Конспект уроку "Хвороби органів дихання та їх профілактика"

Про матеріал
Конспект уроку з використанням групових форм і методів роботи, прийому "Шпаргалка", "Пароль", "Світлофор", вправи "Подарунок сигарети". Містить проблемно-пошукові задачі по темі, цікаві дихальні вправи. Додається корисна інформація про біологію, хімію та математику паління, хвороби курців.
Перегляд файлу

 

                                        8 клас

Тема: Хвороби органів дихання та іх профілактика.

Мета: систематизувати і розширити знання учнів про дихальну систему і процеси дихання, вивчити причини виникнення захворювань органів дихання і обгрунтувати заходи профілактики, ознайомити з найпоширенішими хворобами органів дихання, вдосконалювати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати творчі та комунікативні здібності, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, складати послідовну логічну відповідь; виховувати прагнення до здорового способу життя, колективізм, поглиблювати інтерес до біології.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиці «Будова органів дихання», макети, роздатковий матеріал, таблички, підручник, довідникова література.

                                          Хід уроку

І. Оргмомент ( 2хв.)

1. Привітання

    ДОБРИДЕНЬ!

Правда, чудова ця фраза?

Вона нас зближує з вами одразу.

Сьогодні,гадаю, якраз буде вчасно,

Щоб був у вас дійсно чудовий настрій!

На уроці у нас присутні гості і я бачу на ваших обличчях невеличке хвилювання. Але хвилюватись не треба.

2. Психологічне налаштування

Зі стресом краще не дружить.

Ой, як важко з ним всім жить!

Краще посмішку любіть.

Посміхніться . Ось так добре!

І ніколи не тужіть,

Вам ще довго, любі, жить,

Тож здоровя бережіть!

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності ( 3хв)

1. Мотивація

- Геніальний лікар, учений і філософ Авіценна, який жив у Середній Азії близько тисячі років тому, стверджував:

«Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, які в тебе в скринях… Головним скарбом життя є здоровя, і щоб його зберегти, потрібно …»

- Що ж потрібно на думку Авіценни, щоб бути здоровим? (Багато чого знати)

- Я сподіваюсь , що до кінця уроку ми зможемо з’ясувати, що ви знаєте і для чого.

                                            ЗНАЮ

                         Що? /          \Для чого?

                                   (Записано на дошці)

2. Повідомлення теми і задач уроку

- Тема нашого уроку «Хвороби органів дихання та іх профілактика»

Я пропоную обєднати наші зусилля і розраховую на вашу активну роботу.

Сподіваюсь, що дух партнерства допоможе нам у цьому, і ми цілком впораємось із завданнями, які перед нами стоять.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. ( 10хв)

1. Прийом «Пароль» (Додаток 1) – фронтальне опитування.

- Ми з вами відправимось в подорож, але спочатку нам треба придбати квитки.

Вартість квитка – відповідь на питання. (За правильну відповідь учні отримують червоні та зелені кружечки)

2. Прийом «Шпаргалка» (Додаток 2) – робота в парах.

- Спочатку ми відправимось у «Подорож з маленьким Киснем»

(Вставити пропущені слова і скласти розповідь)

3. Проблемно-пошукові задачі (Додаток 3) – робота в парах.

- А зараз ми повинні прибрати невеликі перешкоди на нашому шляху.

(Обговорити і дати грунтовну відповідь)

ІV. Вивчення нового матеріалу (20хв)

1.Наукова станція – робота в групах (Додаток 4)

- А тепер нам треба виявити і побороти хвороби.

За матеріалом підручника і поданим планом дайте характеристику хворобам.

1. Хвороби органів дихання та їх профілактика – робота з підручником.

2. Дихальна фізкультхвилинка.(Додаток 5)

3. Вплив паління на органи дихання – робота з додатковою літературою (Додаток6)

     (Повідомлення учнів)

4. Вправа «подарунок сигарети» (Додаток 7)

5. Підсумок роботи станції: «Квітка здоровя» (Додаток 8)

2. Проблемно-пошукова задача (Додаток 9)

V. Підсумок уроку (8 хв )

1. Прийом «Світлофор»

- А тепер нам час повернутися додому. Підійдіть до дошки і включіть світлофор: корисному на вашу думку дайте зелене світло, а шкідливому – червоне. (До сигарети з хворобами діти кріплять червоні кружечки, а до «квітки здоровя» - зелені)

2. Рефлексія

- Сформулюйте висновок уроку за схемою.

3. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання.

