Конспект уроку. І. Франко. „Фарбований Лис”. Зміст казки, головні та другорядні персонажі (українська література, 5 клас)

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему „І. Франко. „Фарбований Лис". Зміст казки, головні та другорядні персонажі“ розроблений за технологіями розвивального та проблемного навчання. Форми роботи, використані на уроці, сприяють розвиткові в учнів творчого, критичного мислення, пошуку нових знань. Цей матеріал допоможе колегам у підготовці та проведенні уроку з даної теми.

Перегляд файлу

Українська література                                                                                 5 клас

 

Тема. І. Франко. Фарбований Лис. Зміст казки, головні та другорядні персонажі

      Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; вчити розрізняти головних і другорядних персонажів;

                  розвивати увагу, фантазію; уміння виразно й вдумливо читати казку;

                  виховувати усвідомлене позитивне ставлення до доброго й красивого в житті та негативне ставлення до зла, хвалькуватості, нечесності.

 

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

      ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку

Пишучи казки про звірів, письменники перш за все мають на увазі людей — їх хороші риси характеру й вади та недоліки.

  • Як ви вважаєте, яких людей висміює І.Франко, сміючись з хитрого, зарозумілого Лиса, який постраждав від власного обману?
  • А така риса характеру, як хитрість, вважається негативною чи позитив­ною?
  • За яких обставин вона виявляється в героя?
  • Сьогодні ми спробуємо дати відповідь на ці запитання, проаналізувавши літературну казку І.Франка Фарбований Лис.

 

ІІІ. Формування та вдосконалення вмінь і навичок

1. Бесіда за змістом казки:

  • Хто такий Микита? Що ви дізнались про нього на початку твору?
  • Куди вирішив вирушити Лис у базарний день і чому?
  • Чи вдалося герою виконати свої горді нахваляння? Яким постає він пе­ред нами в скрутну для нього хвилину: таким же сміливим, гордим чи іншим? Висловлюючись, посилайтеся на факти з твору.
  • Яких змін зазнала зовнішність Лиса після цього неприємного для нього випадку? (Зачитати опис).
  • Яке враження справив новий звір на лісових мешканців? Чому вони пе­релякалися його?
  • Чому Лис Микита вирішив добре виграти на своїй подобі?
  • Чи й справді ласкаві слова Лиса до звірів були щирими?
  • Яких людей на­гадував тут Микита?
  • Чому лісові мешканці розірвали на шматки свого царя? В яких словах особливо іронічно висміюється цар?
  • У чому повчальне значення казки?
  • Кого уособлює головний герой казки?

 

2. Гра „Так чи ні”

     1) Лис Микита був дуже хитрим, його не могли спіймати мисливці дуже довгий час.

     2) У діжці Лиса знайшов Пес.

     3) Лис вибрався з діжки, коли вже почало смеркатися, й одразу чкурнув до лісу.

     4) Лис обкачався у траві – і фарба одразу зійшла.

     5) Лис був пофарбований у зелений колір.

     6) Звірі дуже зраділи, побачивши нового царя.

     7) Першим побачив Лиса Микиту й перелякався вовк.

     8) Лис Микита насилу стримався. Щоб не заспівати разом з лисичками.

 

3. „Мозкова атака”

Визначити тему та ідею казки „Фарбований Лис”.

Очікувані відповіді.

Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.

Ідея — засудження користолюбства, нечесності, висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту.

 

4. Слово вчителя

У творах художньої літератури діють герої (персонажі). Їх може бути більше або менше, але про одного-двох героїв, як правило, розповідається докладніше. Описуються їхні вчинки, стосунки з іншими дійовими особами.

Головні персонажі (дійові особи, герої) — це ті, які стоять у центрі твору, характер, дії і вчинки яких змальовуються найдокладніше.

Інші персонажі, які допомагають глибше розкрити характери головних героїв, тему та ідею твору, називаються другорядними.

 

 Заповнити таблицю:

Головні герої казки

Другорядні герої казки

 

 

 

Як фразеологізми, використані в тексті (мов муха в окропі, дати драпака, мов у Бога за дверима, мов полуда з очей спала) допомагають розкрити характер персонажів казки?

 

5. Рубрика „Порівняй”

  • Чи знаєте ви, що за основу свого твору Іван Франко взяв індійську народну казку „Фарбований шакал”? Порівняйте два тексти. Що між ним  є спільне, а чим вони різняться?
  • Як ви розумієте слова І. Франка: „Я бажав не перекласти, а переробити стару повість про лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу національну подобу. Я, так сказати, на чужий, позичений рисунок накладав наші кольори”.

 

 

ІV. Підсумок уроку

  • Які риси характеру вбили Лиса? На якому життєвому ви б допомогли герою? Чому? Навіщо?
  • Коли кажуть, що „людина пізнається, як на фарбованім Лисі?“
  • Чи має право приятель брехати? Що треба робити, коли брешуть?

 

V. Домашнє завдання

1. Підготуватися до виразного читання уривків.

2. Написати листа Лисові Микиті з порадами, як стати кращим.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Атрошенко Катерина Віталіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2019
Переглядів
23654
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку