Розробка виконана у формі подорожі-казки по країні Хімія, де старші учні знайомлять молодших товаришів (6-7 клас) із таким предметом, як хімія. Казка-подорож супроводжується показом хімічних експериментів, що викликають інтерес дітей до науки хімія.
1
Хімія – наука-чарівниця
(подорож-казка по країні Хімія)
Широко простягає хімія руки
свої у справи людські.
М.Ломоносов
Мета: поглибити та розширити знання і кругозір учнів, їхні уміння та навички; ознайомити менших учнів із історією хімічної науки; розкрити таємниці навколишнього різноманітного й загадкового світу; виховувати любов до предмета, бажання здобувати знання.
Дійові особи: алхімік, Менделєєв, дівчинка.
Обладнання: хімічний посуд, набір реактивів.
Хід заходу
Ведуча. Доброго дня друзі! Раді вітати всіх присутніх у цій залі. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож таємничій, чарівній і загадковій країні – Хімія, дізнаємось про деякі таємниці та чудеса, що відбуваються в ній. А допоможуть нам в цьому старші учні – ваші товариші. Тож рушаймо! Щасливої дороги!
Ведучий. Наук на світі є багато,
І хімія – не між дрібних.
З’явилася вона давненько –
За декілька тисячоліть,
Та рухалася помаленьку,
А зараз птицею летить.
Ведуча. Як тільки стала проростати
Й пустила в землю корінці,
Ураз її, немов за грати,
Взяли до рук своїх жерці.
І хоч святою стала зватись,
Але ченці, як не крути,
Із нею почали займатись
Мистецтвом зовсім не святим.
Ведучий. Та в келії їй тісно стало.
Покрита мороком густим,
До себе вчених притягала
Туманним образом своїм.
Трудились хіміки віками,
Все думали про майбуття:
Шукали філософський камінь,
Химерний еліксир життя.
(На сцені з’являється алхімік, тримаючи в руках дві колби із гарячими розчинами плюмбум ацетату та калій йодиду).
Ведуча. Ой! Ти хто? І що тут робиш?
Алхімік. Я – алхімік! І, здається, щойно знайшов отой славетний філософський камінь, про який всі тільки й говорять. Ось дивіться!
(Бере дві колби і зливає їх в одну. Через деякий час в колбі з’являються золоті лусочки).
Алхімік. Бачили! А то нічого не вийде! Нічого не вийде!
(Щось бурмочучи собі під ніс, алхімік залишає сцену).
Ведучий. Але не тільки це робили,
Не марно покладали труд –
Кислоти добувати вміли,
Метали виплавляли з руд.
Багато сил ішло даремно,
Блукали хіміки в пітьмі –
Була робота безсистемна,
Думки роїлись в голові…
Ведуча. Знаходились великі вчені,
Науку рухали вперед.
Та ось на світ з’явився геній
І головний відкрив секрет.
Він працював для Батьківщини,
Життя не шкодував свого.
Був Менделєєв справжнім сином
Росії й людства усього.
Ведучий. Узяв з минулого найкраще
В майбутнє сміло зазирнув,
І розум його роботящий
Багато в світі осягнув.
Відкрив закон Періодичний,
Що став для хіміків взірцем,
Закон, що буде жити вічно,
Бо вічний рух в собі несе.
(На сцені з’являється Менделєєв)
Ведуча. Пане, а ви хто?
Менделєєв. Дмитро Іванович Менделєєв.
Ведучий. А, так це Ви відкрили Періодичний закон?
Менделєєв. Так, я! ох і нелегко це було! Скільки я бився над ним, розмірковував, ночей недосипав! І, нарешті, здійснилося!
Ведуча. І що ж Ви лише наукою займалися?
Менделєєв. Я був знайомий із багатьма художниками, поетами, композиторами. Вони любили заходити до мене, а я пожартувати над ними.
Ведучий. Як?
Менделєєв. Я можу визначити, чи є в залі діти, що курять. (Бере банку, підходить з нею на край сцени і закриває кришкою. Банка наповнюється димом). Ось так шкідливим димом наповнюються легені курців.
Ведуча. Звичайно, цей дим не сигаретний, а хімічний, утворений унаслідок взаємодії амоніаку з гідроген хлоридом.
Ведучий. А це що у Вас?
Менделєєв. Це морське дно з водоростями та коралами.
Ведучий. Уперше бачу такі чудернацькі водорості.
Ведуча. І водорості теж хімічні – так виросли нерозчинні силікати металів.
Менделєєв. Ну що ж, друзі, мені вже час. До побачення!
Ведучий. Нас хімія – наука-чарівниця –
Бере в свої долоні, мов цариця.
І каже: все вам дам, аби природі
Ви мною не завдали шкоди.
(На сцені з’являється дівчинка).
Дівчинка. Доброго дня вам! А ви знаєте, що стоїте поруч із вулканом, і будь-якої миті може початися виверження?
Ведуча. Не фантазуй. Тут немає ніякого вулкана.
Дівчинка. А ось і є! Дивіться. (Проводить дослід “Виверження вулкана”).
Ведучий. Ух ти, гарно як!
Дівчинка. А в мене є фотоапарат, і я все це зняла на плівку. Ось дивіться. (Проводить дослід “Миттєва фотографія” (Заздалегідь на білому аркуші паперу намальовано вулкан розчином лугу. Дівчинка розпорошує на аркуш спиртовий розчин фенолфталеїну – з’являється вулкан.)).
Дівчинка. До побачення!
Ведуча. Сашо, а що це в тебе таке?
Ведучий. Та це я випадково подряпав руку.
Ведуча. То давай я тобі допоможу.
(Проводять дослід “Кров без рани”. Ватним тампоном змазують долоню ведучого ферум хлоридом, а безбарвним розчином калій роданіду змочують палицю. Далі палицею проводять по долоні: на папір рясно тече “кров”, яку з долоні змивають ватою, змоченою розчином натрій флуориду. Показують глядачам, що рани немає і долоня чиста).
Ведучий. Спасибі!
Ведуча. Будь ласка. Будь охайним. А, ти знаєш, я зараз залюбки подивилася б феєрверк.
Ведучий. А це будь ласка.
(Демонструє дослід “Зоряний дощ”. На аркуш паперу насипає по три ложечки вугільного порошку, калій перманганату та порошку відновленого заліза. Суміш висипає у тигель, який закріплює у кільці штатива і нагріває полум’ям спиртівки. Починається реакція, і суміш викидається у вигляді безлічі іскор, що нагадують феєрверк).
Ведучий. Хоч хімія наука і не нова,
Вона дає таку пораду –
Нам працювати з нею треба знову,
Тоді наш вчитель буде радий!
Ведуча. У житті щоденнім хімія – наш друг,
Допомагає в кухні й на городі,
Куди не глянь – є хімія навколо:
У побуті і у природі.
Ведучий. І на завершення програми
Ми, друзі, вам сказати хочемо:
Якщо ви ще не переконалися і досі,
Що хімія – наука із наук,
Велична, таємнича, загадкова,
В користуванні нам дає
Мільйони речовин чудових.