Виготовити бюлетні «Профілактика тютюнопаління»,

«Профілактика застуди та грипу».

 

 

                        Додатки до уроку

 

1. Прийом «Пароль»

(Відповіді учнів – перепустка на урок)

1.Великий парний орган, що заповнює майже весь обєм грудної клітки. (Легені)

2.Відділ дихальної системи, що має вигляд лійки і є органом утворення голосу. (Гортань)

3.Сполучнотканинна оболонка, що вкриває легені. (Легенева плевра)

4.Відділ головного мозку, в якому розташований дихальний центр. (Довгастий мозок)

5.Трубчаста частина дихальних шляхів, розташована між гортанню і бронхами. (Трахея)

6.Легеневі пухирці, заповнені повітрям. (Альвеоли)

7.Повітропровідні шляхи, що відходять від трахеї і входять у легені. (Бронхи)

8.Простір складної форми, що вкритий слизовою оболонкою і містить нюхові рецептори. (Носова порожнина)

9.Сполука, яку утворює кисень з гемоглобіном еритроцитів. (Оксигемоглобін)

10.Нестійка сполука, яку утворює вуглекислий газ з гемоглобіном еритроцитів. (Карбгемоглобін)

11.Стійка сполука, яку утворює чадний газ з гемоглобіном еритроцитів, що призводить до отруєння організму. (Карбоксигемоглобін)

12.Перехід кисню в кров, а далі – у клітини, а вуглекислого газу – з крові в легені відбувається завдяки... (Дифузії)

13.Напрям і швидкість дифузії визначається…(Парціальним тиском)

14.Сукупність процесів, які забезпечують надходження в організм кисню, використання його в реакціях енергетичного обміну, а також видалення з організму вуглекислого газу. (Дихання)

15.Щілина між голосовими звязками. ( Голосова)

16.Зі скількох частинок складається ліва легеня? ( З двох)

17.Сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через ніздрі. ( Чхання)

18.Вхід до гортані під час ковтання їжі закриває … ( Надгортанний хрящ)

19.Різкий рефлекторний видих через рот, спричинений подразненням рецепторів гортані. ( Кашель)

20.Зі скількох часток складається права легеня? ( З трьох)

21. Дихальні рухи. ( Вдих, видих)

22. Дихальний рух, під час якого легені наповнюються повітрям. ( Вдих)

23. Дихальні м’язи. ( Міжреберні, діафрагма)

 

2. Прийом «Шпаргалка»  

Подорож маленького Кисню до великого Макроорганізму

1. Довго подорожував я в атмосфері. Але одного разу я та мої брати – молекули кисню, входячи до складу повітря, потрапили крізь повітряні ворота ( … )                              до великого Макроорганізму(...                        ) .Я   не знав,   куди  мені рухатись,  але якась невідома сила   ( …                     )      гнала мене вперед.  Спочатку я потрапив до невеликої порожнини(                     )й відразу відчув тепло

( ...                  ), яким віяло з усіх боків( …                           ).

1- парціальний тиск; 2- носова порожнина; 3- органи дихання; 4 – організм людини; 5 – кровоносні капіляри слизової оболонки; 6- очищення повітря; 7 – зігрівання повітря.

 

2.   Думав, що я швидко потраплю далі, але помилився. Зробити це було не так просто.

Вся поверхня порожнини нагадувала хвилювання пшеничного поля під подихом вітру, яке я часто спостерігав раніше ( …                              ). Ритмічні коливання, спрямовані в протилежній бік руху повітря, гнали з організму відмерлі клітини, вбиті бактерії , часточки пилу, що потрапили туди з повітря, та інше «сміття»- все те, що могло б накопичитися всередині Макроорганізму та згубити його( …      )                               

Потім мене обмили в «паровій бані»( …                               ), «обнюхали шукачі нюхової станції» ( …                                                   ).        Далі мене обстежили рефлекторні чиновники ( …                                      ).

1- війчастий епітелій; 2- нюхові рецептори; 3- зволоження повітря слизом; 4- очищення повітря; 5 - рецептори слизової оболонки носа та глотки ;         6- смакові рецептори

 

3. Весь час я думав: «Яким же досконалим повинен бути цей Макроорганізм, якщо потрапити до нього так непросто. Що ж чекає на мене далі?»

Я рухався далі, і раптом переді мною зявилися два коридори , я не знав, куди мені йти. Але вхід до одного з них відкрився і мене погягнуло туди ( …        ).                     Я ніяк не міг здогадатися: чому були закриті ті двері ( …                ), кого не хотіли пропускати по цьому шляху ( …           )? Рухаючись довгим коридором ( …     ), стелі й стіни якого були напівкруглими ( …                   ), а підлога рівна та м’яка

( …         ), я відчув, що по іншому коридору ( ...            )  теж хтось пересувається.

