Конспект уроку "І.Карпенко-Карий «Мартин Боруля». Психологічна переконливість розкриття образу Мартина Борулі".

Про матеріал
Конспект уроку "І.Карпенко-Карий «Мартин Боруля». Психологічна переконливість розкриття образу Мартина Борулі". Даний матеріал можна використати на уроках української літератури в 10-му класі.
Перегляд файлу

Урок № 27

 Тема. І.Карпенко-Карий «Мартин Боруля». Психологічна переконливість розкриття  образу Мартина Борулі.

Мета:  предметні: допомогти учням усвідомити значення цінностей, що їх утверджує письменник у творі, охарактеризувати образ Мартина Борулі та інших персонажів твору;  ключові: з’ясувати засоби творення комічного, визначити художню майстерність драматурга; комунікативні: розвивати творчі здібності, вміння характеризувати образи, аналізувати роль художніх засобів, висловлювати власні судження; загальнокультурні: прищеплювати прагнення до сприяти вихованню в учнів  чесності, порядності, працелюбності, почуття гумору, поваги до рідної мови.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап

1. Визначення емоційного стану учнів

2. Актуалізація знань

Літературний диктант.

1) На кого Боруля образився й збирався подати апеляцію? (На Красовського, шляхтича.)

2) Чому радів повірений Трандалєв? (Що може без клопоту мати гроші за повіренство, служити двом протилежним сторонам.)

3) Як Боруля звелів Марисі називати його з матір’ю? (Папінь-ка, мамінька.)

4) Хто такий Микола? (Коханий Марисі.)

5) Ким і де служив Степан? (Канцеляристом у земському суді.)

6) Хто кому говорив: «Слухай старших, виписуй почерка, завчай бумаги напам’ять. Трись, трись меж людьми, і з тебе будуть люди!» (Боруля синові Степану.)

7) Чому Боруля відмовив сватам від Миколи? (Бо Микола дочці не пара, простий селянин.)

8) Що трапилося з Омельком у місті? (Обікрали.)

9) Чим Марися нагадує Наталку Полтавку? (Не хоче заміж без любові.)

10) Через що посварилися Боруля і його дружина Палажка? (Через майбутніх кумів.)

11) Чому Націєвський хотів одружитися з Марисею, а потім утік? (Хотів багатого посагу; подумав, що Марися вже чекає дитину.)

12) Хто і з якого приводу сказав: «Чую, як мені легко робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, попелом стала!» (Боруля, спаливши папери про дворянство.)

 ІІ. Цілевизначення й планування

  1. Проблемне питання.

Проблемне запитання:  

  • Чи завжди відмова від свого “Я” заради мрій про зміну соціального становища задовольняє духовні потреби людини? 
  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  2. Цілі та завдання уроку.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

       Один із методистів, дослідників літератури, Н. Думанський склав «формулу» життєпису комедійного героя. Спробуємо й ми за цією формулою схарактеризувати образ Мартина Борулі, героя однойменного твору І. Карпенка-Карого, враховуючи поки що лише комедійний бік його характеру.

2. Дослідження-спостереження.

Фази

Цитати

«Докомедійна» фаза; свідчення про те, яким герой був раніше

Гервасій говорить про Борулю: «Я тебе, Мартине, не пізнаю. був чоловік, як і всі люди, тепер же…». І Омелько засвідчує: «…Поки був чоловік, і не вередував, а як…» Мартин Боруля раніше «був чоловік, як і всі люди», тобто був не таким, яким бачимо його в комедії

Фаза фантазії, або ідея-фікс (в один прекрасний день героя комедії «осіняє» незвичайна ідея). Це ж і мета, але нереальна, помилкова, нездійсненна

Фантазія Мартина Борулі в тому, що він «уродзоний шляхтич, записаний во 2-ю часть дворянської родової книги». Але цей факт якось затерся, загубився, то його треба поновити, довести, підтвердити. Тому Боруля і став на «таку лінію». Він навіть знайшов (купив?) 12 свідків, які підтвердили, «що весь рід Боруль завше вів род жизні, свойственний дворянам.»

Фаза зустрічі

 Боруля зустрічається з Красовським, у якого орендує землю і якому платить «чинш». Той називає його «бидлом», «хлопом», ображає. Герой не може відповісти «на рівних, бо дійсно належить до нижчого від дворянства селянського стану»

Фаза досягнення мети. Пізнання і діяння

Процес досягнення мети героєм — це його взаємодія з навколишнім, з обставинами. Він завжди є інтенсивним, поверховим і помилковим. Герой часто одержує звістку або дуже хоче одержати. Мартин Боруля наказує Омелькові: Герой комедії часто здійснює пізнавальні дії, про все розпитує. Боруля питає про жениха для Марисі: «А він же сам має який чин чи так ще — канцелярист?» Герой комедії ні в що не вникає глибоко, він усе сприймає на віру. Самоорганізацією Боруля займається, щоб виглядати якнайкраще для інших або щоб взагалі утвердитись у новому способі життя, коли це було його метою. Мартин Боруля намагається змінити стиль свого життя: Марусю змушує сісти за п’яльця («панське» заняття), від дітей вимагає звертатися до себе та дружини

Фаза торжества

Для комедійного героя дуже характерними є дії-реакції, зокрема вираження радості, торжества. Будь-яка зміна ситуації, досягнення аби чогось незначного, але бажаного дуже тішить героя, і він відразу ж виражає свою радість Мартин. Він. Жених!.. (До дверей) Душко! Палазю! Приїхав! Жених приїхав! Одягайтесь мерщій! А Господи, аж серце забилось! Прийнять треба на славу.

Фаза прозріння. Фаза самобичування

Прозріння героя настає раптово і несподівано. Впевненість у тому, що мета досягнута, була помилковою. Радість змінюється відчаєм (або навпаки). Герой розуміє свою помилку, як розуміє й те, що у всьому винен сам. «Я вже й сам не знаю, хто я: чи Боруля, чи Беру-ля… Жаль живий бере за серце.

4. Проблемне запитання до учнів.

— У чому трагедійність образу Мартина Борулі? (Дійсно існували «нижчі» й «вищі» стани в суспільстві; одні люди вивищувалися над іншими, не маючи ніяких особистих заслуг; Боруля зазнав приниження, прагнув зберегти свою гідність і забезпечити гідне життя дітям відповідно до власних уявлень, які виявилися хибними, бо йшли «проти природи» й проти волі його ж дітей, навіть морально калічили їх, як, наприклад, Степана.)

6. Робота в групах.

• Складіть характеристику Мартина Борулі.

- Скласти характеристику  персонажів твору.

7. Творче завдання.

• Опишіть ситуацію з нинішнього часу, яка б нагадувала історію Мартина Борулі.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

• Продовжіть речення.

«Найцікавішим мені здалося те, що …»

«Я думаю, що справа не в тому, до якого соціального стану належиш, а в тому …»

«Трагікомедія «Мартин Боруля» для мене — …»

  1. Оцінювання.

V. Домашнє завдання

      Характеристика Мартина Борулі ; скласти тези до теми «Значення творчості

І. Карпенка-Карого».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Струтинський Олександр Дмитрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шишковська Марина Венедиктівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Любчик Наталія
Додано
12 липня 2019
Переглядів
27939
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку