Урок № 27
Тема. І.Карпенко-Карий «Мартин Боруля». Психологічна переконливість розкриття образу Мартина Борулі.
Мета: предметні: допомогти учням усвідомити значення цінностей, що їх утверджує письменник у творі, охарактеризувати образ Мартина Борулі та інших персонажів твору; ключові: з’ясувати засоби творення комічного, визначити художню майстерність драматурга; комунікативні: розвивати творчі здібності, вміння характеризувати образи, аналізувати роль художніх засобів, висловлювати власні судження; загальнокультурні: прищеплювати прагнення до сприяти вихованню в учнів чесності, порядності, працелюбності, почуття гумору, поваги до рідної мови.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. Визначення емоційного стану учнів
2. Актуалізація знань
Літературний диктант.
1) На кого Боруля образився й збирався подати апеляцію? (На Красовського, шляхтича.)
2) Чому радів повірений Трандалєв? (Що може без клопоту мати гроші за повіренство, служити двом протилежним сторонам.)
3) Як Боруля звелів Марисі називати його з матір’ю? (Папінь-ка, мамінька.)
4) Хто такий Микола? (Коханий Марисі.)
5) Ким і де служив Степан? (Канцеляристом у земському суді.)
6) Хто кому говорив: «Слухай старших, виписуй почерка, завчай бумаги напам’ять. Трись, трись меж людьми, і з тебе будуть люди!» (Боруля синові Степану.)
7) Чому Боруля відмовив сватам від Миколи? (Бо Микола дочці не пара, простий селянин.)
8) Що трапилося з Омельком у місті? (Обікрали.)
9) Чим Марися нагадує Наталку Полтавку? (Не хоче заміж без любові.)
10) Через що посварилися Боруля і його дружина Палажка? (Через майбутніх кумів.)
11) Чому Націєвський хотів одружитися з Марисею, а потім утік? (Хотів багатого посагу; подумав, що Марися вже чекає дитину.)
12) Хто і з якого приводу сказав: «Чую, як мені легко робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, попелом стала!» (Боруля, спаливши папери про дворянство.)
ІІ. Цілевизначення й планування
Проблемне запитання:
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
Один із методистів, дослідників літератури, Н. Думанський склав «формулу» життєпису комедійного героя. Спробуємо й ми за цією формулою схарактеризувати образ Мартина Борулі, героя однойменного твору І. Карпенка-Карого, враховуючи поки що лише комедійний бік його характеру.
2. Дослідження-спостереження.
Фази |
Цитати |
«Докомедійна» фаза; свідчення про те, яким герой був раніше |
Гервасій говорить про Борулю: «Я тебе, Мартине, не пізнаю. був чоловік, як і всі люди, тепер же…». І Омелько засвідчує: «…Поки був чоловік, і не вередував, а як…» Мартин Боруля раніше «був чоловік, як і всі люди», тобто був не таким, яким бачимо його в комедії |
Фаза фантазії, або ідея-фікс (в один прекрасний день героя комедії «осіняє» незвичайна ідея). Це ж і мета, але нереальна, помилкова, нездійсненна |
Фантазія Мартина Борулі в тому, що він «уродзоний шляхтич, записаний во 2-ю часть дворянської родової книги». Але цей факт якось затерся, загубився, то його треба поновити, довести, підтвердити. Тому Боруля і став на «таку лінію». Він навіть знайшов (купив?) 12 свідків, які підтвердили, «що весь рід Боруль завше вів род жизні, свойственний дворянам.» |
Фаза зустрічі |
Боруля зустрічається з Красовським, у якого орендує землю і якому платить «чинш». Той називає його «бидлом», «хлопом», ображає. Герой не може відповісти «на рівних, бо дійсно належить до нижчого від дворянства селянського стану» |
Фаза досягнення мети. Пізнання і діяння |
Процес досягнення мети героєм — це його взаємодія з навколишнім, з обставинами. Він завжди є інтенсивним, поверховим і помилковим. Герой часто одержує звістку або дуже хоче одержати. Мартин Боруля наказує Омелькові: Герой комедії часто здійснює пізнавальні дії, про все розпитує. Боруля питає про жениха для Марисі: «А він же сам має який чин чи так ще — канцелярист?» Герой комедії ні в що не вникає глибоко, він усе сприймає на віру. Самоорганізацією Боруля займається, щоб виглядати якнайкраще для інших або щоб взагалі утвердитись у новому способі життя, коли це було його метою. Мартин Боруля намагається змінити стиль свого життя: Марусю змушує сісти за п’яльця («панське» заняття), від дітей вимагає звертатися до себе та дружини |
Фаза торжества |
Для комедійного героя дуже характерними є дії-реакції, зокрема вираження радості, торжества. Будь-яка зміна ситуації, досягнення аби чогось незначного, але бажаного дуже тішить героя, і він відразу ж виражає свою радість Мартин. Він. Жених!.. (До дверей) Душко! Палазю! Приїхав! Жених приїхав! Одягайтесь мерщій! А Господи, аж серце забилось! Прийнять треба на славу. |
Фаза прозріння. Фаза самобичування |
Прозріння героя настає раптово і несподівано. Впевненість у тому, що мета досягнута, була помилковою. Радість змінюється відчаєм (або навпаки). Герой розуміє свою помилку, як розуміє й те, що у всьому винен сам. «Я вже й сам не знаю, хто я: чи Боруля, чи Беру-ля… Жаль живий бере за серце. |
4. Проблемне запитання до учнів.
— У чому трагедійність образу Мартина Борулі? (Дійсно існували «нижчі» й «вищі» стани в суспільстві; одні люди вивищувалися над іншими, не маючи ніяких особистих заслуг; Боруля зазнав приниження, прагнув зберегти свою гідність і забезпечити гідне життя дітям відповідно до власних уявлень, які виявилися хибними, бо йшли «проти природи» й проти волі його ж дітей, навіть морально калічили їх, як, наприклад, Степана.)
6. Робота в групах.
• Складіть характеристику Мартина Борулі.
- Скласти характеристику персонажів твору.
7. Творче завдання.
• Опишіть ситуацію з нинішнього часу, яка б нагадувала історію Мартина Борулі.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап
• Продовжіть речення.
«Найцікавішим мені здалося те, що …»
«Я думаю, що справа не в тому, до якого соціального стану належиш, а в тому …»
«Трагікомедія «Мартин Боруля» для мене — …»
V. Домашнє завдання
Характеристика Мартина Борулі ; скласти тези до теми «Значення творчості
І. Карпенка-Карого».