1- гортань; 2 – трахея; 3 –надгортанний хрящ закриває вхід; 4 – стравохід;  5- хрящові півкільця; 6- задня стінка трахеї; 7- їжа; 8- кров.    

 

4. А потім я потрапив до маленької комірки ( …        ) . Таких «кімнаток» було багато, і стіни їх були дуже тоненькими, їх товщина була в десять разів менша за товщину найтоншого леза. Я відчув, що поряд тече якась рідина  ( …          ). У комірці було дуже багато моїх братиків – молекул кисню, і ми вирішили, що нам потрібно рухатися далі. І тут сталося диво: ми пройшли крізь стіни ( …             ) й опинились у невеликій річечці ( …             ), мене хтось швидко підхопив ( …           ), приєднав до себе ( ….           ) та поніс далі.

1- кров; 2 –альвеоли; 3 – капіляри; 4 –явище дифузії; 5 –гемоглобін; 6 –тромбоцит; 7 – еритроцит.

 

5. Річечка перетворилась на велику річку ( …            ), яка несла мене до великої кімнати з міцними стінками ( …           ), що весь час ритмічно пульсували. Переді мною відкрилися та зачиниляся одні, потім другі двері   (…            ), і мене під великим тиском ( …       ) виштовхнуло разом з рідиною річки (…               ). Я відчував, що незабаром настане якийсь важливий момент. Швидкість річки зменшувалась, річка текла повільніше і знову перетворилась на маленьку річечку ( …              ). Рідина омивала якісь маленькі «острівці»  (…                   ). Я, як і інші атоми кисню, легко перейшов в інше середовище ( …      ), де нас було мало, і нас уже чекали . І тут я нарешті зрозумів своє призначення ( …           ). Я зрозумів, яким важливим є кисень для життєдіяльності всього великого Макроорганізму.

1 – серцеві клапани; 2 – легеневі вени; 3 – серце; 4 -  капіляри; 5 – явище дифузії;  6 - артеріальний тиск; 7 –реакції енергетичного обміну; 8 – альвеоли; 9 – клітини; 10 – аорта.

 

3. Проблемно-пошукові задачі

1. У 1846 році на судні «Мері Сомс» загинув батальйон солдатів, які заховалися під час бурі в трюмі, хоча судно було непошкодженим.

 Від чого загинули люди?

(Від нестачі кисню, бо у видихуваному повітрі знизилася кількість кисню, а збільшилась кількість вуглекислого газу).

 

2. В одного американського ковбоя під час перестрілки з бандитами була пробита грудна клітка з двох боків. Хоча легені залишилися неушкодженими, ковбой помер від задухи.

Поясніть причини його смерті.

(У плевральну порожнину потрапило повітря. Парціальний тиск ззовні і всередині легень стає  обнаковим і обмін газами не відбувається. Такий стан називається пневмотораксом).

 

3. Двох кроликів утримували у холодному і забрудненому приміщенні. Одному з них у носову порожнину ввели трубочку, крізь яку він дихав. Через деякий час один з кроликів загинув.

Поясніть який і чому.

(Загинув кролик, що дихав через трубочку. Повітря не зігрівається, не очищається, не знезаражується. До організму потрапили хвороботворні бактерії). 

 

4. У вашому будинку відключили опалення і ваша сусідка запалила духовку газової плити, щоб обігріти квартиру.

Що ви порадите сусідці?

(Під час роботи духовки зменшується кількість кисню і збільшується кількість вуглекислого газу в повітрі. Існує небезпека появи у квартирі чадного газу, який отруює організм. Краще тепліше вдягтися).

 

5. У вашій спальні багато кімнатних квітів. Взимку після сну ви відчуваєте слабкість.

Поясніть чому. Як собі допомогти?

( Упродовж довгої зимової ночі квіти поглинають багато кисню. Підвище- ний вміст вуглекислого газу спричиняє відчуття «важкої голови». Взимку квіти краще розмістити у кімнатах, де не сплять люди).

 

 4.  План

1. Причини хвороби ( збудники).

2. Які органи уражує?

3. Симптоми хвороби.

4. Профілактика.

5. Рекомендації.

 

5. Дихальна фізкультхвилинка

1. «Чистий ніс». Третю фалангу вказівного пальця правої та лівої рук помістіть на крила носа, помасуйте їх.

