Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему „І. Франко. „Фарбований Лис". Зміст казки, головні та другорядні персонажі“ розроблений за технологіями розвивального та проблемного навчання. Форми роботи, використані на уроці, сприяють розвиткові в учнів творчого, критичного мислення, пошуку нових знань. Цей матеріал допоможе колегам у підготовці та проведенні уроку з даної теми.
Українська література 5 клас
Тема. І. Франко. „Фарбований Лис”. Зміст казки, головні та другорядні персонажі
Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; вчити розрізняти головних і другорядних персонажів;
розвивати увагу, фантазію; уміння виразно й вдумливо читати казку;
виховувати усвідомлене позитивне ставлення до доброго й красивого в житті та негативне ставлення до зла, хвалькуватості, нечесності.
Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку
Пишучи казки про звірів, письменники перш за все мають на увазі людей — їх хороші риси характеру й вади та недоліки.
ІІІ. Формування та вдосконалення вмінь і навичок
1. Бесіда за змістом казки:
2. Гра „Так чи ні”
1) Лис Микита був дуже хитрим, його не могли спіймати мисливці дуже довгий час.
2) У діжці Лиса знайшов Пес.
3) Лис вибрався з діжки, коли вже почало смеркатися, й одразу чкурнув до лісу.
4) Лис обкачався у траві – і фарба одразу зійшла.
5) Лис був пофарбований у зелений колір.
6) Звірі дуже зраділи, побачивши нового царя.
7) Першим побачив Лиса Микиту й перелякався вовк.
8) Лис Микита насилу стримався. Щоб не заспівати разом з лисичками.
3. „Мозкова атака”
Визначити тему та ідею казки „Фарбований Лис”.
Очікувані відповіді.
Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.
Ідея — засудження користолюбства, нечесності, висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту.
4. Слово вчителя
У творах художньої літератури діють герої (персонажі). Їх може бути більше або менше, але про одного-двох героїв, як правило, розповідається докладніше. Описуються їхні вчинки, стосунки з іншими дійовими особами.
Головні персонажі (дійові особи, герої) — це ті, які стоять у центрі твору, характер, дії і вчинки яких змальовуються найдокладніше.
Інші персонажі, які допомагають глибше розкрити характери головних героїв, тему та ідею твору, називаються другорядними.
Заповнити таблицю:
Головні герої казки |
Другорядні герої казки |
|
|
Як фразеологізми, використані в тексті (мов муха в окропі, дати драпака, мов у Бога за дверима, мов полуда з очей спала) допомагають розкрити характер персонажів казки?
5. Рубрика „Порівняй”
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
1. Підготуватися до виразного читання уривків.
2. Написати листа Лисові Микиті з порадами, як стати кращим.