаті яких із двох речовин утворюється одна складна.
VI. Оголошення завдань додому
§ 18, впр. 136, 140, 141 ст. 110, скласти сенкан (вірш, що складається із п’яти рядків. Перший рядок позначає тему і складається із одного іменника, другий рядок – з двох прикметників, що описують перше слово, третій рядок – із трьох дієслів, пов’язаних із темою, четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, яка висловлює ставлення до теми, п’ятий рядок – слово-синонім до першого рядка) і написати його на окремому листку
(Кисень
Невидимий, всемогутній.
Підпалює, окиснює, підтримує.
Кисень – найважливіша складова повітря.
Життя.)