Вдих – через рот, видих – через ніс. (Тричі)

2. Давнє дихання. Зробіть різкий вдих через ніс, видих – через рот.

На чотири вдихи через ніс – один видих через рот. (Тричі)

3. Зробіть глибокий вдих і на видиху промовте звуки:

«р» - для поліпшення памяті, уваги;

«м» - для зняття емоційних стресів;

«ж» - для стимуляції роботи дихальної системи. (Тричі)

4. Вдих – підніміть праве плече вгору, видих – вихідне положення.

    Вдих – підніміть ліве плече вгору, видих – вихідне положення.

    Вдих – підніміть плечі вгору, видих – вихідне положення. (Тричі)

5. «Рубання дров». Вихідне положення – стоячи, корпус прямо, ноги на ширині плечей, руки опущені, пальці щеплені в замок.

Вдих – руки вгору, трохи прогнутися назад.

Видих – зі звуком «ха» різкий нахил уперед.

Заториматись у такому положенні, розслабити все тіло.

Повернутись у вихідне положення. (Тричі)

6. «Мяч». Уявіть, що у вас в руках мяч.

Зробіть глибокий вдих і виконайте команду «Мяч пробитий»:

зі звуком «фу» починайте випускати потроху повітря з легенів,

одночасно показуючи руками, як зменшується мяч. (Тричі)

 

6. Шкідливий вплив паління на органи дихання

1.Хімія паління.

Сигарета – це справжня хімічна фабрика, де відбувається суха перегонка тютюну за температури 700 – 800 градусів. Унаслідок цього утворюється близько 4 тисяч хімічних речовин, 200 з яких – отрути, а 30 – речовини, що спричиняють рак.

Склад тютюнового диму:

Нікотин. Належить до класу алкалоїдів. Негативна ознака алкалоїдів – звикання до них організму.

Нікотин – одна з найсильніших отрут рослинного походження: кілька міліграмів його спричиняють важке отруєння та затьмарення свідомості.

Бензопірен. Бензотрацин. Концерогенні речовини. Провокують ріст ракових пухлин.

Полоній-210. Плюмбум-210. Бісмут-210. Радіоактивні речовини. Поражають всі органи.

Чадний газ. Отруйна речовина. Спричиняє кисневе голодування.

Амоніак. Токсична речовина. Подразнює слизові оболонки, викликає задуху.

Синильна кислота.Отрута. Пригнічує окисні процеси в  тканинах.

Усі ми намагаємося закрити ніс або затримати подих, проходячи повз вихопну трубу автомобіля. Та тютюновий дим у 4 рази шкідливіший, ніж гази з вихлопної труби.

Навколо людини, яка вдихає тютюновий дим, забруднення перевищує припустиму норму в 384 тисячі разів

 

2. Біологія паління

Нікотин – надзвичайно сильна отрута, що діє на дихальну систему, а також на нервову, травну та серцево-судинну системи.

Нікотин спричиняє подразнення слизових оболонок людини, що сприяє запальним реакціям організму. Палії більше піддані застудним захворюванням, у них знижений імунітет.

Великі дози нікотину подібні за своєю дією на зміїну отруту кураре, що паралізує нервову систему.

Тютюновий дьоготь – скупчення концерогенних речовин, потрапляє в дихальні шляхи, накопичується в легенях. Спричиняє великий ризик захворювання на рак легенів.

Першопричиною раку легенів є і радіоактивний Полоній, що міститься в тютюновому дьогті. Цей дьоготь потрапляє також у стравохід, підшлункову залозу, сечовий міхур.

Чадний газ утворює стійку сполуку з гемоглобіном крові – карбоксигемоглобін, і тому значна частина гемоглобіну усувається з процесу дихання. А це, у свою чергу, призводить до кисневого голодування тканин різних органів.

Амоніак, одна із складових диму, добре розчиняється у воді, утворює лужний розчин, відомий за назвою нашатир. Він подразнює слизову оболонку легенів, спричиняючи також бронхіт. Унаслідок цього зменшується стійкість легенів до різних інфекційних захворювань, зокрема до туберкульозу.

Синильна кислота, потрапляючи в кров , знижує здатність клітин діставати кисень. А оскільки нервові клітини вимагають найбільшої кількості кисню, товони першими страдають від дії синильної кислоти. Якщо її доза велика, то ЦНС спочатку збуджується, а потім настає її параліч, припиняється дихання і зупиняється серце.

 

3.   Математика паління

* 1 цигарка забирає в організмі 25 мг вітаміну С. Така його кількість міститься в 1 апельсині.

* Легені людини, яка випалює пачку цигарок кожен деньпротягом року, містить 1 літр смоли.

* В Україні 34% населення палять. Це перше місце у світі (разом з Росією) за кількістю паліїв.

* Кожен 50-й українець хворіє на такі захворювання, як рак.

* Смертельна  доза нікотину – 1мг нікотину на 1кг маси тіла.

* Смерть від тютюнопаління настає кожні 2 – 3 години, але за останніми даними Всесвітньої організації охорони здоровя, - кожні 13 секунд.

* Якщо людина випалює

до 9 цигарок на день, вона скорочує своє життя на 4 роки 6 місяців;

від 10 до 19 сигарет – на 5 років 6 місяців;

від 20 до 30 сигарет – на 6 років 3 місяців.

* Одна сигарета скорочує людині життя на 14 хвилин.

* Палії щороку викидають в атмосферу

720 тон синильної кислоти,

384 тисячі тон амоніаку,

108 тисяч тон нікотину,

600 тисяч тон дьогтю,

понад 550 тисячі тон чадного газу

 

4. Хвороби курців

*Палять заради дії нікотину на головний мозок, а помирають від дії смоли, що утворюється від конденсації диму у вигляді аерозолю в ротовій порожнині, у легенях, травній системі.

*У паліїв підвищується ризик захворювання на хронічний бронхіт, що супроводжується болісним кашлем.

«Кашель палія» - це коли людина, яка палить, кашляє й узимку й улітку, навесні й восени.

*Палії ризикують захворіти на емфізему ( хворобливе розширення тканин легенів).Легені палія втрачають еластичність, погано розтягуються, що зменшує їхню життєву ємність: палії не можуть довго бігати, у них з’являється задишка, кашель.

*Після випалювання цигарки спостерігається звуження судин упродовж 30 хв. Це призводить до збільшення навантаження на серце.

*Тютюнопаління призводить до вапнування ( склерозу) судин і стає одним із факторів, що підвищують ризик інфаркту міокарда, інсульту, захворювання артерій серцевого м’яза і мозку.

*З роками у запеклих паліїв виникає захворювання, яке в народі називають «ноги палія». Спочатку це захворювання проявляється як замерзання ніг, відчуття оніміння в пальцях. Потім настає кульгавість, зумовлена поганим кровопостачанням ніг.Захворювання може прогресувати та призводити до виникнення гангрени й необхідності ампутації.

*Після паління відбувається мпонтанне виділення  травних соків, навіть у разі відсутності їжі. Вони розїдають стінки шлунка, що призводить до виразки, і як наслідок – поява неприємного запаху з рота.

*Зуби паліїв, як правило, жовті й мають численні тріщини. Це спричиняє розвиток карієсу і руйнування зубів.

*Паління збільшує ризик злоякісних новотворів язика, гортані, стравоходу, сечового міхура тощо.

*Палій завдає шкоди не лише своєму організму, але й оточуючим. 50% населення нашої країни перебуває поруч із паліями, тобто є пасивними паліями. І вони ризикують одержати той же букет захворювань, що й палії.

 

7. Вправа «Подарунок сигарети»

Учні дістають із великої коробки сигарети ( скручені аркуші з написами хвороб) і озвучують хвороби, які можуть ортимати в результаті паління. Коробка кріпиться на дошці, а навколо неї хвороби.

 

8. «Квітка здоровя»

На дошці кріпиться квітка з написом на пелюстках «здоровя».

Навколо квітки учні кріплять малюнки або вирізки щодо профілактики захворювань органів дихання.

 

9. Проблемно-пошукова задача.

Давня притча розповідає, що одного разу до купців, які продавали тютюн і занадто розхвалювали свій товар, підійшов мудрець. Він сказав:

«Крім усіх тих «чудових» якостей, які ви розхвалюєте, у тютюну є ще три:

до хати курця не зайде злодій, його не вкусить собака і він ніколи не постаріє».

Як би ви пояснили їх?

  1. Злодій не прийде до курця, бо…
  2. Собака не вкусить, бо…
  3. Не постаріє, бо…

1. Через паління курець буде весь час бухикати, а злодій не зайде до домівки людини, яка не спить.

2. Через кілька років паління людина захворіє, у неї почнуть боліти ноги і вона ходитиме з палицею. А собака не вкусить людину, у якої в руці ціпок.

3. Курець ніколи не постаріє, бо помре молодим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня 2019
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку